Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marileen

Marileen

20-12-2017 om 16:51

Voorlopige voorziening: recht op toevoeging (Temet?)

Een vriendin van mij ligt in scheiding. Nu zegt bijna exman een rechtzaak te beginnen (deurwaarder zou het elk moment komen betekenen). Ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Hij heeft een hoog inkomen zij een laag, (bijstandsnorm zoiets), drie kinderen. Heeft zij recht toevoeging van een advocaat?

Bedankt alvast

Ja. Er zijn wel wat mitsen en maren als er vermogen te verdelen valt, maar daar kan een advocaat haar over inlichten.

Groeten,

Temet

Marileen

Marileen

21-12-2017 om 12:56

Temet

Dankjewel. ik ga het doorgeven

Niet alleen inkomen

Ook bezit telt toch? Met name een eigen huis. Voor zover ik het me kan herinneren moest er een taxatie komen van de waarde van het huis minus de hypotheek. Ik weet wel dat de waarde van ons huis net te hoog werd ingeschat om een toevoeging te krijgen. Zuur, want met ingemetselde stenen kun je niet betalen. De waardevrijstelling ligt nu op 25.000 euro.

Tsjor

Dacht ik ook al

Als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, dan is al het bezit en al het inkomen toch gezamenlijk dus voor beiden even hoog?

Bezit volgens de Raad voor Rechtsbijstand

https://www.rechtsbijstand.nl/over-mediation-en-rechtsbijstand/voorwaarden/voorwaarden-hoogte-vermogen

"- Heffingvrij vermogen bij rechtsbijstand en mediation
U heeft geen recht op gesubsidieerde rechtsbijstand of mediation als uw vermogen (zoals spaargeld of een tweede huis) in box 3 in 2015 (het peiljaar) hoger is dan het zogenoemde heffingvrije vermogen. In de brief van de Raad leest u hoe hoog uw belastbaar vermogen is. Dit is het vermogen bóven uw heffingvrije vermogen.

Vrijgesteld vermogen per persoon

2015 (het peiljaar)

€ 21.330

Bij 65+ geldt nog een extra heffingvrij vermogen van maximaal € 28.236."

voorwaardelijke toevoeging

Ik weet de precieze regels nu niet maar vroeger had je hiervoor de voorwaardelijke toevoeging. Werd de zaak eerst op toevoeging gedaan en als bleek dat er geld uit de boedel vrijkwam, werd achteraf die toevoeging ingetrokken en moest alsnog worden afgerekend. Volgens mij is er nog steeds zoiets, maar day weet de advocaat.

Groeten,

Temet

Bestaat nog

Ja, zoiets bestaat nog. Achteraf naar het vermogen kijken. Maar dan moet het huis wel getaxeerd zijn.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.