Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Conny

Conny

31-07-2012 om 18:31

Werken in de zorg


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Correctie, spuugziek

Was mijn vrije vertaling

Fiorucci

Fiorucci

02-08-2012 om 21:19

Jeekah

De mate waarin je actie voert,hangt af van je beroep. Buschauffeurs leggen het verkeer gewoon lam, de leraar geeft geen les, noem maar op. Maar hulpbehoevenden niet verzorgen, dat krijgt niemand over zijn hart.

Chippie

Chippie

03-08-2012 om 14:26

Zeursector

Met zeursector bedoel ik dat ik er als buitenstaander zo naar kijk. Het beeld dat door de zorgsector zelf wordt gecreëerd is dat het zwaar en onderbetaald werk is. Dat vind ik zonde of eigenlijk: dat is een hele zorgelijke ontwikkeling. Hoe krijg je nieuwe aanwas van gemotiveerde krachten?

Over zwaar werk kun je heel lang bomen. Ik heb niet zoveel met 'roeping'. Maar werk doen wat je leuk vindt is belangrijk. Boekhouder is voor mij een heel zwaar beroep, het ijkt me echt vreselijk! En dan maakt het weinig uit hoeveel er op je salarisstrookje staat.
Maar de bouwsector hoor ik nooit klagen dat het 'zwaar werk' is. En idem met heel veel andere beroepen. Op heel veel plekken werkt men keihard.
En de sector (inclusief de managers en directies) zijn dan ook zelf aan de beurt om de boel te veranderen. Het heeft weinig zin om dan weer voor een 'ludieke actie' naar Den Haag te gaan. Er gaat ongelofelijk veel geld om in de zorgsector, dat moet goedkoper kunnen.

En ja, werken in avonden/nachten/weekend/feestdagen hoort erbij. Maar daar zitten ook voordelen aan. Mijn vriendin werkt in een verpleegtehuis met zwaar-demente bejaarden. In mijn ogen is dat een hondenbaan. Maar zij vindt het geweldig en krijgt er echt energie van. Ik heb een maand geleden een paar nichtjes doorgebracht op het ziekenhuis: op vier 'boxen' (1 persoonskamer) lopen steeds 2 verpleegkundigen terwijl de ouders 24 uur per dag aanwezig zijn. Tja, dat is in mijn ogen niet het toppunt van grote werkdruk.

Qua salaris is het me nu duidelijk dat je best een HBO-salaris kunt gaan verdienen. Sommige HBO salarissen zitten hoger maar er zitten ook salarissen ongetwijfeld onder. Probleem is dat er dus blijkbaar HBO-ers zitten op MBO-functies. Tja, dat zie je ook elders veel.

Kern van mijn verhaal. De zorgsector zet zich zelf neer als een sector waar het slecht werken is: onderbetaald, zwaar, weinig waardering, onregelmatig. Ik krijg daar direct een beeld bij van een afgepeigerde verpleegkundige.
Je kunt ook het beeld schetsen van een jonge, frisse meid die plezier heeft in haar werk, 36 uur per week werkt, verantwoordelijkheid heeft, afwisselende baan waarbij je je niet verveelt, veel parttime mogelijkheden, past goed in gezinsleven, doorgroeimogelijkheden. Dan wordt het een stuk aantrekkelijker.

passiebloem

passiebloem

03-08-2012 om 16:02

Chippie en anderen

Chippie, ik heb ook niet zo veel met de term roeping. Ik denk inderdaad dat je inderdaad moet doen wat bij je past en wat je graag doet. Ik ben er van overtuigd dat van te voren moeilijk in te schatten is wat werken in de zorg betekend in salaris, onregelmatig werken, werkdruk en het leed waarmee je geconfronteerd wordt. Ik kan dat voor een metselaar ook niet in schatten.

Ik vind je betoog leuk klinken, maar geen enkele realiteit in doorschemeren. Weet je als er maar genoeg mensen vertrekken uit de zorg, en dat gebeurt als de economie weer aantrekt, en het te kort aan verpleegkundige neemt weer toe, terwijl er een overschot aan oude mensen is die zorg nodig hebben gaat het misschien doordringen dat verpleegkundige wellicht beter betaald zouden moeten worden.
Ik ben zelf ook omgeschoold en iets anders gaan doen. Dat doen meer verpleegkundigen. Ik heb nu een beter salaris en een leukere baan. Op die manier kun je het ook oplossen en dan merken we gevolgen vanzelf een keer. Tja dat heb je met een zeursector!

Chippie

Chippie

03-08-2012 om 19:00

Passiebloem

Op het individuele niveau juich ik die ontwikkeling toe. Je moet geen dingen doen waar je niet achter staat. En de consequenties zijn feitelijk ook prima. Iets met marktwerking. Maar ook dat de sector beter moet gaan nadenken wat de alternatieven zijn, wat zijn de mogelijkheden van innovatie, etc
Je zult dan creatief moeten worden om mensen aan te trekken.

Fiorucci

Fiorucci

04-08-2012 om 09:54

Chippie

Je haalt wel verschillende functies door elkaar. Ik vertel vanuit mijn ervaring in verpleeghuizen. Weinig doorstroommogelijkheden, en echt geen HBO salaris,haha. Ik wilde best een jonge frisse meid zijn, maar als ik samen met een collega, dus met slechts twee man moet zorgen voor 15 diep demente bejaarden, dan is het gauw gedaan met die frisheid.

tonny

tonny

04-08-2012 om 13:47

Inderdaad - beetje o.t.

Vriendin van dochter,21, tweedejaars studente geneeskunde, deed afgelopen winter twee weken (!) verpleegstage. Meteen daarna werd ze door de zorgorganisatie waar ze een bijbaan had ingezet als vaste kracht om een dag per week in haar eentje voor zes demente bewoners te zorgen. Alles he, uit bed helpen, wassen, maaltijden koken en verzorgen; er is bij nood iemand die kan inspringen, maar verder is ze in haar eentje aanwezig. Ik vind het heel apart dat dit zo gaat.
Nu is zij een zeer enthousiast en toegewijd iemand, ze doet het eenmaal per week, maar het is toch eigenaardig dat ze een studente deze verantwoordelijkheid geven. Na slechts zo'n korte stage.

Tonny

Precies, dat zijn de goedkoopste krachten. Werken boven je niveau maar niet de bijpassende betaling ontvangen omdat je de diploma`s niet hebt. En andersom, werken onder je niveau omdat je anders "te duur" bent.Zo wordt al het werk toch gedaan en blijven de salarissen laag.

Sterker nog..........(18)

Oudste 18 jaar en 2de jaars MBO4 (wel versneld dus volgend jaar is ze 'klaar') word nu in de zomer ingezet als verzorgende...En dit na een stage van 2 maand bij deze instelling (daarna andere stage gedaan). Waar ze invalt is een combi van verpleeghuiszorg t/m woonzorgcentrum. En ze gaat van de ene afdeling naar de andere in verschillende weken. Dus is soms alleen met 6 zwaar demente bewoners...(wel met back-up van de buren voor geval van nood) en heeft ze soms de verantwoordelijkheid voor 20 'lichtere' bewoners. Dan doet ze 'alles' van steunkousen aantrekken t/m urinecatheterzakjes verwisselen en douchen en in bad doen etc.etc.
Het enige dat ze niet 'mag' is medicatie en nachtdienst. Ze heeft al wel een 'slaapwachtdienst' gedaan...dan ben je back-up voor de nachtdienst....
En dat voor een meisje van 18...poeh, hé....
Het betaald in haar ogen wél goed...beter dan de supermarkt waar ze ook werkt. Ze verdient in ieder geval iets meer dan het minimumloon+daarbij de onregelmatigheidstoeslag...dus dat is voor haar leeftijd en nog niet gediplomeerd best 'veel'. Maar het is helemaal haar 'ding' dit vakantiebaantje en ze schijnt het boven verwachting goed te doen.....voor iemand met zo weinig ervaring.
Maar ik snap dat het voor HBOers in verhouding met het bedrijfsleven maar zéér minimaal is....Zeker als je Uni hebt is het helemaal bedroevend. Zelfs de overheid betaald beter. En ze wil hierna ook nog HBO doen, ook richting zorg...ik heb haar al voorbereid op slechtere betaling dan in andere sectoren.
groeten albana

tonny

tonny

06-08-2012 om 08:52

Huishouding zonder ort

Vind hier net een papier betreffende vakantiewerk wat mijn dochter drie weken heeft gedaan. Huishoudelijk werk bij mensen thuis, via een zorginstelling. Ze is 21 jaar. Loon bedraagt bruto 6,72 per uur. (Met 22 is het 7,88, met 23 de top van 9,27. Maar met 17 jaar, de gemiddelde schoolverlater, 3,66 per uur. Tikt lekker aan zeg

Gelukkig heeft ze het jaar door een andere administratieve bijbaan voor een dag per week die het dubbele opbrengt, maar een treurig beetje is het wel.

Zijpaadje: hoe komt het dat sommige ouders overwegen basisschoolkinderen iets duurs zoals een tabletPC te geven. Het evenwicht is in mijn ogen zoek, tussen geld verdienen en geld uitgeven. Kinderen hebben zo in hun kindertijd veel meer spullen dan ze daarna in jaren (!) zullen kunnen betalen.

Fiorucci

Fiorucci

07-08-2012 om 09:48

Tonny ot

Je hebt al een heel redelijk tablet voor rond de 100 euro. Ik heb een hele redelijke voor mijn dochter gekocht op Marktplaats,voor 60 euro geloof ik. Veel pubers werken die spullen gewoon zelf bijelkaar, dus de jaren na hun tiende kunnen ze dat ook best betalen....

Chippie

Chippie

07-08-2012 om 11:48

Ach tonny...

Die tablet, wat kan het jou schelen...

"Het evenwicht is in mijn ogen zoek, tussen geld verdienen en geld uitgeven. Kinderen hebben zo in hun kindertijd veel meer spullen dan ze daarna in jaren (!) zullen kunnen betalen."

Nou ja, dat is ook lichtelijk overtrokken. Zoalng ze thuis wonen hebben kinderen rijkelijk veel te besteden inderdaad. Ons 16-jarig oppasmeisje verident voor een avondje oppassen (lees: tv-kijken en chips eten) 20 euro. Dat tikt inderdaad leuk aan. Maar dat is toch prima? Dat is toch ook juist wat je ze wil meegeven. Er hoeven dan weinig vaste lasten vanaf. Tja, daar komen ze later ook vanzelf achter.

Mijn kidneren hebben het materieel goed. Maar om nou te stellen dat ze nu meer hebben dan straks? Daar geloof ik geen biet van.

Vic

Vic

07-08-2012 om 12:25

Wel

Ik ben het wel met Tonny eens. Veel kinderen hebben totaal geen benul van wat levensonderhoud kost, en dat je de eerste jaren van je werkende bestaan blij mag zijn als je 100 euro per maand aan jezelf kunt besteden. Natuurlijk zullen daar uitzonderingen op zijn, ik ken ook mensen die nog tot hun 25e door pa en ma gesponsord werden, maar over het algemeen komt het hard aan als alle bijdragen wegvallen en de studentenkamer verruild wordt voor een 'echt' huis.

Sponsoren of niet

Vaak (niet altijd!!) zijn de kinderen die op jonge leeftijd dure cadeaus krijgen ook degenen die zich op hun 18e geen zorgen hoeven te maken over stufi of een laptop.
Of is dit een te boude bewering?

Wel zijn elektronica in rap tempo gemeengoed geworden; een beetje zoals lego 15 jaar geleden? Ik weet dus niet of je kinderen erbij kunt (of moet) weghouden. Maar zoon krijgt tzt een afgedankte laptop van zijn vader, schat ik zo in.

Ik ben blij dat wij nog in de lego zitten

Tirza G.

Tirza G.

07-08-2012 om 14:23

Vanaf de andere kant

Ik heb een dementerende schoonmoeder in een zorgcentrum wonen en zojuist weer een dramaperiode achter de rug met de (eveneens demente, maar tevens lichamelijk gehandicapte) moeder van m'n vriendin. En echt hoor, jullie meiden zullen fantastisch zijn, maar ík vind het een gruwel om zulke jonge meiden los te laten op zulke kwetsbare mensen. Het feit dat jullie dochters dat uberhaupt dóen draagt ook bij aan de wantoestanden. Zo hóeven ze (de bazen) dus ook niet meer te investeren in personeel.

Tirza

passiebloem

passiebloem

07-08-2012 om 18:47

Thirza

Ik kan me je verhaal zo goed voorstellen. Mensen wassen en verzorgen is een, maar dementerende mensen op een correcte manier benaderen is echt een ander verhaal. Ik heb jaren in de psychiatrie gewerkt en ik heb de eerste jaren echt geworsteld met de benadering van mensen. Goede opleiding helpt daar zeker bij!

groetjes Passiebloem

passiebloem

passiebloem

07-08-2012 om 18:53

Tonny

Ik ben het erg met je eens. Ik denk dat onze kinderen mogelijk met minder welvaart moeten stellen als wij nu hebben. Ik ben vaak zoekende in wat ze krijgen. Hier ook geen eigen tabloid, DS etc.. Ze zijn 8 en 10. Maar ik merk het voortdurend. Er is zoveel luxe om je heen dat luxe heel gewoon wordt. Dat vraagt ook vaak om op de rem te staan. Het zit hem al in kleine dingen, krijgen ze een ijsje als we ergens naar toe gaan? Hoe vaak ga je uiteten of naar de mac donalds etc...
Ik kan erg genieten als ze buiten aan het bouwen zijn met een paar oude stenen, een stuk touw en wat planken. Dan ben ik blij dat ze niet zoveel nodig hebben.

Tonny

Tonny

07-08-2012 om 22:30

Helemaal eens tirza

En vriendin van dochter vindt het ook heel vreemd dat dit mag. Ze zou zelf niet willen dat haar moeder ooit op deze manier aan in zekere zin onbevoegden zou worden toevertrouwd. Maar ja, zelf is ze er ingerold na de verpleegstage en er zijn altijd zieken, altijd lege plekken op te vullen. Het is heel treurig.

Tonny

Tonny

07-08-2012 om 22:33

Minder welvaart in de toekomst

Dat is wel zeker. En minder luxe. Minder lenen zoals een tijd lang is gepresenteerd, iedereen herinnert zich nog de spotjes van lenen.nl etcetera. Het wordt allemaal anders, voetjes op de vloer...
Omdenken

tonny

tonny

08-08-2012 om 09:01

Conny, deeltijd hbo

Terug naar draadstartster. Conny, je nam op gegeven moment het besluit om (deeltijd)HBO te gaan doen; je had kennelijk veel zin in iets anders dan datgene waarvoor je oorspronkelijke universitaire opleiding je toerustte.

Welke functie heb je in gedachten als je het diploma binnen hebt?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.