Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

01-09-2013 om 10:07

Kind met pdd-nos /adhd en ernstige leerproblemen

Onze dochter (7) heeft al vanaf groep problemen op school. Ze heeft in groep 1 en 2 heel veel moeite gehad om mee te kunnen het aanleren van letters en cijfers ging erg traag. Ze is uiteindelijk wel naar groep 3 gegaan omdat de structuur van groep 3 voor haar beter was maar met het uitgangspunt dat ze groep 3 2x ging doen. Groep 3 is zoals verwacht erg moeizaam verlopen en ze bleef achter op lezen en alles wat daarbij hoort. Aan het einde van het schooljaar is ze onder druk van school toch naar groep 4 gegaan. Wij hadden haar liever in groep 3 willen laten om haar een jaar rust te geven. Want door het niet mee kunnen komen bouwt bij haar de frustatie zo hoog op dat haar gedrag de klas negatief beinvloed (kinderen die niet meer naar school wilde vanwegen haar boosheid etc) Dus nu na de school vakantie toch maar aan groep 4 begonnen maar de juf gaf na 2 weken al aan dat het eigenlijk niet gaat omdat haar niveau van lezen niet aansluit op de lesstof van groep 4 (ze leest net Avi start) We hebben afgelopen zomer dyslexie onderzoek laten doen en net de uitslag binnen maar die leverd meer vragen op dan antwoorden er is uitgekomen dat ze ernstige dyslexie heeft en een zeer zwak auditief geheugen zowel kort als lang termijn met daarnaast woordvindingsproblemen. Er kwam ook uit dat ze bijna niet in staat is de koppeling tussen woord en beeld te maken dus ze leest al hakkend en plakkend het woord kip maar kan dan niet het bij behoorende plaatje aanwijzen. Naast dit alles heeft onze dochter al lange tijd problemen met haar gedrag en om die reden hebben wij haar met 5 jarige leeftijd laten onderzoeken hier kwam uit dat ze kenmerken van pdd-nos en adhd heeft alleen gezien haar leeftijd mocht er nog geen defentieve stempel geplakt worden. Nu word ze deze maand opnieuw onderzocht om deze stempel alsnog te krijg

Foutje

Er ging iets mis ik drukte te snel. Ze word dus nogmaals onderzocht om de stempel te verkrijgen. Nu ons dilemma: gaan we haar op deze school laten (normaal onderwijs) of gaan we haar naar speciaal onderwijs doen zo ja welke vorm moet dat REC 4 worden of SBO? Ons vertrouwen in school is weg door hun manier van handelen daarnaast hebben zij alleen oog voor de leerproblemen en niet voor de gedragsproblemen. En als we Rec 4 kiezen krijgt ze dan wel de goede begeleiding voor de leerproblemen en als we SBO kiezen hebben ze dan wel oog voor haar gedragsproblemen. Wie heeft er ervaring mee?

Vera*

Vera*

01-09-2013 om 11:03

Herkenning

Ik had al een lange reaktie geschreven maar die is weg, een nieuwe dan maar.
Heeft je dochter al logopedie? Wat ik lees zie ik meer een taalprobleem dan iets anders. Als je de info om je heen niet goed kan verwerken/wegdenken ga je bepaald gedrag vertonen.
Mijn dochter met taalstoornis was/deed toen ze jonger was veel autistischer dan ze nu is, hoewel je het weer wat beter ziet als ze erg moe is.

Gedrag

Gedrag kan vaak een gevolg zijn van te hoge stress. Dan kan het zinvol zijn om eerst de stress te verminderen voor je je op het precieze incident richt.
Je kunt contact opnemen met onderwijsconsulenten (www......nl) ook als je kind nog geen rugzakje heeft. Zij kunnen je goed adviseren mogelijk zelfs over scholen in de buurt. Het gaat vaak meer over de kwaliteit van de school en of ze open staan voor speciale kinderen en of er een click is met jou en of de school creatief is met oplossingen en dan kan regulier, sbo, of speciaal onderwijs alledrie een optie zijn. Ook afhankelijk van jou voorkeur. Maar het is vaak niet zo makkelijk als het lijkt om je kind op een goede school te krijgen. En je doet het ook naar bevind van zaken. Mijn kinderen zaten op de basisschool regulier. Misschien achteraf wel goed voor hun cognitieve ontwikkeling maar emotioneel rampzalig door het onbegrip van leerkrachten en pesten door leerlingen. Het kan een puzzeltje zijn maar gelukkig gaat het met mijn kinderen nu heel goed op het speciaal onderwijs.
Denk ook aan het gehoor en het zicht. Dochter heeft jaren door onbegrepen inwendige scheelheid, ja en haar autisme, niet goed kunnen volgen wat er op het schoolbord gebeurde. Ondanks bril had ze beslist vaker vooraan moeten zitten en dat vergat de juf nog weleens en dochter vroeg er dan niet om. De optometrist van dochter meldde dat verschijnselen van dyslexie en spellingsproblemen nog weleens veroorzaakt worden omdat kinderen de letters dan zien dansen of zaken verkeerd aanleren omdat ze het niet goed zien. Alle beetjes helpen.
Let ook op het gehoor, laat het anders weer een keer testen.

Vera en annej

Alvast bedankt voor jullie reactie's
@Vera* Onze dochter vertoond al heel lang gedrags problemen al voor ze op school zat. Maar ik denk zeker dat de stres van school haar gedrag negatief beinvloed en ik zie dan ook dat door het schooljaar heen haar gedrag verslechterd.
@AnneJ Onze dochter heeft sinds haar 5e een bril (+2.50) en staat onder controllen van de oogarts ook hebben we met 6 jr haar gehoor laten testen bij de GGD schoolarts om dit uit te sluiten maar dit was goed.

Aapie

Jouw verhaal klinkt als naar verhaal van mijn dochter (mijn dochter is nu 9). Al vanaf geboorte af aan had ik bij dochter het gevoel dat er "iets" was, maar wat kon ik niet duiden. Als dreumes en peuter was het een pittige dame, op het kdv vonden ze dochter een pittige peuterpuber. Op school viel dochter in groep 1 en 2 er vooral op qua gedrag. Opdrachten interpreteerde ze anders dan uitgelegd, korte spanningsboog. Even getwijfeld of dochter wel naar groep 3 moest, maar haar kennis was te hoog om te blijven kleuteren, door verveling zou het gedrag juist erger worden. In groep 3 liep dochter qua gedrag nog meer vast en leerprestaties bleven uit terwijl ik duidelijk het gevoel had dat dochter het wel kon. Eén juf spande zich erg in voor dochter, maar er veranderde niet veel. Aan het eind van groep 3 was er twijfel of dochter over moest naar 4 of niet. Besloten dat dochter in groep 3 bleef en hulp gezocht. Is uiteindelijk een heel traject geweest. IB-er was het er niet mee eens, vond dat dochter simpelweg niet kon leren en niet wilde. Die ene juf bleef dochter en ons steunen (gelukkig was dochter in groep 3 bij die juf gebleven. Er waren overigens dat jaar 7 kinderen in groep 3 blijven zitten!!!) Dochter getest en bleek PDD NOS te hebben en het gecombineerde ADHD. In overleg met kinderpsychiater aanvraag REC 4 gedaan. IB-er op school werkte tegen, het is echter toch gelukt dochter op REC 4 te krijgen.

Vorig jaar is dochter in groep 4 binnen een REC 4 begonnen in een groep 3/4. Op de oude school stond dochter nog twijfel of ze naar groep 4 kon, maar omdat ze al was blijven zitten kon ze niet voor de 3e keer groep 3 doen. Daarom in groep 3/4. Zou ze toch nog dingen in groep 3 mee kunnen doen. dat bleek echter niet nodig. Dochter bloeide volledig op! Had voor de herfstvakantie haar volledige achterstand weggewerkt! Tegen eind vorig schooljaar deed ze al dingen voor taal en rekenen in groep 5. Dit schooljaar is ze dan ook in een groep 5/6 geplaatst en doet ze spelling al in groep 6!

Dochter is helemaal opgebloeid binnen de REC 4. Ze zit er op haar plek. Dochter hoeft niet meer op haar tenen te lopen, de kleine klassen, de juffen die haar begrijpen, de structuur, de duidelijke regels helpen haar en ineens blijkt dochter best goed te kunnen leren!

Ik zou jou willen meegeven om je dochter in elk geval van DEZE school te halen. Overleg goed of je dochter goed af is binnen het reguliere onderwijs. Als ik jou verhaal lees lijkt me dat niet.

Pham

Detail

Het is maar een klein dingetje hoor maar ik wil het je toch niet onthouden.
Als een kind uitwendig een lui oog heeft dan zie je dat snel genoeg. Ze kunnen een lapje krijgen om de spieren te trainen. Echter mijn dochter heeft een inwendig lui oog. Dat zie je niet. Natuurlijk kun je de afwijking vaststellen bij een goede professional. Echter we zijn bij diversen geweest, optometristen, optometrist gespecialiseerd in autisme, oogziekenhuizen, AMC. Ook al gaf dochter aan dat het niet goed zat kwamen ze er toch niet achter. Pas anderhalf jaar geleden in een nieuwe Pearl. Maar wat je niet kunt vaststellen is dat bij een bepaalde kleinheid van de letters en een bepaalde afstand tot het bord het niet meer lukt om de ogen in lijn scherp in focus te krijgen. Ze blijven steken in een poging en de letters gaan dansen of worden vaag. Zo kun je verkeerde dingen aanleren.
Wel een bril, maar toch dichtbij moeten zitten bij het bord.
Nu valt het ook goed uit te leggen op school. Ze moet echt dichtbij het bord en het is geen aanstellerij.

Bijvoorbeeld

Als dochter moe is doet ze het nog wel eens: het omwisselen van de e en de a. Kralen wordt dan Krelan.

Pham

Hoi Pham,

Even off topic (excuses aan de andere leden): als je het hebt over pittige dame en opvallen qua gedrag, wat bedoel je dan? Ik ben daar benieuwd naar, omdat hetzelfde bij tijd en wijle wordt gezegd over mijn zoontje (we zitten nu in een onderzoekstraject).

Groeten, Suzanne

Woooow herkenning

Ben vanavond een beetje aan het rondsurfen nav gesprek op school vandaag. En hier lees ik eigenlijk ook mijn verhaal. Benieuwd of er mensen zijn die vanuit ervaring of deskundigheid kunnen helpen. Mijn dochter van 7,5 heeft PDD-nos en ADHD. Ze zit in groep 4. Er was al twijfel om haar naar groep 4 te laten gaan, maar haar bovengemiddelde intelligentie gaf daar geen aanleiding toe. Wel het eigenlijk niet kunnen lezen. Ze leest avi-start en heeft hier dus erg veel moeite mee. Ook beginnen nu met rekenen de problemen toe te nemen. Het grootste probleem bij allebei is het automatiseren. Ze hakt en plakt nog steeds en rekenen doet ze met haar handen. inmiddels zijn we dit jaar gestart met RT en heeft ze meerdere keren per week extra begeleiding in lezen (tutor, lezen in blokjes etc) maar tot nu toe zonder enig resultaat.
Vandaag dus gesprek op school gehad. Of verder met een eigen leerlijn, of groep 4 nog een keer en nu verder gaan met lezen op groep 3 nivo, of SBO?
Lastig om te bedenken wat wijsheid is... Ik heb het idee dat het goede knopje nog nietigs gevonden om haar te leren lezen. Maar wie kan dat vinden.....
Iemand advies??
@apie wat een herkenning zeg. Dacht echt dat wij de enige waren met een dochter in groep 4 en avi-start....wat een zoektocht hè?? Waar doe je nu goed aan en wat is de juiste keuze?

dyslexie

Ik weet niet zo veel van dyslexie maar ik heb wel altijd geprobeerd om te kijken wat dochter wel leuk vind om te leren, welke manier, en het aanbod gevarieerd. Memory met woordjes, prentenboeken, lezen van de opschriften in de keuken of op het perron. Veel spelletjes op de computer gedaan, met name ook vanwege spreekwoorden en gezegdes. Donald Duck. Samen lezen. AVI werkte hier totaal niet. Bij dochter speelde een rol of het haar lukte en of het haar aantrok. Dan kon ze er gemotiveerd moeite voor doen. Maar er moeten toch ook meer formele manieren zijn om met dyslexie om te leren gaan?
Leeskilometers maken met manieren van lezen die aanspreken en haar lukken zou ik proberen. Maar de gouden tip zou ik ook wel willen weten.
Voor games op de computer zijn ze ook al snel gemotiveerd. Heeft ze geen oudere broer of zus die iets leuks voor haar weet?
Anders staan er misschien hier op de site wel games die aanbevolen worden voor kinderen.
Kijk vooral wanneer het je kind wel lukt wat dat dan is en of je dat kunt herhalen en uitbreiden.

Regenlaars

Regenlaars

18-09-2013 om 09:11

mijn ervaring

Ook in clusteronderwijs is er heel veel kennis op het gebied van gedrag. Dus bijv. ook op scholen voor kinderen met een visuele beperking, is alle kennis en ervaring in het omgaan met gedragsproblematiek en ontwikkelingsstoornissen. SBO-scholen zijn ook in beide goed, leerproblemen en gedrag.
Oftewel, het maakt niet veel uit wat je kiest. Mijn advies is: ga scholen bezoeken, proef de sfeer. Hang er ook eens rond vlak voor schooltijd of in een pauze.

veel herkenning

Veel herkenning...

Mijn zoon en dochter hebben ook dyslexie. Mijn dochter heeft na een heeeeeeeeeeeeel moeizame start uiteindelijk toch het lezen goed onder de knie gekregen (voordeel dat ze het uiteindelijk leuk ging vinden)

Mijn oudste heeft het binnen het reguliere onderwijs tot en met groep 8 gebracht. En alles heeft voor en nadelen.

Voordeel voor regulier is dat het dichtbij is en al vertrouwd.
Nadeel grotere klassen

Voordeel van speciaal onderwijs is de kleinere klassen
nadeel het vervoer/reistijd het zijn dan best lange dagen.

Maar je zou ook nog kunnen kijken bij Speciaal Basis Onderwijs dit is een soort tussen vorm (vroeger LOM) en speciaal onderwijs dus rec 4 is het vroegere zmok
Het duurde even voor ik dat verschil zag. Want speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs is natuurlijk haast hetzelfde qua naam.

Speciaal basisonderwijs is vaak wat dichterbij. En je hebt geen rugzak nodig maar een verwijzing van een bepaalde commissie. Weet niet of dat landelijk hetzelfde heet. Maar de Intern Begeleider op school heeft daar wel antwoord op.

Succes met zoeken naar oplossingen.

suzanne74

Je schreef: "Even off topic (excuses aan de andere leden): als je het hebt over pittige dame en opvallen qua gedrag, wat bedoel je dan? Ik ben daar benieuwd naar, omdat hetzelfde bij tijd en wijle wordt gezegd over mijn zoontje (we zitten nu in een onderzoekstraject)."

Met pittig en opvallend bedoel ik dat mijn dochter altijd, al vanaf baby leeftijd erg boos kon worden als het anders ging. Ze huilde boos, was ontroostbaar totdat het weer bekend werd. Ze heeft altijd erg goed aan kunnen geven hoe zij het wilde en ging daarvoor. Het leek alsof ze daarbij oogkleppen op had.
Nieuwe dingen waren altijd eng. Bijvoorbeeld; voor het eerst in de fietskar mee, de hele weg gehuild. De eerste keer in de fietsstoel voorop, huilen, voor de eerste keer fietsstoel achterop weer huilen. Dochter maakte altijd wel oogcontact.

Pham

Evanlyn

Evanlyn

02-10-2013 om 15:29

lezen

Mijn zoon zat ook maar steeds op AVI Start, totdat hij Asterix en Obelix ontdekte. Veel humor en duidelijk zichtbare emoties, dat trok hem aan. Veel te moeilijk natuurlijk, maar dat boeide hem niet, hij zette door tot hij het kon lezen. Hij zat binnen de kortste keren op Avi 4 en daarna heb ik echt nooit meer moeite hoeven doen, hij leest als een trein zonder ooit een AVI-boekje te hebben aangeraakt.

Interesse is juist bij zorgenkinderen heel belangrijk, hoewel je natuurlijk frustratie wil vermijden. Die Avi boekjes nodigen niet bepaald uit tot lezen. Een ander kind zal het misschien toch doen omdat het nu eenmaal de juf wil plezieren, maar mijn kind ziet daar geen reden toe en doet het dus ook niet.

In het algemeen is het goed om zaken los te laten. Laatst had ik ook weer zo'n "deskundige": "Oh, maar als hij 11 is moet hij toch zeker wel zelf...". Nee dus, dat gaat bij hem iets langer duren en misschien wel veel langer. Maar hij komt er heus wel, hij is de laatste jaren in alles enorm gegroeid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.