Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Volgorde toewijzing woning / huurtoeslag...


Een kennis van mij heeft na het overlijden van haar partner een sociale huurwoning kunnen huren ondanks het feit dat ze nauwelijks inkomsten heeft. Ze heeft wel een vermogen uit de verkoop van een huis. Hoe ze bij de woningbouwvereniging heeft aangetoond dat ze in staat is de huur te betalen weet ik eigenlijk niet. Huurtoeslag krijgt ze nu niet: teveel vermogen. In haar geval is wel duidelijk dat ze de huur langere tijd probleemloos kan betalen. En als het vermogen zodanig is geslonken dat ze het niet meer kan betalen, zal ze voor bijstand in aanmerking komen. En even voor de snel verontwaardigden onder ons: intussen is ze wel op zoek naar werk maar ze heeft een slechte gezondheid dus dat wordt nog niet zo gemakkelijk. 

Mij lijkt dat je in ieder geval zult moeten beginnen met 'voorfinancieren'. Je zult moeten aantonen dat je binnen de doelgroep voor een sociale huurwoning valt door inzicht te geven in je situatie. Ik zou gewoon eens één of een paar corporaties bellen om te vragen om ze met dergelijke situaties omgaan. Een baan vinden in NL voordat je een huurwoning hebt gevonden, lijkt me niet zo gemakkelijk. Je hebt immers niet één-twee-drie een sociale huurwoning en hoe lang moet zo'n werkgever dan wachten tot jij beschikbaar bent? Afhankelijk van de bijzondere expertise die jij misschien in de aanbieding hebt, lijkt me dat ze bij een dergelijke onzekerheid liever voor een andere kandidaat zullen kiezen. 

Ik wil overigens expliciet even zeggen dat ik wél acceptabel vind dat je een beroep doet op de bijstand. Soms heb je even een steuntje in de rug nodig om de regie over je situatie terug te krijgen. Voor mij is de bijstand daar ook voor bedoeld. 

Mija schreef op 04-03-2021 om 13:49:

Ik wil overigens expliciet even zeggen dat ik wél acceptabel vind dat je een beroep doet op de bijstand. Soms heb je even een steuntje in de rug nodig om de regie over je situatie terug te krijgen. Voor mij is de bijstand daar ook voor bedoeld.

Voor mensen die in Nederland wonen, daar belasting betalen en via aankopen deel nemen aan de economie, wel. Maar toch niet voor bewoners van andere (Europese) landen?

Monique3 schreef op 04-03-2021 om 11:39:

Bedankt vast voor de vele reacties. Ik kom er nog op terug. Ik ga ze eerst nogmaals goed doorlezen en kijken wat voor me kan helpen. Heb zeker al adviezen gezien waar ik mee aan de slag kan!

We wachten met smart op je reactie!

MeikeT, Monique is ook van plan in Nederland te gaan wonen, dus ik snap niet waarom zij vanaf dat moment geen recht op bijstand zou hebben. 

Nu in Spanje heeft ze geen recht op bijstand, maar volgens mij heeft Monique ook geen seconde gedacht dat ze dat had. 

Groeten, 

Temet

Temet schreef op 04-03-2021 om 17:34:

MeikeT, Monique is ook van plan in Nederland te gaan wonen, dus ik snap niet waarom zij vanaf dat moment geen recht op bijstand zou hebben.

Nu in Spanje heeft ze geen recht op bijstand, maar volgens mij heeft Monique ook geen seconde gedacht dat ze dat had.

Groeten,

Temet

Temet, misschien moet je toch beter lezen. Ze wil nu, in Spanje, Nederlandse bijstand aanvragen om een huis mee te huren.

Ze schrijft letterlijk: "Maar ik kan ook niet eerst in NL wonen en die dingen eerst regelen..."

Ik lees daarin hooguit de vraag of ze nu al dingen kan regelen, zodat er betaald gaat worden als ze deze kant op komt. Ik lees niet dat Monique denkt dat ze nu, terwijl ze in Spanje woont, al geld kan krijgen.

Maar Monique, het was jouw vraag, wat bedoelde je eigenlijk precies?

Groeten,

Temet

Temet schreef op 04-03-2021 om 18:57:

Ik lees daarin hooguit de vraag of ze nu al dingen kan regelen, zodat er betaald gaat worden als ze deze kant op komt. Ik lees niet dat Monique denkt dat ze nu, terwijl ze in Spanje woont, al geld kan krijgen.

Maar Monique, het was jouw vraag, wat bedoelde je eigenlijk precies?

Groeten,

Temet

Zo heb ik de vraag ook gelezen. Ook in combinatie met het eerdere topic over het vinden van een sociale huurwoning in Nederland. Ik heb aangenomen dat ze een Nederlandse is die naar Nederland wil terugkeren.

MeikeT schreef op 04-03-2021 om 15:08:

[..]

Voor mensen die in Nederland wonen, daar belasting betalen en via aankopen deel nemen aan de economie, wel. Maar toch niet voor bewoners van andere (Europese) landen?

Er wonen heel wat Nederlanders in het buitenland met AOW. Die geven dat geld daar uit. Mag dat wel?

Joh, maar wat stel jij je hard op! Mag het nooit tegenzitten in je leven? Eens vertrokken, dan ook verder maar op de blaren zitten? 

Als TS straks werk heeft, betaalt ze gezellig mee aan alles waar ook jij recht op hebt. Zie een eventuele uitkering of toeslagen dus liever als een investering in iemand die straks iets toe gaat voegen aan de maatschappij.

Ixia. schreef op 05-03-2021 om 01:47:

[..]

Er wonen heel wat Nederlanders in het buitenland met AOW. Die geven dat geld daar uit. Mag dat wel?

Joh, maar wat stel jij je hard op! Mag het nooit tegenzitten in je leven? Eens vertrokken, dan ook verder maar op de blaren zitten?

Huh? Ik leg uit hoe de wet werkt. Enne, als mensen jarenlang in het buitenland wonen, worden ze volgens de wet later, als ze met pensioen gaan, inderdaad gekort op hun AOW. Wat ook best logisch is, want ze hebben minder geld ingelegd.

Als je dat niks vindt, moet je links stemmen de 17e. Doe ik ook al mijn hele leven.

MeikeT schreef op 04-03-2021 om 15:08:

[..]

Voor mensen die in Nederland wonen, daar belasting betalen en via aankopen deel nemen aan de economie, wel. Maar toch niet voor bewoners van andere (Europese) landen?

Er wonen heel wat Nederlanders in het buitenland met AOW. Die geven dat geld daar uit. Mag dat wel?

Joh, maar wat stel jij je hard op! Mag het nooit tegenzitten in je leven? Eens vertrokken, dan ook verder maar op de blaren zitten? 

Als TS straks werk heeft, betaalt ze gezellig mee aan alles waar ook jij recht op hebt. Zie een eventuele uitkering of toeslagen dus liever als een investering in iemand die straks iets toe gaat voegen aan de maatschappij.

MeikeT schreef op 05-03-2021 om 07:01:

[..]

Huh? Ik leg uit hoe de wet werkt. Enne, als mensen jarenlang in het buitenland wonen, worden ze volgens de wet later, als ze met pensioen gaan, inderdaad gekort op hun AOW. Wat ook best logisch is, want ze hebben minder geld ingelegd.

Als je dat niks vindt, moet je links stemmen de 17e. Doe ik ook al mijn hele leven.

Altijd gezellig babbelen met jou. Ik ben zelf kind van emigranten, dus ik ken de regels. AOW'ers worden niet gekort. Alleen mensen die een deel van hun werkzame leven niet in Nederland waren. Als ze in Nederland wonen, wordt hun AOW  wel aangevuld als het onder bijstandsniveau ligt. 

Ik stém links. Sociaal en solidair dus. Van mij mag een gescheiden vrouw of man ter overbrugging meteen aanspraak maken op een bijdrage van ons allemaal als dat noodzakelijk is na een periode in het buitenland gewoond te hebben.

Ixia. schreef op 05-03-2021 om 07:55Ik ben zelf kind van emigranten, dus ik ken de regels. AOW'ers worden niet gekort. Alleen mensen die een deel van hun werkzame leven niet in Nederland waren. Als ze in Nederland wonen, wordt hun AOW wel aangevuld als het onder bijstandsniveau ligt.

Dat is toch precies wat Meike schrijft? Je bouwt AOW op over de jaren dat je in Nederland woont. Niet over de jaren in het buitenland, tenzij je daar vrijwillig voor betaalt.

Die aanvulling (alleen als je in Nederland woont) is er puur omdat niemand hier onder het bestaansminimum mag uitkomen. Als je een aanvullend pensioen hebt krijg je die aanvulling niet.

Als je na je aowgerechtigde leeftijd in het buitenland woont of gaat wonen krijg je die aanvulling ook niet. (Ja, ervaring in de familie).

Ik ook, maar snap alleen niet dat een volwassen vrouw in de loop der jaren helemaal geen eigen vermogen heeft opgebouwd. Als je gezamenlijk spaargeld heft, heb je toch recht op de helft?

Granola schreef op 05-03-2021 om 08:08:

Ik ook, maar snap alleen niet dat een volwassen vrouw in de loop der jaren helemaal geen eigen vermogen heeft opgebouwd. Als je gezamenlijk spaargeld heft, heb je toch recht op de helft?

Meritocratische soundbite. Sorry hoor, allergisch voor. “Als je succesvol bent, heb je dat aan jezelf te danken. Ben je minder fortuinlijk dan heb je het verkeerd gedaan.” Hoeveel huishoudens zonder vermogen of zelfs met schulden zijn er? Hoeveel (al dan niet werkende) armen zijn er? Hoeveel kinderen groeien in armoede op? Zijn dat allemaal losers?

Granola schreef op 05-03-2021 om 08:08:

Ik ook, maar snap alleen niet dat een volwassen vrouw in de loop der jaren helemaal geen eigen vermogen heeft opgebouwd. Als je gezamenlijk spaargeld heft, heb je toch recht op de helft?

het zal maar tegenzitten in je leven. Ik ken een 30-jarige met een inkomen van 300 euro en 100% afgekeurd. Spaar daar maar eens van als je toch een verhoudingsgewijs eerlijke  bijdrage wilt doen aan een gezamenlijk huishouden en niet steeds je hand op wilt houden. 

Wat de helft betreft. Mijn zus wilde niet merkbaar voor ex een spaarpot vullen zodat ze niet in de problemen zou komen tijdens en na de scheiding. Zij was niet direct in gevaar, maar kennelijk wilde ze de bom pas later laten barsten dan ze begon te sparen. Zij kon dat doen door een eigen inkomen. Als je geen eigen inkomen hebt, bijvoorbeeld als bovenstaande 30-jarige of omdat je een gezamenlijk bedrijf runt, dan kun je moeilijk stiekem  sparen als openlijk niet kan.

Aannames op grond van de eigen belevingswereld kloppen niet altijd met de situatie van een andere.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.