Ouders Online
Archief
Donateurs-actie - Oproep

Ouders Online heeft het moeilijk. Naarmate de populariteit toeneemt, nemen ook de kosten toe. Meer bezoekers betekent immers meer dataverkeer en meer werk. De inkomsten houden daarmee geen gelijke tred.

Om dit probleem het hoofd te bieden, heeft een van de vaste bezoekers de stichting "Vrienden van Ouders Online" opgericht. Hieronder leest u zijn oproep om donateur te worden.

Let op: voor alle nieuwe donateurs hebben we een leuk welkomstgeschenk: een setje van 2 zonneschermpjes voor in de auto, bedrukt met het logo van Ouders Online. We zenden de schermpjes toe zodra we uw donatie ontvangen hebben.


Open brief aan de bezoekers van Ouders Online

door Peter Cuyvers

Geachte mevrouw of mijnheer,

Mijn naam is Peter Cuyvers en in de afgelopen jaren was ik staflid van de Nederlandse Gezinsraad. In die functie heb ik samen met Ouders Online een aantal studies uitgevoerd en ik ben om zo te zeggen een 'fan' geworden van de website. Ik ken – ook in andere landen – eigenlijk geen site waar zoveel informatie te vinden is over ouderschap en waar zoveel interactie tussen ouders mogelijk is.

Door de samenwerking weet ik ook iets meer van de achtergrond en het werk dat de oprichters (Justine Pardoen en Henk Boeke), samen met hun medewerkers en medewerksters, dagelijks verzetten. Ook weet ik van de problemen die ze daarbij ondervinden. In verband daarmee schrijf ik u deze open brief.

We weten allemaal dat de Internet-bomen niet meer tot in de hemel groeien: veel bedrijven zijn failliet gegaan, investeerders trekken hun geld terug en adverteerders verlagen hun budgetten. Ouders Online begint daar erg veel last van te krijgen. Omdat Henk en Justine de site per se onafhankelijk en objectief willen houden, was het altijd al lastig om sponsors en adverteerders te vinden. In het afgelopen jaar is de situatie echter nog sterk verslechterd, ondanks een intensieve wervingscampagne.

Feit is dat Ouders Online haar dienstverlening niet kan volhouden op het huidige niveau; er wordt gewoon verlies geleden. De oprichters zijn dus gedwongen om op korte termijn in zee te gaan met sponsors die om zo te zeggen wat 'veeleisender' zijn. Daarnaast is het in de huidige situatie vrijwel onvermijdelijk dat arbeidsintensieve onderdelen, zoals de Vraagbaken, worden gesloten of alleen tegen betaling beschikbaar blijven.

Vanwege deze zorgwekkende situatie heb ik besloten u deze brief te schrijven. Het doel is simpel: een ondersteuningscampagne opzetten om samen met u de kwaliteit en onafhankelijkheid van Ouders Online te kunnen handhaven.

Ik heb daarom een stichting opgericht, met de naam "Vrienden van Ouders Online", en de vraag aan u is om daar donateur van te worden. Ook een eenmalige donatie is welkom!

De stichting heeft de volgende doelstellingen (geciteerd uit de statuten):

a. het werven van fondsen teneinde de website van Ouders Online (hierna te noemen OO) te kunnen handhaven als onafhankelijk platform voor ouders, voor informatie-voorziening en -uitwisseling.

b. het stimuleren van en het leveren van bijdragen aan de publieke meningsvorming over de ondersteuning van ouders en andere opvoeders door middel van het Internet en andere kanalen;

c. alle andere activiteiten die met het bovenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk zijn.

U kunt uw donatie aankondigen via het speciaal daarvoor gemaakte aanmeldingsformulier (ook bereikbaar via de menubalk hiernaast). Daarin worden ook bedrijven uitdrukkelijk uitgenodigd om donateur te worden. Met Ouders Online is afgesproken dat bedrijven – als ze dat willen – met name genoemd kunnen worden op een aparte (vrienden-)pagina van de site. De standaardbedragen die ik in gedachten heb, zijn: 25 euro per jaar voor particulieren en 100 euro voor bedrijven. Maar hogere of lagere bedragen zijn natuurlijk ook zeer welkom!

Tot slot: het spreekt voor zich dat Ouders Online geen bezwaar heeft tegen deze actie, anders zou u deze brief ook niet op de site aantreffen. Mocht u nog nadere informatie willen, of om wat voor reden dan ook contact willen zoeken over deze actie, dan kan dat via [email protected].

Met vriendelijke groet,

Peter Cuyvers
[email protected]


Peter Cuyvers is pedagoog en onderzoeker bij de NGR (Nederlandse Gezinsraad). Op dit moment is hij directeur van Family Facts. Deze organisatie ontwikkelt studies en projecten op het terrein van opvoeding, gezin en familie, en adviseert bij de beleidsontwikkeling op deze terreinen.