Home » Zoeken

Zoekresultaten

Titel Tekst Datum
9. Taalproblemen Oscar en ik hebben ons enigszins kunnen voorbereiden op de Spaanse taal, al moet ik zeggen dat dat in het begin toch vies tegenviel. Met de basiskennis die we hebben, kunnen we ons redelijk verstaanbaar maken en gelukkig kunnen we het ook begrijpen als er iets wordt teruggezegd. Maar een gesprek voeren, dat is andere koek. Langzaam maar zeker gaat dat beter. En inderdaad, gewoon doen, niet denken, dat is het belangrijkste. Zo vindt Oscar de mooiste stukjes grond en leer ik van de buurvrouwen de heerlijkste Spaanse gerechten maken. Nienke zegt niks En de kinderen? Daarvan zegt iedereen altijd... 22/02/2002 - 14:00
06. Spierballentaal Mijn zoon staat voor de spiegel. Hij trekt de mouwen van zijn t-shirt over zijn schouderkoppen, en monstert het effect. Dat bevalt hem wel. Stevig sporten, en sinds kort ook trainen op de sportschool, heeft zoden aan de dijk gezet. Dat was nog een heel gedoe trouwens, die sportschool. Hij wilde daar al heel lang heen, maar wij vonden dat geen goed plan. In het algemeen wordt aangeraden om te wachten met gewichten heffen tot het lichaam is uitgegroeid. Zijn lichaam was nog lang niet uitgegroeid. Het groeide maar door, al vanaf dat hij 11 was. Dat leidde dus tot steeds terugkerende discussies.... 01/04/2011 - 14:00
Taalstimulering werkt! Naar aanleiding van het televisieprogramma Oetsiekoetsie is er, onder andere op het Forum van Ouders Online, discussie ontstaan over de vraag of het stimuleren van de taalontwikkeling bij jonge kinderen nu wel of niet werkt. In Oetsiekoetsie werd wel héél nadrukkelijk betoogd dat alles vanzelf goed komt. Ik zal in dit stuk beargumenteren dat die boodschap zeker niet in alle gevallen opgaat. Er valt nog een heleboel te stimuleren door ouders en andere opvoeders. Is 'taal' aangeboren of aangeleerd? Kindertaal-onderzoekers houden zich niet alleen bezig met de vraag wanneer een kind wat leert,... 08/03/2002 - 14:02
Taalscreening van peuters? Nu meteen! In februari van dit jaar werden de resultaten bekend van een onderzoek naar het effect van een toets op taalontwikkeling. Het blijkt te helpen om taalachterstanden vroegtijdig te ontdekken. Daarom zouden consultatiebureaus alle peuters moeten gaan testen. Minister van der Hoeven (Onderwijs) staat er helemaal achter. Staatssecretaris Ross (Sociale zaken) wil eerst laten uitzoeken welke methode de beste is. Op zich vind ik dit een prima ontwikkeling, al is hij wel heel opmerkelijk. Zo'n taaltoets bestond namelijk al, maar hij werd keihard wegbezuinigd. Het ziet ernaar uit dat de bewindslieden... 29/09/2006 - 14:02
Als verlegenheid tot zwijgen leidt Lucas is 3 jaar en zit sinds september 2005 op de peuterspeelzaal. Hij heeft daar nog nooit een woord gesproken. Ook tegen zijn oma praat hij niet. Lucas is een verlegen jongen en zijn taalontwikkeling is wat vertraagd, maar desondanks spreekt hij wel met zijn ouders en de buren. Zijn moeder begint zich zorgen te maken, omdat ze niet weet wat er met Lucas aan de hand is. Is het zijn taalprobleem waardoor hij op school niet spreekt? Of is er misschien sprake van selectief mutisme? Wat is selectief mutisme? Selectief mutisme betekent 'zwijgzaam in specifieke gevallen'. Het is een stoornis... 19/05/2010 - 13:58
Tweetalige kinderen wisselen makkelijker van taken De hersenen van kinderen die twee- of drietalig opgroeien, gaan efficiënter om met het wisselen van taken dan de hersenen van kinderen die maar één taal beheersen. Dat blijkt uit onderzoek van Greg Poarch, waarop hij 2 april promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Dat zou kunnen betekenen dat meertalige kinderen minder moeite hebben om te wisselen van de ene taak naar de andere, en dat ze daar ook beter hun aandacht bij kunnen houden. Dit voordeel van meertaligheid staat naast een ander voordeel dat al eerder bekend was. Namelijk dat kinderen die meertalig worden opgevoed, sneller... 13/04/2013 - 13:58
Dossier dysfasie (2) - 'Johan' Hieronder vertellen Frans en Laura, de ouders van Johan, hun verhaal. Ze zijn naar België verhuisd omdat ze in Nederland weinig tot geen begrip kregen voor de situatie van hun dysfatische kind. Ook professionele ondersteuning bleek in Nederland nauwelijks mogelijk te zijn. Inmiddels gaat het met zoon Johan al een stuk beter. 'Zwaar dysfatisch' Frans vertelt: Onze zoon is nu 9 jaar oud en is bijna 4 jaar geleden gediagnosticeerd als 'zwaar dysfatisch'. Hij is, wat heet 'puur dysfatisch'. Puur dysfatisch wil zeggen dat zijn problemen zich beperken tot specifieke taalproblemen. Hij heeft dus... 07/03/2008 - 13:58
Laat met praten? Er bestaat een prachtige anekdote over Einstein, die volgens de overlevering pas op z'n 4e begon met praten. Het eerste wat hij toen gezegd zou hebben, was: "Die Suppe ist zu heiss". Op zich al heel bijzonder natuurlijk, dat een kind eerst helemaal niets zegt, en dan opeens met een keurige 5-woord-zin komt aanzetten. Maar het wordt nog mooier. Op de vraag waarom hij daar nu pas mee kwam, antwoordde hij: "Vorher war alles in Ordnung". Alweer een volmaakte 5-woord-zin, en nog vreselijk grappig ook. Of dat verhaal nou waar is of niet, het illustreert wel een paar belangrijke dingen die inmiddels... 28/01/2011 - 13:58
Dossier dysfasie (3) - De diagnose Eén van de problemen met dysfasie is dat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) vaak pas laat wordt onderkend. Van jonge kinderen die moeilijkheden vertonen met het verwerven van taal, wordt vaak gezegd "dat ze wat achterlopen in hun taalontwikkeling, maar dat ze dat vanzelf wel inhalen". Een dysfatische ontwikkeling verschilt echter wezenlijk van een gewone vertraagde taalontwikkeling. De behandeling is ook verschillend. Als er een achterstand is, kan die worden ingelopen. En dat zal vaak ook gebeuren zonder een bijzondere therapie. Maar een dysfatische ontwikkeling vergt wel degelijk een... 07/03/2008 - 13:58
Interactief voorlezen Voorlezen is hartstikke leuk, maar het is tegelijkertijd een uitstekende manier om de taalontwikkeling van je kind te stimuleren. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen uit gezinnen waarin veel wordt voorgelezen, taalvaardiger zijn dan kinderen die thuis niet of nauwelijks zijn voorgelezen. Ze hebben bijvoorbeeld een grotere woordenschat, en scoren beter op tests voor begrijpend lezen. Het zal duidelijk zijn dat ze daardoor ook beter zijn toegerust voor 'leren' in het algemeen. Hoe komt dat eigenlijk? En waarom werkt voorlezen beter dan – bijvoorbeeld – veel tv-kijken? Je kunt je er... 07/10/2015 - 18:30

Pagina's