Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Verbaal agressieve ex-man

2 jaar geleden ben ik gescheiden van ex-man. Ex-man was verbaal enorm agressief tegen mij en de kinderen dochter nu 16 en zoon nu 13. Voorbeelden:
- Liep dagelijks te verkondigen dat de kinderen en ik zijn leven verpesten en dat het beter was als wij niet bestonden.
- Tegen de kinderen zeggen dat als hij wist dat ze zulke losers werden hij er nooit aan begonnen was.
- In groep 8 werd dochter gepest (gelukkig daarvoor en daarna nooit meer) dan werd er gezegd dat het terecht was en ze waarschijnlijk een stom kind was.
- Alles wat kinderen doen is stom, stelt niets voor en wordt afgekraakt. 
- Seksisme zoals: Die wijven van tegenwoordig denken dat ze overal wat over te zeggen hebben. Ze moeten gewoon hun bek houden. Waar dochter bij zat.

Zodra 1 van de kinderen iets terug zei volgden er scheldpartijen en soms geweldsdreiging en doodverwensingen. Vaak werden spullen rond gegooid in het huis en werden er ook dingen kapot geslagen. Hij vind zelf dat de scheiding onterecht was, hij heeft nooit iemand echt geslagen.

Vooral dochter is er erg onzeker van geworden. Dochter vind zichzelf mislukt en een last voor iedereen om haar heen. Is niet assertief en enorm conflict en risico vermijdend. Heeft last van depressies en (sociale) angst. Heeft wel hulp en gaat iets beter. Zoon gaat het verder goed mee. 

Zijn er ouders die hetzelfde hebben meegemaakt en die ervaringen en tips willen uitwisselen? Ik ben vooral benieuwd hoe het zelfbeeld van de kinderen versterkt kan worden. Eventuele andere tips en ervaringen zijn ook welkom.


Hebben de kinderen nog contact met hun vader ?

GeleNarcis

GeleNarcis

30-07-2022 om 23:02 Topicstarter

1x een weekeind per maand volgens de omgangsregeling. 

GeleNarcis schreef op 30-07-2022 om 23:02:

1x een weekeind per maand volgens de omgangsregeling.

Is dat verstandig?

GeleNarcis

GeleNarcis

30-07-2022 om 23:44 Topicstarter

Nee wat mij betreft is dat niet verstandig. En daar wordt al werk van gemaakt. 

Helaas herken ik het. Net zo'n ex, al weet ik niet hoe hij net de kinderen is. Kids zijn nog flink jonger en ik heb hemel en aarde bewogen, maar omgang blijft er.
Ik herken oudste, ze is 10, in je andere topic.
Ze heeft inmiddels een goede therapeut, daar kan ze vrij praten en die helpt haar met haar vader om te gaan.

Jouw dochter is oud genoeg, wil ze nog wel naar hem?

Je dochter is 16, dan mag ze toch zelf weten of ze naar haar vader wil of niet? Was hij altijd al zo? 

Bij mijn weten mag je dochter met haar 16e levensjaar zelf bepalen of zij omgang wil met haar vader.
Je zoon van 13 mag aangeven bij de kinderrechter wat hij wilt, dat betekent niet per definitie dat zijn wens wordt nageleefd.

GeleNarcis

GeleNarcis

31-07-2022 om 14:29 Topicstarter

Dochter wil zelf geen contact, maar wil ook niet dat broertje daar maar alleen zit met vader. Zoon wil ook niet, maar daar wordt werk van gemaakt. 

hebben jij en je kinderen ook samen hulp 
Heb jij zelf hulp ?

er is nogal wat gebeurt waar ook jij als ouder een rol in hebt gehad

Hoe was zo'n man dan in het begin, hoe gaat die verandering in zijn werk. Werd je afhankelijk van hem of zo, dat je bleef?

GeleNarcis

GeleNarcis

31-07-2022 om 14:35 Topicstarter

Pistache schreef op 31-07-2022 om 07:35:

Je dochter is 16, dan mag ze toch zelf weten of ze naar haar vader wil of niet? Was hij altijd al zo?

Vader was het laatste jaar van het huwelijk al zo, vandaar ook gescheiden. In het begin van de relatie niet anders was ik natuurlijk nooit met hem getrouwd. Het is er in de loop van de tijd ingeslopen en werd elke keer erger.

GeleNarcis schreef op 31-07-2022 om 14:29:

Dochter wil zelf geen contact, maar wil ook niet dat broertje daar maar alleen zit met vader. Zoon wil ook niet, maar daar wordt werk van gemaakt.

Dan hou je je zoon ook thuis. Vanaf 12 hebben kinderen namelijk gewoon het recht om aan te geven wat ze wel en niet willen. En hij wil niet naar zijn vader toe dus hoeft hij niet te gaan. Zo maak je het voor je dochter ook makkelijker om thuis te blijven en niet naar vader te gaan.

Ellori schreef op 31-07-2022 om 15:13:

[..]

Dan hou je je zoon ook thuis. Vanaf 12 hebben kinderen namelijk gewoon het recht om aan te geven wat ze wel en niet willen. En hij wil niet naar zijn vader toe dus hoeft hij niet te gaan. Zo maak je het voor je dochter ook makkelijker om thuis te blijven en niet naar vader te gaan.

Ik zou dit wel even heel zorgvuldig aanpakken. Ze hebben het recht om aan te geven wat ze willen, maar er wordt niet automatisch naar hun geluisterd.

Heb er godzijdank geen ervaring mee, en misschien is dit het domste wat ik kan zeggen (dat weten anderen vast wel weer) maar is het een idee om die verbale agressie op te nemen met bijv een smartphone zodat dit als 'bewijs' kan dienen op moment dat dit voor een rechter gaat komen? 
Is veilig thuis of Centrum Jeugd en Gezin al (ooit) in beeld (geweest)? Kunnen zij hierin wellicht iets betekenen?

Ellori schreef op 31-07-2022 om 15:13:

[..]

Dan hou je je zoon ook thuis. Vanaf 12 hebben kinderen namelijk gewoon het recht om aan te geven wat ze wel en niet willen. En hij wil niet naar zijn vader toe dus hoeft hij niet te gaan. Zo maak je het voor je dochter ook makkelijker om thuis te blijven en niet naar vader te gaan.

Hoe kom je daar nou bij. Het is een wijdverbreid misverstand. 

Ze mogen dat aangeven bij de rechtbank, en vanaf in ieder geval 12 worden ze persoonlijk gehoord en serieuzer genomen. 

Het is zeker niet zo dat ze vanaf 12 zomaar uit zichzelf mogen besluiten waar ze wanneer zijn, of dat ze naar één van de ouders niet meer toe gaan. 

Gebeurt soms wel en wordt dan regelmatig ook wel geaccepteerd, maar dat hoeft niet per se. Het recht is er niet automatisch dus. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.