Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Stradie

Stradie

21-09-2018 om 11:12

Wat is jullie uurloon en wat voor werk doe je dan?


leraar

leraar

14-01-2019 om 08:27

Kinderen dumpen

Bregje:
"Wie ben jij om mij daar over te oordelen?"

Het ging over uurloon, niet over jou oordeel over kinderopvang. Kijk eerst naar jezelf (en je man)

leraar

leraar

14-01-2019 om 08:34

Nog iets Bregje

Je begint zelf met uitlegggen waarom de hoogte van jouw inkomen niet zo'n rol speelt. Blijkbaar is dat voor jou het vermelden waard. Dat is hier natuurlijk de kat op het spek binden.

Pirata

Pirata

14-01-2019 om 08:45

Wie ik ben?

Iemand die niet afhankelijk is.
En ik vind dat Bregje zelf zit te katten. Ik zeg zelfs dat ik blij voor ze ben (ja, dat meen ik). En *adviseer* haar een iets hoger loon te vragen.
Vervolgens krijg ik een stevige sneer. Dan moet je toch even lezen wat ik schreef.

Rijksambtenaar

Rijksambtenaar

14-01-2019 om 09:04

Dat mag

Op pagina 1 werd er ook al tegen iemand gezegd dat haar uurloon te laag was. Dat kun je best zeggen en is goed bedoeld. Hier in de regio is 15 euro normaal voor een schoonmaakhulp, maar het is je goed recht om voor minder te willen werken.
Over belasting betalen en emancipatie vind ik ook wel wat, maar daar hadden we het niet over.

Beertje37

Beertje37

14-01-2019 om 10:50

Opvallend OT

Wat mij dan toch opvalt aan #86 is de tekst “Hij vind het belangrijk dat we onze kinderen zelf opvoeden en niet overal gaan dumpen en dat de grootouders geen oppassers zijn.“

Ik hoor dat wel vaker als argument. Opvallend is wel dat als dit argument gebruikt wordt het meestal de vrouw is die minder of niet werkt.
Als de man het belangrijk vindt waarom werkt hij zelf dan niet minder?

Bregje

Bregje

14-01-2019 om 11:59

Dank je wel voor de juist wel positieve reacties

Yanea, Wil40, Astrid, Watervrouw, dank je wel dat jullie wel positief reageren, wat een gezeik hier af en toe op de site, alles lijkt wel afgekraakt te worden. Op elk topic wat ik reageer, ben hier zo klaar mee!

Ik volg niet de mening van mijn man op, we zijn echt wel gelijkwaardig, maar dat tenzijde, wij kiezen er bewust voor om te werken en er te zijn voor de kinderen. Ik breng mijn geld op mijn manier binnen en hij op zijn manier. We hebben het goed geregeld, ik krijg vaak de complimenten van bekenden, dat we het goed doen en dat wij er altijd zijn voor de kinderen en dat we ze ook veel dingen. Ik heb er jusit een hekel aan als kinderen zomaar overal gedumpt worden en dat groot ouders geen grootouders meer zijn maar gebruikt worden als gratis oppas.

En over het scheiden, dat zegt meer over degene die deze opmerkingen maken dan over mijn relatie, deze is stabiel. We hebben de pubertijd samen overleefd en we zijn nog steeds gelukkig. Pas als ik echt ooit ga scheiden dan mogen jullie zeggen, kijk zie wel wel! Maar als dat niet zo is, houdt dan gewoon je mond. Er zijn ook mensen die wel gelukkig zijn.

Punt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-01-2019 om 12:52

Wat een beeldspraak Bregje

Gedumpt, gebruikt?
Voel je je nu beter over je keuze?

Wat meer respectvol praten over mensen die een andere keuze maken, mag jij ook wel doen.....

Pirata

Pirata

14-01-2019 om 12:54

Gedumpt

Tja. Triest woordgebruik inderdaad voor mensen die andere keuzes maken.

Pennestreek

Pennestreek

14-01-2019 om 13:22

Nou nou nou

Bregje, prima dat jij je eigen keuzes maakt. En fijn dat jij en je man daar samen achter staan. Maar zoals een aantal mensen hier terecht opmerkt: zoals jullie het geregeld hebben werkt alleen maar zolang er aan de situatie niets verandert. En een verandering kan ook zijn dat je kinderen groter worden en jij weer meer zou willen gaan werken, of ander werk zou willen doen. Je zet jezelf enorm op afstand van de reguliere arbeidsmarkt. Je bent nu (neem ik aan, gezien de leeftijd van je kinderen en - neem me niet kwalijk - je opstelling hier) nog jong, maar je wordt zelf ook ouder. En wil je dan nog steeds je geld verdienen met chatten met anderen?

Los daarvan, een echtscheiding kan je zomaar overkomen. Mijn man kondigde na 27 jaar samen totaal out of the blue aan dat hij niet met me verder wilde, terwijl ik zeker wist dat we gelukkig waren met elkaar. Een mens kan zich echt vergissen daarin. En ik ben niet de enige. Dan ben je heel blij dat je meteen in je bestaande baan meer kan gaan werken (daar heb je recht op, evenals op minder werken - binnen bepaalde grenzen). In een vaste baan heb je over het algemeen ook opleidingsmogelijkheden. Dat heb je allemaal niet als je bij mensen thuis poetst. Ga dan tenminste dat laatste bij een thuiszorgorganisatie doen. Bouw je ook nog een pensioen op, want dat heb je nu ook niet.

En je man kan ook nog uitvallen door gezondheidsproblemen, of overlijden. Geldt hetzelfde voor als voor de situaties hierboven. Zorg dan in ieder geval dat hij goed verzekerd is.

Ik heb verder nog een goede raad voor je: met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Als mijn kinderen tegen mij zouden praten zoals jij hierboven tegen andere reageerders had je op zijn minst een middag op je kamer mogen gaan zitten, dan had ik je echt even niet hoeven zien. Ik heb zelf drie verschillende versies van mijn post zitten tikken, want ik voelde me echt behoorlijk aangevallen door je. Zelfs al had je het niet tegen mij.

Pennestreek

Pennestreek

14-01-2019 om 13:24

Stradie

ik ben intussen wel benieuwd hoe het met jou is en met je banenjacht?

zebra

zebra

14-01-2019 om 14:20

Bregje

jij maakt je eigen keuzes, samen met je man. Is allemaal prima natuurlijk, als je 10 euro per uur voldoende vindt, is dat ook je goed recht. Maar Pennestreek heeft wel een goed punt hierboven. Het hoeft niet eens te gebeuren dat jullie uit elkaar gaan maar er kunnen ook andere situaties voorvallen in je huishouden zoals je partner die (tijdelijk) uitvalt door ziekte of zelfs overlijden. En dan kan het fijner zijn om zelf toch iets meer te gaan verdienen.

Yanea

Yanea

14-01-2019 om 16:49

Maar

Ik vind het zo raar om al vanaf je 18e voorbereid te moeten zijn op 'iets' wat 'misschien' ooit kan gebeuren. Kom op zeg, wat is er gebeurd met (ook) gewoon leuk leven?
Zo vraag je om burnouts.

Kom op zeg, burn-outs

Waarom moeten mannen werken en vrouwen thuisblijven? Yanea, jij denkt dat vrouwen een burn-out krijgen als ze gaan werken? Hoe kom je bij dat idee?

Ik vind het slimmer als echtparen het werk thuis en het werk buitenshuis beter verdelen en, ik citeer Bregje even, ‘hun kinderen bij de opvang dumpen’. Leren de kinderen vaak van datmama niet het sloofje is dat voor je rent.

Beertje37

Beertje37

14-01-2019 om 18:40

Eens!

Eens met Sarah!

Yanea

Yanea

14-01-2019 om 19:04

Nee Sarah

Ik schrijf nergens dat vrouwen een burnout krijgen als ze werken. Ik denk dat de hele samenleving opbrandt als we ons gek laten maken en op laten jutten door mensen als jullie. Wat trouwens aantoonbaar zo is.
En ik vermoed zo maar dat geen van jullie fulltime werkt. Hypocriet gedoe hier.

Rijksambtenaar

Rijksambtenaar

14-01-2019 om 19:15

Yanea

Volgens mij hebben we hier onlangs een levendige discussie over gehad. Het gaat helemaal niet over fulltime werken, maar over economische zelfstandigheid. Dat is geen verplichting, en in Nederland worden vrouwen door de maatschappij juist impliciet gedwongen om parttime te werken.
Ik werk wel ft trouwens, maar zou met minder dan een dag per week economisch zelfstandig zijn volgens de definitie. Is niet verstandig, want mijn maandelijkse hypotheekbedrag is nog hoger dan die norm.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-01-2019 om 19:27

leraar?

"Het ging over uurloon, niet over jou oordeel over kinderopvang."

Tsk, dat noemt zich een leraar. Handvaardigheid hoop ik.

Jouw oordeel!

Beertje37

Beertje37

14-01-2019 om 19:27

Hoezo gedwongen?

Hoezo worden vrouwen gedwongen om partime te werken? Dat is een keuze. Misschien ingegeven door wat we gewend zijn, maar het blijft een keuze.
Ik werk zelf overigens ook ft. Maar dat terzijde.

Rijksambtenaar

Rijksambtenaar

14-01-2019 om 19:31

Beertje

Die discussie gaan we niet weer overdoen.

Pirata

Pirata

14-01-2019 om 19:59

Haha

Ik heb een fulltime inkomen Yanea.... en zelf een werkster die ik heus meer dan een tientje betaal.
Ik leun op mezelf en niet op mijn partner. Toen niet. Nu niet. Nooit als het aan mij ligt. En andersom ook niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-01-2019 om 21:00

Beertje

"Hoezo worden vrouwen gedwongen om partime te werken? Dat is een keuze. Misschien ingegeven door wat we gewend zijn, maar het blijft een keuze."

Dat zal ik je uitleggen. Vrouwen blijven maar massaal parttime werken en zelfs ontslag nemen als ze kinderen krijgen.

Dat vinden sommige mensen niet leuk. Dat moet natuurlijk verklaard worden en aangezien de optie 'omdat veel vrouwen dat nou eenmaal willen' ze niet bevalt moet er dus een andere verklaring gezocht worden. Liefst iets met patriarchie en kultuur want daar kun je tegen 'strijden' en strijden is heldhaftig en dat vinden we leuk.

Maar strijden tegen vrouwen die niet willen, daar valt natuurlijk weinig eer aan te behalen, hoewel je het hier wel tegenkomt.

Dus waar de vrouwenbeweging vroeger vrouwen bevrijdde uit een keurslijf, dwingen ze ze nu doodleuk in een *nieuw* keurslijf. Dat was mijn conclusie uit het vorige draadje over dit onderwerp.

leraar

leraar

14-01-2019 om 21:13

Ad toch

Taalnazi 😁

Astrid

Astrid

14-01-2019 om 21:26

Alsof er geen toekomst is

Voor mensen die kiezen als Bregje en man.

Ik ben het levende voorbeeld dat alles mogelijk is op gebied van zorg en/of werk.
En ja, gescheiden ben ik ook nog tssss. Ik weet dus dat het best kan, i.t.t. wat mensen denken.
Ook nu werk ik parttime, kan heel goed voor mijzelf zorgen, mijn kinderen zijn heel goed gelukt, mijn ex en ik gaan goed samen, net promotie gemaakt en dat met een gat van jaren.

Niet iedereen wil het nieuwe keurslijf ( zoals Ad zei) in.

Pennestreek

Pennestreek

14-01-2019 om 21:34

Astrid

Dat jij het kon/kan biedt niemand een garantie. Heel fijn voor jou, dat meen ik echt, maar om dat als voorbeeld te stellen, vind ik niet handig. Net als ‘mijn opa rookte een pakje per dag maar werd er 99 mee’ nog steeds geen reden is om roken dan maar als niet ongezond te beschouwen. Je neemt gewoon een risico met de keuze die Bregje maakt.
Maar van mij mag ze hem maken hoor, ik ben alleen niet zo gediend van de toon die ze bezigt in dit draadje.

Pennestreek

Pennestreek

14-01-2019 om 22:20

En Yanea, hypocriet?

Ik werk idd parttime, en verdien daar een redelijk salaris mee. Maar niet genoeg om ruim van te leven. Hoewel meer dan bijstand, ben ik en zijn mijn kinderen gewend aan een andere levensstandaard, dus als mijn mans inkomen weg zou vallen zou ik meer gaan werken.
Mijn man werkt ook parttime, maar verdient daar meer mee dan ik.
Daarnaast hebben we ons goed verzekerd.
Allemaal manieren om risico’s af te dekken, zonder dat er iemand overspannen hoeft te worden. Ik vind het echt onzin om te stellen dat er zoveel mensen burn-out raken omdat ze tweeverdieners zijn, want dat is volgens mij wat je stelt. En anders zou ik wel onderbouwing willen zien voor je bewering.

Astrid

Astrid

15-01-2019 om 00:32

Pennenstreek

Omgekeerd geldt hetzelfde. Niemand heeft ergens garantie op. Je kunt kansen vergroten, maar ook jaren werken geeft geen garantie op een goed huwelijk of een scheiding, een baan blijven houden, een baan krijgen, meer uren werken enz.
Ik zeg alleen dat alles kan en niets onmogelijk is en geef mijzelf als voorbeeld dat het kan. Daarmee zet ik niet mijzelf als voorbeeld voor de hele mensheid, ik zeg dat het kán.

Bregje kan heel makkelijk uren uitbreiden in haar vak. De toon? Ik vraag me af waarom het raakt.
Ik vraag me ook af, net zoals in dat emancipatie draadje, waarom iedereen wil dat iemand denkt zoals zij dat wenselijk vinden. Wat kan het mij nou schelen dat iemand 4 kinderen heeft of 1 en 50 of 60 uur werkt ?
Maar waarom kan het een ander wel schelen als iemand/ik (bv, de waarheid ligt anders) daar niet voor kiest. Ik vind het kul, dat gepush en "jij moet, want ik vind". Ik (algemeen)vul mijn leven zelf in.

Astrid

Iedereen vult zijn leven in zoals zij dat zelf willen, nou ja, behalve de vrouwen wiens man het bepalen. Maar de samenleving als geheel heeft er wel last van als vrouwen thuisblijven en niet werken op het moment dat in die gezinnen de man wegvalt door scheiding of dood. Want dan moet de samenleving die vrouw gaan onderhouden met bijstand, allerlei toeslagen. En dan kun je zeggen dat ze recht heeft op die toeslagen, maar wat als huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden toeslag allemaal niet zou bestaan? Al dat weggeefgeld is bedacht in een tijd dat Nederland veel socialer was. Ook dat kan zomaar veranderen.

Yanea

Yanea

15-01-2019 om 07:33

Jullie blijven hypocriet

@ Rijksambtenaar 'Die discussie gaan we niet weer overdoen.'

Bepaal jij dat? Dat had je beter kunnen zeggen tegen Pirata en Sarah-Sarah die het nodig vonden om Bregje op haar kop te geven omdat ze geen dik salaris verdient.

@ Pennestreek: 'En anders zou ik wel onderbouwing willen zien voor je bewering'

Misschien moet je gewoon het nieuws eens volgen. https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/3731051/enorme-toename-aantal-burn-outs

@ Ad: 'Dus waar de vrouwenbeweging vroeger vrouwen bevrijdde uit een keurslijf, dwingen ze ze nu doodleuk in een *nieuw* keurslijf. Dat was mijn conclusie uit het vorige draadje over dit onderwerp.'

Hear hear!

En voor de dolle mina's hier beginnen te miepen: mijn man werkt fulltime, ik werk parttime, maar mijn netto salaris is hoger dan dat van mijn man. Ik lees in managementbladen wel eens dat vrouwen de grootste vijanden zijn van vrouwen. Nou, dat blijkt hier wel te kloppen.

Yanea

Die toename van het aantal burn-outs wijten ze in jouw geciteerde link aan de stapeling van korte contracten bij twintigers en dertigers en de steeds terugkerende onzekerheid die daarmee gepaard gaat. Heeft dus niks te maken met vrouwen die thuisblijven.

Verder denk ik dat een burn-out een echte welvaartsziekte is uit een tijd en land waar we zo weinig met tegenslagen te maken hebben. Over het algemeen zijn we redelijk gezond, geen natuurrampen, hebben huis en eten, scholing.
Weet je wie pas recht hebben op een burn-out? Die arme mensen in zo’n orkaangebied van wie de huizen en familieleden keer op keer door een tsunami worden weggevaagd en ze alles kwijt zijn. En ik weet dat je niet mag vergelijken in leed, maar als je een burn-out krijgt omdat het even tegenzit op het werk, denk dan aan de negentiende-eeuwse fabrieksarbeiders. Die hadden niet eens tijd om zich af te vragen of ze hun baan wel leuk vonden, die moesten wel werken anders hadden ze gewoon geen eten. Wij kunnen het ons permitteren om ons ziek te melden.

Yanea

Yanea

15-01-2019 om 08:20

Ach Sarah-Sarah (en Pennestreek)

'Verder denk ik dat een burn-out een echte welvaartsziekte is'
'Weet je wie pas recht hebben op een burn-out?'

Ach Sarah-Sarah, wat jammer toch dat jouw mening echt helemaal niet relevant is voor de rest van de wereld.
Weet je waar jij en mensen als Pennestreek me aan doen denken? Aan het boek 'Animal farm': eerst werden de dieren onderdrukt door mensen. Toen kwamen ze in opstand. En aan het einde van het boek worden de dieren onderdrukt door andere dieren. Lees voor dieren 'vrouwen' en voor mensen 'mannen' en je snapt wat ik bedoel.

@Pennestreek: 'dus als mijn mans inkomen weg zou vallen zou ik meer gaan werken'
Als ik oude draadjes lees, was jij ontslagen toen je man weg was. Terwijl Bregje op dat moment fluitend haar 400 euro bij elkaar poetste. Dus wat heb jij nou precies beter geregeld dan Bregje?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.