Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Barvaux

Barvaux

24-07-2014 om 15:53

Wat vinden jullie hiervan: aansporen tot een lening

Een kennis wil een caravan gaan kopen en stuurde mij de link naar een website waar die stond. Er was ook een mogelijkheid om in termijnen te betalen en dus te lenen (doet die kennis niet) en ik was nieuwsgierig wat daar stond:

http://www.caravandreams.nl/infopage/8500

Ze hebben dus berekend wat je per maand betaalt als je uit gaat van de afschrijving in zes jaar: 88 euro en als je de lening aangaat betaal je 102.

Dan zeggen ze: "Dus voor € 13,81 extra per maand hoeft u uw spaargeld niet aan te spreken en kunt u dit geld achter de hand houden voor andere onvoorziene zaken. De investering in de caravan wordt in dat geval, uiteraard na goedkeuring, geheel van u overgenomen o.b.v. het CaravanDreams Concept."

Vervolgens zeggen ze: "Momenteel heeft u gespaard € 8.500,00. Zolang dat op uw spaarrekening staat ontvangt u rente. Jaarlijks ontvangt u dan aan rente € 255,00. Deze inkomsten loopt u mis op het moment dat u dit bedrag investeert in de caravan. De gemiste rente-inkomsten bedragen dan per maand € 21,25 Hierbij is gerekend met een rente op uw spaarrekening van 3%. "

Tjee zeg, hoe geweldig is dat geformuleerd helaas, waarbij natuurlijk niemand rekening houdt met de huidige rente die zeker de helft van die 3% is maar dan nog: hoe vinden jullie dit? Hoe verschrikkelijk misleidend is het om mensen aan te sporen hun geld op de spaarrekening te laten staan (kun je nog wat anders van kopen) en maar beter te lening aan te gaan?

Tja

Gebeurt dit ook niet door hypotheekadviseurs onder het mom van: aflossen kost geld (je loopt rentevoordeel mis)

carla

carla

25-07-2014 om 21:59

het kan nog erger

mijn zoon (18 jaar, MBO) kreeg vandaag zijn boekenlijst waarin staat dat hij voor 400 euro boeken moet aanschaffen en een goede laptop nodig heeft. School adviseert om dit te regelen via een bepaalde website waardoor je dit in termijnen kan voldoen. Het bedrijf betaalt je spullen en jij lost maandelijks af.
Dus ik open uit nieuwsgierigheid de website, 14,5% rente! En dan maken ze een jongen van 18 jaar lekker, terwijl wij ze leren zonder schuld te leven! Ik vind het niet kunnen.

Groetjes,
Carla

Barvaux

Barvaux

26-07-2014 om 11:36

ja carla

Goed voorbeeld inderdaad. Als je het geld niet hebt voor die laptop als je bijv in de bijstand zit kan het vast wel goedkoper dan met juist DIE lening!

aansporen tot lenen is sowieso suf

en iets uit het verleden.

Ik herinner me nog al die leenreclames op TV voor een uitbouw, een badkamer, een weet-ik-veel. Kwam alleen maar narigheid van!

Barvaux

Barvaux

26-07-2014 om 15:48

huh

Waarom zou het iets 'uit het verleden' zijn? Dat kwam door al die enorme overwaardes, iets wat inderdaad uit het verleden is of bedoel je dat?

onder andere ja,

en al die leenreclames zie je nu ook niet meer.

Volgens mij was de slogan 'Geld lenen kost geld' een aantal jaren geleden nog niet aan de orde.

Barvaux

Barvaux

26-07-2014 om 19:43

blomvlieg

Dat is ook geen 'slogan' maar iets wat verplicht is gesteld, net als 'roken is dodelijk'.

Lynn

Lynn

26-07-2014 om 20:13

Carla - school

Carla, jouw voorbeeld van die school vind ik echt schandalig.

Daar zou ik echt een nette maar boze mail aan school aan wijden. Hoe kunnen ze kinderen stimuleren om te lenen!

En helemaal erg dat de rente ook nog megahoog is.

NB Ik leen nooit, ook niet voor een auto of zo, en ben erg tegen. Zelfs mijn kinderen mogen niet lenen. Eerst sparen, dan kopen. Oké, eerlijk zijn: we hebben een lening, nl. onze hypotheek.

Barvaux

Barvaux

26-07-2014 om 23:02

Ha Lynn

Dan ben ik toch consequenter, zelfs een hypotheek hebben wij niet

Je kinderen mogen niet lenen zeg je maar is dat niet logisch zolang ze thuis wonen? Wat bedoel je daar precies mee? Wat ga je doen als ze wel een lening aangaan? Wat doe je als ze hun eerste baan kunnen krijgen maar nog niet geld genoeg hebben om een auto te betalen? Ze mogen niet lenen maar zonder auto komen ze niet op hun werk? Dan betaal jij of moeten ze maar verder zoeken naar een andere baan? Let op: ze hoeven niet te lenen voor een nieuwe auto natuurlijk, een tweedehandsje van 2500 mag ook.

Lynn

Lynn

27-07-2014 om 21:28

Barvaux

Haha, ze zijn nu nog te jong om officieel te lenen (11 en 14).

Wat ik bedoel is: ze hebben in het verleden wel eens gehad dat ze iets wilden kopen, voordat ze voldoende geld hadden. Dan zeiden ze wel eens: ik krijg toch nog geld voor mijn verjaardag (korter of langer van tevoren), dus ik krijg het geld toch, dus dan kan jij het nu betalen en dan geef ik het jou wel als ik dat verjaardagsgeld krijg.

Daar werkte ik niet aan mee: eerst sparen, dan pas kopen. Dus ook niet "lenen" bij ons.

En ik denk zoals ik mijn kinderen nu ken (maar misschien vergis ik me) dat zij snappen dat ze eerst moeten sparen, ook voor een (tweedehands) auto, voordat ze die kopen. Niet een dure nieuwe, maar inderdaad een minder dure tweedehands dus... (oudste zegt trouwens geen auto te willen hebben, maar dat kan nog veranderen).

Moet ik wel bekennen dat ik het spaarzame type was en dat ik al veel spaargeld had (van allerlei bijbaantjes tijdens mijn studie & vakantiebaantjes) toen ik afgestudeerd was. Dus voor mij was lenen voor een auto nooit aan de orde.

En ach, er kunnen zich uitzonderingssituaties voordoen (geen spaargeld, wel baan, auto nodig), maar uitzonderingen bevestigen de regel. De regel is dus: niet lenen (alleen bij grote uitzondering en dan ook echt indien noodzakelijk, niet voor luxe).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.