Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Dees

Dees

10-08-2015 om 09:45

Hele snelle ontwikkeling

Hallo allemaal. Ik ben Dees een moeder van een prachtige zoon geboren in december 2012. Mijn zoon ontwikkeld zich naar mijn idee supersnel en ik vraag me af of ik er iets mee moet, ik krijg namelijk ook commentaar over zijn gedrag op de peuterspeelzaal.

Mijn zoon kwam wat moeilijk op gang qua praten maar praat nu in volledige volzinnen, hij is ook goed verstaanbaar voor anderen en knoopt hele gesprekken aan met mensen en verteld over van alles en nog wat. Daarnaast kan hij tellen tot 20 en herkent de cijfers tot 9. Puzzelen kan hij als de beste hij maakt puzzels tot 38 stukjes, meer hebben we nog niet geprobeerd maar ik denk dat hij dat niet red omdat 38 stukjes ook best wel wat tijd in beslag neemt. Hij herkend wat letters en lijkt behoefte te hebben aan te leren lezen, als ik voorlees legt hij zijn vingertje onder de regels alsof hij meeleest. Het spreekt ook over primaire emoties zoals, blij, verdrietig en boos.

Ik kreeg op de peuterspeelzaal te horen dat hij niet sociaal is naar anderen kindjes terwijl wij dat thuis heel anders zien. Thuis speelt hij sinds dit jaar buiten en trekt dan vaak naar kindjes van 4 of 5 jaar oud, daar kan hij heerlijk mee spelen. Hij speelt ook wel met kinderen van zijn eigen leeftijd maar ik merk dat hij moeite heeft contact met hen te leggen, het frustreert hem ook dat als ze samen aan het tekenen zijn en hij vraagt om het rode kleurtje dat ze gewoon maar een kleurtje geven en niet begrijpen wat het rode kleurtje is. Ik merk gewoon dat hij graag samen wil spelen in plaats van naast elkaar, daardoor gaat hij boos reageren en gooien met speelgoed om toch hun aandacht te krijgen, ik corrigeer wel maar ja dat helpt alleen op dat moment wel.


Tiske

Tiske

10-08-2015 om 10:46

Ik zou

Ik heb het geluk gehad peuters onder mijn hoede te mogen hebben en de kans ze te volgen op de basisschool en sommigen een stukje erboven.

Een voorlijke peuter zegt niet zoveel. Ineens kan de ontwikkeling stilstaan en iets anders de overhand nemen (lichamelijke groei bv).
De voorlijke peuter kan ineens een rekenprobleem krijgen, of noem maar op.

Als je per se iets zou willen doen, zou ik eerder inzetten op het sociale aspect, omdat daarin vastlopen heel lastig is. Je gaat dagelijks met mensen om in het leven. Dus niet meteen zijn taken vergroten, laten testen of wat. Nee, gewoon voorlijke peuter laten zijn en juist iets doen waar hij niet zo goed in is.

Hortensia

Hortensia

10-08-2015 om 10:58

peuterspeelzaal vragen

Als de speelzaal aangeeft dat er problemen zijn, hebben ze dan ook goede tips voor je om dat sociale te verbeteren? Zo niet, vraag daar dan naar en geef aan wat je zelf al hebt geprobeerd en hebt geobserveerd.

Dees

Dees

10-08-2015 om 11:29

Tiske

Hoi Tiske bedankt voor je reactie. Ik heb het idee niet echt dat hij sociaal gezien niet zo goed is. 1 leidster op de psz geeft aan dat zijn gedrag een probleem is, de rest (hij heeft er 4) geeft aan dat het normaal peutergedrag is. Ik begreep ook dat het probleem vooral is met 1 kindje, en dat kindje en hij zijn van het begin af aan al beste maatjes en ergste vijand. Ze kunnen niet met en zonder elkaar. Verder speelt hij daar vooral met oudere kinderen en met oudere kinderen heeft hij het probleem niet, maar die begrijpen hem en hij begrijpt hen.

Ik merk in de buurt dat hij slecht kan aansluiten met kindjes van zijn leeftijd en ik denk ook dat dat het probleem bij hem is. Want met grotere kindjes is dat niet zo dan heeft hij een prima aansluiting. En ik begrijp dat zijn ontwikkeling zomaar stil kan staan, ik wacht ook al 1,5 jaar op dat moment (kwam er rond het jaar achter dat hij best wel voorloopt op anderen).

Eigenlijk hoop ik dat hij nu een poosje stil gaat staan qua ontwikkeling want de grotere kindjes van de psz groep lijken tussen nu en september allemaal naar school te gaan. Ik merk overigens wel dat hij altijd in sprongen leert, of althans dat wij het in sprongen merken.

Dees

Dees

10-08-2015 om 11:30

Hortensia

Die ene leidster gaf aan dat ze hem direct corrigeert. De andere leidsters geven hetzelfde aan maar zeggen er direct bij dat ze het geen vreemd gedrag vinden.

Hortensia

Hortensia

10-08-2015 om 12:22

Oké

Als 3 van de 4 geen probleem zien, lijkt mij niet dat er sprake is van een probleem

Hadewich

Hadewich

10-08-2015 om 12:25

Klinkt als...

een kind met een voorsprong, met de dingen die daar bij horen. Bij kinderen die voorlopen en kinderen die later hoogbegaafd blijken te zijn, wordt er vaker gezegd dat ze sociaal achterlopen. Maar dat is gewoon niet waar (hoewel er natuurlijk altijd kinderen zijn die wél sociaal gezien achterlopen. Maar dat is niet voorbehouden aan kinderen met een voorsprong). Precies zoals jij het beschrijft: met oudere kinderen gaat het prima. Oudere kinderen zijn zijn ontwikkelingsgelijken. Misschien kun je hem uitleggen dat andere kinderen vaak nog geen kleuren kennen (of wat dan ook) en dat hij het anders moet vragen?

Vindt hij het verder wel leuk op de psz? Of is hij vaker gefrustreerd omdat hij op een ander niveau zit? Als hij het niet leuk vindt, dan zou ik gewoon stoppen met de psz en hem lekker thuis en met de buurtkinderen laten spelen. Een psz is geen must.

Mocht hij in groep 1 nog steeds voorlopen, dan kan een school daar meestal makkelijker op inspelen dan een psz. Ik zou sowieso een school uitzoeken die goed omgaat met kinderen met een voorsprong, of hij die voorsprong nou houdt of niet.

Ik heb hier één kind dat het geluk had op de psz een 'soortgenootje' te vinden, zij konden samen prima spelen en mochten ook al met letters aan de gang. De andere vond de psz maar niks, was precies zo'n kind als die van jou. Bij nader inzien hadden we hem gewoon van de psz af moeten halen, met wat ik nu allemaal weet.

Dees

Dees

10-08-2015 om 13:47

Hadewich

Helaas psz is hier wel noodzakelijk. Door het overleiden van de een van de grootouders hebben we besloten de oppasdag te splitsten in 2 dagen met tussendoor rust voor de grootouder, de rust is de tijd dat mijn zoon naar het psz gaat. Zijn grootmoeder wil nog heel graag op blijven passen maar kan een hele dag niet aan. Een andere oplossing zou dan worden 2 hele dagen kinderdagverblijf.

Hij heeft het overigens nog wel naar zijn zin omdat hij met grotere kindjes kan spelen, en binnenkort gaan ze verhuizen naar een locatie waar ook een kleuterschool zit wellicht geeft dat weer wat extra mogelijkheden voor hem.

Inderdaad uitleggen dat een kindje iets nog niet kan is wel mogelijk maar maakt samen spelen nog niet heel leuk voor hem, ik merk dat hij graag uitgedaagd wordt.

Gelukkig heb ik wel een school gevonden welke een goed beleid heeft voor kindjes die niet gemiddeld zijn. Ze hebben extra begeleiding voor kinderen met een leerachterstand en kinderen met een leervoorsprong. Ik verwacht overigens niet dat dit iets blijvends is, en ik weet dat we in onze familie altijd "last" hebben van zwak opstarten vooral na de kleutertijd ik hoop deels overigens dat hij dat niet heeft maar aan de andere kant hoop ik dat hij qua ontwikkeling straks wel even stil gaat staan. Veel mensen met uiteindelijk goede diploma's maar zittenblijven op de basisschool.

maria

maria

10-08-2015 om 14:19

nee joh

Waarom hoop je dat hij stil blijft staan? Belangrijkste is echt wel dat hij gezien wordt. Hij is nu eenmaal voorlijk, accepteer dat. Er is geen enkele reden ook om aan te nemen dat voorsprong verdwijnt. Zou dat zo zijn zou ik trouwens sterk alert zijn op onderpresteren.
Ik zou hem nog niet teveel uitleggen dat hij dingen kan die veel kinderen nog niet kunnen, hij kan dat wrs nog niet goed relativeren. Ik zou gewoon zorgen voor voldoende contact met ontwikkelingsgelijken.
En uiteraard wél aanbod geven dat hij nodig heeft.
En ga denken in mogelijkheden, dat is wel handig met zo'n kind. Psz klinkt nog prima, maar zie het niet als moeten. Thuis opvang is bijv ook mogelijk.

Klinkt als

een peuterleidster met een vooroordeel: kind is voor zal dus wel sociaal achter zijn. Of Kind is voor dus moet zich ook gedragen als een ouder kind.

Daar is niet zoveel aan te doen. Je kunt de peuterleidster 'behandelen'.
Bedankt voor de tip.
Goh, echt waar.
De laatste tijd gaat het veel beter, vind je ook niet?

etc.

Niet te veel waarde aan hechten. Nog even en de peuterspeelzaal is voorbij.

Annette

Annette

10-08-2015 om 15:13

Inderdaad

De kans is vele malen groter dat hij niet blijft stilstaan dus ga daar ook niet van uit. Als hij dat wel doet is de kans juist groot dat hij gaat onderpresteren.

Verder: basisscholen kunnen van alles zeggen maar laat het ze aantonen en ga niet zomaar met een basisschool in zee. Ze willen jouw kind graag dus zullen niets negatiefs zeggen dus vraag naar wat ze doen met een voorlijk kind in groep 1. Kan het na een half jaar naar groep 2 zodat het mee kan doen met de rest en eventueel sneller naar groep 3? Pas op voor te lang in de kleuterklassen blijven omdat je vindt dat je kind nog jong is. Daarna zit je met een nog saaier jaar in groep 3 en groep 3 overslaan is een probleem voor het schrijven.

Dees

Dees

10-08-2015 om 16:03

Maria, Lavell en Anette

Maria, ja ik weet niet ik ben een beetje bang dat hij te snel gaat ook voor zichzelf. Soms ben ik bang wat er in zijn hoofdje om gaat soms legt hij verbanden waar we nog niet zo zeer aan gedacht hebben.

M. Lavell Ja het zou kunnen dat de peuterleidster een vooroordeel heeft, ik vraag me overigens af of hij op het psz laat zien wat hij kan, ik denk het niet namelijk. Bijvoorbeeld als ik tekeningen daar vandaan zie zie ik strepen thuis krijg ik koppoters te zien. Puzzels hebben ze er wel veel maar ik zie daar geen uitdaging in. Ze hebben bakjes met blokjes waar ze mee kunnen stapelen, toen ik hem bracht pakte hij zo'n bakje en ik zag de verbaasde blik van de leidster toen hij een heel bakje aan blokjes stapelde, thuis doet hij dit onder de douche met shampooflesjes, badeentjes en speelbekers dus verbaasd me het niets dat hij dingen met een gladde ondergrond op elkaar kan stapelen.

Anette, ik heb van meerdere mensen gehoord dat deze basisschool een goede basisschool is qua kindgericht werken. Wat ik wel weet is dat onze jongen pas in december naar school gaat en zij de regel hanteren dat een kind wat voor 1 januari naar school gaat automatisch het volgende schooljaar naar groep 2 gaat. In groep 2 gaan ze pas echt gericht kijken of een kind blijft zitten of doorgaat. Ze werken overigens met combinatiegroepen in de eerste 2 jaar. Ik ben zelf inderdaad wel een beetje bang dat hij straks met 5 jaar al naar groep 3 moet hij leert echt in sprongen of laat het alleen in sprongen zien. Bijvoorbeeld: Kleuren voor een vakantie van ons kende hij geen kleuren, na de vakantie kende hij bijna alle kleuren, incl kleuren als roze en paars. Praten voor de vakantie sprak hij met enkele woordjes na de vakantie sprak hij in volzinnen. Het lijkt wel steeds of er een vakantie tussen moet zitten.

Hadewich

Hadewich

10-08-2015 om 16:16

Dees

Aha, dan wordt het lastiger om hem van de psz af te halen.

Maar: wat anderen ook al zeggen: hoop niet dat hij stil blijft staan. Dat is vaak juist een aanwijzing voor onderpresteren. Geef hem wat hij nodig heeft. Als hij al wat kan lezen, laat hem lekker lezen bijvoorbeeld. Mijn jongste was een tijdje druk bezig met lezen, ineens was die interesse weg en stortte hij zich op sterrenkunde. Maar zijn leesontwikkeling ging gewoon door, dat hou je toch niet tegen.

Aanvulling op Annette: pas ook op met langer in de kleuterklassen blijven omdat de léerkrachten vinden dat je kind zich nog te jong gedraagt, terwijl hij juist gefrustreerd is omdat zijn leeftijdsgenoten hem niet begrijpen en hij beter met wat oudere kinderen overweg kan.

Hadewich

Hadewich

10-08-2015 om 16:24

Nogmaals Dees

Ik lees nu je laatste bericht. Je zoon is 5 jaar en 8 maanden als hij naar groep 3 gaat, dat is echt niet zoveel jonger dan bijv. een septemberkind. Bovendien zullen de meeste kinderen ouder zijn dan hijzelf, wat denk ik alleen maar fijn is.

Ontwikkeling bij kinderen gaat vaak in sprongen, en juist vakanties zijn dé tijd om een sprong te maken. In de zomervakantie groeien bijvoorbeeld veel kinderen ineens een heel stel centimeters, of ze kunnen zoals jouw kind ineens iets wat het eerst niet kon. Komt denk ik omdat ze dan meer rust hebben dan tijdens schoolweken.

maria

maria

10-08-2015 om 16:27

Dees

Dat is toch raar, te snel gaan? Ik snap je best hoor, maar dat is *jouw* probleem. Deal ermee, hij kan er niks mee. Laat zelf ook je vooroordelen los.
Ik zou het wel in de gaten houden. Op psz presteert hij dus al onder,om zich aan te passen. Zou een overlevingsstrategie kunnen worden, en dan kunnen jullie een lastige schoolloopbaan krijgen.
Extra opletten is echt geen luxe. Kies een bs dan ook niet op grond van verhalen maar ga met ze aan tafel. Wees eerlijk over je kind (aan valse bescheidenheid heeft hij niets) en vraag wat ze kunnen betekenen.

Annette

Annette

10-08-2015 om 16:38

Ideaal

Ideale geboortedatum dus, hij kan gewoon met ruim 5,5 naar groep 3 zonder dat er een haan naar kraait. Ga daar lekker in mee, het zou zelfs goed zijn als dat een beetje aan de vroege kant komt zodat hij leert om er wat voor te doen. Als bij een kind altijd alles te vroeg komt aanwaaien zal hij eens flink problemen krijgen. Bij de één is dat in groep 4, bij de ander in groep 7, bij de volgende in de brugklas, bij dan weer een ander in de bovenbouw van de middelbare, bij weer een ander op de universiteit maar eens komt dat een keer.

Flink problemen, ach

Mijn dochter herkende letters met 1 jaar, kon vlot lezen met 4 jaar en had ook een vlotte babbel.
Eind groep 2 vonden ze haar nog niet toe aan groep 3 vanwege de sociale kant (eind novemberkind, "nog echt een kleuter" al las ze goed en kon ze ook al goed rekenen) maar daar zijn ze na 3 weken groep 2 op teruggekomen en is ze naar groep 3 gegaan. Het kleuterige was er na een paar weken meteen af.
Basisschool vond ze enigszins saai, pas hoe saai realiseerde ze zich op de middelbare, dat vond ze een stuk leuker. In VWO 5 had ze even een huilbui na een onvoldoende voor natuurkunde, toen realiseerde ze zich dat ze (voor het eerst) echt moest gaan werken. Dat is even schrikken, maar hoeft geen probleem te zijn.
Nu studeert ze en heeft "hard werken" weer een nieuwe invulling gegeven "Hier krijg ik pas echt uitdaging!".
Het hoeft geen problemen te geven, maar wel even opletten of je kind goed in z'n vel zit.

Dees

Dees

11-08-2015 om 10:04

Tja

Ik had een hele lap tekst vergeet ik de titel van mijn reactie, en klikte ik te snel alles weg maar goed.

Ja het is maar een maand of 3/4 verschil met kindjes die in aug/sep aan het begin van het jaar 4 zijn geworden, de vraag is natuurlijk wat is beter de oudste of de jongste van de klas zijn. Op de psz leek hij steeds moeite te hebben met de oudere kindjes, maar die waren ook erg druk en mijn vinden wij wel druk maar in vergelijking met andere kindjes is hij blijkbaar erg rustig.

En ik denk ook niet dat hij stil blijft staan, we bieden hem thuis naast gewoon speelgoed ook wel educatief speelgoed aan, we dwingen niets maar stellen weleens voor om iets te gaan doen, met name als hij zich lijkt te vervelen.

Maria ja we dealen er ook mee en wij kijken allang niet meer naar leeftijden bij speelgoed en boekjes voorlezen. We kijken meer naar of het ons leuk voor hem lijkt.

Leren lezen wil ik zeker nog even uitstellen, zijn uitspraak en gammatica kan nog wel wat aandacht geven dus leesspeelgoed/leren lezen boekjes en dergelijken gaan we nog even niet introduceren dat mag hij op school leren.

Annette

Annette

11-08-2015 om 10:10

op school leren

Hoezo mag hij dat op school leren? Als mijn kind ergens interesse in heeft dan bied ik hem/haar dat aan. Of dat nu voetballen is, leren lezen, tekenen of computeren. Kind bepaalt zelf of hij/zij het doet of niet.

Verder: je zegt dat je kind meer aansluiting heeft met oudere kinderen, daar ook liever mee speelt maar nu vind je oudere kinderen weer te druk? In jouw positie zou ik heel blij zijn dat ik een decemberkind heb en er geen tel over na denken om dat kind 2,5 jaar te laten kleuteren. Het is heel normaal dat oktober/november kinderen door gaan na nog geen 2 jaar kleuteren en dan kan hij er ook nog wel bij. Meteen vanaf dag 1 zit hij dan in de goede groep. Geweldig!

Lees je eens in in de materie en probeer de algemene valkuilen eens te voorkomen. Als hij later een gewone gemiddelde leerling wordt zal hij echt niet opvallen omdat hij al vanaf zo jong voorliep. Als hij wel blijft voorlopen dan zit hij meteen goed zonder dat je klassen hoeft over te slaan.

Evanlyn

Evanlyn

11-08-2015 om 10:55

leren lezen boekjes

Dat is nergens voor nodig. Als hij echt een lezer is hoef je hem alleen maar voor te lezen. Hij zit op schoot en kijkt mee, wil dat je aanwijst terwijl je leest, en vervolgens kan hij lezen wat hij maar wil.

Ik waarschuw je maar even...

Ik zou bij die basisschool ook even vragen hoe ze omgaan met lezende kleuters. Mijn kind mocht helemaal niet lezen in de kleuterklas, dat zou zogenaamd niet goed voor haar zijn. Wij zorgden dat ze thuis boeken genoeg had, dus ze kwam niets te kort, maar ik had ook weer geen zin om haar met "voorbereidend lezen" mee te laten doen terwijl ze omviel van verveling. En dat botste wel eens. "Ze is heus niet hoogbegaafd hoor, ze pakt niet uit zichzelf de moeilijke werkjes". Terwijl ik het helemaal niet over hoogbegaafd had, maar alleen over boeken lezen.

Dees

Dees

11-08-2015 om 11:05

Ja Annette het is erg raar, buiten ons huis speelt hij heel veel met oudere kindjes 4/5/6/7 jaar oud maar op de psz speelt hij liever niet met kindjes van bijna 4 jaar oud. Ik begreep wel dat de kindjes op de psz erg druk zijn en er een aantal bij zitten die daar met een indicatie geplaatst zijn en niet 2 maar 4 of 5 dagdelen daar doorbrengen.

Waarom niet leren lezen is omdat ik bang ben dat hij op de verkeerde manier leert lezen. Ik heb weleens gehoord van kindjes die zelf leren lezen soms "woorden" lezen in plaats van letters en woorden maken, dan krijg je dus als er moeilijkere boeken komen de kinderen de woorden niet kunnen lezen omdat ze dat nooit hebben geleerd.

Evalyn ik denk ook niet over hoogbegaafdheid hoor, alleen meer over een voorsprong ten opzichte van leeftijdgenootjes althans veel leeftijdsgenootjes.

Ik denk dat hij nu op rekengebied en kleuren herkennen en rijmen wel op het niveau van de gemiddelde eerste groep leerling zit dus daar hoeft hij niet een heel jaar door te brengen.

Zelf vindt ik het schoolsysteem niet handig. Ik ben wel voorstander van als een kind voor januari geboren is dat dat kind gewoon vanaf de eerste schooldag van het jaar in groep 1 zou mogen kunnen beginnen. Is een kind na januari geboren dan zou daar een groep 0 voor kunnen worden gestart, die klas vult zich snel genoeg.

Ik ga maar eens wat artikelen lezen over kinderen met een voorsprong op jonge leeftijd.

Evanlyn

Evanlyn

11-08-2015 om 12:18

leren lezen

Tja, als ze willen lezen houd je het toch niet tegen. Het gebeurt gewoon vanzelf. Van een probleem met verkeerd leren lezen heb ik nooit gehoord. Leest niet iedereen woorden, of zelfs zinnen? Mijn kind heeft er in elk geval geen last van. Ik ook niet en ik heb ook mezelf leren lezen op vierjarige leeftijd. Het duurde zelfs even voordat mijn ouders er achter kwamen, dus je doet er toch niks tegen. Als er geen boeken zijn, lees je uithangborden en pakken hagelslag. En mijn dochter en ik lezen nog steeds razendsnel, maar we hebben echt wel door wat we lezen en we spellen ook goed.

Misschien krijg je wel problemen als je dat lezen enorm gaat pushen, dat weet ik niet. Dat is zowel bij mij als bij mijn dochter niet gebeurd, want iedereen liep steeds achter de feiten aan.

Ik blijf erover doorzeuren omdat zowel dochter als ik het enorm frustrerend vonden dat mensen zo'n probleem maakten van dat lezen. Ik dacht: laat me gewoon lekker lezen, ik doe er niemand kwaad mee. Het werd echt een dingetje en dat is nergens voor nodig. Dat doen mensen ook niet als iemand al jong extreem goed kan voetballen. Dat vindt iedereen alleen maar leuk en niemand probeert zo'n kind te stoppen.

Ik heb het in kleuterklas opgelost door te vragen of ze mocht handwerken in plaats van te hakken en plakken. Dat was tenminste iets waar ze later wat aan zou hebben en ze had een uitdaging zonder dat ze "te ver" kwam. Ik weet niet of het altijd goed gewerkt heeft, maar dochter is nu in elk geval blij dat ze kan breien en haken.

Dees

Ik heb niet alles helemaal gelezen maar wil je geruststellen. Mijn zoon is van half oktober en liep ook voor (doet-ie nog). Bij de keuze van de basisschool heb ik wel even gecheckt of ze aan de oude oktobergrens deden, want ik voorzag dat niemand blij zou worden als mijn zoon bijna 3 jaar kleuterklas zou doen.
Zoon was dus ook 5 toen hij naar groep 3 ging, en dat ging prima. Later heeft hij nog een klas overgeslagen, dus nu is hij minimaal een jaar jonger dan zijn klasgenoten. Alweer: gaat prima.

Zusje is van maart. Loopt wat minder duidelijk voor dan broer, maar heel veel scheelt het nou ook weer niet. Wij voorzagen het risico dat ze anderhalf jaar groep 1 zou moeten doen, vervolgens een jaar 2, en daarna later een klas zou overslaan. Ook dat leek ons niet zo geweldig. Lang verhaal kort: zij heeft groep 1-2 in anderhalf jaar gedaan. Ook zij was dus 5 toen ze naar groep 3 ging en werd pas in maart van dat schooljaar 6. Ze is de jongste en de kleinste van de klas, maar daar zit niemand mee. Soms moppert ze er zelf over, als ik dan vraag of ze liever langer in de kleutergroep gebleven was blijkt dat toch ook weer niet de bedoeling.

Wat bij haar wel meespeelde was dat ze in groep 1-2 eigenlijk altijd met de grotere kinderen optrok, dus we waren niet bezorgd dat ze onder zou sneeuwen in groep 3. Is dus ook niet gebeurd.

Als ik het goed gelezen heb doet jouw zoons toekomstige basisschool niet aan de oktobergrens (maar aan de januarigrens). Dat lijkt me voor jouw zoon alleen maar prima, en zoals gezegd: met 5 naar groep 3 is niet per se een probleem.

Groeten,

Temet

Mijn jongste zoon

Mijn jongste leerde lezen van zijn zes jaar oudere broer, op zijn derde en op zijn basisschool mocht hij al in groep 1, de andere kindertjes voorlezen als hij dat wilde, hij heeft groep 2 overgeslagen om met zijn vriendje mee te gaan. Zonder problemen. Met rekenen liep hij niet voor maar ook niet achter. In groep 6 begon hij minder goed te worden in rekenen. Bij cito-toets(waar ik overigens geen voorstander van ben) had hij 550 met in totaal maar 8 fouten, allemaal rekenfouten. Nu op de middelbare problemen met huiswerk maken omdat alles altijd vanzelf ging, vooral met bèta vakken moeite natuurlijk, hij werd er regelmatig uit gestuurd. Maar bij de alfa vakken...voor Groeks stond hij aan het einde van het eerste jaar een 10, Engels : 10, Frans : 10. Wiskunde : 5,8... Zijn mentor zei tegen ons :"Toen ik het met hem over zijn probleem met wiskunde had zei hij: nou en, ik heb zonder ooit huiswerk te maken, voor Engels een 10 op mijn rapport!" De mentor zei natuurlijk tegen hem dat hij volgend jaar wel echt huiswerk moet gaan maken. Ik heb hem dit ook meerdere malen gezegd, en wij hebben vaak ruzie omdat hij zo'n hoge pet van zichzelf op heeft en ik dit tegen hem zeg. Ik weet dat niet zo is tegen andere mensen( behalve dan zijn mentor maar daar kan hij het heel erg goed mee vinden(net zoals de meeste volwassenen trouwens)). Hij gaat nu naar de 2e en ik hoop dat hij eindelijk gaat werken, en dat hij wat meer uitdaging krijgt bij alfa en gamma vakken. Zijn werkhouding moet ook echt beter, hij vertelde me dat hij zelfs wel eens in slaap valt tijdens AK... Waarschijnlijk heb je hier niets aan.

Toevoeging

Wat hij tegen zijn mentor was wel toen hij net zijn rapport terug had gekregen, hij was in extase. En sociaal is hij normaal, populair zelfs volgens mij.

Veel fouten in mijn eerste bericht

Klein rot-mobieltje...
Ik zie.. Groeks moet natuurlijk Grieks zijn
Ik weet dat niet zo is tegen andere mensen moet zijn: ik weet dat hij niet zo is tegen andere mensen
En daarna: net als de meeste volwassenen trouwens. Moet zijn: net als met de meeste volwassenen trouwens.

Beide scholen waar op zat/zit hebben we wel mazzel gehad hij wordt en werd vaak ingeschakeld om kinderen te helpen en kreeg op de basisschool extra werk. Dit jaar mocht hij mensen helpen voor Engels en Gym. Ik vind het fijn dat ze dit deden en hij vind dat ook leuk. Hij helpt ook iemand met Latijn en die helpt hem dan met Wiskunde. Een initiatief van de mentor.

Vanwege sport en buitenspelen gaat hij niet alleen om met de zeer slimme mensen van zijn school, hij kan ook prima omgaan met minder slimme mensen en volgens mij niet minachtend.

Sorry

Ik ben een Troll.
Die twaalfjarige jongste zoon ben ik zelf. Ik verveel me nogal eigenlijk. Ik weet wat je jezelf nu afvraagt: " Als je zo goed weet wat je fout doet waarom doe er dan niets aan?"
Ik zal het dit jaar proberen.
Ik hoop dat ik jullie niet al te erg tot last ben geweest. Al sinds groep 7 zit ik op dit forum.

Zo, nou ga ik weer over op gwn draadjes lezen te reageren.

"You find me offensive, I find you offensive for finding me offensive...."

Dag
Domovoi(mooie naam hè?)

Moet zijn zonder te reageren in de 2e alinea.

mirreke

mirreke

21-08-2015 om 09:10

hahaha domovoi (en een woord van waarschuwing)

Ik moet erg lachen om je reeks berichtjes

Is wat je vertelt over de 'jongste zoon' ook echt waar? Over je cijfers en het niet leren?

Troost je: er zijn er meer. Mijn zoon doet al vijf jaar nauwelijks iets op de middelbare.
Maar wees wel op je hoede: diezelfde zoon (en ik ben geen trol, ik schrijf echt over mijn zoon hier, en niet over mezelf ) is van havo (met prachtige cijfers in de brugklas, via vwo uiteindelijk naar vmbo afgezakt, vanwege niets doen). Hij was erg gefrustreerd op school, voelde zich onbegrepen, en dat was ook wel zo.
Gelukkig op vmbo (mavo zeggen ze hier weer) een schitterende eindexamenlijst gehaald. Zijn mentor zei me: hij is de enige die met slechts vijf maanden werken zo'n mooie lijst kan halen. Nu weer op de havo, en ingezien dat hij toch wel iets moet gaan doen...

Waarmee ik maar wil zeggen dat het inderdaad vervelend kan zijn als je gemakkelijk leert, veel weet, en je nog nooit echt hebt hoeven inspannen. Onze zoon kost dat nu veel extra tijd helaas.

Veel plezier met meelezen verder hier op het forum, Domovoi!

mirreke

mirreke

21-08-2015 om 10:57

Dees!

Een kind met een ontwikkelingsvoorsprong heeft vaak een enorme drang van binnen uit om te leren, te ontwikkelen.
Als je dit passief zou tegenwerken, door bijvoorbeeld subtiel niet mee te gaan in een behoefte tot leren lezen, lijkt mij dit erg frustrerend voor je zoon.

Je angst over later niet kunnen spellen is ongegrond. Ik weet niet waar hij vandaan komt. Heb je er iets over gelezen? Veel docenten willen niet dat kinderen al kunnen lezen, en vaak wordt er dan zo'n argument aangedragen. Maar dat is niet de werkelijke reden. Dat is dat het gewoon als lastig wordt ervaren, omdat kinderen dan iets anders moeten doen tijdens die lessen. Ik ben even gaan zoeken en ik zie iets staan over dyslexie en spellen als je te vroeg leert lezen? Dit is niet wetenschappelijk bewezen, maar het gaat ook over kinderen die er nog niet aan toe zijn. 'n Kind dat het uit zichzelf opzoekt en niet gepusht wordt is er natuurlijk wel aan toe. Passief tegenwerken is dan erg frustrerend en werkt gefrustreerd gedrag in de hand, waardoor docenten weer kunnen denken dat het kind nog niet aan groep 3 toe is bv... wat het kind nog gefrustreerder maakt, enz. enz.

Ik heb op mijn derde leren lezen. Op de manier die Evanlyn schetst. Mijn moeder las voor, ik las mee, en ineens zag ik het. Ik heb de herinnering nog, ik weet het verhaaltje nog en de bladspiegel. Ineens werden de letters woorden, vloeide alles aan elkaar en kon ik lezen. Heerlijk.

Een ontwikkelingsvoorsprong houdt in dat het kind echt eerder aan dingen toe is. Zijn brein is verder. Dit is meestal niet alleen op cognitief gebied, maar de gehele ontwikkeling loopt sneller. Ook sociaal. Je zegt dat hij emoties kan benoemen, dat hij met oudere kinderen omgaat als hij zich vrij voelt, bij jullie thuis. Het lijkt mij dat hij dan zijn ware ikje laat zien.

Ik zou me als ik jou was meer zorgen maken of je zoon niet gefrustreerd wordt in zijn ontwikkeling, dan over het al dan niet later goed leren spellen. Daar ben je altijd zelf nog bij.

Enfin, nota bene op deze website Ouders Online staat ook een artikel over ontwikkelingsvoorsprong bij (jonge) kinderen.

http://www.ouders.nl/artikelen/ontwikkelingsvoorsprong-herkennen

Evanlyn

Evanlyn

21-08-2015 om 11:07

haha

Ik herinner me dat moment niet, omdat het voor mij kennelijk niet zo belangrijk was. Voorlezen vond ik eigenlijk leuker. Wel weet ik nog het moment dat mijn ouders er achter kwamen! Heerlijk, zo'n manier om aandacht van je trotse ouders te krijgen. Helaas werkt het na een tijdje niet meer, want dan weten ze het wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.