Home » Forum » Omgang blindheid en slechtziendheid

Omgang Blindheid en slechtziendheid

20 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Roblaunoud
Omgang Blindheid en slechtziendheid

Blindheid en slechtziendheid

Iemand is slechtziend als de gezichtsscherpte minder is dan dertig procent. Met een gezichtsscherpte van dertig procent wordt bedoeld, dat een persoon bij een maximale correctie een voorwerp pas ziet op dertig meter afstand. Terwijl iemand met een normale gezichtsscherpte het voorwerp op honderd meter afstand kan zien. Blind ben je als je een gezichtsscherpte hebt van minderen dan vijf of tien procent.
De manier waarop bij een kind ontdekt wordt dat hij blind of slechtziend is, kan er verschillen. Als een kind te vroeg is geboren, wordt het gezichtsvermogen standaard onderzocht. Een bekende oorzaak voor oogafwijkingen is een ernstig zuurstoftekort rond de geboorte en/of vroeggeboorte. In veel gevallen zal het ouders of artsen opvallen dat een kind zich anders gedraagt of anders ontwikkeld. Zo valt het bijvoorbeeld op als een baby moeite heeft met het volgen van een bewegend voorwerp of als een baby geen oogcontact maakt. De afwijking in het zicht wordt dan ontdekt door de motoriek. Als een kind zich niet kan oriënteren in een ruimte, zorgt dat ervoor dat hij veel minder beweegt. Voor kinderen die blind of slechtziend zijn, zullen ook aantrekkelijke voorwerpen en klimtoestellen niet opvallen. Kinderen die slechtziend of blind zijn, zullen andere personen niet of in mindere mate imiteren

Hier een aantal tips:

 Geef het kind emotionele ondersteuning. Als het kind zich veilig bij jouw voelt dan kan het kind zich gaan ontwikkelen
 Structuur is ook erg belangrijk voor kinderen die blind of slechtziend zijn. Zowel de structuur in de omgeving als in het dagprogramma is van groot belang.
 Je kunt gebruik maken van hulpmiddelen zoals; een taststok of een vergrotingsapparaat
 Je kunt gebruik maken van braille (alfabet voor blinden)
 Je kunt gebruik maken van een ambulant begleider. Een ambulant begeleider is iemand die werkt voor een instelling die de hulpverlening regelt voor blinde en slechtziende kinderen
 Laat eventueel vrienden, klasgenoten of familie in de huid van een blinde of slechtziende kruipen, zodat ze zich beter in kunnen leven en rekening met hem/haar kunnen houden

Voor vragen graag een reactie.

Klaartje
Waarom?

En heb je nog meer van dit soort nietszeggende wijsheden? Ben je een boek aan het overschrijven en weet je niet dat je teksten op je eigen computer kunt opslaan en ons er niet mee lastig hoeft te vallen?
Dit forum is er om vragen te stellen, niet om je boekenwijsheid te verspreiden. Boekenwijsheid op kleuterniveau. Nog even uitleggen wat braille is. Lekker neerbuigend.

Sydney
En jij bent ...?

Roblaunoud, in welke hoedanigheid plaats je de bericht?

Sydney
Dit

Dit bericht

Kaaskopje
Nieuwsgierig

Ik vraag me ook af waarom je out of the blue deze tips hebt verstuurd. Ik vind ze overigens helemaal niet verkeerd, maar wel een beetje plompverloren.

Kaaskopje
Klaartje

De tips zijn niet nietszeggend. Zelfs als hij maar één ouder aan het denken heeft gezet of heeft aangemoedigd om toch maar eens een afspraak mer de oogarts te maken, is dat winst.

Wat ik wel hoop is dat ouders van slechtziende of blinde kinderen al goede begeleiding krijgen en deze tips een gepasseerd station zijn.

Lusithania
Hmmm

Het zijn wijsheden uit verschillende bronnen, beetje hapsnap van internet geplukt.

~Blind ben je als je een gezichtsscherpte hebt van minderen dan vijf of tien procent, vind ik wel een mooi voorbeeld van je. Bedoel je 5 óf 10 procent? Of weet je het zelf eigenlijk niet?

Het antwoord: in de VS ben je wettelijk blind bij een gezichtsscherpte van Max 10 procent. In Nederland ben je (maatschappelijk) blind met 5 procent zicht.

Heb je ook al eens gehoord van uitval van het gezichtsveld?

Kaaskopje
Roblaunoud, kritische noten

Waarom moet een slechtziende of blinde structuur in zijn dág hebben? Heeft hij door zijn slechte zicht automatisch ook een stoornis die onder de DSM-V criteria valt?

Als een kind zich niet kan oriënteren in een ruimte, zorgt dat ervoor dat hij veel minder beweegt. Voor kinderen die blind of slechtziend zijn, zullen ook aantrekkelijke voorwerpen en klimtoestellen niet opvallen. Kinderen die slechtziend of blind zijn, zullen andere personen niet of in mindere mate imiteren===

Het kan zijn dat hij voorzichtiger is in zijn bewegingen. Dat is iets anders dan minder.

De mens is vaak heel goed in staat om te verbloemen dat hij slecht ziet. Juist wél door iemand te imiteren, handigheidjes te ontwikkelen, of andere zintuigen beter te gebruiken. Ook kan het zo zijn dat ogen, links en rechts, ongemerkt hard samenwerken voor het beste beeld. Dan lijkt het nog heel wat, heel vernuftig. En anderen maar niets doorhebben...

Slechtziendheid is niet per se alleen slecht zicht in afstand. Het kan ook letterlijk zijn wat je kunt waarnemen. Dan mis je dus gewoon bijvoorbeeld 70 %.

Kaaskopje
Lusithania

Ik had mijn reactie later afgemaakt. Ik zie dat jij ook ingaat op afstand vs zichtveld ☺️

Klaartje
Tuurlijk Kaaskopje

Jij denkt dat er een ouder is die door dit soort onzin pas denkt om naar de oogarts of kno-arts te gaan? Ik heb vroeger geen speciaal dagprogramma gehad en die klimrekken heb ik ook gemist, maar ik ben aardig terechtgekomen. Heb ik dit soort badinerend gezever vol spelfouten en onjuiste informatie niet voor nodig.

Mijntje
roblanoud

Dit is een forum voor en door ouders. Soms schrijven hier ouders met een blind kind of met cb of andere handicap, vanuit hun eigen ervaring of met een vraag. Maar wat jij schrijft in je openingsbericht is een voorlichtingstekst. Je kan die wellicht beter op het consulatiebureau kwijt. Kijk dan nog wel je schrijffouten en inhoud na, het is tamelijk algemeen, wat iedereen wel weet.

Mijntje
cp ipv cb

Ik bedoelde natuurlijk cp ipv cb

Kaaskopje
Klaartje

Ik zag later dat er ook een lesje voor slechthorenden was geplaatst en vind de bijdragen ook wat apart. Maar ik zou me los daarvan best kunnen voorstellen dat twijfelende ouders door zo'n tekst de knoop doorhakken en nu toch maar eens de oogarts bellen. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik ene snars begrijp van de intenties van roblaunoud 😉.

Ik ben zelf overigens zwaar bijziend geboren. Ik zat zelf al met baby's van 6 en 12 maanden bij de oogarts voor de zekerheid.

Klaartje
Kaaskopje, ik ook

Daarom irriteren die teksten me zo. Ik heb mijn oogarts ook gevraagd naar mijn kinderen te kijken toen ze nog een baby waren en helaas ziet er een nog slechter dan ik.

Kaaskopje
Klaartje

Ahh, dat is niet wat je hoopt voor je kind.

De zoon van mijn zus is helaas ook behept met de familiekwaal, gelukkig minder dan mijn zussen en ik. Haar dochter en mijn dochters hebben geen hoge myopie. Maar omdat het erfelijk is, kan het bij kleinkinderen misschien toch weer opduiken.

Roblaunoud
Uitleg

Bij deze een reactie voor allen, vanuit school moesten wij 3 verschillende specifieke ondersteuningsbehoeften beschrijven met minimaal 5 tips, vandaar dit. Het was als onderzoek, hopelijk hebben jullie nu meer begrip voor ons forum en begrijpen jullie het.

Met vriendelijke groet,

Noud, Laura en Robbin

Tine Winkel
uh, sorry

Nee, ik begrijp het nu geloof ik nog veel minder. Eerst dacht ik nog, wat een rare tekst. Maar nu blijkt er iets onderzocht te zijn? Hoe dan en wat dan? En wat is jullie forum?

Mijntje
Noud, Laura en Robbin

Als jullie nog iets uit dit forum wil halen zou ik het anders doen. Vraag eerst aan forumbeheer dit draadje te verwijderen - en ook jullie andere draadjes.
Maak vervolgens 1 draadje in de juiste rubriek; https://www.ouders.nl/forum/onderzoeks-oproepen-en-enquêtes

Open een nieuw draadje. Stel jezelf eerst voor en zeg wat jullie doen. Pas jullie tekst aan en vraag tips aan ouders, die ze met de wetenschap die ze nu hebben met een kind met ziekte x zouden geven aan 'nieuwe ouders' (ouders die net de diagnose te horen hebben gekregen van hun kind). Nu hebben jullie de tips namelijk zelfverzonnen tips en dat geeft wrevel. Tips van ervaringsdeskundigen is beter.
Wil je nog meer input kijk naar bv facebookgroepen, zoals ik eerder aangaf.
Succes!

Sydney
En?

Wat heeft het onderzoek opgeleverd?

AnneJ
De Bron

Voor deskundige informatie heb je de medische instelling die zaken behandeld. En je hebt ouderorganisaties die zich bezighouden met informatie verzamelen en beoordelen.

Daar hoeft geen 'intermediair' als een pedagoog tussen te zitten. Voor mij is het vooral belangrijk dat iemand goed kan verwijzen en zich goed kan inleven en goede gespreksvaardigheden heeft om ouders en kinderen bij te staan bij de speurtocht wat het probleem is en wat mogelijke oplossingen, maar ook bij het integreren in het dagelijks leven.

En dan vooral in het belang van het welzijn van een kind en diens gezin. Het afstemmen en niet het opleggen van oplossingen zou een belangrijke vaardigheid moeten zijn.