Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

speciaal onderwijs, vervoer en bso

Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken of praktische tips hebben. Wij hebben namelijk de volgende situatie: onze zoon met pdd-nos gaat sinds september naar speciaal onderwijs. Hij bezoekt al heel wat jaar de buitenschoolse opvang. Daar gaat het goed. Toen hij de overstap naar speciaal onderwijs maakte wilden wij ook zeker dat hij naar deze bso moest blijven gaan. Het is vertrouwd, goed voor zijn sociale vaardigheden en niet geheel onbelangrijk, er moet ook gewerkt worden door ons.
Maar toen was er een probleem: de school zit te ver voor de bso om hem op te halen en het leerlingenvervoer vanuit de gemeente brengt niet naar een bso. Omdat wij hebben aangegeven dat we hem alle andere dagen zelf zullen halen en brengen, hebben we het bij grote uitzondering voor elkaar gekregen dat de gemeente hem twee middagen van school naar de bso brengt. Daar zijn we blij mee. Maar nu rijden we dus 150 km per week extra om onze zoon van en naar school te krijgen. Begrijp me goed, dat doe ik met liefde maar we merken het wel erg in de portemonnee.De gemeente wil geen reiskosten bijdragen omdat we al een grote uitzondering hebben door het vervoer naar de bso.
Mijn vraag is dus of jullie nog een creatieve oplossing hebben om de kosten wat te verminderen. Het netwerk inzetten, fietsen en carpoolen zijn geen opties.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes,
Dilap

Officieel

mag het niet, maar officieus gebeurt het natuurlijk geregeld. Rijdt er een vaste chauffeur op zijn route? Vaak wordt er onderling (dus met de chauffeur) afgesproken om het kind ergens anders naartoe te brengen. Of dat nou oma of de BSO is. Vaak is het in de buurt van huis dus de chauffeur hoeft niet van zijn route af te wijken. Maar het kan alleen als er sprake is van een vaste chauffeur op de route die betrouwbaar is. Eentje die een dag vooraf belt als hij een dagje vrij heeft en waar goed contact mee is.

Wij hebben zoon destijds op deze wijze sporadisch bij oma laten afzetten. BSO ging zoon niet naartoe, weleens naar vakantieopvang maar dat was op school en verliep via andere vervoerder (vanuit PG

Als zo afspraken te maken zijn, kan zoon gewoon elke dag gebruik maken van het leerlingenvervoer. Scheelt jullie een hoop kilometers.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-01-2014 om 20:45

Oppaspuber?

Kun je hem niet met leerlingenvervoer laten gaan en op de bso-dagen door een oppaspuber van jullie huis haar de bso laten brengen? Of zelf een taxi vanaf school regelen op de bso-dagen. Hangt er ook vanaf hoe veel dagen hij naar de bso gaat, of dat scheelt. Misschien die middagen thuis werken, als hij thuis is naar de bso brengen en weer verder werken. Of een combinatie.

Dilap

Dilap

14-01-2014 om 21:08 Topicstarter

fijn!

Fijn dat jullie meedenken! De optie van het busje heb ik ook overwogen maar ik vind het te onzeker, ik ben dan te afhankelijk van goodwill. Daarnaast is het probleem dat de bso niet heel dicht bij ons huis is. Dus niet op dezelfde route en dat maakt ook dat als iemand hem moet brengen, moet kunnen autorijden. Zoonlief kan namelijk ook niet fietsen. Zelf brengen onder werktijd is geen optie. Dan wordt het elke keer een grote strijd om hem weg te brengen. Is graag bij zijn moeder . Ook qua werk is dat niet haalbaar. Ik ga nog wel de optie van een particuliere taxi opnieuw bekijken. Ik heb voor de zomer een keer een bedrijf gebeld maar schrok zo van de prijs waardoor ik niet verder ben gaan zoeken.

Ik verbaas me dat dit zo moeilijk te regelen is, er zijn toch vast meer werkende ouders met een zorgenkind. Hoe doen die dat dan?

nou die zijn er zeker, maar

die sturen hun kind naar de bso die bij school hoort of naar een bso in de buurt zodat het op de route is. Of geen bso natuurlijk. Wij hadden een oppasmeisje die vanaf 16 uur hier thuis zat en zoon kon dus gewoon met leerlingenvervoer. Zoon hield niet zo van bso dus voor ons was dit de beste oplossing.

Zoiets zou je ook nog kunnen overwegen en het sociale gebeuren in een weekendactiviteit zoeken, zoals scouting.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-01-2014 om 21:30

Zoon van vriendin

De zoon van een vriendin gaat naar een speciale bso. Die halen de kinderen van verder weg op.

Katniss

Katniss

14-01-2014 om 21:34

Hoe ver?

Hoe ver is het van school naar bso? Kun je niet bij de school een briefje ophangen of een van de ouders (tegen vergoeding) je kind naar de bso kan brengen?
Of anders toch maar overstappen naar de bso die bij de school hoort. Daar zullen ze toch ook wel om kunnen gaan met zorgenkinderen.

Rafelkap

Rafelkap

15-01-2014 om 06:35

Of die twee dagen waarbij het nu goed geregeld is, en voor de rest een oppas aan huis. Nu je zoontje naar school gaat is dat al behoorlijk intensief en heeft hij meer rust, 1 op 1 aandacht is natuurlijk ook heel goed, 4/5 dagen bso is zelfs voor een 'gezond kind' veel.

Je boft nog dat het 2 middagen wel kan want dit is iets wat overal wegbezuinigd wordt, je hebt kans dat dit een tijdelijke gunst is.

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 08:45

taxi

Net wat Tijgeroog zegt: Reken uit wat een taxi kost op die twee dagen van school naar BSO en wat je dan uitspaart om hem verder alle dagen naar school te laten brengen en drie dagen naar huis. Het gaat dan dus om 2 ritten taxi tegenover 8 ritten van jullie (en reken dan niet alleen het geld maar ook jullie tijd daarin mee en wat je met die tijd kan doen).

andere ouders

Dilap schrijft:
Ik verbaas me dat dit zo moeilijk te regelen is, er zijn toch vast meer werkende ouders met een zorgenkind. Hoe doen die dat dan?

Met kunst en vliegwerk... Ik heb ooit een soortgelijke vraag gesteld op een mailinglijst van moeders van autisten, en ik kreeg (naast goede suggesties) naar mijn hoofd geslingerd 'dat je niet moet willen werken met een autistisch kind'.

Maar ik zou toch eens gaan rekenen wat het jullie nu kost, en wat het zou kosten om 2 keer per week een taxi te laten rijden naar de bso. Ik begrijp in ieder geval dat je wel recht hebt op leerlingenvervoer?

Annet

Annet

15-01-2014 om 10:42

Probeer een vrijwilliger te vinden via centrale vrijwilligersple

Er zijn mensen die als vrijwilliger maaltijden rondbrengen. Er zijn vast ook vrijwilligers te vinden die een kind willen ophalen. Stel je vindt er twee, dan doen ze allebei 1 dag per week en kunnen ze elkaar vervangen. In noodgevallen regel je een taxi.
Je betaalt uiteraard wel een vergoeding maar die zal veel lager zijn dan een taxi.

Oppas aan huis lijkt me ook een goede keus.

Dilap

Dilap

16-01-2014 om 21:17 Topicstarter

Bedankt!

Bedankt voor het meedenken!
Ik ga inderdaad nog eens wat taxibedrijven vergelijken ende vrijwilligerscentrale vind ik ook een goed idee. Aan oppas aan huis hebben we ook gedacht en is ook wel een alternatief maar we willen ook graag dat hij met andere kinderen om blijft gaan en tot activiteiten uitgedaagd wordt. Dat is in een groep makkelijker dan alleen thuis.Daar naast is het voor onze oudste dochter heel fijn wanneer hij twee middagen weg is, voor de rest van de tijd is hij altijd thuis en aanwezig

En Ingridvg, wat een domme,domme reactie kreeg jij op je vraag! Duidelijk iemand die of niet van een zorgenkind snapt of zelf een probleem heeft haar kind aan anderen toe te vertrouwen. Zonder werk zou ik echt een minder leuke moeder zijn!

Groetjes, Dilap

Schrijf naar Tweede kamer lid Loes Ypma

Hoi,

Ik heb een zelfde probleem maar vind het absolute onzin dat vervoer naar de BSO niet geregeld wordt door de gemeente omdat ze deze verplichting niet hebben.
De regering wil dat wij allemaal gaan werken, hoe meer hoe beter laat ze dan ook zorgen dat onze kinderen naar de BSO kunnen.
Ik heb een mail gestuurd naar diverse tweede kamer leden met de vraag het beleid voor leerlingenvervoer door gemeenten landelijk aan te passen en ook de verplichting regelen voor vervoer naar een BSO (binnen gemeente grens).

Loes Ypma van de PvdA heeft mij terug geschreven en aangegeven dat ze contact gaat opnemen met de wethouder van de gemeente en te vragen om welke reden het vervoer naar de BSO niet is geregeld. Ik hoop dat het landelijk geregeld gaat worden en als een van jullie hetzelfde probleem hebben met leerlingenvervoer stuur een mail naar Loes Ypma. Haar mail adres is te vinden door even te googlen.

Gemeente

@eploeger Landelijk zal het juist steeds meer versnipperd gaan worden, hoe het leerlingenvervoer per gemeente geregeld is. Sinds alles naar de gemeentes is overgegaan mogen ze ook dat zelf vorm geven. Wel zijn basis regels van de VNG nog van toepassing, maar ook daarbij vraag ik me wel eens af of dat stand houdt in deze veranderende tijden.
Vervoer van de BSO naar huis is bij ons vergoed geweest omdat de BSO naast school stond en ze in ieder geval de rit van school naar de BSO niet hoefden te doen. Daar liepen ze naartoe, met begeleiders. Sinds zoonlief 18+ is, wordt dat niet meer vergoed en hebben we hem zelf van de BSO op moeten halen. Kunst en vliegwerk, dat is het. En dat blijft het. Iedere keer weer. Zijn hele leven lang. Of eigenlijk - óns hele leven lang.

Bij school

BSO nabij SO is meestal wel geregeld, maar wil je naar en andere BSO dichtbij huis dan is het lastig. Zeker als die BSO ook nog in een andere gemeente is gevestigd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.