Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zoontje 2,5 jaar - zindelijkheidstraining loopt niet zoals verwacht


Ervan uitgaande dat je vooraf geen andere stappen gezet hebt:

je zoontje is fysiek al lang klaar voor zindelijkheidstraining, maar nu dan mentaal ook (schat je in). Ik denk wel dat je een behoorlijk grote eerste stap hebt gezet, teveel tegelijk:


  • introductie van het potje
  • Luier uit
  • Verantwoordelijkheid bij hem neerleggen dat hij bij jou moet melden als hij moet plassen of poepen 
  • Systeem geïntroduceerd om hem te belonen

ik kan me voorstellen dat hij daardoor wat bevriest. Ik zou het daarom rustiger aandoen, als hij er weer voor open staat. Met jullie meenemen naar het toilet, vertellen wat je daar doet. Zijn knuffels paar keer per dag op het potje zetten. Als hij wil komen kijken, mag. Zo niet, dan in zijn buurt doen zodat hij het zijdelings meekrijgt. Niet afdwingen. Knuffels ook een keer onderbroekje aandoen en benadrukken hoe knap en goed dat is.

Als hij het weer wil proberen: Luier aanlaten en op gezette tijden op het potje. Na het opstaan, na het ontbijt, voor zijn dutje, na het avondeten, dat soort momenten. Beloningssysteem blijven gebruiken: altijd als hij op het potje is geweest een sticker oid geven. Ook als hij niet plast of poept. Als hij zich comfortabel voelt op het potje kan je de stap gaan zetten naar een keer een dag de luier uit en onderbroek aan. Maar dan is hij mentaal al wat verder en meer gewend dan in de situatie nu.

en stop met het pipi en kaka noemen, gewoon de dingen benoemen zoals ze zijn 

Lieveheersbeest schreef op 30-01-2024 om 14:25:



en stop met het pipi en kaka noemen, gewoon de dingen benoemen zoals ze zijn

Dit zijn de normale vlaamse benamingen, poepen betekend daar echt iets heel anders, waar je je peuter echt niet mee wil belasten.

Ysenda schreef op 30-01-2024 om 17:02:

[..]

Dit zijn de normale vlaamse benamingen, poepen betekend daar echt iets heel anders, waar je je peuter echt niet mee wil belasten.

Ik schrijf ook niet dat ze moet zeggen dat haar kind moet gaan poepen… Volwassenen zeggen doorgaans geen kaka doen, maar kakken. En ipv plassen piesen of wateren, maar geen pipi doen. 

ow ik zeg ook altijd tegen mijn kindje moet je poepje/plasje doen of heb je een poepje/plasje gedaan. Ik zeg dat niet zelf in contact met anderen maar zeg dan: ik ga naar de wc. Het is onderdeel van communicatie met kinderen bij mij. Met volwassenen praat ik doorgaans ook niet met extra hoge stem tenzij man erom vraagt

Lieveheersbeest schreef op 30-01-2024 om 19:49:

[..]

Ik schrijf ook niet dat ze moet zeggen dat haar kind moet gaan poepen… Volwassenen zeggen doorgaans geen kaka doen, maar kakken. En ipv plassen piesen of wateren, maar geen pipi doen.

Het gaat om iemand van België die hebben nu eenmaal net wat ander woordgebruik dan wij in Nederland, ook onder volwassenen worden dingen anders genoemd. Laat TO gewoon haar Belgische vocabulaire gebruiken,  dat is niet fout. 

De kindeke moet binnenkort naar school en moet dan wel de woorden gebruiken die in de klas op die leeftijd gebezigd worden. Als hij gaat spreken als 'n Ollander dan raakt de juf wellicht verward. 

mij maakt het verder weinig uit hoor. TO vraagt om tips, dat was één van de dingen die ik aanhaalde. Ook veruit de minst inhoudelijke tov haar vraag. Ze Kan zelf beslissen wat ze ermee doet.

Wij zijn een Hollandse groep op het forum met enkele Belgische vragenstellers.  Als dat duidelijk is is het wel netjes om er rekening mee te houden dat het taalgebruik daar anders is. Dat ze pipi en kaka moet laten vallen kunnen wij niet zeggen. 

Je hebt je punt gemaakt bakblik. Kunnen we door?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.