Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Geerdien

Geerdien

26-12-2012 om 16:11

Vergoeden reiskosten bij sollicitatie?

Ik vraag me af hoe het zit met het vergoeden van reiskosten voor een sollicitatiegesprek? En dan doel ik met name op sollicitatiegesprekken bij een headhunterbureau of uitzend/detacheringsbureau. Die zitten vaak aan de andere kant van het land, ze nodigen je dan uit voor een kennismakingsgesprek, verwachten doodleuk dat je hun kant op komt en vergoeden vervolgens je reiskosten niet! Is dit gebruikelijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nicky Lohs

Nicky Lohs

26-12-2012 om 19:38

Niet

Gebruikelijk is het niet, het gebeurt wel eens. Als je graag compensatie wil is het wel verstandig om er vooraf over te beginnen.
Ik denk dat het in de huidige markt lastig is, voor jou 10 (of meer!) anderen. Helaas.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

26-12-2012 om 19:39

Ik bedoel dus dat het niet gebruikelijk is om vergoeding te krijgen, na jouw laatste vraag is mijn antwoord wat onduidelijk.

"investeren in je toekomst"

zeg ik momenteel in zo'n soort geval tegen mijn dochter :o)
Maar onlangs kreeg ze vliegtickets en een hotelovernachting vergoed, maar helaas de baan niet gekregen :o(

Jojo

Jojo

27-12-2012 om 12:49

Je kunt het altijd proberen

Mijn man heeft laatst compleet voor niks een eind moeten rijden voor zo'n gesprek terwijl ze aan zijn CV al hadden kunnen zien dat hij een bepaald iets miste voor deze baan. Daar heeft hij over gemaild en vervolgens netjes reiskosten terug gekregen. (Hun excuus: jamaar mensen liegen zo vaak in een CV. Huh???? Toch niet door zaken weg te laten die je wél kunt bieden???)
Investeren in je toekomst is een mooie kreet, maar als je onderhand elke paar weken een tank benzine leeg rijdt op die manier, wordt dat gesolliciteer wel een dure business...
Wel grappig: hij had laatst ook een sollicitatiegesprek dat per Skype werd afgewerkt. Scheelde toch mooi een rit van 100 km enkele reis

Jojo

Maar het is wel waar toch ( investeren in je toekomst) ? Dochter moest zelfs een vliegticket regelen om eerder terug te komen vanuit Nederland ( we waren met de boot vanuit de UK, waar we wonen, naar NL gegaan). Het was een groepsgebeuren na een geslaagde eerste sollicitatiegesprek, maar helaas ook niets geworden.

werkgever

werkgever

27-12-2012 om 23:08

Inderdaad niet gebruikelijk

Het is inderdaad niet gebruikelijk dat dit soort kosten worden vergoed. Natuurlijk kun je er om vragen, maar houd er rekening mee dat dat negatief kan worden uitgelegd (niet gemotiveerd, heeft er niets voor over, niet flexibel).

Jojo

Jojo

28-12-2012 om 00:20

Shonagh

Jazeker is het waar. Alleen als je zo vaak solliciteert als mijn man momenteel, dan rijzen de kosten na een tijdje een beetje de pan uit. Hopelijk levert het binnenkort inderdaad ook iets op, dan is het dat allemaal waard hoor!
Balen voor je dochter trouwens, na al die moeite...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-12-2012 om 10:02

Werkt ook andersom werkgever

Een werkgever-to-be die niet scheutig is met dit soort vergoedingen zal voor de rest vast ook wel karig zijn.

Het is ook maar net welke positie je in de markt hebt. En verder kies je er zelf voor om ver weg te solliciteren, dan loop je het risico dat je uitgenodigt wordt op gesprek...

Hanny61

Hanny61

28-12-2012 om 11:42

Bij mijn werkgever wel gebruikelijk

en je hoeft daar ook niet om te vragen. Je krijgt standaard een formulier en de reiskosten worden dan overgemaakt. Ik ben dit ook van andere werkgevers gewend.
En zoals Jojo zegt, kunnen de reiskosten door solliciteren enorm in de papieren lopen. Als je van een uitkering moet leven, is dat niet prettig. Verder ben ik het eens met Ginny: een werkgever mag zich ook wel van een goede kant laten zien.

Jojo

Jojo

28-12-2012 om 20:44

Ginny, je kunt niet altijd van 'keus' spreken

Je kiest er niet altijd zelf voor om ver weg te solliciteren. In het geval van mijn man wordt zijn cv ook met enige regelmaat van het internet geplukt door allerlei wervings- en selectiebureaus. Ja en dan draaf je maar weer op, want elke maand WW is er eentje teveel, wat ons betreft.
Hij moest laatst 100 km enkele reis rijden voor de sollicitatie, terwijl het over een baan ging die op 'slechts' 65 km afstand is. Dat bureau zat nou eenmaal zo ver weg.
Hij solliciteert uiteraard ook liever dichter in de buurt, al was het alleen al omdat dat straks logistiek een stuk makkelijker zal zijn allemaal. Maar zo heel veel banen zijn er in deze regio niet te vinden. Dus op een gegeven moment moet je wel verder weg kijken.
Verhuizen voor een baan doet in deze tijd ook geen zinnig mens meer. Dus tja, mocht ie een baan ver weg krijgen, so be it. Dat is inderdaad het risico. Maar ja wat dan? Beter wel een baan ver weg, dan géén baan!

Geerdien

Geerdien

28-12-2012 om 23:34

Bureau's

Dank voor alle reacties. Ben eigenlijk wel een beetje verbaasd dat iedereen hier het vrij normaal vindt om geen reiskosten vergoed te krijgen als je voor een sollicitatiegesprek wordt uitgenodigd. Ik heb tot nu toe bij alle sollicitaties altijd reiskosten vergoed gekregen. Het ging mij om een gesprek bij een werving en selectie bureau (dus niet werkgever) waar ik voor het eerst te horen heb gekregen dat reiskosten (zo'n 200 km!) niet vergoed werden. Ik heb juist afgelopen tijd vier gesprekken gehad op verschillende bureau's en hoop dus wel dat de andere wel betalen, want ik vind het wel een smak geld worden!
Je kiest trouwens niet voor om ver te solliciteren; doordat de werkgever (dichtbij) een bureau (elders in het land) in de arm neemt, moet je ver reizen voor zo'n 1e gesprek. (Bovendien je zou ook kunnen redeneren dat zo'n bureau (of werkgever) er voor kiest iemand van ver uit te nodigen ...)
Wat mij met name steekt is het feit dat dergelijke bureau's betaald worden om kandidaten te zoeken en dus in feite verdienen aan mijn kandidaatstelling. Ze hebben me nu mooi gratis aan hun bestand kunnen toevoegen en dat zit me gewoon niet zo lekker. Investeren in je toekomst? Hmm. Prima, maar dan investeer ik graag in MIJN toekomst en niet in dat van een bureautje (waar je naar alle waarschijnlijkheid toch niets meer van hoort).
Dat je een vakantie of reis cancelt voor een gesprek is inderdaad je eigen keuze voor je mogelijke toekomst en die rekening kun je niet leggen bij een werkgever. Maar daarvan was in mijn geval helemaal geen sprake.
Ik ga in ieder geval voortaan vragen of reiskosten vergoed worden voordat ik in de auto stap naar zo'n werving en selectie bureau aan de andere kant van het land.

Geerdien

Ik realiseer me dat ik reageer(de) vanuit een situatie (land) waar nooit reiskosten worden vergoed, dus ook niet voor het dagelijk woon-werk-verkeer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-12-2012 om 00:44

Snap ik jojo

Wat dat betreft zit de tijd ook bepaalt niet mee.

Ik heb al vanalles meegemaakt in sollicitatieland. En ik heb van een wervings- en selectbureau nooit reiskosten vergoed gekregen. Maar ieder gesprek leidde eigenlijk altijd wel tot een voorstel aan een bedrijf. Dus geen loze databankvulling.

Ik snap ook best dat je geen baan gaat laten schieten voor 2x 100 km reizen. En het is natuurlijk ook afhankelijk van de regio waarin je woont en de regio waarin je zoekt. Maar je kunt er wel voor kiezen om dit soort te acties te doseren of niet. 1x per maand 200 km rijden lijkt mij wel te doen. Iedere week wordt een ander verhaal. Maar goed ik kan natuurlijk ook niet in jouw portemonnee kijken.

Jojo

Jojo

29-12-2012 om 15:38

Tja

Dat hangt er maar vanaf hoe graag je aan het werk wilt. En dat wil mijn man inmiddels héél graag. Hij wil daar gewoon alles aan doen. Hij vindt het op zich ook niet erg om dan ver weg te moeten, maar als het keer op keer niets oplevert wordt het wel vervelend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.