Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Fiorucci

Fiorucci

15-02-2014 om 10:02

Ik zoek Anne J.

Hoi Anne, jij plaatste recent linkjes naar artikelen over de link autisme , niet naar school willen, het funeste van dwang hierbij, etc. Ik ben voor een vriendin dringend op zoek naar deze artikelen, maar kan ze niet meer vinden. Bedankt alvast!!

oke

Ben vanavond pas weer thuis. Mocht je niets gevonden hebben zal ik er nog een paar linken schoolweigering / autisme bijzetten.

Fiorucci

Fiorucci

15-02-2014 om 12:24

anne

Top, dank!

SdV

SdV

15-02-2014 om 12:54

Nu je er bent

Anne, je hebt nieuwe mail (-:

autisme en schoolweigering

In het draadje Algemeen Ouderschap en 'ervaren ouders weleens diagnosedruk'.
De belangrijkste reden om niet te dwingen geeft Jetta aan. "Het is vaak een kwestie van vallen en opstaan en soms moet je concluderen dat een kind niet uit de voeten kan met ons schoolsysteem. Maar voor de gezinnen, hun welbevinden, het vertrouwen in elkaar en het gevoel van veiligheid van het kind is het wel een groot verschil of je de schoolweigering beschouwt als onwil of onmacht."
De schade die je daarmee aanricht - Evanlyn, dat je makkelijk kunt denken dat je wel een hele goede opvoeder bent zolang je zelf geen kind hebt dat moeilijk opvoedbaar blijkt te zijn - diversen Ginny/..

How to make school make sense, van Clare Lawrence. Evanlyn
lost in school, Ross Greene, Karmijn

Het negatieve dwangartikel: En ik ga niet http://www.renn4.nl/uploads/enikganiet.pdf

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/onderwijs/30022-schoolweigering-angst-voor-school.html
In dit artikel worden veel redenen voor schoolweigering genoemd.

In Japan wordt het als een cultureel verschijnsel gezien. Er is in die artikelen nergens expliciet sprake van autisme, zoals in Nederland en Belgie.
http://www.scotsman.com/news/home-all-alone-1-570372
Sociale uitsluiting en sociale terugtrekking

In Nederland dwingen we kinderen en zetten ze zelfs op straat of doen ze naar een gesloten inrichting, in Japan trekken met name jonge mannen die niet meer mee willen doen aan de ratrace van school en werk zich thuis terug op hun kamer. Wij zetten ze op straat
http://www.japantoday.com/category/lifestyle/view/counselor-has-harsh-words-for-parents-of-hikikomori

Karmijn in het andere draadje Ouderschap over oudermishandeling: dwang leidt tot agressie. Want zo is het ook nog eens een keer.

Waar kinderen met autisme last van kunnen hebben op school. En wat ook niet weggaat als je ze maar dwingt.
http://specialed.about.com/od/autismandaspergers/a/Aspergers-Syndrome-In-The-General-Education-Classroom.htm

Scholen krijgen tegenwoordig ook zelf veel informatie over de problemen met schooluitval en autisme

Ik hoorde vandaag een mooi voorbeeld van een meisje met schooluitval waar de ouders school vroegen of ze mocht helpen in de kleuterklas om weer op gang te komen. En dat is daar zo weer goed gekomen. Kind kon zich weer wat competent voelen, nodig en nuttig en de stap de schooldeur binnen was weer gemaakt. Er was vast ook van alles aan de hand maar een school die dat toestaat kan ook kleine aanpassingen maken en meedenken met een kind en haar ouders zodat de aanpassingsproblemen opgelost worden en niet weggeredeneerd of gedwongen.

https://sites.google.com/site/praatdokter/begin/werkwijze/diagnosen/contactstoornis/autisme-artikelen
Onder Veelgestelde vragen een lijstje waaronder nummer 19 en 20 over naar school gaan en wat daar voor nodig is. Krijgt een kind dat niet dan valt het uit.
"Ten slotte vragen ouders zich vaak af of een gewone school wel de beste plek is voor een kind met het syndroom van Asperger, en of een speciale klas, groep of school voor deze kinderen niet beter is. Er is in Engeland een internaat opgericht speciaal voor kinderen en adolescenten met het syndroom van Asperger. Elke groep heeft zes leerlingen en twee leerkrachten; het lesprogramma is speciaal toegespitst op deze kinderen. Ouders kunnen zich in de toekomst wellicht in gaan zetten voor speciale scholen of klassen voor kinderen die heel veel problemen ondervinden in het gewone onderwijs."

Wat autisme betreft kun je soms beter als trefwoord 'Asperger' gebruiken, dan vind je met name in het Engelse taalgebied interessante artikelen.

Ook van Karmijn: hetzelfde blijven doen, dwingen, en dan een andere uitkomst verwachten: dat is waanzin.

Wrong Planet
http://www.wrongplanet.net/postp4548718.html
"I feel very alone in this very irrational phobia I have about school. I have intense fears and anxieties about being forced to go to school or being trapped in school."
Kinderen met autisme hebben vaak al meer aanleg voor angsten omdat ze de werkelijkheid gefragmenteerd moeten zien te puzzelen maar worden ook angstig van alle onbegrip en dwang. Dat zorgt voor levenslange angsten.
Meer posts, van mensen met autisme zelf, gaan over autisme school en dwang.

bizarre tijden

http://www.artsennet.nl/Kennisbank/Proefschriften/Promotie/139528/Tirannie-in-de-jeugdzorg.htm
Het meest to the point is het proefschrift van Rene Clarijs. Het proefschrift heet dan ook 'tirannie in de jeugdzorg'. In plaats van investeren in scholen, kinderen en ouders, investeren we in dwang en justitie.
We gaan meer zorgenkinderen op de reguliere school houden maar vooraf bezuinigen we de onderwijsassistenten en de ambulant begeleiders weg en maken de klassen groter.
In plaats van het vergroten van de deskundigheid van hulpverlening, scholen en ouders, investeren we in nog meer bureaucratie, 'generalisten' en breken de echte voorzieningen en de wetenschap af.
En dan zijn er ook nog mensen die dat een stap voorwaarts vinden. Bizarre tijden, dat zijn het.
Aankomende dinsdag gaat de politiek de nieuwe jeugdwet goedkeuren. We hebben niets anders dan onze huidige vertegenwoordiging maar je zou toch je kop verder in het zand willen steken en er niets meer mee te maken willen hebben. Wat een onbenul.

Fiorucci

Fiorucci

15-02-2014 om 19:57

anne

Dankjewel, ik geef het door aan mijn vriendin, haar dochter moet waarschijnlijk een gesloten inrichting in....

schooluitval en leerplicht

http://www.kinderbescherming.nl/meer_nieuws/nieuwsberichten/archief-2013/werkconferentie-schoolverzuim-verslag-en-presentaties.aspx?cp=103&cs=34660
In dit artikel de realisatie dat het uiteindelijk niet helpt als je de achterliggende problemen van schoolverzuim niet aanpakt en hulp biedt.
Maar met de volgende conclusie ben ik het sinds vandaag niet meer eens
"Schoolverzuim aanpakken
Schoolverzuim is veel beter aan te pakken als alle partners in de keten goed samenwerken. Dit uitgangspunt stond tijdens de werkconferentie centraal."
Omdat iedereen met iedereen moet samenwerken voor er iets gebeurt, gebeurt er niets, spelen er allerlei belangentegenstellingen en wordt een kind niet geholpen maar het bos in gestuurd.
Ik denk dat school, ouders en hulpverlening hun eigen dingetje beter moeten doen en verder niet wachten op het andere echelon.
Het kan toch niet zo zijn dat een kind pas wat aanpassingen krijgt als een laptop of meer tijd voor een toets als er eerst een langdurig en heikel traject gedaan wordt in de jeugd ggz, bij jeugdzorg, of elders? Dat is gewoon een praktisch punt.
Ook bij mijn dochter was de opmerking al vroeg dat 'alle neuzen' dezelfde kant uit moesten. Maar het kwam er feitelijk op neer dat er geen diagnose kwam en dat er geen beleid kwam. Tot ik zelf met wat sleutelfiguren de zaak kon vlottrekken. Niets alle neuzen dezelfde kant uit. Je zoekt als ouder de kortste weg uit het oerwoud. als je op al die mensen moet gaan wachten dan kom je er niet.
Je hebt deskundige mensen nodig en een goed aanbod. Meer niet.

Rene Clarijs

Volgens het proefschrift van Rene Clarijs zijn we al meermalen op de vingers getikt door Europese instellingen omdat we te probleemgeorienteerd zijn. We investeren in 'dweilen met de kraan open' aan de achterkant en niet in voorzieningen voor kinderen op het gebied van school, sport en welzijn aan de voorkant.
We regelen 'sociale wijkteams' en noemen dat problemen voorkomen. Weer probleemgeorienteerd. En de hardnekkigheid waarmee we dat maar blijven doen bij elke transitie of innovatie. Die transities en innovaties worden dan ook steeds minder effectief, hoe meer we er op dezelfde manier blijven doen. Hetzelfde blijven doen en dan een andere uitkomst verwachten. Ik blijf het een briljante opmerking vinden.

Fio

Hebben we het soms over hetzelfde kind? Hier gaat het om een jongen. Schooluitval en autisme bestrijden met gesloten plaatsing dreigt. Niet als het aan mij ligt dus.

SdV

Heb je mail beantwoord.

Fiorucci

Fiorucci

15-02-2014 om 21:48

Anne J

Ja, bizar toch? Net weggelopen uit een gezinshuis, zit nu weer thuis, maar nu dreigt dus een gesloten instelling...

Fio

Wat mij erg helpt is om bij iedereen te vragen wat ze denken dat de kortste weg is dat een kind weer naar school gaat zonder voorwaarden. En dan niet toestaan dat er toch weer allerlei voorwaarden gesteld worden.
Kan dit kind thuisblijven? Of is er iemand beschikbaar in het netwerk?
Afijn, misschien heb je er zelf ook wel weinig invloed op, maar ik probeer hier wel de brandjes te blussen, er worden zo snel grote woorden gebruikt en grote consequenties en drama's in het vooruitzicht gesteld. De escaleren is een kunst.

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2014 om 08:27

Anne J

Ja, dat doe ik zelf ook inderdaad, ik heb ook een kind thuis wat inmiddels parttime examen doet. Maar met dit meisje loopt het redelijk uit de klauwen en wat ik zo hoor komt men niet verder dan dreigen en uiteindelijk worden de dreigementen ook omgezet in beleid, vandaar ook het gezinshuis. Nou vind ze het daar best leuk, maar zodra het woord school valt is ze weg......

Fio gezocht!

http://www.leokannerhuis.nl/ciba-klinisch-intensieve-gesloten-besloten-behandelafdeling
Hier komt het Leo Kannerhuis in zicht. Er zullen wel wachtlijsten zijn maar het is waarschijnlijk nog de enige mogelijkheid voor een kind dat te angstig is om naar school te gaan en alleen rustig als het thuis kan blijven. Maar zo kom je ook geen stap verder.
Ik wist het niet maar er is ook een gesloten afdeling. Ik ben an sich tegen gesloten plaatsing maar om de zaak weer vlot te krijgen en door mensen met deskundigheid op het gebied van autisme kan het een oplossing zijn.
Niet regelen met een OTS/UHP (beginnen ze hier ook alweer over) maar zonodig met een BOPZ.
Misschien heb je er iets aan?

Fiorucci

Fiorucci

30-03-2014 om 13:41

Dankje

Ik geef het door aan haar moeder. Haar moederzit er geheel doorheen, jeugdzorg wil alleen uit huis plaatsen als meisje zelf hulp wil...en ze wil niet,en zit dus thuis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.