Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Verkeerde diagnose adhd en intelligentieonderzoek

Ik zou graag wat advies willen want ik weet niet zo goed wat wijsheid is.

Onze zoon is in juni 3 x gestest op concentratieproblemen. De school heeft hiervoor de aanleding gegeven omdat zoon in groep 2 behoorlijke concentratieproblemen had.

Hieruit is gekomen dat hij ADHD heeft en een laag gemiddeld IQ. Probleem is echter dat wij onze zoon daar absoluut niet in herkennen. Hij is wel druk maar toch zeker niet overal. We denken zelf eerder aan ADD.
Maar hetgeen ons het meeste tegenstaat is de score van zijn intelligentieonderzoek. Als je het rapport leest heeft hij die duidelijk verknald. Zo moest hij kiezen uit Ja-Nee antwoorden en hij koos steevast bijna altijd Ja. Ook was hij volgens de tester steeds met andere dingen bezig. Oorzaken hiervan zouden kunnen zijn dat hij een soort hyper bui kreeg, de vragen niet goed zijn uitgelegd, of dat de test te lang duurde.

Maw naar ons idee heeft de psycholoog geen goed beeld gemaakt van de situatie. De test duurde ook 2.5 uur (+ 1 uur) terwijl onze zoon meestal na een half uurtje zijn gedachten er niet meer bij kan houden.

Ik vind dit heel moeilijk. Het klopt gewoon niet. Ik ben echt niet zo'n moeder die de waarheid niet wil zien hoor. Maar echt iedereen in onze omgeving zegt dat zijn intelligentie niveau hoger is dan de score die uit de test kwam. Ook school is het hiermee eens en vindt hem niet beneden gemiddeld intelligent. Hij zit nu in groep 3 en het gaat erg goed met hem. Hij leest en schrijft met veel plezier. De boekjes die ik uit de bieb haal zijn voor kinderen die al 4 maanden lezen.

Gisteren ben ik met het rapport bij een andere psycholoog geweest. Hij gaat na mijn verhaal nu met school en de internbegeleider praten. Daarna komen we weer samen om alles door te spreken. Probleem is alleen dat een kind maar 1 x p 2 jaar getest mag worden.

Mijn vraag is nu? Wat doe ik met de diagnose. Kan ik die nietig laten verklaren? Hoe werkt dat? (probleem is wel dat ik daarmee de kast op medicijnen en een rugzak voorlopig weer in de ijskast moet zetten)
Graag jullie idee.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

17-09-2011 om 20:41

Tja

Tja wat wil je. Sowieso krijg je geen rugzak voor je zoon met alleen een ADHD diagnose, dus vergeet dat maar. En verder, wat maakt de uitslag van het intelligentieonderzoek nou uit met het krijgen van medicijnen en verdere begeleiding thuis en op school van je zoon?
Verder zou ik niet zo heel erg wakker liggen van het verschil tussen een ADD en ADHD diagnose.
Maar als je een second opinion wilt, doen natuurlijk. Maar ik zou zelf niet nog een intelligentie onderzoek laten doen.

Jillian

Jillian

17-09-2011 om 23:07

Eens met fianna

Of er op papier nu ADHD of ADD staat maakt niks uit. Ging men trouwens niet sowieso het onderscheid veranderen in ADHD type 1 of ADHD type 2? Bovendien ontwikkelen kinderen zich ook evenals het ziekte beeld. Mijn zoon is nu niet meer hetzelfde jongetje als toen hij de diagnose kreeg. Hij is ouder en heel anders.

Mijn neefje ging van een diagnose klassiek autisme naar PDD-Nos en een half jaar geleden asperger. Het is nog steeds hetzelfde kind.

Ik zou daarvoor echt niet het hele proces opnieuw opstarten. In de praktijk maakt het niks uit. je zoon is je zoon en jij weet hoe je hem moet benaderen.

Mijn eigen zoon heeft meerdere intelligentie testen gedaan. De resultaten wisselden enorm. Ik heb geen idee wat nu echt zijn IQ is. Ik vind het ook verder niet belangrijk. Ik ken hem. Ik weet wat hij kan. De school heeft ook alle vertrouwen in hem. Een IQ test zegt alleen wat er potentieel in zit. Niet hoe het er in de praktijk uit zal komen bij het kind. Het is vrij theoretische materie. In de praktijk zie je vaak hele andere dingen.

Als jullie zien dat hij intelligent is dan zou ik er ook gewoon vertrouwen in hebben dat hij intelligent is en hem sowieso stimuleren om het beste uit hem zelf te halen. Dat laatste sowieso onafhankelijk van hoe intelligent iemand is. Van de meeste mensen weet je het IQ niet en dat is ook helemaal niet belangrijk. Ken je kind, ken zijn zwakheden, stimuleer hem op alle vlakken, help hem zijn potentie te bereiken. Dat advies zou ik aan alle ouders geven.

Verscheur dus gerust die IQ test en vergeet het resultaat. Zo belangrijk is het niet. Geen enkele vorm van hulp is afhankelijk van dat resultaat. Zeker niet als het gaat om de keuze tussen gemiddeld of boven gemiddeld intelligent. Alleen bij een heel laag IQ kan je hierdoor bepaalde hulp krijgen.

Ik zou het dus allemaal voor kennisgeving aannemen. Als jullie graag medicatie willen proberen maakt ADD of ADHD echt niks uit. Het is toch een soort trial en error welk medicijn het beste werkt en in welke hoeveelheden.

Rechten bij onderzoek

Jij bent de opdrachtgever van het onderzoek. Dat betekent dat je eigenaar bent van de resultaten en dat betekent grofweg dat je er mee doet wat je zelf wilt. Het kan dus inderdaad zo zijn dat je de resultaten van het onderzoek naast je neerlegt en vraagt of het document vernietigt kan worden. In de praktijk gebeurt dit vaak niet, omdat mensen het a) niet weten en b) het zonde van de verstreken tijd vinden.
Er gebeurt wel te vaak dat dossiers worden doorverstuurd zonder toestemming, brieven de deur uit gaan, zonder inzage en gegevens verstrekt worden aan derden.
Ik zou dus contact opnemen en vragen of ze de resultaten van het onderzoek vernietigen omdat je het niet (h)erkent. En nagaan in hoeverre de resultaten al zijn doorgegeven aan huisarts en school bijvoorbeeld.
Kanttekening is wel dat als het via BJZ is gegaan, er een aantekening zal komen van deze actie. Het is te zot voor worden, maar daar moet je toch voorzichtig mee zijn.

Oeps

te zot voor woorden, natuurlijk

Ava

Ava

18-09-2011 om 09:06

Iq-test

ADD of ADHD is een reden voor een lage IQ-test. Als die test niet belangrijk is voor school, zou ik het er voorlopig bij laten. Ons is verteld dat met medicatie er vaak een ontwikkelingsspurt (en soms ook een groeispurt) komt. Elke IQ-test is beperkt houdbaar en uit elke test komt vaak weer net wat anders (afhankelijk van de test, de vorm van de dag). Vraag wel wat er met die IQ-test gebeurt (dossier van school?) en of daar geen bijlage bij moet (lage score wordt verklaard door..).
Voor ons was het heel duidelijk dat wij geen test door school wilden laten doen omdat je dan afhankelijk wordt van het oordeel van school (die krijgen net als jullie alle informatie).
Wij hebben gekozen voor medicatie en therapie omdat we dat een kans willen geven. School wordt ook op de hoogte gesteld tzt.

Primavera

Primavera

18-09-2011 om 10:01

Lage iq-test door handicap

Nou, ik zou toch maar uitkijken met die lage IQ-score, vooral nu die ook op school bekend is. Mijn ervaring is dat die toch telkens weer uit de dossiers op kan duiken, dat in samenvattingen de beperkte houdbaarheid ervan niet wordt opgemerkt en de reden er juist van wordt weggelaten.
Terwijl in het begin iedereen er over eens lijkt te zijn dat dat getalletje niet zoveel over je kind zegt, heeft het toch de neiging om op de meest ongewenste moment te voorschijn te komen en belangrijke beslissingen (in ons geval doorkleuteren, maar het kan ook school-advies zijn) te beinvloeden.
Ik weet dat je een zelfde Iq-test niet snel over mag doen voor een betrouwbaar resultaat, maar een hele andere mag wel. Bij ons trok een een zeer duidelijke HB uitlag op Raven een uitkomst van Zeer Zwak Begaafd op WPPSI weer recht. En toch dook die zogenaamd zwakke begaafdheid af en toe weer op, maar ik had tenminste een ander 'objectief' getal om op z'n minst wat twijfel te zaaien over de ZB ipv te worden weggezet als de zoveelste moeder die de beperkingen van haar kind niet wil aanvaarden.
Verder is een intelligentie-test afnemen bij een kind met bepaalde handicaps een kunst op zich. Ik herinner me dat de kinderpsychologe bij mijn zoon de WISC tot 2 keer toe afgekapt heeft, omdat bij de eerste vragen al duidelijk was dat hij op een hele andere golflengte zat en de vragen niet eens bij hem doordrongen.
Groeten Primavera

Dumbledore

Dumbledore

18-09-2011 om 10:18 Topicstarter

Lilajolie

Wat bedoel je hiermee:

Kanttekening is wel dat als het via BJZ is gegaan, er een aantekening zal komen van deze actie. Het is te zot voor worden, maar daar moet je toch voorzichtig mee zijn.

Dumbledore

Dumbledore

18-09-2011 om 10:24 Topicstarter

Primavera

Tja hier ben ik dus ook duidelijk bang voor. Onze zoon zit op een school waar ook Leonardo onderwijs gegeven wordt. Vooral in groep 2 was dat verschrikkelijk. Van die zeg 13 kindjes uit zijn klas konden er 8 al lezen. Dat is toch niet normaal!!!

Gevolg is nu dat wij steeds het gevoel krijgen dat onze school veel waarde hecht aan slimme kinderen.
Ik wil gewoon niet hetzelfde hebben als bij jouw kind is gebeurd. En daar ben ik oprecht bang voor.

Onze zoon heeft trouwens volgens mij ook de WPPSI gedaan voor 4 jarige. Terwijl hij 6 was ten tijde vd toets.

Dus ik kan wel onze zoon een Raven test of WISC doen nu op dit moment???? Of is dat voor oudere kinderen?

Primavera

Primavera

18-09-2011 om 11:46

Dumbledore

Tja, ik woon in Italië en ieder land hecht weer zijn eigen waarde aan de verschillende IQ-tests en houdt de normering meer of minder bij, waardoor de uitslag als meer of minder betrouwbaar moet worden gezien.
De WPPSI, is een soort WISC voor kinderen van 3 t/m 8 (in Nederland 3 t/m 7) en de WISC is van 6 t/m 16. Ik denk dat een WISC misschien nog teveel op de WPPSI lijkt, als die is afgenomen bij je kind. Bovendien is de WISC ook niet erg betrouwbaar bij kinderen met AD(H)D of taalmoeilijkheden. Hij duurt toch 70 minuten en vooral voor jongere kinderen is het niet makkelijk om de aandacht daarbij te houden.
Ik heb zelf nadrukkelijk om een non-verbale test gevraagd, omdat ik het helemaal beu was hoe die testresultaten van de WPPSI(, waarvan iedereen het echt overeens was dat die natuurlijk te verklaren waren door zijn taalstoornis) toch constant tegen hem gebruikt werden. Dat werd dus Raven, misschien niet de meest betrouwbare test, maar hij scoorde zo bovenmatig goed, dat ook de meest sceptische persoon moest toegeven dat aan de vorige uitslag van de WPPSI weinig waarde kon worden gehecht. Het ging mij er ook verder helemaal niet om om zijn precieze intelligentie te meten, ik wilde alleen iets hebben wat de vorige, volgens ons niet kloppende, testuitslagen weerlegde.
Het is heel vreemd, iedereen zei wel dat die slechte resultaten uit de WPPSI door zijn taalstoornis kwamen, maar toch plaatsten ze hem mentaal in het zwakkere-leerling-met-minder-leermogelijkheden vakje, die sterker gemaakt moesten worden. Het accent lag automatisch op bijspijkeren-tot-een-zes ipv uitdagen-op-zijn-sterke-punten. Tja en voor veel kinderen, en in bijzonder voor hem, is het stomvervelend om dag in dag uit alleen bezig gehouden te worden met wat je niet goed kan ipv je ook verder te mogen ontwikkelen in wat je wel goed kan.
Groeten Primavera

Alcedo atthis

Alcedo atthis

18-09-2011 om 11:53

Lezen in groep 2

"Vooral in groep 2 was dat verschrikkelijk. Van die zeg 13 kindjes uit zijn klas konden er 8 al lezen"
Nou... zo vreemd is dat volgens mij niet hoor. Bij mijn kinderen (op een hele normale school) kon ook zeker de helft van de kinderen in groep 2 wel al lezen. In groep 2 wordt ook al volop aandacht besteed aan letters en klanken.

Dumbledore

Dumbledore

18-09-2011 om 12:58 Topicstarter

Alcedo atthis

Nou het is toch echt toeval dan hoor.
2/3 vd beroepsbevolking scoort VMBO dus dan is het niet logisch dat 4/5 jarige al kunnen lezen.
Bovendien heb ik 3 basisschool juffen gesproken. De een uit Zeeland, de ander uit Helmond en de laatste uit regio Amsterdam en geen van hen vond het normaal.

Tuurlijk kent een kind van die leeftijd letters. Maar ik bedoel echt zinnen lezen. Achter elkaar en overal. Verkeersborden, boekjes uit de bibliotheek etc.

Dumbledore

Dumbledore

18-09-2011 om 15:38 Topicstarter

Nee

echt lezen. Ik heb het ze horen doen, in groep 2. Een jongetje las een notitie van de juf voor van ongeveer 5 regels. In de notitie stond dat ze en bepaalde dag vd week in een ander lokaal les hadden. Dat jochie las dat even voor alnsog het heel normaal was. En snel ook pfff haha. Zelfs de juf zei vol trots dat bijna alle kindjes al konden lezen.

Niet dat ik dat erg vindt hoor. Tis gewoon best vervelend als de verschillen zo enorm zijn op een school met heel veel slimme (H kinderen.

Maar goed wat zijn de volgen als wij de conclusie laten vernietigen?

Vic

Vic

18-09-2011 om 16:50

Logisch?

Het is een school waar ook Leonardoklassen zijn, begrijp ik. Dus ouders met kinderen die slimmer dan gemiddeld zijn zullen eerder voor zo'n school kiezen. Liever dat dan overstappen na een paar jaar.

Dumbledore

Dumbledore

18-09-2011 om 17:18 Topicstarter

Ja precies

Leonardo begint bij ons in groep 3 tegenwoordig. Dus in groep 1 en 2 heb je dan broertjes en zusjes zitten van kindjes die al wel Leonardo onderwijs volgen. Meestal zijn die broertjes en zusjes ook erg slim. Dus onze school heeft eigenlijk in groep 1 en 2 in verhouding al meer slimmere kinderen dan op een reguliere basisschool.

Het gekke is dat mijn zoon juist graag met erg slimme kinderen speelt. Soms oudere kinderen maar soms ook HB kinderen. Hij trekt zich daar dan misschien aan op. Geen idee waarom die aantrekkingskracht er is.

Annet

Annet

18-09-2011 om 19:20

Hb-kinderen kunnen erg leuk zijn

zeker als ze op hun plek zitten.
Dus die aantrekkingskracht is heel logisch

Liever Anoniem

Liever Anoniem

18-09-2011 om 19:25

Let op!

Ons verhaal. We zijn met dochter van net 4 bij een kinderpsycholoog geweest. Dit omdat kind Adhd achtig gedrag vertoond. Zowel thuis als op school. We hebben besloten om zelf een kinderpsycholoog te zoeken. Dit omdat bij een eventuele verkeerde diagnose de omgeving (school etc) teveel beïnvloed. De kinderpsycholoog heeft de WPPSI afgenomen. Tenminste geprobeerd.... Kind heeft zuchtend een paar antwoorden gegeven. Vervolgens wou ze niet meer meedoen. Verklaring van de psycholoog in het rapport. Waarschijnlijk kan ze niet beter...wel opvallend adhd gedrag...maar nog te jong om daarop te testen. Hmmm... ik was blij dat de school dit rapport niet te zien kreeg. Vervolgens ben ik naar een orthopedagoog met ervaring met kinderen die niet meewerken en dus onderpresteren. De orthopedagoog heeft haar een half jaar later met de Son en nog een Rakit geloof ik. Daar kwam mooi een kind wat hoogbegaafd is uit de test. Nu kan je een kleuter niet hoogbegaafd noemen het is dan een ontwikkelingsvoorsprong. Maar je kan ook een kleuter niet de stempel Adhd en zwakbegaafd geven. Dit is echt te zot voor woorden. Ze veranderen nog zo veel! Overigens heeft mijn dochter ook de cito heel slecht gedaan....ondanks haar ontwikkelings voorsprong. Geloof in je eigen gevoel hierover.

T&T

T&T

18-09-2011 om 19:50

Tja...

onze zoon, met een "beneden gemiddeld iq" scoort 2 jaar na die test vet bovengemiddeld met rekenen, alle andere vakken zitten gewoon op niveau (?!)
maar goed, de cb arts dacht ook tot 3x toe dat hij doof was, hij vertikte het gewoon te reageren op die piepjes test )) gelukkg wisten wij als ouders beter; hij is verre van doof, en hij is ook verre van dom!hij heeft wel autisme, maar goed, das weer een ander verhaal en verder is het gewoon een heerlijk kind.
Ik heb het niet meer zo op alle testjes en diagnoses, net zoals hierboven al iemand schreef kan een kind in een paar jaar verschuiven van de ene naar de andere diagnose (autisme/ pdd-nos/ asperger) er wordt heel wat afgetest en iedereen denkt wel weer iets anders zinnigs te melden. Intussen blijft het gewoon hetzelfde manneke, en heeft er nog niemand gekeken naar wat dit kind nou nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen, maar alleen naar welk etiketje het beste past.... ik heb daar zo mijn bedenkingen over.
groetjes, Tess

Evanlyn

Evanlyn

19-09-2011 om 11:09

Rapport dochter (nadh)

Ik zat net even de CITO's van dochter door te bladeren. Ik was alweer vergeten dat ze in de kleuterklassen voornamelijk D's scoorde. Nu zijn het A's en een enkele B. En waarom nou? Tja...

Maar ik heb inderdaad altijd wel geweten dat ze slim was.

Vic

Vic

19-09-2011 om 12:24

Kleutercito's

Daar was iedereen het toch wel over eens, dat de kleutercito's totaal geen voorspellende waarde hebben? Tenminste, wij hier dan want ook onze school weegt ze mee bij de beslissing om al dan niet over te gaan naar groep 3.

Opmerking

Ik bedoelde met de opmerking dat je er nou eenmaal beter op staat als ouders als je volledige medewerking verleent. Gebaseerd op een persoonlijke ervaring. Mijn oudste dochter kreeg een burn- out door haar autisme en hoogbegaafdheid. Er werd opname geadviseerd, maar dat wilden wij niet. Dan blijkt toch dat BJZ dat te weten komt en kennelijk (?) er een notitie van maakt, hoe debiel ook, want mijn dochter is nu genezen van de burn-out dus ik had gelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.