Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
koentje

koentje

22-04-2010 om 12:56

Hoe lang [controleer je op persoonlijke verzorging]

blijf ik bezig mijn zoon op zijn slordigheden te wijzen? Ik bedoel bijv. met wassen en afdrogen. Soms zie ik toevallig hoe hij zich wast (veegje hier, veegje daar, klaar!)dan zeg ik dat wel. Maar nu had hij onlangs een plekje in zijn lies wat zeer doet en jeukt: rood ziet. Daar smeer ik dan wat op en het gaat weer weg. Maar ik denk dat het komt door slecht afdrogen en zeg hem dat ook. Ik geloof niet dat het helpt. Maar hij is 11 moet ik controleren tot ie 18 is, of moet ik het loslaten en laten gebeuren dat ie er 'zelf'achterkomty doordat zijn slordigheid lichamelijk ongemak gaat geven?
Het zelfde geldt voor tanden poetsen. Dat doen we in de avond steeds nog samen, in de ochtend laat ik het nu los en controleer ik steekproefsgewijs met kleurstof. Dat gaat trouwens best goed.
Hoe doen jullie dat of zijn jullie kinderen allemaal heel zorgvuldig???)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Heirthe

Heirthe

22-04-2010 om 13:06

Nog steeds

bij mijn bijna dertienjarige zoon.
Ik moet er echt op letten dat hij zich uberhaupt gaat wassen. Douchen ben ik hem aan het leren zelfstandig te doen, maar meestal gaat de hele shampoo fles dan in een keer leeg Nou ja dan is ie iig wel schoon..
Tandenpoetsen moet ik bij staan omdat hij het anders veel te snel doet.
Ik ben trouwens met mijn zoon van 11 ook nog zo bezig hoor en mijn dochter van 7 doet ook liever niks zelf..
Moe word je er van.

koentje

koentje

22-04-2010 om 19:24

En ik ben

al zo moeeeoeoeoeoeoeoeoe

Nickelo

Nickelo

23-04-2010 om 09:29

Hier ook

Zoon van 12 (Asperger) moet ik continu corrigeren. Hij is nu al een aantal keren naar de preventie-assistente geweest. Onder de douche gaan is ook zo'n probleem. Als ie er dan eenmaal onder staat, dan komt ie er ook niet meer onderuit. Hij is hartstikke slim, maar weten wat de technische consequenties zijn van geen tandenpoetsen en de discipline hebben om het goed en regelmatig te doen zijn 2 compleet verschillende dingen.

Ik blijf het voorlopig nog maar doen. Er is nog een lange tijd tussen 12 en 18, dus hopelijk slaat het op een dag aan.

Bastet

Bastet

23-04-2010 om 18:36

Andersom

Ik moet mijn jongens (13 en 17) vriendelijk verzoeken niet te lang te douchen,erop wijzen dat een beetje shampoo genoeg is en dat een keer spuiten met de deo genoeg is.Mijn dochter (10) moet ik onder douche jagen,opletten dat ze poetst en haren kamt,etc. haar bijnaam is Floddertje..
Bastet

Vic

Vic

23-04-2010 om 22:27

Shampoo op

Laatst merkte ik dat het haar van mijn dochter wel een beetje muf rook. Ik heb haar onder de douche gestuurd en haren laten wassen. Een dag later stonk het weer, dus ik vroeg of ze wel shampoo had gebruikt. 'Nee, die is al een maand op'. Hier geen zorgenkind, maar wel eentje met een behoorlijke gebruiksaanwijzing. Ik houd nu de shampoofles goed in de gaten, en als ik niet oplet is hij binnen twee weken leeg.

Niet meer.

Nausicaazoon is inmiddels 18 en moeder is gestopt met hem wijzen op onhygienische toestanden. Gevolg: gaat hooguit 1 keer per week onder de douche, poetst zijn tanden bij hoge uitzondering, scheren vindt hij niet nodig en schone kleding aantrekken komt niet in zijn woordenboek voor. Ik heb het losgelaten; heb geen zin om energie te steken in iets wat toch niet veranderd.

Guinevere

Guinevere

24-04-2010 om 21:53

Zorgvuldig ja

Gelukkig heb ik een heel zorgvuldige zoon. Hij poetst niet 2, maar 4 minuten zijn tanden. Gaat graag onder de douche, wast zijn handen uit zichzelf (wel erg fanatiek, dat moeten we afremmen). Jammer dat hij denkt dat zijn broek een servet is. Maar OK, hij is pas 7, ik denk dat we niet mogen klagen. En hij houdt ook nog zelf zijn nagels bij, vouwt zijn kleren op die hij uittrekt. Nu moet ie ze alleen nog in de was gooien als ze vies zijn (en de wasmachine leren aanzetten etc).

Guinevere

Guinevere

24-04-2010 om 22:52

Heb je

Heb je trouwens zo'n electrische tandenborstel met een timer erop? Dat scheelde hier enórm in de tandenpoetskwaliteit. Zoon doet namelijk standaard 2 rondes (2*2 minuten). Ik bemoei me er verder niet meer mee.
Over dat rode plekje: weet je zeker dat dat van slecht afdrogen is? Hij trekt na het douchen toch kleren aan, dan wordt het toch ook droog en krijg je geen smetplekken lijkt mij.

Uhhhhhhhhhh lang

Hier een zoon van bijna 14 jaar. Als ik geluk heb krijg ik hem 1x per week onder de douche. Tandenpoetsen doet hij nooit als ik het niet zeg. En dan zeker 3x wat zeggen en bijna onder dwang, anders vergeet hij het nog. Handen wassen moet ik zeggen en daarbij ook zeggen dat hij zeep moet gebruiken. Na een aantal dagen zeg ik dat hij echt schone kleren aan moet. Maar dan gooit hij die vieze op de grond om na 2 dagen bijv. die dan weer aan te trekken. Onderbroek kan minstens 3 á 4 dagen mee vind hij. Ik word er zo moedeloos van.

Hij heeft ADHD met PDD-NOS. Niks lijkt in te zinken. Het enige wat hij altijd elke dag doet, is schone sokken, Ik snap de logica er niet van, waarom dat wel kan en de rest niet. Staat hij eenmaal onder de douche dan komt hij er niet meer onderuit. Gaat dan raar doen met de flessen onder de douche en weet ik veel wat allemaal. Zijn thuisbegeleider is er met hem mee aan het werken en ik doe ook nog heel veel. Heb ook een tijdje alles op zijn beloop gelaten, maar hij leert er niks van.

Ik zeg ook wel eens dat hij stinkt, is dan ook echt zo, dan wordt hij boos, maar ik zeg altijd maar dat ik het beter kan zeggen dan zijn klasgenoten bijv.

Het is om moedeloos van te worden. Onze andere kinderen kunnen het wel, zijn een stuk jonger, doen alles zelf. Dus het is niet zo dat we er geen aandacht aan besteden.

Succes ermaa, groetjes Pinkelot

Moedeloos

Pinkelot schreef: 'Ik word er zo moedeloos van'.

Ik niet meer, ik heb het losgelaten. Ik had het graag anders gezien, maar persoonlijke verzorging staat bij mijn ADD-zoon blijkbaar niet op de eerste plaats. Zijn probleem, niet langer het mijne.

Misschien helpt dit.

Misschien een aantal tips die mijn vriendin wel eens gebruikt bij haar zoon. Ze heeft veel structuur aangebracht bij de persoonlijke verzorging.

- alarm (bepaalde ringtone) op de telefoon die iedere avond op een vaste tijd afgaat. Dat is voor haar zoon het teken dat hij naar de badkamer moet. Alle handelingen gebeuren daar in een vaste volgorde (eerst naar de wc, dan handen wassen, tandenpoetsen en onder de douche). In de badkamer hangt een schema met deze volgorde met daarnaast een klok. Ze moet hem nog wel aansporen maar het gaat redelijk goed.
- Op zijn kamer hangt een schema (kan natuurlijk ook met plaatjes) van de activiteiten van de dag met daarbij de tijden.
-eigen kleur handdoeken en washandjes en een eigen shampoofles,
- tandenborstel met een timer,
- timer in de douche (zandloper voor onder de douche).
- ze heeft een grote wasmand in zijn kamer. Na veel oefenen gooit hij wel zelf (een deel van)de kleding in de wasmand. Om de paar dagen gaat ze door zijn kamer om de mand (en alle losse kleding op de grond) op te ruimen om te wassen.

Nausicaa

Ik weet dat ik het meer en meer moet gaan loslaten, maar ik vrees dat ik hem dan op dit punt helemaal kwijt raak.

Het is echt mijn valkuil hoor toch proberen te blijven aan leren. Zijn schema's met de thuisbegeleider daar bemoei ik me een heel stuk minder mee. Al stuur ik hem na een week dus wel onder de douche.

Nou hij is nog geen 18 haha tegen die tijd heb ik het vast wel los gelaten :o). Ik snap je wel hoor.

Groetjes, Pinkelot

Charlot1

Op zich goed tips, misschien kan iemand daar wel wat mee. Wij hebben ze allemaal al uitvoerig uitgeprobeerd, helaas het werkt niet tot wienig voor hem.

Hij heeft al mega veel problemen met planning en daar bovenop nu de pubertijd, maakt het erg moeilijk.

Toch bedankt, groetjes Pinkelot

Heirthe

Heirthe

27-04-2010 om 23:06

Structuur aanbrengen

Ik ben vanavond maar weer eens begonnen met het aanbrengen van structuur in het avondritueel. Vermoeiend maar het loont. Tenminste vanavond wel
Kinders liggen voor 10 uur onder de wol i.p.v. 11 uur
Ik heb het ook een hele tijd laten gaan, dan stonken ze maar. Maar ik kan er niet tegen, voel me een slechte moeder dat ik het er bij laat zitten en dat leidt weer tot schuldgevoel naar mezelf toe. Maar je wordt er soms zoooo zat van dat je er altijd weer achter aan moet zitten. Laatst sprak ik een moeder, ook twee zoons in dezelfde leeftijd als de mijne. We liepen samen met de honden. Haar zoons waren zich thuis aan het klaarmaken voor de nacht, douchten uit zichzelf enzo, zodat zij rustig met de hond kon gaan wandelen. Als ze thuis kwam waren beiden zoons in de pyama. Ik kan daar zoooo gefrustreerd van raken. Heb maar niet verteld hoe het hier ging...

Ook hier herkenbaar!

Hahahahahahah Fladder errug hErkenbaar!!
Weet je wat een groot goed is? Humor. Zolang je alles met een klein beetje humor bekijkt is het veel beter te verteren!

Jade

Jade

29-04-2010 om 18:07

Fladderbeestje,

"(blijkbaar was er toch eentje opgestaan om naar de koelkast te lopen, en dan pak je natuurlijk voor elke nieuwe portie een nieuw glas)..."

*Grom* hier net zo(

Ik kom weleens thuis en dan kan ik aan de slag met opruimen.

Ik vraag zoon: "Als je naar boven gaat neem dan even je spullen mee". 5 minuten later, zoon is inmiddels boven, tetter ik maar weer naar boven: "Je bent wat vergeten".

Dat herhalen herhalen en nog eens herhalen....ik word daar soms zo moe van.....

*zucht*.....

Heirthe

Heirthe

30-04-2010 om 00:06

Hahaha fladderbeestje

maar als ik dan tuiskwam zaten ze in dezelfde houding als ik ze had achtergelaten aan de tv, pc en zo...

Jaaa zo is het hier ook!!
In de winter als het eerder donker is doen ze niet eens de lampen aan maar zitten ze ook gewoon in het donker te computeren/tv te kijken
Rare jongens zijn het toch..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.