Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anoniempje

Anoniempje

24-11-2011 om 09:31

Tweede paspoort aanvragen kinderen wel/niet doen?

Ik ben Nederlands en mijn man is buitenlands. Onze kinderen (2, 4 en 6) zijn geboren in Nederland en hebben er altijd gewoond. Nu wil mijn man een tweede paspoort voor de kinderen dat is handig voor later. Als ze later, als ze groot zijn, eventueel willen wonen in het land waar man vandaan komt (een ander Europees land) Nu mijn vraag. Hoe zit dit bij een eventuele scheiding, loop ik dan, door deze tweede paspoort, het risico dat mijn man de kinderen makkelijk naar zijn thuisland mee kan nemen, zodat ik ze dus kwijt ben? Ik vind dit een eng idee... Wil bij een eventuele scheiding dat de kinderen gewoon in Nederland blijven zodat wij allebei voor ze zorgen kunnen. Hoe zit dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Onderscheid paspoort/nationaliteit

Er is een verschil tussen paspoort en nationaliteit. De nationaliteit van een land heb je of heb je niet. Overigens kan je een nationaliteit onder voorwaarden wel verkrijgen of kwijtraken, maar op zichzelf is een nationaliteit een soort eigenschap van een persoon. Het paspoort is niets anders dan een bewijsstuk waarmee je snel en makkelijk die nationaliteit kunt aantonen. Maar ook zonder paspoort heb je die nationaliteit, en dat is de toestand waar je kinderen nu inzitten voor wat betreft de nationaliteit van je man.
Dat "Voor later" argument is daarmee een tikje onzinnig, want ook als ze geen paspoort hebben, hebben ze tegen die tijd die nationaliteit ook nog wel. Kan er dan altijd nog een paspoort aangevraagd worden. Die paspoorten zijn in de regel ook niet onbeperkt houdbaar, dus als je er nu een aanvraagt moet dat over een aantal jaren weer, enzovoort.
De enige reden om het nu te doen is dat je dan soms makkelijker inreist (en rondreist) in het betreffende land (omdat je als onderdaan geen visum nodig hebt).

En daar zit m inderdaad de kneep, want als pa met de kinderen met die buitenlandse paspoorten uitreist dan reist hij heel makkelijk dat andere land in. Terwijl dat met kinderen met een Nederlands paspoort misschien veel lastiger is. Ik snap je argwaan dus en vind m ook wel logisch.

Of je je kinderen in zo'n geval "kwijt bent" hangt van de omstandigheden af trouwens, en vooral van het land in kwestie.

Ik zou proberen man ervan te overtuigen dat een paspoort nu niet nodig is voor later. Voor later is een paspoort later ook goed, en dan kost het nu geen geld en moeite.

Groeten,

Temet

Primavera

Primavera

24-11-2011 om 11:27

Ik ben blij dat mijn man niet zo redeneert

Mijn situatie is precies omgekeerd aan die van jou. Ik woon in een Zuid-europees land en ben dus zelf de buitenlandse in het land waar mijn kinderen geboren en getogen zijn. Omdat ze dus ook voor de helft Nederlands zijn, hebben ze een nederlands paspoort (al spreken ze geen woord nederlands).
Mijn man moest daarvoor formeel zijn toestemming geven. het is nooit een seconde in ons opgekomen dat ik dankzij het nederlandse paspoort na een eventuele scheiding zo de kinderen makkelijker zou kunnen ontvoeren naar Nederland. Als je zo in het huwelijk staat, met zo weinig vertrouwen is het misschien beter om een berichtje in relaties opent.
Op een één of andere manier lees ik vaak berichten dat als een nederlandse vrouw in het buitenland woont altijd wordt aangeraden om ook nederlandse paspoorten voor de kinderen aan te vragen en wordt gedacht in mogelijkheden. Zodra de situatie andersom is, zou het ineens af te raden zijn om een paspoort met andere nationaliteit te hebben en wordt er gedacht in risico's. Mwah.
Verder zo het in theorie binnen Europa zelf niet zoveel verschil uit moeten maken welke nationaiteit iemand heeft. Er staat me iets bij van vrijheid om te vestigen waar je wilt. Ik ken de wetten, die nogal eens veranderen hierin niet precies. Wel weet ik dat met name de Nederlandse staat heel vervelend doet met meerderjarigen die een dubele nationaliteit bezitten en altijd probeert om die persoon tot een keus te dwingen. Of een paspoort van een andere nationaliteit ook voordelen oplevert hangt ook af van de wetten en houding ten opzichte buitenlanders van dat land.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

24-11-2011 om 11:42

Temet

Temet, maar het gaat hier om een europees land, dus hoeft hij helemaal niks te tonen om dat land met de kinderen in te komen. Het is wat lastiger met het vliegtuig misschien, maar met de auto kun je zo alle grenzen over zonder dat iemand je iets vraagt.
Ik heb geen idee of er verder voordelen aan dat extra buitenlandse paspoort zouden kunnen zitten. Het enige wat in me opkomt is dat het soms makkelijker is om naar nog een derde vakantieland te reizen. Bijvoorbeeld om naar Tunesië te reizen heb je met een Italiaans paspoort geen visum nodig en met een Nederlands paspoort wel, al kan dat inmiddels ook wel weer veranderd zijn.
Ik denk dat de vraag van de vader voor een paspoort voor de kinderen van zijn land, eerder vanwege sentimentele redenen is. De draadstartster en haar man zullen moeten overleggen of die redenen voor hen zwaar genoeg zijn voor de kosten en burocratisch gedoe.
Weet jij trouwens hoe het zit als een minderjarige met dubbele nationaliteit meerderjarig wordt?
Groeten Primavera

Maylise

Maylise

24-11-2011 om 11:57

Eens met primavera

Ik snap goed dat je man ook graag een paspoort van zijn land voor de kinderen wil. Het is inderdaad misschien vanwege sentimentele redenen maar dat kan ik me voorstellen. Toen mijn kinderen werden geboren woonden we in een derde land (behalve bij de jongste, toen woonden we in Nederland) en kregen automatisch mijn nationaliteit en zijn nationaliteit (en later ook nog de nationaliteit van het land waar we woonden). Mijn man heeft zelfs twee nationaliteiten die hij beiden aan de kinderen door had kunnen geven maar hij heeft ze alleen aangegeven bij een land.

Het is nooit bij me opgekomen om man die toestemming te weigeren en andersom hopelijk ook niet bij hem.

Overigens staan nationaliteit en paspoort helemaal los van elkaar. Meerdere van mijn kinderen hebben geen geldig paspoort van het land van hun vader (in het Midden Oosten) maar omdat mijn man ze wel toenertijd bij de ambassade heeft aangegeven hebben ze wel de nationaliteit en kunnen dus ten alle tijde een nieuw paspoort aanvragen.

Ontvoering lijkt me trouwens bij een ander Europees land niet zo'n grote kans. Binnen het Schengen gebied kan hij sowieso de kinderen zonder paspoort mee nemen. Buiten Schengen maar binnen de EU zal ook niemand vragen stellen als hij daar met kinderen met een Nederlands paspoort aankomt. Bovendien zijn er binnen de EU hierover verdragen die meestal goed werken waardoor je een gerede kans hebt je kinderen terug te krijgen. Buiten de EU is het een heel ander verhaal.

Europees

Ik had erover heen gelezen dat het een Europees land betreft. Maar het begrip "Europees" kan verschillende dingen betekenen. Europees hoeft niet te betekenen dat het ook een EU land is.
Ja, dat e.e.a. misschien ook wel betekent dat het in de relatie niet lekker zit had ik natuurlijk ook wel bedacht, maar misschien is dat ook wel gewoon zo. Je kan ook redeneren: waarom zou hij een paspoort willen als daar geen enkel praktisch nut tegenover staat?

Want zoals gezegd: die nationaliteit hebben ze toch. Als er geen plannen zijn om naar dat land te gaan, en er even vanuit gaand dat er ook verder geen voordelen zijn (zoals dat voordeel dat Primavera noemt) dan kan je die paspoorten later ook nog wel aanvragen lijkt me zo.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

24-11-2011 om 18:24

Emotie

"Nu wil mijn man een tweede paspoort voor de kinderen dat is handig voor later. Als ze later, als ze groot zijn, eventueel willen wonen in het land waar man vandaan komt (een ander Europees land)"
Zou het zo kunnen zijn, dat dit gewoon de reden is waarom je man dit wil? Een combinatie van onwetendheid ('ze moeten nu een paspoort, want anders kan het niet meer') en emotie ('ik wil dat ze later naar mijn geboorteland kunnen' mss ook vanuit een soort heimwee).

Asa Torell

Asa Torell

24-11-2011 om 21:14

Hier

Hier leek het ons in ieder geval volkomen vanzelfsprekend dat de kinderen documenten uit beide landen bezitten, maar dat hebben we dan ook al vrij snel na de geboorte geregeld. Kinderen waren bij mij ook alleen bijgeschreven, dus man zou zonder de duitse paspoorten niet los met ze kunnen reizen, wat ons onhandig leek.
In de duitse wet staat trouwens dat duitsers zich met een duits document moeten kunnen identificeren dus nederlandse id's zouden voor onze kinderen niet eens voldoen! Als er naar wordt gevraagd, de kans daarop is natuurlijk niet groot.
Ik denk dat het wel uitmaakt voor de vraag die je stelt, want je hebt natuurlijk op allerlei plekken een id-bewijs nodig als je je in een land aan het vestigen bent. En die heeft man dus, van de kinderen, als hij die paspoorten heeft. Er zijn wel veel schrijnende verhalen te vinden over naar nederland ontvoerde kinderen die weer terug worden gestuurd. Dus ik schat zo in dat jouw kans om de kinderen terug te krijgen ook vrij groot is, als het een land is dat het verdrag hierover heeft ondertekend. En wellicht zou die wetenschap alleen al je man ervan weerhouden. Als als, ik weet natuurlijk niet hoe dicht je al bij dit scenario zit. (hier zou ik man overigens eerder in staat achten tot het tegenovergestelde, namelijk naar het buitenland vertrekken zonder de kinderen).

Problemen met scheiding

Ons gezin is ook gemengd, Duits-Nederlands, behalve mijn man hebben we allen twee nationaliteiten. Ik heb begrepen dat er in een scheidingssituatie binnen de EU het altijd net iets ingewikkelder is dan bij een 'nationale' scheiding. Maar zoals eerder opgemerkt, als je samen een relatie hebt, samen kinderen opvoedt, dan zou je zo veel vertrouwen in de ander moeten hebben dat je niet eens aan een scheiding denkt.

Onze kinderen zijn inmiddels meerderjarig, en houden beide nationaliteiten. Toen onze kinderen nog klein waren en mijn man veel met de auto onderweg was, dacht ik soms wel over na wat er zou zijn als ik er door een ongeluk alleen met de kinderen achter zou blijven. Zou ik in NL blijven, of naar D gaan?
Gelukkig nooit de keus moeten maken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Anoniempje

Anoniempje

25-11-2011 om 12:11

Ja maar.....

Het klinkt misschien wantrouwig, bang zijn voor eventuele acties van partner na een scheiding. Maar waarom mag je niet vooruit denken. Dat doen mensen toch ook als het over spullen en geld gaat. De meeste mensen willen toch ook hun spullen en geld houden na een scheiding en laten dat op papier vastzetten. Waarom mag ik dan niet bang zijn mijn kinderen te verliezen na een scheiding? Duizendmaal erger dan die rotcenten toch? Verder geef ik toe wel wantrouwend te zijn. Dit omdat ik het zelf meegemaakt heb als kind. Mijn vader heeft mij en mijn broer na de scheiding meegenomen naar Nederland. Mijn moeder bleef achter in een ver land. Nou mooi dat ik haar kwijt was, ik heb haar nooit meer terug gezien. Ze is waarschijnlijk de zwakkere partner geweest, had last van depressies. Maar toch had ik de kans willen hebben een moeder en een vader in mijn buurt te hebben. Dus vandaar het wantrouwen. Mijn vader had alleen maar goede bedoelingen door ons mee te nemen. Maar goede bedoelingen zijn niet altijd het beste voor kinderen.... Of misschien is het wel het beste maar ik zal het nooit zeker weten. Bedankt voor reacties het heeft mij doen inzien dat het hebben van twee paspoorten inderdaad een emotionele waarde heeft dat gun ik mijn partner wel. Ja ik vertrouw hem nu wel maar realiseer me dat mensen en situaties kunnen veranderen. Door schade en schande wordt men wijs toch???

Dienstplicht

Misschien handig om eerst uit te zoeken of er in dat land ook dienstplicht is voor buitenlands wonende zonen, dochters weet ik niet.
En of ze dan ook belasting moeten betalen?
Net op tv gezien die Nederlands Turkse jongeren die hun dienstplicht voor 10.000 euro moeten afkopen?
Er zitten vast ook voordelen aan. Misschien kun je pas iets bezitten of erven als je ook een paspoort hebt. Afijn het vreemdelingenrecht is voor mij schimmig.
Ik zou het fijn zo laten. Hooguit je eens laten informeren door iemand die verstand heeft van vreemdelingenrecht. En dan nog, regels veranderen ook.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je man er een goed gevoel bij heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.