Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zoontje 2,5 jaar - zindelijkheidstraining loopt niet zoals verwacht

Hallo iedereen

Mijn zoontje is bijna 2,5 jaar en in onze ogen lichamelijk klaar voor zindelijkheidstraining. We hadden ook de indruk dat hij alles goed begrijpt

Afgelopen zondag gestart; samen de pampers opgeruimd, potje klaar gezet en pamper de hele dag uitgelaten. Een paar x aan hem aangegeven; als je pipi moet doen kom maar naar mama. Potje op een centrale plek gezet en een beloningskaart opgehangen (voor een sticker te plakken).

Al snel merkte ik dat hij, als hij pipi deed, niet volledig zijn blaas uit heeft geplast. Hier maakte ik me al zorgen om want mijn zoontje heeft een afwijking aan zn linkernier. Toch las ik overal dat dit vaak voorkomt en zeker in het begin. We lieten hem veel drinken en hebben alles op een rustige maar toch ook enthousiaste manier uitgelegd.

Dag 1 + 2 ging vrij goed. Dag 3 al wat minder en dag 4 ging hij naar de opvang. Daar gaven ze aan; hij houdt de hele tijd zijn plas + kaka op. 's Avonds kwam het precies allemaal eruit. Hij had koorts (urine opgevangen; deze was schoon dus niks met de nier). Mijn man en ik besloten om terug een pamper aan te doen (dit was op donderdag). 's Nachts heeft hij toen goed geplast in de nachtpamper maar vrijdag wilde hij niet meer plassen in pamper of op het potje. 

Heel het weekend weigerde hij te gaan, tot dat we zijn pamper uit deden. Mijn man en ik vonden dit een super moeilijke situatie, maar ook wel begrijpelijk want dit alles heeft voor veel verwarring gezorgd bij mijn zoontje. We hebben besloten om hem vandaag geen luier meer aan te doen en zo te kijken wat hij doet. Vanochtend hebben we hem enthousiast proberen te doen plassen, en als hij plaste op het potje gezet. Eens erop lukte dit precies wel goed. Het maakt me al niet meer uit wat of hoe, zolang hij maar pipi en kaka doet.

Nog mensen die dit hebben meegemaakt? Enige tips? 


In jullie ogen is hij er klaar voor 

maar in zijn ogen nog niet

ik zou zelf pipi en kaka gewoon poepen en plassen noemen.  Los daarvan is hij er blijkbaar niet klaar voor.  Geen probleem want hij is nog heel jong.  Potje lekker laten staan en als hij er zelf interesse voor gaat krijgen dan opnieuw weer eens proberen.   Er vooral geen enkel gewicht op leggen.  

Zindelijk worden gaat niet altijd in één dag. Dan weer wel een luier en dan weer niet, dat is verwarrend. Is het een idee om een vakantie te gebruiken voor zindelijkheidstraining? Of kijken of ze dit op de opvang kunnen doortrekken?
Hij moet leren dat hij het kan aangeven als hij moet en dat dat dan ook kan.
Dat is ook een stukje zelfvertrouwen dat moet groeien. En af en toe een ongelukje hoort erbij, is niet erg.

Nee niet mee gemaakt, lastig dat hij het gewoon ophoudt en daar zo'n last van krijgt! Ik zou hem vooral stimuleren om te gaan poepen en plassen indien hij moet. Of dat nu op een potje of in een luier is is van minder belang. Hij is nog jong dus hij is er vroeg genoeg bij, ook als hij nu weer terug gaat naar de luier en over een jaar pas weer echte interesse heeft in de wc/potje.

Ben je belgisch gezien je over kaka en pipi praat? Wellicht dat het dan wel anders is omdat school al eerder start en ze dan zindelijk moeten zijn?

In de OP schrijf je dat hij bijna 2.5 jaar oud is. Dat is voor een jongen best jong om zindelijk te worden. Bijna 2.5 is dat 29 maanden of pas 26? Dat maakt op die leeftijd zoveel uit. 
Jullie vinden hem er klaar voor hij ziet dat zelf nog niet zo.
Ik had een dochter die met 26 maanden zindelijk was voor plassen op eigen aangeven. Wilde geen luier meer om een deed keurig wat er dan verlangd werd, plassen op een po.
Zoon was een ander verhaal.  Die was zo gefocust op alles om zich heen dat hij wel zindelijk wilde zijn toen hij al 3 was maar als hij moest plassen was alles belangrijker dan die po.
Echt hij is er volgens mij nog niet klaar voor. Even wachten nog. 

Ik zou het even laten rusten, hem lekker de pampers omdoen en dan later gewoon eens regelmatig de luier aflaten. Deze jongen is er denk ik nog niet klaar voor. Beter wat later en dan meteen goed zindelijk dan te vroeg starten denk ik.

frieti

frieti

29-01-2024 om 14:34 Topicstarter

hoi allemaal

Dank jullie wel voor de reactie's.

Hij start inderdaad binnenkort met school (half februari), dus wij hadden het gevoel oke, we gaan het proberen. Het is inderdaad ook niet erg dat het niet meteen wil lukken. Maar waar ik mee zit is dat hij nu niet meer in de luier kaka of pipi wil doen en ook niet op het potje wil gaan. Het enige wat helpt is de luier uit en dan doet hij het wel. 

We hebben hem daarom vandaag enkel een onderbroekje aan gedaan naar de opvang. Had hij nu gewoon terug geplast in zijn luier, dan had ik dit verder gezet en over een paar weken/maanden opnieuw geprobeerd, maar dat wil hij helaas niet meer. En daar begrijp ik ook dat het allemaal wat verwarrend was. 

Bij de opvang hebben we gevraagd erop te letten dat hij voldoende drinkt en af en toe met hem eens gaan kijken bij het potje. 
Bij ons thuis doet hij namelijk gewoon zijn pipi waar hij staat (wat ik nu echt niet erg vind) als hij dan plast, dan zetten wij hem op het potje en dan plast hij door. 

frieti

frieti

29-01-2024 om 14:36 Topicstarter

Bakblik schreef op 29-01-2024 om 14:14:

In de OP schrijf je dat hij bijna 2.5 jaar oud is. Dat is voor een jongen best jong om zindelijk te worden. Bijna 2.5 is dat 29 maanden of pas 26? Dat maakt op die leeftijd zoveel uit.
Jullie vinden hem er klaar voor hij ziet dat zelf nog niet zo.
Ik had een dochter die met 26 maanden zindelijk was voor plassen op eigen aangeven. Wilde geen luier meer om een deed keurig wat er dan verlangd werd, plassen op een po.
Zoon was een ander verhaal. Die was zo gefocust op alles om zich heen dat hij wel zindelijk wilde zijn toen hij al 3 was maar als hij moest plassen was alles belangrijker dan die po.
Echt hij is er volgens mij nog niet klaar voor. Even wachten nog.

Ik had liever ook nog langer gewacht, maar hij gaat naar school half februari en daar verwachten ze al wel dat je met de potjestraining bezig bent. 

Tja dat is lastig, in NL heb je wat meer tijd, aangezien ze daar met 4 naar school gaan ipv met 2.5. Het klinkt namelijk niet alsof hij er echt al klaar voor is.

frieti schreef op 29-01-2024 om 14:36:

[..]

Ik had liever ook nog langer gewacht, maar hij gaat naar school half februari en daar verwachten ze al wel dat je met de potjestraining bezig bent.

Dat was mij niet duidelijk toen ik mijn reactie typte. Maar school die start of niet voor een jongen is 2.5 jaar echt jong. 

Begrijp ik het goed dat hij dus 29 maanden is?  

absor schreef op 29-01-2024 om 14:09:

ik zou zelf pipi en kaka gewoon poepen en plassen noemen. Los daarvan is hij er blijkbaar niet klaar voor. Geen probleem want hij is nog heel jong. Potje lekker laten staan en als hij er zelf interesse voor gaat krijgen dan opnieuw weer eens proberen. Er vooral geen enkel gewicht op leggen.

Zo te zien is TO Vlaamse en daar betekent poepen toch echt iets heel anders....

wat hebben jullie in aanloop naar deze acties gedaan? Heeft hij hiervoor al flink geoefend met op het potje poepen en plassen? Of was dit stap 1?

frieti

frieti

29-01-2024 om 14:47 Topicstarter

Bakblik schreef op 29-01-2024 om 14:42:

[..]

Dat was mij niet duidelijk toen ik mijn reactie typte. Maar school die start of niet voor een jongen is 2.5 jaar echt jong.

Begrijp ik het goed dat hij dus 29 maanden is?

Hij wordt 10 februari 30 maanden. In België starten ze met een instapklasje (dan is hij niet verplicht om hele dagen te gaan)

frieti

frieti

29-01-2024 om 14:48 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 29-01-2024 om 14:46:

wat hebben jullie in aanloop naar deze acties gedaan? Heeft hij hiervoor al flink geoefend met op het potje poepen en plassen? Of was dit stap 1?

We hadden het potje al geruime tijd in de woonkamer staan. Hij zette dan zijn knuffels erop, lieten hem erop gaan zitten, boekjes samen gelezen over zindelijk worden

Pimpelmees67 schreef op 29-01-2024 om 14:42:

[..]

Zo te zien is TO Vlaamse en daar betekent poepen toch echt iets heel anders....

Ha ha!

Ik denk dat je het meeste hebt aan adviezen van Vlaamse lezers. In NL hebben we tot 4 jaar om ze overdag zindelijk te krijgen maar jullie moeten met 2,5 al zo ver zijn. Dan is de benodigde tactiek ook anders, denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.