Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

15-05-2014 om 12:36

Zelfstandigheid in tijd

Ik heb er al talloze draadjes over geopend maar nu hoop ik met een duidelijke vraag een duidelijke richting in gestuurd te worden

Mijn zoon met ernstige dyslexie gaat na de zomer naar een vmbobasisklas maar hij is niet zelfstandig met de klok. Ik ben bang dat hij te afhankelijk wordt van klasgenoten en dat vind ik geen gezonde situatie met het oog op plagen/pesten. Als hij nu met iemand naar die klas gaat die hij al kent en kan vertrouwen zou dat anders zijn maar dat is dus niet zo, hij kent er niemand.

Er zijn zoveel verschillende onderdelen rond klokkijken en ik vind dat dat niet allemaal nodig is voor hem dus wát moet hij kunnen om zelfstandig naar de basisschool te gaan en wat voor horloge moet hij daarvoor hebben? Ik dacht dat hij perse een analoog én digitaal horloge moet hebben maar mijn man vindt van niet. Een alarm wat makkelijk te bedienen is is wel handig natuurlijk. Ik weet dat veel kinderen op hun smartphone kijken maar hij krijgt pas in de zomer zo'n ding en ik wil dat hij het met een horloge ook kan.

Vervolgens: wát moet hij kunnen? Ik denk dat als hij ziet dat hij om 13:15 ergens moet zijn, op papier dus dat hij moet weten hoe lang dat nog ongeveer duurt en hij zou een alarm moeten kunnen inschakelen zo nodig. Verder denk ik dat het van belang is dat als iemand zegt dat ze om tien voor half tien bij het gymlokaal moeten zijn hij ook weet wat dat voor tijd is etc.

Zie ik nog wat over het hoofd? Moet hij ook van digitaal naar analoog kunnen? Lijkt me niet toch? Dus dat als hij op papier ziet dat hij ergens 13:05 moet zijn dat hij dat ook op een analoge klok kan aflezen? Toch niet nodig als hij dat op zijn horloge digitaal kan?

Dalarna

Dalarna

15-05-2014 om 12:41

Wat kan hij wel?

Hij kan 's ochtends zelf een wekker zetten zodat hij op tijd naar school gaat en gelukkig zal hij voor de middelbare op dezelfde tijd weg kunnen dus dat zit er al lekker in.

Hij heeft volgens mij weinig besef van tijd, als ik zeg dat iets drie uur duurt moet ik dat relateren aan bijv de lengte van de schoolochtend of dat een uur net zo lang duurt als twee helften van zijn sportwedstrijd maar hier houd ik me niet zo mee bezig dus ik weet niet precies hoe dat in zijn hoofd zit.

Ampersand

Ampersand

15-05-2014 om 12:59

Smartphone

Ik geloof niet dat mijn kinderen met de klok leven op school, de school heeft een bel en die is leidend.
Als je zoon na de zomer toch 'n smartphone krijgt, waarom die dan niet wat eerder geven zodat hij daarmee kan oefenen? Het is hier toch echt hét instrument om je dag mee te plannen, daar zijn ook handige hulpmiddelen voor. Zoals de mogelijkheid van verschillende alarmen die zich herhalen (of niet), terwijl je op een horloge vaak maar één alarm tegelijk kunt instellen. En een agenda die je vanzelf waarschuwt als je iets moet doen, of die je waarschuwt 5 minuten vóór je iets moet doen. Daar kan een horloge niet tegenop.

En ja, hier vertrouwen ze allemaal op hun klasgenoten... als één zegt dat het tijd is om te gaan omkleden voor gym, dan keutelen ze daar allemaal achteraan. De eerste weken zijn erg lastig op school: nieuwe dagindeling, nieuwe omgeving, nieuwe mensen, maar ze raken heel snel in een soort ritme. Ik denk dat een lesuur al snel een vertrouwde 'maat' voor hem wordt.

Mijntje

Mijntje

15-05-2014 om 12:59

beeldhorloge

Is een beeldhorloge wat voor hem? Pictogrammen of foto's zijn voor hem misschien niet nodig, maar wel dat hij van tevoren een planning kan maken van de dag, waardoor hij op gezette tijden gewaarschuwd wordt door zijn horloge.

Jasmijn

Jasmijn

15-05-2014 om 13:04

schoolbel

Ik zou, als dat bestaat in ieder geval een horloge zoeken wat analoog en digitaal laat zien, dan kan hij beide manieren checken (in de klas hangen voor zover ik weet alleen analoge klokken ) verder werkt school voornamelijk met zoemers en bellen. Dus eerste zoemer is naar je lokaal gaan, tweede zoemer betekent dat de les begint. Dus ik denk dat als hij op die zoemers let en inschat (na een keer testen hoe ver het lopen is) dat het wel moet lukken. En hij zal waarschijnlijk wel een groepje klasgenoten tegenkomen waarbij hij vanzelf merkt dat het tijd wordt om te vertrekken naar de volgende les (na een pauze bijv.) doordat ze hun jassen/tassen gaan pakken.

Dalarna

Dalarna

15-05-2014 om 13:17

hmm

Ik durf er niet op te vertrouwen dat het via klasgenoten en de bel wel lukt en dan nog: hij moet ook zelf kunnen beslissen hoe lang hij nog thuis blijft als hij het eerste uur vrij heeft of als ze in de introductieweek zeggen dat ze om 13 uur bij het sportveld moeten zijn toch?

Maar goed, het gaat mij er niet om of hij het zonder ook zou redden maar wat is het minimale dat HIJ moet weten?

Horloge met stem,

Ik heb begrepen dat de stem-horloges voor blinden in zijn, erg makkelijk voor kinderen die moeite hebben met snel klokkijken. Toch ook een grote kans dat het ding in de la verdwijnt zoals iedere horloge.

Kinderen zijn net kuddedieren; het maakt niet uit wat de klok aangeeft, ze rennen pas naar een lokaal als de eerste begint.

mijk

mijk

15-05-2014 om 13:48

Wat wij hier gedaan hebben

Om tijd te leren inschatten is heel veel met stopwatch wekren. Dus een spellletje er van maken. Hoe lang denk je dat je doet over aankleden hoe lang duurt het echt. Bij huiswerk ook standaard hoe lang denk je dat het gaat duren en hoe lang duurt het echt. Mijn kinderen waren jonger maar vonden het eigenlijk altijd wel leuk en ik merk dat ze tegenwoordig veel meer gevoel voor tijd hebben. Dus ik zou ook gewoon blijven oefenen nu...

Mijk

mijk

mijk

15-05-2014 om 13:53

Concreet

Realiseer me ineens dat je een veel concretere vraag had. Concreet zou ik dus met hem bekijken hoe lang hij er over doet om aan te kleden, te eten, tas te pakken naar school te fietsen en oefenen in terugrekenen hoe laat je dan weg moet. Die vaardigheid is eigenlijk de essentie van met tijd omgaan... En gewoon nu beginnen. Hem laten bepalen wanneer hij naar school of clubje moet.

En als school pauzes heeft van 20 minutenen oefenen in aanvoelen hoe lang dat is hoe veel je daar in kan doen...uiteindelijk heeft hij gevoel voor tijd nodig. Veel kinderen leren dat van zelf maar die van mij niet

Elinde

Elinde

15-05-2014 om 16:02

Vaste tijden

Hier ook een zoon op kader met totaal geen benul van klok/tijd. Hij werkt met vaste tijden. Dus 's ochtends half 7 op (met wekker op stand 1) en dan 7 uur aankleden en tas pakken. Dat gaat dan op de stand van de wijzers. En dan ook niet 1 minuut eerder of later. Als hij het eerste uur vrij heeft dan gaat de wekker op stand 2 en dan is het 7uur (wijzer bovenaan) aankleden en tas pakken. Hij weet uit ervaring dat hij dan precies op tijd komt. Op school volgt hij gewoon de meute. Meestal zijn vmbo-basis/kaderscholen niet zo groot dus lopen ze niet gauw verloren. En inderdaad met een smartphone gaat het spelenderwijs heel snel beter. Zoon leerde het alfabet pas toen hij ging smsen/whatsappen. Ik zou toch kijken of hij zijn telefoon al wat eerder kan krijgen,

Elinde

Elinde

15-05-2014 om 16:04

Vaste tijden

Hier ook een zoon op kader met totaal geen benul van klok/tijd. Hij werkt met vaste tijden. Dus 's ochtends half 7 op (met wekker op stand 1) en dan 7 uur aankleden en tas pakken. Dat gaat dan op de stand van de wijzers. En dan ook niet 1 minuut eerder of later. Als hij het eerste uur vrij heeft dan gaat de wekker op stand 2 en dan is het 7uur (wijzer bovenaan) aankleden en tas pakken. Hij weet uit ervaring dat hij dan precies op tijd komt. Op school volgt hij gewoon de meute. Meestal zijn vmbo-basis/kaderscholen niet zo groot dus lopen ze niet gauw verloren. En inderdaad met een smartphone gaat het spelenderwijs heel snel beter. Zoon leerde het alfabet pas toen hij ging smsen/whatsappen. Ik zou toch kijken of hij zijn telefoon al wat eerder kan krijgen,

Ilva

Ilva

15-05-2014 om 16:20

Hier

Mijn zoon zit in de tweede van het VWO (waarschijnlijk ook dyslexie) en kan ook niet goed klokkijken (wel digitaal, niet analoog). Ik zorg dat hij op tijd de deur uit gaat. En op school let hij gewoon op de bel. Eén keer kam hij bijna te laat voor een toets omdat hij toen met een groepje dylecten zat te praten en zij begonnen iets later aan de toetsen. Verder gaat het altijd goed. De bel werkt geweldig. En ze lopen inderdaad gewoon achter elkaar aan.

Jasmijn

Jasmijn

15-05-2014 om 19:25

schema maken?

Voor het eerste uur vrij is zoon (en ik nog meer) ook altijd even aan het rekenen. (en ik weet de tijden niet uit mijn hoofd dus ga eerst het rooster met de tijden opzoeken) 2 uur begint om 9.25, dat betekent hier om 8.55 weg, dus om (ik zeg maar wat) 8.15 opstaan om alles te doen. Zoiets.
Zoon doet dat nu zelf maar jullie zouden samen even een schemaatje kunnen opschrijven voor zijn rooster, zodra je dat hebt. Desnoods plak je het op zijn slaapkamer op een kastdeur o.i.d.
Verder zou ik inderdaad wat sneller dat mobieltje regelen. Daar kan je (naast wat er al op zit) ook allerlei handige timer-apps op downloaden, er zit vast iets voor hem bij.

Dalarna

Dalarna

15-05-2014 om 21:33

Wat voor tips geven jullie als app dan?

Annet

Annet

16-05-2014 om 21:44

Ken niet zoveel apps

Hier een iphone met een tijd/wekker app. Heel standaard volgens mij. Op een android toestel zal dat niet anders zijn.

Hierop kan ik meerdere wekkers tegelijk zetten (met verschillende muziekjes, ringtones, wel/niet trillen per tijd). Ik kan aangeven op welke dagen van de week ze af moeten gaan.
Dezelfde app heeft ook een timer. Dan zet je die als je binnen een bepaald aantal minuten wat moet doen. Jongste (brugklas) gebruikt deze om te zorgen dat hij op tijd de deur uitgaat als er een uur uitgevallen is (of voor de sporttraining dat hij zich op tijd gaat omkleden).
Daarnaast zit er een standaard agenda op. Daarin kunnen de sporttrainingen en bijzondere eenmalige zaken. Je kunt zelf instellen per afspraak of je een geluid, muziek , trilling of commbi wilt. Je kunt ook instellen hoe ver van tevoren je de melding wilt hebben.

Voordat je speciale apps gaat uitproberen, zou ik eerst de standaard versies uitproberen. Dat geeft een goed beeld van wat makkelijk te regelen is. Daarna kun je kijken wat je nog extra nodig hebt.

Dalarna

Dalarna

16-05-2014 om 22:29

Toch bedankt voor de tips, we gaan een tweedehands zoeken op mp, waren we toch al van plan maar inderdaad in de zomer pas.

Dat met die alarmen gebruik ik ook op mijn werk en veel kun je er inderdaad vast inzetten.

Nu de vraag: hoe leer ik hem van een analoge klok naar een digitale tijd en alarm te gaan en hoe leer ik hem van een leerkracht die roept dat ze om kwart over 1 ergens moeten zijn daar een alarm van te maken.

Een paar keer roepen per dag heeft geen zin, het moet er eerst bijna 'ingeramd' worden en vervolgens kunnen we volstaan met een paar keer per dag

Onze zoon....

Onze zoon heeft ernstige dyslexie. Weet soms niet of het ochtend of middag is. Hij is 11 jaar en heeft nog twee jaar te gaan op het speciaal basisonderwijs. Op aanraden van school moest er een oplossing en training komen om zelf de les op tijd te verlaten voor zijn speciale lessen. Dit ter voorbereiding voor de middelbare. Hiervoor konden we met zijn allen maar een oplossing vinden, de hierboven al eerder genoemde smartphone. De agenda,s hierop, zowel iphone als android, zijn in de weekweergave ideaal qua overzicht. Ook geven deze aan welke dag het is. Met een lijntje hoelaat het nu is. En je ziet daardoor hoelang het nog duurd tot je volgende afspraak. De telefoon is zo ingesteld dat hij een seintje krijgt wanneer hij naar zijn afspraak moet.

Ik moet zeggen dat hij thuis al werkte met een agenda op de ipad. Hierop moest hij elke ochtend verplicht kijken welke dag het was en welke dingen er die dag gingen gebeuren. Hierop kon hij ook zien of hij zijn gymspullen moest meenemen. Onder geen beding vertelde ik hem welke dag het was en of hij zijn gym spullen mee moest nemen. Uiteindelijk ging dit goed.

Nu voelt hij zich heel stoer met zijn telefoon. Eindelijk een hulpmiddel wat niet opvalt en je heel stoer mee kan voelen. Hij is de enige in de klas die hem bij zich mag houden. Hij zet werkelijk alles er in zodat hij niets meer vergeet. Bijvoorbeeld edelstenen meenemen voor de juf. Ik zou zeggen......Heel snel die smartphone aanschaffen en trainen. Onverwacht effect is dat hij veel whatsappt en daardoor veel leest en typt. Kan je ook inspreken, ook erg handig voor een dyslect.

Aanvullig op je vraag

Nu de vraag: hoe leer ik hem van een analoge klok naar een digitale tijd en alarm te gaan en hoe leer ik hem van een leerkracht die roept dat ze om kwart over 1 ergens moeten zijn daar een alarm van te maken.

Soort van antwoord. Na een speurtocht op het dyslexieforum las ik veel verhalen van volwassenen die pas in de 20 hebben leren klok kijken. Toen heb ik het hier lekker laten rusten . School doet wat ze kunnen qua klok kijken en hele en soms halve uren lukken op analoog.

Hij regelt na enige instructie het zetten van een alarm zelf. Dit gaat echt wel met veel frustratie hoor. Hoe hij het voor elkaar krijgt begrijp ik eerlijk gezegt niet. Ook verbaas ik me dat hij zich nu hiermee zich zo goed red.

En zowel thuis als op school helpen we dus niet. Echt poot stijf houden dus. Ik weet gewoon heel veel niet, moet je even in je telefoon kijken. Of, nee morgen kan ik je dat niet helpen onthouden zet het maar in je telefoon.

Het enige wat we wel bevestigen is het omrekenen van de tijd. 1 uur is toch 13.00 uur?

Succes!

Dalarna

Dalarna

19-05-2014 om 07:53

Dank je wel Regenbogie

Dank je wel voor je reactie. Gewoon de agenda dus die al in je telefoon staat.

Mijn man is druk aan het zoeken op marktplaats, bedankt allemaal voor dit heldere idee. Nu maar hopen dat hij ook zijn telefoon bij zich mag houden op het VO want een geluidje op de school van mijn oudste is afpakken en ik voel de trilling op mijn werk ook niet altijd.

Ze zijn op zijn toekomstige zoon wel met een proef bezig om de agenda in de smartphones te laten zetten. Ze wisten nog niet of ze dat gaan doen met de klas waar mijn zoon volgend jaar in komt maar dat zou natuurlijk ideaal zijn, hoewel ik toch liever heb dat hij een agenda gebruikt en daarin schrijft. Toch overzichtelijker en geen gedoe met die knopjes, letters en cijfers etc. Maar het komt toch allemaal verplicht op magister dus veel maakt het niet uit. Veel kinderen maken ook een foto van het bord waar het huiswerk op staat

Bloem

Bloem

19-05-2014 om 09:31

Misschien

kan je hier iets mee: http://eisforexplore.blogspot.nl/2012/05/time-teller-cheat-and-peek.html.

Het is heel simpel, maar het heeft mijn kinderen geholpen met omzetten van digitale tijd naar analoge tijd.

Elinde

Elinde

19-05-2014 om 10:17

Magister-app

Magister heeft een app, da's superhandig. Alle huiswerk zo bij de hand. En hier op school is de regel; alle huiswerk komt in Magister.
Verder is mijn ervaring dat kinderen snel leren als ze het ook echt ergens voor nodig hebben. Ik dacht, voor zoon in de brugklas zat, ook 'dat leert ie noooooit' en een paar weken verder had ie alles onder controle.
Er zijn op basis natuurlijk meer kinderen die moeite hebben met tijd/plannen etc. Daar houden de leerkrachten echt wel rekening mee.

Mentor

Misschien overbodig, maar het is wel handig dat de mentor hiervan op de hoogte gesteld wordt. Dan kan er rekening mee gehouden worden wanneer het onverhoopt een keer mis gaat. Krijgt hij er geen straf voor...

Anno

Anno

21-05-2014 om 13:57

ook hier

moest ik elke dag weer uitrekenen hoe laat ik met wisselende werktijden moest omgaan.
Net als boven beschreven heb ik een lijstje gemaakt van alle tijden. Eerst gekeken hoe lang ik er over deed om rustig op te staan en alle dingen te doen die ik moest doen.
Dus links:
tijd alarm/opstaan
en rechts:
tijd waarop je weg moet/jas aan moet om rustig naar werk/school te gaan.
Wat mij betreft had ik meer aan de digitale klok en stampte dat gewoon in mijn hoofd.
Het lijstje ligt naast mijn alarm.
Ik zou hem eerst 1 klok aanleren (welke dat ook is)en pas als die er goed inzit, dan de volgende langzaam introduceren. Ik weet nog dat het mij volledig in de war maakte, al dat omschakelen. Steeds een foto in je hoofd van de klok en dan weer een ander, gek werd ik ervan.
En dat hield in dat ik dus ook een digitale klok in de woonkamer had.
Op school heb je natuurlijk meestal de andere versie, maar dan loop je idd meestal achter de kudde aan en kun je nog wat vragen. Evt kan de leraar van het huidige uur hem iets aansturen om naar het volgende uur te gaan?
Vroeger snapte ik bv niet waarom het na tien OVER half, het daarna kwart VOOR werd en waarom niet 15 OVER half of 15 VOOR was.
Enfin en wat voor mijn brein niet logisch is, vind ik lastig te onthouden.
Mijn moeder heeft toen een klok gemaakt van karton, met in het midden een kleinere schijf waarop de digitale versie meeliep.
Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar ik kan klokkijken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.