Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Daphne & Caitlyn

Daphne & Caitlyn

09-01-2014 om 09:42

Sparen voor later

Hallo,

Ik wil voor mijn dochtertje (nu 3 jaar) gaan sparen voor later.

Wat is nu verstandiger een soort van zilvervloot openen of eerst een spaarrekening voor 10 jaar vast (vaste inleg per maand) en na die 10 jaar het uitbetaalde bedrag weer inleggen in een andere spaarrekening (+ vast bedrag per maand) welke weer voor 10 jaar doorloopt?

Ik hoor graag jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Daphne

Misschien beter je hypotheek versneld aflossen?

Spaargeld brengt nauwelijks wat op. Een deel van de rente van onze hypotheek is niet aftrekbaar (twee keer verhuisd). Wij hebben ervoor gekozen de hypotheek versneld af te lossen. Tegen de tijd dat onze kinderen gaan studeren zullen onze kosten stukken lager liggen.

amk

amk

09-01-2014 om 12:44

liat

Dan ga je er voetstoots vanuit dat ze een koophuis heeft. Dat hoeft natuurlijk niet. En wellicht lost ze al maximaal af per jaar, dan moet je geld toch ergens anders heen.

amk

amk

09-01-2014 om 12:49

op wiens naam

wil je gaan sparen. Want op haar naam, ben je de controle met 18 volledig kwijt en heb je vaak opname beperkingen. Stel dat je het eerder echt nodig heb dan kun je er niet bij.

Op jou naam kun je het ook in verschillende potten weg zetten met elk een andere looptijd zodat je ook nog de beschikking hebt over je geld als dat nodig mocht blijken te zijn.

Ander te overwegen ding is bij welke bank wil je sparen ivm hun beleggingsbeleid. Ik wil bv niet dat MIJN geld word belegd in wapens of kinderarbeid etc. Dat beperkt de keuze nogal.

Knurf

Knurf

09-01-2014 om 16:24

hier

een groeirekening (al heet dat tegenwoordig anders, geloof ik) voor mijn dochter. Ik heb jarenlang elk kwartaal de kinderbijslag erop gezet voor haar, tot ze een leuk bedrag bij elkaar had. Nu doe ik dat niet meer. Deels omdat ik haar niet te veel geld wil overhandigen op haar 18e (het geld is inderdaad van haar op dat moment) en ik liever ook wat op mijn eigen spaarrekening zet om bijoorbeeld haar collegegeld en zo te betalen. Daarnaast is mijn dochter de laatste jaren een stuk duurder in het 'onderhoud' geworden, dus ik heb de kinderbijslag nodig om onder andere haar paardrijlesesn te betalen

amk

Op je eigen naam heeft ook nadelen: dan heb je te maken met schenkingen en de belastingen die daarbij horen.

Wij storten de kinderbijslag elk kwartaal op de rekening van onze zoons. Dat geld is niet van ons en we kunnen het missen. Ik kan natuurlijk niet in jou portemonnee kijken of dat een optie is, het gaat dan om zo'n 75 euro per maand. Bij elkaar spaar je zo over de jaren heen een mooi bedrag bij elkaar.

Daphne &  Caitlyn

Daphne & Caitlyn

10-01-2014 om 06:33

bedankt

Ik zit in een huurhuis, dus de tip van de hypotheek gaat in deze niet op.

Ik wil sowieso geld opzij zetten voor haar evt studie, dus dan is het denk ik het verstandigst om de rekening op mijn eigen naam te zetten, zodat ik dan ook zeker weet dat het geld daar ook daadwerkelijk voor gebruikt gaat worden.

Daarnaast kan ik dan nog een rekening openen op haar eigen naam, zodat ze wat geld meekrijgt zodra dat vrijkomt.

In ieder geval erg bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee.

nathalie

nathalie

10-01-2014 om 09:14

op je eigen naam

Dat heeft de meeste voordelen. Bij sommige kind-spaarrekeningen MOET je elke maand voor jarenlang een bepaald bedrag inleggen en dat komt niet altijd goed uit, je kunt er zelf nooit meer bij want je mag het er niet afhalen en je kind krijgt op z'n 18e gewoon het hele bedrag en dan kun je alleen maar hopen dat het goed wordt besteed.
Voor je met schenkingen en belastingen te maken krijgt moet het echt wel om hoge bedragen gaan hoor. Je mag per jaar 5000 euro vrij schenken en er is ook een aardige belastingvrijstelling voor je eigen spaargeld.
Een deeltje op haar naam en de rest op je eigen naam klinkt heel verstandig.

belastingen

Belastingen in de zin van schenkingsrechten komen volgens mij pas aan de orde als het kind meerderjarig is (misschien zelfs nog wel ouder, want de onderhoudsplicht loopt tot 21).

Voor belasting in de zin van vermogensrendementheffing geldt dat het vermogen van de kinderen simpelweg bij het vermogen van de ouders wordt opgeteld. De kinderen worden niet apart behandeld, al het geld wordt bij elkaar geveegd om te zien of het vermogen de grens van de vermogensrendementheffing overschrijdt.

Ik zou het trouwens, zeker met die bezuinigingen in het onderwijs, wel logisch vinden als er fiscaal aantrekkelijke studierekeningen mogelijk zouden worden. Banksparen, niet voor je pensioen maar voor de studie van je kinderen. Daar hoor ik nou nooit eens iemand over. Maar dat terzijde.

Groeten,

Temet

niet laten weten

Als je een rekening op de naam van het kind opent en daarop spaart, hoef je dit toch helemaal niet te laten weten? Kind weet van niks en krijgt er pas beschikking over als het van toepassing is, dus bij aanvang studie of evt aankoop huis/oprichten eigen bedrijf (als er niet gestudeerd wordt).

Bij aankoop van een huis is 5000 per jaar wat weinig, voor studie en levensonderhoud is het ruim voldoende. Bovendien heb je bij evt overlijden van één van de ouders ineens te maken met successiebelasting etc.

Maar goed, voor beide opties valt wat te zeggen.

Sawo

Sawo

10-01-2014 om 12:58

zilvervloot

Volgens de consumentenbond levert de zilvervloot het meeste op, ik denk dat moet op naam van je kind.

Als je een spaarrekening opent in naam van je kind krijgt je kind dat geld gewoon op zijn 18e. Wij kregen daar pas nog een brief over van onze bank. Wel geven banken vaak de mogelijkheid om voor de 18e verjaardag het geld nog naar je eigen rekening te boeken. Dus een kwestie van goed kijken naar de voorwaarden.

Wij hebben beiden gedaan, op naam kind en eigen naam. Want als een kind gaat studeren heb je een onderhoudsplicht en dat is afhankelijk van je salaris. Dan is spaargeld waar jezelf over kan beschikken makkelijker.

groet

Saar

amk

amk

10-01-2014 om 14:26

gonnie

op hun 18e heb jij geen toegang meer tot die rekening die op hun naam staat. Tenzij je kind je formeel toegang geeft. Niks vertellen heeft geen zin.

Maar

Als het niet op een gewone bank staat, maar een internetbank dan hebben zij toch inloggegevens nodig? En überhaupt weten welke bank en van het bestaan van een dergelijke rekening?

Mijn ouders hadden vroeger ook spaarrekeningen op naam van hun kinderen. Misschien had ik het kunnen opeisen of iets dergelijks, maar nooit aan gedacht. Maar hoe dan ook, ik kan me wel voorstellen dat als je ziet dat de relatie met je puberende kind niet zo goed is, dat je op zo'n moment - dus voor hun meerderjarigheid- e.e.a. laat aanpassen. Maar in een goede ouder-kind relatie gebeurt toch alles in goed overleg? OK dit klinkt naïef, maar je kan - indien nodig- het laten aanpassen. Ik vind het wel belangrijk dat het HUN geld is en dat wij er niet aankomen als het ons even tegenzit.

nathalie

nathalie

10-01-2014 om 15:09

Gonnie

Bij speciale kindspaarrekeningen die met bonussen e.d. werken mag je heel vaak als ouder niet meer aan het geld komen wat er eenmaal op staat en gaat dat 1 op 1 naar het kind als die 18 wordt.
Bij een gewone spaarrekening op naam van je kind mag je als ouder doen wat je wilt als het kind nog geen 18 is dus ook weer op je eigen naam zetten 1 maand voor de 18e verjaardag. Wil je je kind dan dat geld geven dan kan dat belastingvrij met 5000 euro per jaar. Staat het met 18 nog steeds op naam van het kind dan kun je er als ouder niet meer bij.

Katniss

Katniss

10-01-2014 om 16:14

Bijdrage studie en levensonderhoud, of schenking?

Mijn vriend betaalt aan zijn meerderjarige dochter meer dan 5000 euro per jaar als bijdrage levensonderhoud en studie. Geldt het meerdere als schenking dan?

Katniss

Katniss

10-01-2014 om 16:18

Ik weet het al

Ik heb het toch maar even gegoogeld. Volgens mij wist hij het nog niet (ik in ieder geval niet). Dat is wel iets om op te letten dus. Vriend betaalt het bedrag dat hij voor zijn kind heeft gespaard in delen uit, per jaar alsnog een flink bedrag. Dat is nog naast zijn bijdrage levensonderhoud. Dat laatste wordt niet gezien als schenking als je kunt aantonen dat je kind niet zelf in zijn levensonderhoud kan voorzien, maar echte spaarbedragen dus wel.

Dalarna

Dalarna

10-01-2014 om 19:22

Gonniegans

Waarom is de kinderbijslag niet van jou?

Kinderbijslag

Ik beschouw het als geld dat wij nooit hebben gehad. Ik kan zonder leven en besluit het voor de kinderen te sparen voor later.

Tot het moment dat het inkomensafhankelijk wordt, dat zal een kwestie van tijd zijn.. dan zullen wij dit bedrag zelf moeten sparen uit eigen middelen.

Dalarna

Dalarna

11-01-2014 om 21:02

Gonniegans

Dat vind ik meer een antwoord op het deel 'we kunnen het missen', waarom het niet van jou zou zijn is mij een raadsel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.