Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

carla

carla

22-04-2009 om 19:38

Werknemer meldt zich ziek

Ik ben een kleine zelfstandige met 2 werknemers in dienst. Het contract van een van mijn werknemers loopt af per 1 mei a.s. en hij heeft zich nu ziekgemeld. Ik ben bang dat hij zich niet meer beter meld en ziek uit dienst gaat.

Wie kan mij vertellen wat de gevolgen zijn voor mij als hij ziek uit dienst gaat? Wie betaalt zijn salaris door, en vooral wat zijn de nadelen voor mij als werkgever?

Ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Carla

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

22-04-2009 om 19:54

Geen probleem

Als het dienstverband tijdens ziekte eindigt, is er geen werkgever meer. Dan komt de werknemer in de eerste twee ziektejaren in aanmerking voor ziekengeld. Dit wordt uitbetaald door UWV. UWV is verantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding en reïntegratie van de zieke werknemer.
Groetjes, Minet

Nasha 1st

Nasha 1st

22-04-2009 om 22:13

Carla

is het zijn 1e contract? Of sowieso nog een contract dat van rechtswege eindigt? Dan is er geen probleem voor jou, contract eindigt dan, ook tijdens ziekte. Enige dat jij als werkgever moet doen is doorgeven aan het UWV dat hij ziek uit dienst is, en UWV zal voorlopig de betaling van het ziekengeld op zich nemen. Zodra dat stopt zal de werknemer pas een WW kunnen aanvragen, maar daar heb jij dan niks meer mee te maken

Jesse_1

Jesse_1

22-04-2009 om 22:46

Pas op

Pas wel op dat in het contract ook daadwerkelijk staat dat het eindigt en bevestig dit naar werknemer (als jullie daar nog niet over gepraat hebben).
Jesse

Nogmaals pas op

Bij ziek uit dienst moet je als werkgever tegenwoordig een gedeelte van het reïntegratiedossier inleveren bij het UWV. De bedrijfsarts weet wel wat er ingevuld moet worden, anders kan je eens op de site van het UWV kijken.
Als deze persoon nadat hij uit dienst is gegaan weer beter is, speelt er verder niet veel. Zou hij ziek blijven dan kan het zijn dat je na verloop van tijd alsnog de vraag krijgt om wat formulieren in te vullen en je zult dan nog wat post krijgen.
Stuur medewerker voor het einde van zijn dienstverband dus in ieder geval toch nog naar de bedrijfsarts en denk niet, ach die gaat toch straks uit dienst. En even wat aantekeningen maken over wanneer je gebeld hebt en zo.
Succes ermee
Groetjes Evi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.