43babyopkomst
22-04-2023 om 18:53
43 jaar ongepland zwanger, baby is welkom maar ben toch verdrietig
Weken geleden zonder voorbehoedsmiddel seks gehad met mijn man. Dit doen we nooit, maar het gebeurde en we hebben er daarna niet meer over nagedacht. Ik ben al 43 en dan verwacht je niet van 1 keer gelijk zwanger te worden. Dit bleek dus wel zo te zijn. Voor ons een grote schok, maar in eerste instantie hadden we toch het gevoel van 'Dit heeft zo moeten zijn'. We hebben 2 kinderen (leeftijd middelbare school) waar we heel blij mee zijn. Helaas waren mijn zwangerschappen voor mij zwaar en heb ik een chronische ziekte. Daarom hebben wij destijds besloten om het bij 2 kinderen te laten. We durfden het gewoon niet aan.
Toen ik toch zwanger bleek te zijn waren we dus even blij. De blijdschap duurde bij mij niet zo lang omdat ik gelijk heel erg misselijk werd en de hele dag door aan het spugen was. Mijn lichamelijke conditie, mijn leeftijd en het leeftijdsverschil tussen dit kindje en onze pubers werden voor mij toch weer een obstakel. Ik heb een afspraak gemaakt bij de abortuskliniek en moest toch nog een week wachten voor ik langs kon komen. In die tijd kon ik ook langskomen bij de verloskundige. Zij was ontzettend lief en ze heeft een echo gemaakt. Ik was inmiddels 8 weken zwanger en embryo + kloppend hartje waren goed te zien. Ik kon na het zien van het hartje, zo was mijn gevoel, geen abortus meer doen. Mijn man deelde dit gevoel. Al gaf hij wel aan dat het mijn lichaam is en als ik het echt niet kan/wil dragen, hij mij steunt bij het doen van een abortus.
We hebben samen besloten om wel voor een kindje te gaan. Nipt en echo's zijn tot nu toe goed en ik ben inmiddels 17 weken zwanger. Af en toe voel ik ons kindje al.
En toch..... maak ik mij ontzettend veel zorgen, ben ik verdrietig en denk ik nog steeds iedere dag dat ik dit eigenlijk niet meer wil. De hele zwangerschap voelt als 'overleven' en volhouden tot ik bevallen ben. Maar ik wil helemaal niet bevallen! Dat kan ik echt niet meer! Het voelt alsof mijn leven weer verder kan als ik niet meer zwanger ben, terwijl dat natuurlijk niet zo is. Er is weer een baby en we beginnen opnieuw. De gebroken nachten, peuterspeelzaal, een kleuter, de basisschool.... het lijkt mij allemaal verschrikkelijk. Vooral de zorgen die er weer zullen zijn. We zijn heel blij met onze grote kinderen. Ze kunnen goed met ons praten en zijn lekker zelfstandig. Straks is er weer een kleine die dit allemaal niet kan en het duurt wel even voor ze naar de middelbare school gaan.
Ik voel mij vreselijk egoïstisch en schuldig als ik dit denk. Dit kindje heeft niet om zijn komst gevraagd en ik wil ook absoluut niet dat hem iets overkomt. Maar waarom blijf ik dan verdrietig over zijn komst? Ik vind het heel erg moeilijk en ik weet niet goed hoe ik met deze gevoelens om moet gaan. Zijn er meer moeders/ouders die dit herkennen? Of die tips hebben hoe ik hiermee om kan gaan?
Zonnebloem17
27-05-2023 om 10:55
hoi To, ik was zo maar benieuwd hoe het nu met je gaat. Hopelijk heb je hulp en voel je je een stuk beter!
Dejuil
07-06-2023 om 11:09
hoi hoi
Ik ben ook 43 en zwanger van ons vierde kindje ..helemaal niet gepland maar ook door 1 miscalculatie zwanger .. iedereen in de familie reageerde positief en ook de kinderen zijn blij ..maar ik snap het gevoel van twijfel wel en wij hebben in het begin ook getwijfeld wat we gingen doen al zien we het nu als een wonder ..zelf heb ik ook wel negatieve gedachten en angst voor het bevallen vooral als ik erg misselijk ben en elke dag doodmoe en val zomaar in slaap pfff maar hou me vast aan het idee dat dit toch echt wel een wonder is ..dat helpt me wel mijn gedachten wat te verzachten..als je er echt mee bezig bent met zwanger worden sta je er ook anders in en nu is het gewoon elke dag nog onwerkelijk ..ik hoop dat je straks weer wat positiever bent en straks toch heerlijk kunt genieten van jullie wondertje
43babyopkomst
13-01-2024 om 00:05
Het is al even geleden maar wil toch graag delen hoe het nu met ons gaat. Terwijl ik dit schrijf ligt er een baby bij mij die alweer een paar maanden oud is. Ik ben hartstikke gek op hem, de liefde was er gelijk en ik wil hem nooit meer kwijt! De bevalling was de moeilijkste van allemaal, de kraamweek was verschrikkelijk, de gebroken nachten zijn nog steeds zwaar en overdag is hij het liefst wakker en wil hij vermaakt worden 😆. Het is dus zeker geen makkelijke tijd, maar wat hou ik ontzettend veel van deze baby met weer een heel eigen karakter. Het verloopt dus absoluut niet zo soepel na de zwangerschap als gehoopt, maar hij is het waard en hij is voor ons echt een geschenk. Ben dankbaar dat ik nog een prachtig kindje heb mogen krijgen en dat hij, ook al is het zwaar, zoveel liefde toevoegt aan ons leven. Nogmaals bedankt voor jullie reacties, ze hebben mij echt geholpen en het was ook goed om alles weer eens terug te lezen.
Gelebloem
13-01-2024 om 00:16
43babyopkomst schreef op 13-01-2024 om 00:05:
Het is al even geleden maar wil toch graag delen hoe het nu met ons gaat. Terwijl ik dit schrijf ligt er een baby bij mij die alweer een paar maanden oud is. Ik ben hartstikke gek op hem, de liefde was er gelijk en ik wil hem nooit meer kwijt! De bevalling was de moeilijkste van allemaal, de kraamweek was verschrikkelijk, de gebroken nachten zijn nog steeds zwaar en overdag is hij het liefst wakker en wil hij vermaakt worden 😆. Het is dus zeker geen makkelijke tijd, maar wat hou ik ontzettend veel van deze baby met weer een heel eigen karakter. Het verloopt dus absoluut niet zo soepel na de zwangerschap als gehoopt, maar hij is het waard en hij is voor ons echt een geschenk. Ben dankbaar dat ik nog een prachtig kindje heb mogen krijgen en dat hij, ook al is het zwaar, zoveel liefde toevoegt aan ons leven. Nogmaals bedankt voor jullie reacties, ze hebben mij echt geholpen en het was ook goed om alles weer eens terug te lezen.
Gefeliciteerd en wat ontzettend fijn om te lezen dat je uiteindelijk zo blij bent met je kindje. Heel veel geluk samen!
AlisonH
13-01-2024 om 07:58
Wat fijn dat je dat nog even komt vertellen, en dat je zo blij met hem bent. Gefeliciteerd!
elledoris
13-01-2024 om 10:03
gefeliciteerd! En hopelijk heeft je man zich ondertussen laten steriliseren?
Nickii
08-02-2024 om 21:19
Fijn om te lezen en lief dat je een update komt geven. Heel veel geluk samen!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.