Home » Opinie » Ondernemers blijf van kinderen af

Ondernemers, blijf van kinderen af

Door:

Sebastiaan Hooft

Sebastiaan Hooft signaleert reclame in de klas, van spelletjesmaker Squla. Hij vindt dat "onverantwoord gedrag".

De scholen zijn weer begonnen. Dat is spelletjesmaker Squla niet ontgaan. Met een grote zak geld van investeerder RTL lanceerden ze een reclamecampagne: rechtstreeks in de klaslokalen van onze kinderen.

Vanochtend vond ik in het klaslokaal van mijn zoontje een envelop: "Geef deze envelop aan je ouders" stond er vrolijk op. De envelop was voorzien van het officiële CITO-logo en een Monopoly-achtig mannetje dat voor kinderen enorm aantrekkelijk is.

Keiharde marketing

In de envelop zat keiharde direct marketing voor hun educatieve online spelletjes. En er zat een antwoordkaart bij, waarmee je een betaald abonnement kon afsluiten.

Hoe goed of slecht de spelletjes van Squla ook zijn, ik was geschokt. Niet alleen door de naïviteit van onze schoolleiding, die zich laat misleiden door het CITO-logo, maar ook door de mentaliteit van de ondernemers achter Squla.

Onverantwoord gedrag

Met een grote zak geld van investeerder RTL Ventures hebben zij zich kennelijk in weten te kopen in de klaslokalen van onze kinderen. Ik vind dat onverantwoord gedrag.

Voor de goede orde: Squla is een commercieel bedrijf, ontstaan uit een online spelletjesmaker en RTL Ventures, de investeringstak van de bekende televisiezender. RTL Ventures investeert bijvoorbeeld ook in online restaurantgidsen en datingsites. CITO is een instituut dat schoolexamens bedenkt, en min of meer een autoriteit is in scholenland.

Geen incident

Helaas is de 'direct marketing' van Squla geen incident. Vorig jaar lukte het Unilever ook al om te samplen op school, onder het mom van een gezond schoolontbijt. Lekker gezond hoor, dat fabrieks-Blueband-brood, met Calvé-pindakaas uit een plastic kuipje. Erg educatief ook.

Dat de mensen van Squla prima weten waar ze mee bezig zijn, bleek uit een reactie op Twitter. "We willen kinderen de mogelijkheid bieden om kennis te maken met Squla". Ja, dat begrijp ik ook wel. Een abonnement op hun spelletjes kost een tientje per maand .

Oproep

Ik zou ook wel op scholen willen adverteren met producten voor kinderen. De belangen zijn ook groot; Squla claimt reeds 50.000 gebruikers. Dat is dus gewoon een keiharde miljoenenbusiness voor de ondernemers en hun investeerders.

Als social entrepreneur wil ik een oproep doen aan de mede-ondernemers van Squla: Denk eens na over je maatschappelijke verantwoordelijkheid en blijf van kinderen af.

Adverteer daar waar het mag, en zet een voorbeeld voor andere ondernemers. Het schoollokaal dient een veilige omgeving voor onze kinderen te zijn.

Mochten jullie dat principe vanaf vandaag ondersteunen, dan durf ik voor mijn zoontje best wel een abonnement op Squla af te sluiten.

Sebastiaan Hooft

is ondernemer, inspirator en startup-mentor. Volg hem via Twitter of neem contact op via Linkedin. De bovenstaande tekst werd eerder gepubliceerd als column op Nuzakelijk.nl.

Reacties

Is dit niet van alle tijden?

Is dit niet van alle tijden? Maan roos vis krijg je ook via school en vroeger de taptoe. Er wordt tegenwoordig wel meer reclame meegegeven, maar dat is volgens mij overal.

MarSy, dat klopt op zich wel.

MarSy, dat klopt op zich wel. Maar ik heb ook gemerkt dat Squla zich wel erg nadrukkelijk presenteert als "verlengstuk" en "ondersteuning" van school. Hévig educatief en bij ons maakte de juf er ook nog eens dik reclame voor, omdat de kinderen er zoveel van zouden opsteken. Met dat idee kwamen mijn kinderen ook thuis met hun envelop. Daar ben ik net zo op tegen als Sebastiaan.

Oké, bij ons zat het bij de

Oké, bij ons zat het bij de reclameblaadjes van een typecursus en national geografic junior, zonder boodschap van de juf.

Wij hebben het opvoedingsdoel

Wij hebben het opvoedingsdoel 'kritisch omgaan met de verleidingen van reclame' inmiddels bereikt.
Zoonlief (11 jaar) kwam vandaag thuis met de gewraakte envelop.
"We hebben vandaag reclame gekregen", zei hij, en kieperde 'm zonder pardon in de oud-papierbak.

I am a grandmother

I am a grandmother
My grandson is 9 years.
I agree with all your opinion and I think a CITO is a very bad instrument to measure.
To mine opinion is clear is child abuse from the government to children with problems.
I will like to help to dismiss this test.
Anything I can do.
Maybe there is already some kind of group against this test?
I can read and speak Dutch very well.
writing is difficult.
I am Argentinian original.

[verwijzing naar eigen winkel verwijderd door de redactie]

Lees verder