Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Extreem slechte slaper, we weten het niet meer

Al vanaf dat Storm een baby was is hij een slechte slaper. Regelmatig uren met hem bezig geweest om hem in slaap te krijgen en ontelbare keren 's nachts het bed uit. Hij heeft nog nooit doorgeslapen en wordt ontzettend vaak wakker. Ook al hij bij ons in bed ligt. Een goede nacht voor ons is als hij 3-4 x wakker wordt, maar dat komt zelden voor. 

Hij is nu 13,5 maand. Hij gaat in de avond naar zijn bedje op zijn kamer. Dan is hij tegenwoordig vaak binnen een half uur/uur in slaap. We leggen hem weg, hij gaat staan, dan laten we hem even huilen, troosten hem, laten hem huilen, troosten, etc. tot hij slaapt. 

Soms slaapt hij 2/3 uur achter elkaar door, maar vaak is hij elke 3 kwartier wakker. Dan is het ook direct staan en brullen tot we hem troosten/wiegen. Als wij naar bed gaan nemen wij hem bij ons in bed, maar ook dan is hij tegenwoordig letterlijk elke drie kwartier wakker.  

Hij lijkt niet zelfstandig in slaap te kunnen vallen. Zelfs als hij bij ons in bed ligt heeft hij de borst nodig of dat hij is slaap wordt gewiegd. Hij wordt dan ook gewoon huilend wakker. 

Nu is het sinds kort ook nog eens dat hij soms ineens een uur/anderhalf wakker is?  

Ik krijg vaak de vraag of het misschien iets medisch is. Maar het gekke is; als hij tegen de ochtend aan het jammeren/huilen is, en dan wordt hij ineens écht wakker en dan is het direct een dikke smile en spelen en helemaal blij. Daar zit nog geen 10 seconden tussen.  

Wat moeten we nou doen? We zitten met de handen in het haar en het is ook niet positief voor onze relatie.. 


What’s in a name?


Sorry flauw mss, maar wat voor slaaptrainingen heb je al gevolgd? 
Even praktisch zou ik iig beginnen met de nachten verdelen. Dus om de nacht mag een partner op zolder lekker doorslapen.  

storm doet zijn naam eer aan 😜

maar heeft hij honger ?

Heb je al eens een slaapcoach ingeschakeld?
Ik lees dat je hem troost door hem uit bed te nemen en in slaap te wiegen, dat snap ik wel.... maar daardoor is het waarschijnlijk moeilijk voor hem, om alleen in slaap te komen. Om dat te doorbreken heb je een vast slaapritueel nodig, tandjes poetsen, voorlezen terwijl hij al in bed ligt, nachtlampje aan en er even bij blijven door naast hem te gaan zitten, niet blijven kletsen en niet uit bed nemen. Maar zo zou ik het proberen, met mijn kinderen, maar ik ben moeder geen prof 

Storm2023

Storm2023

11-03-2024 om 10:15 Topicstarter

absor schreef op 11-03-2024 om 09:15:

What’s in a name?


Sorry flauw mss, maar wat voor slaaptrainingen heb je al gevolgd?
Even praktisch zou ik iig beginnen met de nachten verdelen. Dus om de nacht mag een partner op zolder lekker doorslapen.

Hahaha, ja we hadden hem beter Traquilo ofzo kunnen noemen Hij is ook met een weeënstorm geboren. 

We hebben een slaapcoach over de vloer gehad. Zij gaf aan dat hij zelfstandig in slaap moest vallen in zijn eigen bedje om beter door te kunnen slapen. We moesten hem wegleggen en er naast gaan zitten. Als hij overeind kwam moesten we hem gelijk weer neerleggen. Als hij echt overstuur was mochten we hem kort troosten en dan weer wegleggen. 

Dit ging een paar dagen prima (hij sliep ineens 5 uur achter elkaar?) en de nachten gingen ook iets beter. Maar een week later werd hij ziek en we hebben het er niet meer goed in kunnen krijgen. Dik twee weken nog geprobeerd. 

Ik doe de nachten, ik kan het echt veel beter handelen dan mijn vriend. 


Roos55 schreef op 11-03-2024 om 09:31:

storm doet zijn naam eer aan 😜

maar heeft hij honger ?

Echt hoor! 

Nee geen honger. Ik voed in ieder geval 2 keer per nacht. De laatste tijd dus vaker. De slaapcoach zei dat ik helemaal niet meer mocht voeden in de nacht maar dat vond ik te extreem (wij hebben ook wel eens honger/dorst in de nacht toch?) dus die periode hebben we 1 x rond middernacht dat ik ging voeden. 



een slaapcyclus van een kind is ongeveer 45 minuten. Kinderen moeten leren om deze aan elkaar te knopen, het lijkt erop dat storm dat nog niet zonder hulp van jullie lukt. 

Wat kan helpen is een slaaproutine/ritueel, en als het kan duidelijk dat/nacht ritme. Een slaapcoach heeft vast nog meer tips.

Storm2023

Storm2023

11-03-2024 om 10:32 Topicstarter

Yumi schreef op 11-03-2024 om 10:12:

Heb je al eens een slaapcoach ingeschakeld?
Ik lees dat je hem troost door hem uit bed te nemen en in slaap te wiegen, dat snap ik wel.... maar daardoor is het waarschijnlijk moeilijk voor hem, om alleen in slaap te komen. Om dat te doorbreken heb je een vast slaapritueel nodig, tandjes poetsen, voorlezen terwijl hij al in bed ligt, nachtlampje aan en er even bij blijven door naast hem te gaan zitten, niet blijven kletsen en niet uit bed nemen. Maar zo zou ik het proberen, met mijn kinderen maar ik ben moeder geen prof

We hebben best een duidelijke routine: na het eten dimmen wij de lichten mag hij nog even ravotten op de bank. Tegenwoordig klimt hij steeds van de bank en gaat heel wild spelen. Als het bijna bedtijd is krijgt hij nog even de borst van mij. Daarna doen wij hem in zijn slaapzakje, lezen hem een verhaaltje voor en krijgen pappa en mamma nog een paar kusjes voordat één van ons hem naar boven brengt. Dan doen we het zoutlampje en de witte ruis aan. Dan gaat hij zelf al in onze armen liggen en zingen wij 'slaap kindje slaap' totdat we merken dat hij lekker rustig is. Dan leggen we hem weg.

En dan..

Dan staat hij gelijk op en begint eigenlijk direct overstuur te huilen. Zodra we hem eventjes (max 30 seconden) troosten valt hij vaak direct in slaap maar zodra we hem wegleggen is het weer drama. Tussendoor laten we hem een paar minuutjes huilen. Dit doen we dan tot hij in slaap valt maar dat duurt vaak wel een half uur/uur.

Voor niemand leuk dit.. 

Dat wiegen als hij bij ons in bed wakker wordt is eigenlijk ontstaan sinds een paar weken. Hij wilde echt non-stop aan de borst 's nachts en dat trok mijn rug niet meer. Daarom ben ik hem gaan wiegen i.p.v. de borst en dat werkte goed. Behalve dat hij nog steeds elke keer wakker wordt en nu dus gewiegd wil worden.

Bedankt voor je advies !

Storm2023 schreef op 11-03-2024 om 10:32:

[..]


En dan..

Dan staat hij gelijk op en begint eigenlijk direct overstuur te huilen. Zodra we hem eventjes (max 30 seconden) troosten valt hij vaak direct in slaap maar zodra we hem wegleggen is het weer drama. Tussendoor laten we hem een paar minuutjes huilen. Dit doen we dan tot hij in slaap valt maar dat duurt vaak wel een half uur/uur.

Voor niemand leuk dit..

Dreumessen/Peuters hebben soms even nodig om in slaap te vallen. Die van ons jammerde vroeger ook regelmatig. Wel een duidelijke ander gehuil/jammer dan als er echt iets mis was. We hebben moeten moeten om niet gelijk in te grijpen maar haar even te geven. Eigenlijk duurt het altijd max 5 a 10 minuten. Soms ging het gejammer over in echt gehuil en dan troostten we haar gewoon. Nu ze ouder is zingt ze liedjes (gisteren sinterklaasliedjes  ) of babbelt ze over de dag. Blijkbaar heeft ze dat even nodig voordat ze echt kan slapen. 

kan het in jullie geval misschien ook verlatingsangst zijn? Dan werkt een lampje aan en een vertrouwde knuffel misschien goed. 

Overdag minder slapen? Flinke papfles om 22.00 uur en 's nachts niet meer voeden?

Storm2023 schreef op 11-03-2024 om 10:32:

[..]

We hebben best een duidelijke routine: na het eten dimmen wij de lichten mag hij nog even ravotten op de bank. Tegenwoordig klimt hij steeds van de bank en gaat heel wild spelen. Als het bijna bedtijd is krijgt hij nog even de borst van mij. Daarna doen wij hem in zijn slaapzakje, lezen hem een verhaaltje voor en krijgen pappa en mamma nog een paar kusjes voordat één van ons hem naar boven brengt. Dan doen we het zoutlampje en de witte ruis aan. Dan gaat hij zelf al in onze armen liggen en zingen wij 'slaap kindje slaap' totdat we merken dat hij lekker rustig is. Dan leggen we hem weg.

En dan..

Dan staat hij gelijk op en begint eigenlijk direct overstuur te huilen. Zodra we hem eventjes (max 30 seconden) troosten valt hij vaak direct in slaap maar zodra we hem wegleggen is het weer drama. Tussendoor laten we hem een paar minuutjes huilen. Dit doen we dan tot hij in slaap valt maar dat duurt vaak wel een half uur/uur.

Voor niemand leuk dit..

Dat wiegen als hij bij ons in bed wakker wordt is eigenlijk ontstaan sinds een paar weken. Hij wilde echt non-stop aan de borst 's nachts en dat trok mijn rug niet meer. Daarom ben ik hem gaan wiegen i.p.v. de borst en dat werkte goed. Behalve dat hij nog steeds elke keer wakker wordt en nu dus gewiegd wil worden.

Bedankt voor je advies !

Jullie hebben inderdaad een mooi slaapritueel ,wat voor hem zo duidelijk is dat hij lekker in jullie armen gaat liggen terwijl je een liedje zingt. Maar als hij rustig is dan  leggen jullie hem weg, staat hij op en begint te huilen. Dat patroon herhaalt zich, waardoor ik des te meer het gevoel heb dat hij niet meer zonder jullie in slaap komt. Verplaats het voorlezen en zingen naar zijn kamertje, als hij al in bed ligt. Blijf bij hem zitten en loop niet weg, haal hem ook niet uit bed om hem te troosten. De overgang van lekker tegen jullie aanliggen, naar alleen in zijn bedje is te groot.  

In wat voor bed slaapt hij? Onze kinderen hadden echt een hekel aan de ledikant. Kregen dus met 1 al een eenpersoonsbed met rand eromheen (flexa classic). Ik voedde in slaap in bed en dan kon ik er daarna gewoon uitklimmen. Toen ik stopte met borstvoeding, werd het erbij liggen tot ze slapen. En dan las ik boekje voor, zong ik slaapliedjes en ging lamp wel uit en werd er niet gekletst. 

En nog steeds liggen we erbij tot ze slapen (5 en 7). 

Bolmieke schreef op 11-03-2024 om 11:07:

Overdag minder slapen? Flinke papfles om 22.00 uur en 's nachts niet meer voeden?

Zo zou ik het ook doen. Hij heeft geen behoefte aan eten, mits hij overdag genoeg krijgt, en dat wakker worden is vooral een gewoonte. Om slaapgedrag te beïnvloeden heb je een lange adem nodig. Sommige kinderen hebben na twee nachten door dat er geen voordeel meer valt te behalen aan het roepen om aandacht, bij anderen duurt dat een week. Ik zou dan ook ‘‘s nachts hooguit een minuutje gaan kijken, hem in zijn bed laten en bemoedigend toespreken, en dan lekker gaan slapen met oordoppen in.

(Nee, daar krijgt hij niets van en het is ook niet zielig, want hij heeft zelf ook profijt van een normaal dag- en nachtritme).

Heeft hij een speentje? Dat kan misschien de borst vervangen.

Wat mij opvalt is dat hij na het eten en voor het slapen, in jouw woorden, heel wild speelt. Zou het kunnen zijn dat hij dan eigenlijk oververmoeid is? Is het mogelijk om hem wat eerder in bed te leggen? Dat wordt waarschijnlijk even puzzelen met etenstijd en middagdutje, maar veel kinderen raken 'boven hun theewater' als ze te moe zijn, en vallen dan juist slecht in slaap en slapen dan ook onrustig.

Hebben jullie al een verzwaringsdeken geprobeerd? Dat kan helpen om dieper in slaap te komen. Een beetje het idee van inbakeren. Zeker de moeite van het proberen waard, veel kinderen hebben er baat bij. Op Marktplaats te verkrijgen en de Action heeft een heel betaalbare in de collectie.

Hebben jullie al geprobeerd om hem in een bedje naast jullie te laten slapen? Dan heeft hij wel jullie nabijheid, maar ook de rust van een eigen bed.

Hopelijk krijgen jullie in dit draadje de gouden tip, want het is slopend als je slaap tekort komt.

Storm2023 schreef op 11-03-2024 om 10:15:

[..]

Hahaha, ja we hadden hem beter Traquilo ofzo kunnen noemen Hij is ook met een weeënstorm geboren.

We hebben een slaapcoach over de vloer gehad. Zij gaf aan dat hij zelfstandig in slaap moest vallen in zijn eigen bedje om beter door te kunnen slapen. We moesten hem wegleggen en er naast gaan zitten. Als hij overeind kwam moesten we hem gelijk weer neerleggen. Als hij echt overstuur was mochten we hem kort troosten en dan weer wegleggen.

Dit ging een paar dagen prima (hij sliep ineens 5 uur achter elkaar?) en de nachten gingen ook iets beter. Maar een week later werd hij ziek en we hebben het er niet meer goed in kunnen krijgen. Dik twee weken nog geprobeerd.

Ik doe de nachten, ik kan het echt veel beter handelen dan mijn vriend.


[..]

Jouw vriend maakt zich er lekker makkelijk van af. Hij 'kan het niet handelen' dus mag jij het oplossen.  

Index224 schreef op 11-03-2024 om 11:21:

[..]

Jouw vriend maakt zich er lekker makkelijk van af. Hij 'kan het niet handelen' dus mag jij het oplossen.

Waarom meteen oordelen?

Sommige mensen raken na een paar keer wakker worden totaal van de leg en een ander doet het wat rustiger aan en komt de dag wel door.

Jonagold schreef op 11-03-2024 om 11:17:


Wat mij opvalt is dat hij na het eten en voor het slapen, in jouw woorden, heel wild speelt. Zou het kunnen zijn dat hij dan eigenlijk oververmoeid is? Is het mogelijk om hem wat eerder in bed te leggen? Dat wordt waarschijnlijk even puzzelen met etenstijd en middagdutje, maar veel kinderen raken 'boven hun theewater' als ze te moe zijn, en vallen dan juist slecht in slaap en slapen dan ook onrustig.

Goede suggestie. Soms lijkt het alsof ze niet moe zijn maar zijn ze over hun moeheid heen en dan blijven ze extra onrustig. Eerder in bed of juist een langer middagdutje kan dan helpen. 

Hier luisteren we soms ook naar een luisterboeken. Op die manier kan ze voor het middagdutje ook even fysiek afremmen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.