Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Katje

Katje

21-12-2012 om 15:06

Weer 32 uur gaan werken...wie heeft hier ervaring mee en tips?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mea Proefrok

Mea Proefrok

22-12-2012 om 20:50

Verschil

Op mijn vorige werk in Amsterdam werkten veel vrouwen (alleenstaande moeders) gewoon vrijwel fulltime. Op mijn huidige werk hebben de meeste vrouwen (getrouwd, kinderen) een bijbaan van twee of drie dagen. Dat verschil viel me echt meteen op toen ik hier ging werken. Is denk ik toch provincie versus Randstad. Of iets anders.
Hoe dan ook, de emancipatie is nog lang niet klaar. Ik krijg een van twee reacties. Ik werk teveel voor een moeder met kleine kinderen, of ik ben een soort heldin omdat ik zoveel werk met kleine kinderen. Allebei onzin natuurlijk. Mijn man werkt trouwens 'maar' 26 uur en krijgt daar ook opmerkingen over.
Lekker van je af laten glijden. Werken doet je goed op zoveel manieren. Gewoon laten gebeuren.
Liora, met vooruit koken bedoelde ik niet per se mezelf. Man kookt meestal ook voor twee dagen (een hele kip bijvoorbeeld). Snap wel dat je het zo las, het staat er best vaag. Wel is mijn ervaring dat je met twee hardwerkende volwassenen die moe thuiskomen eerder ruzie krijgt over stomme huishoudelijke dingen. Vandaar dat ik een groot voorstander ben voor een vaste verdeling. Die verdeling wordt in mijn directe leefomgeving vaak door de vrouw gemaakt .

Melissa

Melissa

22-12-2012 om 21:25

Vreemd

Vreemd dat men er hier zo vaak van uit gaat dat iedereen het werk ook wel mee kan nemen naar huis, al is het voor maar 8 uur per week.

Vergeet niet dat er heel veel mensen zijn die dat dus niet kunnen.

JansjeRommy

JansjeRommy

22-12-2012 om 22:50

Werk mee naar huis en reacties

Wordt ervan uitgegaan dat je werk mee naar huis kan nemen? Dat weet ik niet. Het is wel zo dat relatief veel hogeropgeleide vrouwen veel uren werken en dat ook relatief veel hoogopgeleiden werk doen dat je ook deels flexibel kan doen denk ik. Maar het hangt natuurlijk volkomen van het werk en de organisatie af.

Wat betreft reacties is het heel simpel: die zeggen meer over de anderen dan over jou. Ik laat ze echt van mn rug af glijden. Geen energie in steken, dat is volkomen zinloos.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-12-2012 om 22:50

Niet te druk maken

Zorg dat je je niet te druk maakt over onbelangrijke dingen, dan is het allemaal goed te doen hoor. Ik werk minimaal 38 uur per week en zorg alleen voor twee kleine kinderen. Opvang is goed geregeld en in heb een werkster, dus ik doe vrijwel niks in het huishouden. Een dag per week ben ik thuis, op deze dag en 's avonds en in het weekend werk ik regelmatig thuis nog wat. Daardoor kan ik op het werk ook flexibel met mn tijd omgaan.
Het weekend staat in het teken van sociale contacten, daar krijg ik energie van, net als van mijn werk trouwens. Dus als je een leuke baan hebt gevonden komt het vast helemaal goed.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-12-2012 om 23:03

Melissa

"Vreemd dat men er hier zo vaak van uit gaat dat iedereen het werk ook wel mee kan nemen naar huis"
Waar lees je dat dan? Volgens mij schrijft iedereen hier alleen maar over zijn eigen situatie en ervaring.

Ik heet geen melissa

maar Liora schrijft dat op 21 December 2012 17:47.
Melissa heeft wel gelijk, het wordt vaker (in andere draadjes) gesuggereerd.

liora

liora

23-12-2012 om 08:26

Helemaal niet

Ik schreef, of bedoelde te schrijven: vraag of je misschien acht uur per week vanuit huis kunt werken.
Dan ga ik toch niet ervan uit dat het kan? Hangt zeker ook van de aard van de werkzaamheden af en niet iedereen vindt het prettig.
Maar vaak kan het wel. Misschien minder uren maar het is in ieder geval het bekijken en bespreken waard!

Mea Proefrok

Mea Proefrok

23-12-2012 om 08:58

Bij mij kan het niet

Ik sta voor de klas, dat is lastig vanuit thuis te doen. Wat ik wel vaak doe is vrij snel na de laatste les naar huis gaan en mijn 'huiswerk' (nakijkwerk, voorbereiding, schoolkrant etc) mee naar huis nemen. Ik heb dan wat meer tijd met de kinderen en werk weer verder als ze op bed liggen. Overigens werkt dit scenario alleen als er geen vergaderingen na schooltijd zijn gepland, wat ongeveer tweemaal per week het geval is.
Ik moet trouwens regelmatig uren achter elkaar thuis werken om een grotere klus aan te pakken. Zoiets bespreek ik dan met mijn man. Ik heb dit weekend zoveel uur nodig zonder dat de kinderen elke paar minuten naast me staan met een Dringende Kwestie. Hij houdt ze dan bezig of neemt ze mee ergens naartoe.

Tihama, ma-di-do-prinses

Nee dat is aardig: een ma-di-don prinses...
Ik weet niet, misschien heb ik liever een collega die er echt drie dagen is dan een fulltimer die regelmatig thuis zit te werken, bijv omdat een kind ziek is. Voor het contact is aanwezigheid wel prettig. Kan natuurlijk per bedrijf verschillen.
Ik heb sinds ik kinderen verschillende uren gewerkt: van 2 dagen tot meer dan fulltime (met thuiswerken . Mijn man is heel stabiel, die werkt sinds we kinderen hebben 4 dagen. Met kleine kinderen (tot en met onderbouw basisschool) vond ik drie dagen werken ideaal en nu vind ik 4 dagen erg prettig.
Ik ben niet zo'n planner, een weekmenu lijkt mij niets, maar ik zorg er wel af en toe voor dat er een ovenschotel klaar is voor de volgende dag, of dat de groenten al zijn schoongemaakt.
Katje; ik vond fulltime (ik) + 4 dagen (man) werken wel pittig. Het lukt wel, maar moeten dan geen gekke dingen gebeuren. Mijn man vond het geloof ik wel prima .

amk

amk

23-12-2012 om 09:38

Mea

bij jou kan het dus wel. Je doet een deel van je werk thuis. Alleen het daadwerkelijke lesgeven en de vergaderingen niet.

Die kunnen wij dan ook nog thuis doen mbv onze laptop en het interne communicatie systeem. Elke laptop heeft hiervoor een webcam en headset. Dit is beduidend goedkoper dan steeds mensen laten invliegen. Ook het gebruik van livestreams is mogelijk.

amk

amk

23-12-2012 om 09:55

Fay

voor het contact heb je vooral laagdrempelige communicatie mogelijkheden nodig. Wij chaten heel veel. Dan leg je ahw een geeltje op iemands buro en die meld zich wanneer beschikbaar. Je kunt dan ook je scherm delen zodat je meekunt kijken. Of je gebruikt de webcam om dingen te laten zien.

Een deel van mijn directe collega's heb ik nog nooit in het echt gezien. Ze zitten letterlijk aan de andere kant van de wereld. Australie, Amerika, Singapore, Brazilie. Toch gaat het samenwerken prima door de ruime communicatie mogelijkheden.

Niet overal goed geregeld amk

Ik zou willen dat het bij ons ook maar een beetje zo geregeld was. Wij lopen erg achter, thuiswerken is niet ideaal. Niet voor de thuiswerker en niet voor de mensen die wel op kantoor aanwezig zijn.

amk

amk

23-12-2012 om 10:52

Fay

dat besef ik, daarom zei ik ook dat het voor contact belangrijk is dat je laagdrempelige communicatie mogelijkheden moet hebben.
Als de enige optie direct contact is dan moet je wel bij elkaar zijn.

Wij hebben natuurlijk het voordeel dat het een heel groot bedrijf is, dat maakt de investering rendabel. Het verschilt nogal of je iets voor 20 personen moet regelen, of voor 200, 2000 of zoals bij ons 22.000

Tihama

Tihama

23-12-2012 om 13:42

Fayw

Ik bedoelde het cynisch: als tbm-er hou je wel van je kinderen, maar ben je te lui om te werken. Als fulltimer ben je niet lui, maar hou je niet van je kinderen.
En als je probeert je te conformeren aan beide kritiek door er tussenin te gaan zitten, dan ben je een prinses. ik had dat beter moeten formuleren, lees ik nu terug. het lijkt nu net alsof het mijn mening is. Ik bedoelde het niet beledigend, maar als weergave van de publieke opinie.

Ik heb destijds een behoorlijke druk ervaren vanuit mijn omgeving om parttime te gaan werken. Het leek of ik dan toch eindelijk een goede moeder zou zijn in het oordeel van de buitenwereld. Inmiddels weet ik dat dit ook niet geholpen zou hebben. Kritiek krijg je gewoon altijd. Dan kun je maar beter kiezen voor wat je zelf wilt.

Tihama

Maylise

Maylise

23-12-2012 om 16:19

Prima

Ik vind het prima te doen om fulltime te werken naast de kinderen. Het helpt om redelijk georganiseerd te zijn en niet te veel stressen. Negatieve reacties zou ik me niks van aantrekken. Die heb ik ook wel gekregen hoewel niet eens zo vaak eigenlijk.

Flexibel werk helpt wel maar is inderdaad niet altijd mogelijk. Ik heb een baan waarbij een deel van de werkzaamheden 0,0 flexibiliteit hebben (doceren, vergaderingen) en een deel van de werkzaamheden juist heel flexibel zijn. Hierdoor kan ik deels mijn eigen tijd indelen wat prettig is. Het deel wat niet flexibel is daar moet alles voor wijken bij wijze van spreke en dat kan gewoon niet op een ander moment. Echter door de combinatie met meer flexibel werk gaat dat prima. Ik kan hierdoor toch wel makkelijk vanuit huis werken. Staat weer tegenover dat in mijn sector overwerken standaard is. Iedereen werkt meer dan fulltime. Wat juist die door flexibiliteit weer is vol te houden.

Een werkster is wel heel luxe maar ook wel heel fijn. En boodschappen laten bezorgen scheelt ook weer tijd. Verder inderdaad alles organiseren en inplannen maar bedenk ook dat het echt geen ramp is als de dingen even anders lopen dan gepland.

Mussie

Mussie

23-12-2012 om 19:15

Negatieve reacties

Ja, die heb ik wel eens gehad. Ik vind het niet leuk, omdat ik zelf natuurlijk ook wel een twijfel of mijn keuzes nou zo geweldig voor m'n kinderen zijn. Maar ik zou het toch niet anders willen.
Niet aan te raden is mijn reactie ooit,, toen me verweten werd dat ik alweer niet mee kon helpen met de schoonmaak op school. Toen heb ik gezegd dat ik geen tijd had en bovendien belasting betaal. Toen zei de klassenmoeder: ja maar we betalen allemaal belasting! En toen heb ik gesist: ja maar ik meer dan jij. Zo, ik heb bijna moeten rennen voor m'n leven. En terecht, want die opmerking kon niet. Maar dat verheven gedrag van dat mens, en haar oordelen over anderen...brrrrrr

Tihama

Ik dacht inderdaad dat dat jouw mening was. Tuurlijk moet iedereen doen wat het best bij hem/haar past + met de mogelijkheden die je krijgt. Maar je niets aantrekken van opmerkingen van anderen vond ik best lastig. Is beter geworden door de jaren heen .

Vooraf koken

Gefeliciteerd!

Ben overigens wel verbaasd over de vele tips over vooraf koken en invriezen.. brrr moet er niet aan denken. Toch helemaal niet nodig? Een lekker pastaatje of andere maaltijd is toch zo in elkaar gedraaid. Maar goed, voor mij is het avondeten een rustpunt en dan wil ik ook lekker (en gezond) eten.

zeppie

zeppie

23-12-2012 om 22:42

Gonniegans (licht ot)

Is zelf bv pastasaus koken van verse ingrediënten en vervolgens invriezen niet gezond?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

23-12-2012 om 22:48

Eens

Koken is het werk niet en er zijn legio gerechten die je binnen een half uur op tafel hebt staan. De uitdaging is om dat halve uur ontspannen te kunnen koken en ondertussen zorgen dat de kinderen elkaar niet de hersens inslaan Wat hier (vaak) werkt is om nadat je thuis bent gekomen, eerst even rustig te gaan zitten, drankje en even bijpraten, en dan pas de keuken in de duiken.

jeltje

jeltje

23-12-2012 om 23:19

Beiden fulltime en geen negatieve reacties

Volgens mij vinden mensen het vaker juist stoer (of misschien vind ik dat zelf wel).
Tuurlijk is het druk, maar ik vind het niet zwaar. Maar ja, ik ben het type dat een dag met de kinderen zwaarder vind dan een dag thuis.
Wij zijn tamelijk ongeorganiseerd, dus bedenken per dag wat we koken. Kinderen gaan dus niet erg vroeg naar bed, maar dat redden ze goed.
Alles draait om flexibiliteit, en dat hebben we wel goed kunnen regelen. Ik heb 2,5uur reistijd per dag, maar kan wel thuiswerken. Ik werk dus regelmatig s avonds nog door, om wat kortere dagen te compenseren. M'n man is zzp-er, dus ook redelijk flexibel. 2 dagen nso waar ze ook eten, 1 dag vaste oppas, en wij ieder een dag. Maar we eten dus niet iedere avond met z'n vieren.

Kortom, niet zo veel aantrekken van hoe het hoort, of wat men vindt, dan is het prima te doen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zeppie / vic

Misschien niet ongezond hoor, maar ik hou niet van het idee om uit de diepvriezer te eten. Brr.. mijn eetlust zou vergaan. Maar sowieso zijn wij beiden redelijk culinair aangelegd. Niet zozeer qua eigen kookkunsten, maar wel voor wat betreft het waarderen van lekker en ver bereid eten. Dus daar doen wij graag moeite voor.

En wat Vic zegt, die 15-30 minuten zorgen dat net voor dat rustpuntje bij de kids. Die er niks van moeten hebben om direct bij thuiskomst aan tafel te moeten.

lisbeth

lisbeth

24-12-2012 om 08:13

Hoe doe jullie het dan met artsenafspraken

Ik werk 24 uur verdeeld over 4 dagen. Maar hen een half jaar geleden besloten iedere week 4 uur ouderschapsverlof op te pakken om het thuis rond te kunnen breien. Als ik op dit moment kijk gaat mijn oudste naar iemand die haar helpt haar achterstand in spelling weg te werken. Gaat ze naar een psychologe, ze zou eigenlijk ook nog naar de kinderfysio moeten voor het schrijven en is mijn jongste door zijn juf ook verwezen naar de kinderfysio.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

lisbeth

lisbeth

24-12-2012 om 08:16

Te snel gedrukt

Ik zou graag meer uren werken ook omdat het financieel een stuk ruimte geeft maar ik zou echt niet weten hoe.
Man werkt meer dan full time maar dan wel binnen vier dagen dus vroeg weg en laat thuis

Dus meer werken, graag maar ik zou niet weten hoe

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lisbeth

De afspraken plannen op de twee dagen dat of jij of man niet werkt, of alles op de dag dat je man thuis is zodat jij een dag extra kan werken? Bso nemen op de dagen dat jij werkt zodat je hele dagen kan maken?

skik

Vooraf koken

Of vooraf koken wenselijk/noodzakelijk is hangt ook van je kinderen af. Hier jonge kinderen die nog vrij vroeg naar bed gaan. Er zit 1-1,5 uur tussen het moment dat pa met de kinderen thuiskomt en het moment dat de jongste naar bed moet. Dan is het dus wel handig als het eten klaarstaat om opgewarmd te worden, want anders zit de laatste hap nog tussen de kiezen als het bedtijd is.

Bijkomend punt bij ons: partner kan amper koken, en als hij het al eens doet neemt hij er belachelijk lang de tijd voor. Ik kom later thuis dan hij (ik breng, hij haalt). Als ik wil dat mijn kinderen redelijk fatsoenlijk te eten krijgen moet ik er dus voor zorgen dat het klaarstaat.

Ik ben dus een groot voorstander van vooraf koken. Maar als de kinderen wat groter zijn wordt dat misschien anders.

Voor Katje: ik begrijp uit jouw openingsposting dat de oudste 2 naar de middelbare school gaan? Als de BSO van de jongste niet te ver weg is zou je kunnen afspreken dat een van de oudsten de jongste van de BSO haalt, dan hoeven jij en je man niet te stressen. Maar misschien heeft iemand anders dat al geopperd, ik heb niet alle bijdragen gelezen.

Groeten,

Temet

amk

amk

24-12-2012 om 10:51

Nou en?

"want anders zit de laatste hap nog tussen de kiezen als het bedtijd is. "

Nou en? Dan liggen ze vlak na het eten in bed. Gebeurt hier nog steeds. 7 uur aan tafel en om half 8 naar bed.

Lastig

toen de kinderen klein waren, gingen ze gewoon naar het kdv en daarna BSO. zwemles ging ook nog wel, hebben we op dagen kunnen plannen dat we niet werken en op zaterdag. Mooi te combineren met twee werkende ouders. wat ik echt lastig vind om met werk te combineren, zijn de clubjes die daarna komen.

Beide dochters zitten op muziekles, en beide zitten ze op een sport. Die lessen zijn niet 's avonds, als je rustig de tijd hebt om ze te brengen nee dat is meestal ergens tussen 4 en 6. En vorig jaar elk clubje op een andere dag. de trainingstijden worden pas 1 week voor de trainingen beginnen (ergens half augustus) bekend gemaakt, en kan elke dag van de week zijn en ook elke tijd tussen 4 en 8. Niet te plannen, gewoon naar schikken, die houding.
rekening houden met werkende ouders, totaal niet.

Tot nu toe hebben we het weten te regelen maar het is elk jaar weer puzzelen. En dan de rest van het jaar haasten om kinderen weg te brengen en op te halen. 't is iets om heel erg rekening mee te houden als je kind een sport of muziekinstrument wil kiezen: wanneer zijn de trainingstijden, en hoe vaak veranderen ze deze? Is het te combineren met de bso? dat lijkt me ideaal, sommige bso's brengen/halen kinderen naar trainingen. hier helaas niet!

Tihama

Tihama

24-12-2012 om 11:50

Voordeel

Ik pleegde ook altijd wat vooruit te koken. Het gaat niet eens om die vroege bedtijd, want daar heb ik mijn kinderen nooit op kunnen betrappen
Wat ik fijn vond, was dat ik thuis gewoon de tijd had om met de kinderen te spelen/praten/knuffelen.

Lekker op de bank of op de grond met poppen of Lego. Eten in de oven.

Chillen, relaxen.
Ook al draai je in een half uur een maaltijd jn elkaar: het vraagt tijd en aandacht.
Hoe hard je ook kunt multitasken: je aandacht verdelen tussen koken en kinderen aandacht geven betekent altijd ergens op inleveren.

Tihama

Mussie

Mussie

24-12-2012 om 12:30

Wel of niet vooruit koken

Ik deed dat vroeger ook nooit maar nu de kinderen ouder worden, vind ik het wel heel handig. Ik sta om half 7 op en kom om 6 uur thuis. Ik heb zeker een half uur nodig om te eten, een half uur om oudste te helpen met huiswerk en een half uur om het huis wat op te ruimen. En dan zijn er nog sporttrainingen van de kinderen, en sociale afspraken die ik 's avonds maak. Dat half uurtje dat ik op die dagen niet aan koken besteed, besteed ik aan praten met de kinderen en wat rondscharrelen door het huis.
Scheelt ook dat mijn kinderen echt honger hebben om 6 uur en dan best humeurig kunnen worden. En dan gaan ze snaaien en dat wil ik liever niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.