Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Verbaal agressieve ex-man


Dank je wel, Egel, dat je het zo mooi hebt opgeschreven zodat ik dat niet meer hoef te doen (dat doe ik gewoonlijk in elk draadje dat deze kant opgaat).

Narcis, als er gedacht wordt aan een verzoek (bij de rechtbank) tot wijziging van de omgangsregeling voor de jongste dan zou ik het meteen ook vragen voor oudste. Gelijke monniken, gelijke kappen. Maar bovendien: dan hoort die rechter hetzelfde verhaal van twee kinderen.

Ik zou trouwens altijd het kind het gesprek laten aangaan en niet een brief laten schrijven.

Pippeltje schreef op 31-07-2022 om 14:33:

Hoe was zo'n man dan in het begin, hoe gaat die verandering in zijn werk. Werd je afhankelijk van hem of zo, dat je bleef?

Dat is nou toch helemaal niet relevant?

ToetieToover schreef op 31-07-2022 om 22:26:

[..]

Dat is nou toch helemaal niet relevant?

Misschien wel Voor dochter

Zij zat in deze gezinsdrama.

ToetieToover schreef op 31-07-2022 om 22:26:

[..]

Dat is nou toch helemaal niet relevant?

Ik twijfel of het niet relevant is voor dochters onzekerheid. Ik heb een nichtje die jarenlang zo is behandeld door haar stiefvader. Lang verhaal kort, zij is uiteindelijk bij haar vader en stiefmoeder gaan wonen. Veel therapie gehad. 

Zij kon relatief snel accepteren dat stiefvader 'gewoon' een nare vent is. Maar dat haar moeder jarenlang niks heeft gedaan om haar te beschermen, niet meer in elk geval dan soms zeggen: nou kees, zo kan het wel weer, en bij hem bleef, dat heeft haar zelfbeeld écht beschadigd. Zij heeft dat ervaren als blijkbaar ben ik het niet waard dat mijn moeder voor me opkomt... ze is inmiddels ruim volwassen maar soms speelt dit nog steeds. Heel verdrietig! 

Joszy schreef op 01-08-2022 om 06:03:

[..]

Zij kon relatief snel accepteren dat stiefvader 'gewoon' een nare vent is. Maar dat haar moeder jarenlang niks heeft gedaan om haar te beschermen, niet meer in elk geval dan soms zeggen: nou kees, zo kan het wel weer, en bij hem bleef, dat heeft haar zelfbeeld écht beschadigd.

Dat zal precies de reden zijn waarom haar moeder bleef: de overtuiging dat mannen 'gewoon' naar kunnen zijn én dat het acceptabel is dat ze 'gewoon' naar zijn. Het is niet 'gewoon' dat mannen naar zijn, het is volkomen van de pot gerukt dat mannen naar zijn. Maar zolang moeder en dochter nog denken dat de naarheid van mannen een norm is, blijven dit soort problemen bestaan.

Thalas schreef op 01-08-2022 om 06:33:

[..]

Dat zal precies de reden zijn waarom haar moeder bleef: de overtuiging dat mannen 'gewoon' naar kunnen zijn én dat het acceptabel is dat ze 'gewoon' naar zijn. Het is niet 'gewoon' dat mannen naar zijn, het is volkomen van de pot gerukt dat mannen naar zijn. Maar zolang moeder en dochter nog denken dat de naarheid van mannen een norm is, blijven dit soort problemen bestaan.

Goed punt! Ik geloof niet dat ik het helemaal zo bedoelde. Dochter heeft wel door dat het abnormaal is. Hoe dat met haar moeder is weet ik niet.

Neemt niet weg dat het feit dat haar moeder niks deed, voor haar minstens zo traumatiserend is geweest als het idiote gedrag van haar stiefvader.

Dat is ook traumatiserend. Maar desondanks wordt dat soort naar gedrag van mannen zo vaak gebagatelliseerd dat vrouwen denken dat het erbij hoort. En dat ze er niet over moeten zeuren, dat ze zich niet moeten aanstellen, dat hij 'gewoon' zo is. Mijn schoonvader is bij tijden ook zo'n nare man, die intens gemene opmerkingen naar met name vrouwen maakt. En hoewel hij mensen kwetst met die opmerkingen zeggen zijn vrouw en dochter daar nooit iets van. Hij is 'gewoon' zo. En dat 'gewoon' is het probleem, want je pakt pas een probleem aan als je meent dat het een probleem ìs. Ik snap dus best dat moeder er niets aan deed, hij was 'gewoon' zo. En dat dochter dat ook denkt is een enorme rode vlag, want dat betekent dat de kans levensgroot is dat ze het niet als een probleem signaleert als ze zelf zo'n man in haar leven blijkt te hebben.

In dit geval heeft moeder niet niks gedaan, ze is gescheiden nadat vader zo naar begon te doen.

IMI-x2 schreef op 01-08-2022 om 07:40:

In dit geval heeft moeder niet niks gedaan, ze is gescheiden nadat vader zo naar begon te doen.

Nou, het lijkt me sterk dat dochter 13 was in groep 8, toen deed hij dus ook al ontoelaatbaar naar. 

IMI-x2 schreef op 01-08-2022 om 07:40:

In dit geval heeft moeder niet niks gedaan, ze is gescheiden nadat vader zo naar begon te doen.

Mijn reactie was dan ook geen reactie op TO. 

Wat ik heb gedaan in het geval van mijn schoonvader: toen hij nare dingen begon te zeggen tegen mijn dochter heb ik het contact tussen hen niet meer gefaciliteerd. Dat heeft het contact drastisch verminderd omdat mijn man zelf nauwelijks initiatief neemt in sociale zaken. Dat is jammer van de relatie met haar oma, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn dochter te laten beschadigen door haar opa's emotionele incontinentie.

En dat lijkt me idd relevant mbt vervolgstappen. Hebben jullie iets van hulpverlening samen? Misschien kan het haar helpen als dat zo is, dat je haar onder begeleiding goed uitlegt waarom het is gegaan zoals het is gegaan? 

Het verwarrende is: als het je partner is, moet je de grens trekken en de relatie beëindigen. Maar als het de vader van je kind is, moet je het met de mantel der liefde bedekken tot het de spuigaten uitloopt, want het is toch de vader. Maar als je dat net iets te lang doet of net bij het verkeerde gedrag, heb je je kind niet beschermd en valt jou als moeder iets te verwijten. 
Ik zou in deze situatie anoniem Veilig Thuis bellen (nummerherkenning uitschakelen) en de situatie doorspreken. Ik heb daar in een enigszins vergelijkbare situatie wel eens wat aan gehad. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.