NinaP
09-02-2024 om 12:53
Voorlopig advies VMBO t/havo
lieve leden,
Mijn zoon heeft tijdens zijn peuter jaren op een Engelstalige school gezeten in het buitenland. Toen hij 6 werd zijn we weer in NL komen wonen. Na het inschrijven van hem op een basisschool wilden ze hem eerst een jaar naar een talencentrum sturen. Ik heb daar een stokje voor gestoken omdat we zelf Nederlands met hem spraken en hij de taal wel sprak en verstond, maar zijn voertaal was vaak Engels. We hebben de basisschool gevraagd of ze hem konden testen eerst. Ze hebben gelukkig geluisterd en uit de test bleek dat hij al zo ver was in rekenen (en misschien zelfs aan hoogbegaafdheid dachten) dat de IB’er advies gaf om hem groep 3 over te laten slaan. Ze zouden hem wel extra ondersteuning geven voor lezen. Dus, hij ging als 6 jarige naar groep 4. Goede keus want na een aantal maanden mocht hij alweer uit het lees groepje en was zijn AVI op niveau. Hij bleef hoog scoren op rekenen (tussen I+ en I) maar helaas bleef zijn begrijpend lezen cito uitslag hangen op een III in groep 4 en zakte zelfs naar een IV begin groep 5.
Toen hij eenmaal de taal beter onder de knie kreeg gingen zijn scores ook omhoog. Groep 6 cito uitslag begrijpend lezen III en II en rekenen I en II. De rest allemaal I. Wij kregen van de juf een voorlopig advies VMBO-t/Havo. Ik schrok er wel een beetje van en had het gevoel dat ze de groei in zijn lijnen niet had bekeken. Ze baseerde dit advies alleen op de cito uitslagen. Er stond verder wel bij dat hij altijd alles goed afmaakt, huiswerk altijd op tijd af heeft enzovoort. Juf zei zelfs dat het nu VMBO-t/Havo is maar hij zeker wel Havo of misschien zelfs VWO aankan. Dat stukje had ze alleen niet zwart/wit op papier staan. Na het voorlopige advies hadden we aangegeven dat we het niet eens waren bii de IB’er op school maar de nieuwe IB’er stond achter de juf.
Begin groep 7 gaf zijn nieuwe meester aan dat hij hem meer als een Havo kind zag maar dat hij dat wel moest bewijzen met zijn cito scores. Nu, in groep 7 heeft hij zijn eerste rapport binnen. Weer een groei. Een I+ op begrijpend lezen en een I op rekenen. Rest allemaal I+ (alleen DMT IV - avi wel E7). We hebben op maandag een gesprek met de meester.
Weegt het voorlopige advies zwaar (van eind groep 6)? Kunnen we nu misschien zelfs spreken van een voorlopig havo/vwo advies? Ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten.
Valeria
10-02-2024 om 14:22
Winterkoud schreef op 10-02-2024 om 13:39:
[..]
Maar lastig is wel dat je eind groep 7 echt nog anders advies kan krijgen ja. Juist doordat ze nog groeien in die tijd.
Niet iedereen kan relatief groeien. Je kunt ook absoluut groeien en relatief afzakken.
Maar ik neem aan dat een school uitschieters naar boven en beneden niet heel zwaar meeneemt in een advies. Tenslotte is van I naar III "had z'n dag niet" en van III naar I "zie je wel".
syboor
10-02-2024 om 16:23
Ik denk dat hier een misverstand is.
Vanaf groep 6 geeft het leerlingvolgsysteem automatisch een uitstroomperspectief ofwel een 'prognose voortgezet onderwijs'. Dit is geen advies want er is niet door een mens over nagedacht. Het is geen afweging tussen de lvs resultaten en andere observaties. De leerkracht hoeft het er niet mee eens te zijn, en hoeft ook nog niet aan te geven of ze het er wel of niet mee eens zijn (maar het mag wel). Het heeft dus ook volstrekt geen zin om daarover in discussie te gaan.
Het uitstroomperspectief wordt gegeven zodat ouders bij het voorlopig advies (eind groep 7 of begin groep 8) niet voor verrassingen komen te staan. Bovendien vinden veel AVG-specialisten dat de school verplicht is dit soort gegevens te delen. Dat is alles.
Het voorlopig advies komt ofwel eind groep 7, dan wel begin groep 8.
De school bepaalt hoe de resultaten uit groep 6 meegewogen worden. Bij een normale schoolloopbaan en grillige resultaten zal een school geneigd zijn om te gaan middelen. Maar bij een "consistente" stijgende lijn zullen veel scholen het uiteinde van de stijgende lijn te pakken. Kort verblijf in Nederland is doorgaans een reden om een "mogelijk" stijgende lijn te interpreteren als daadwerkelijk stijgende lijn die ook in de toekomst door zal gaan met stijgen.
Je mag zeker aan de meester vragen naar wat voor scholen voor voortgezet onderwijs je moet gaan kijken. Maar probeer de meester niet vast te pinnen op zijn woorden (en al helemaal niet op eerdere woorden). Het is nog niet de tijd voor officiële, welafgewogen adviezen.
Poezenmeisje
10-02-2024 om 17:13
Je kunt toch sowieso open dagen bezoeken van scholen? Al ga je heen voor de snoep, pennen en tasjes.
Ik vond het verrassend om te zien dat lijm in 1983 erg goed was, Doe Maar plakte in 2020 nog steeds in het muzieklokaal van mijn oude school.
Daglichtlamp
10-02-2024 om 17:37
syboor schreef op 10-02-2024 om 16:23:
Het uitstroomperspectief wordt gegeven zodat ouders bij het voorlopig advies (eind groep 7 of begin groep 8) niet voor verrassingen komen te staan. Bovendien vinden veel AVG-specialisten dat de school verplicht is dit soort gegevens te delen. Dat is alles.
Als ouders erom vragen hebben ze in elk geval recht op àlle gegevens die school bijhoudt over hun kind. Dus als dat ook een uitstroomperspectief is, dan moet school die informatie geven.
NinaP
10-02-2024 om 21:37
syboor schreef op 10-02-2024 om 16:23:
Ik denk dat hier een misverstand is.
Vanaf groep 6 geeft het leerlingvolgsysteem automatisch een uitstroomperspectief ofwel een 'prognose voortgezet onderwijs'. Dit is geen advies want er is niet door een mens over nagedacht. Het is geen afweging tussen de lvs resultaten en andere observaties. De leerkracht hoeft het er niet mee eens te zijn, en hoeft ook nog niet aan te geven of ze het er wel of niet mee eens zijn (maar het mag wel). Het heeft dus ook volstrekt geen zin om daarover in discussie te gaan.
Het uitstroomperspectief wordt gegeven zodat ouders bij het voorlopig advies (eind groep 7 of begin groep 8) niet voor verrassingen komen te staan. Bovendien vinden veel AVG-specialisten dat de school verplicht is dit soort gegevens te delen. Dat is alles.
Het voorlopig advies komt ofwel eind groep 7, dan wel begin groep 8.
De school bepaalt hoe de resultaten uit groep 6 meegewogen worden. Bij een normale schoolloopbaan en grillige resultaten zal een school geneigd zijn om te gaan middelen. Maar bij een "consistente" stijgende lijn zullen veel scholen het uiteinde van de stijgende lijn te pakken. Kort verblijf in Nederland is doorgaans een reden om een "mogelijk" stijgende lijn te interpreteren als daadwerkelijk stijgende lijn die ook in de toekomst door zal gaan met stijgen.
Je mag zeker aan de meester vragen naar wat voor scholen voor voortgezet onderwijs je moet gaan kijken. Maar probeer de meester niet vast te pinnen op zijn woorden (en al helemaal niet op eerdere woorden). Het is nog niet de tijd voor officiële, welafgewogen adviezen.
Bedankt voor de uitleg. Ik denk dat ik het nu beter begin te begrijpen en snap nu dus ook dat deze “indicatie uitstroomniveau” puur was gebaseerd op de uitslag van zijn groep 6 cito.
Er is verder niet gekeken naar de stijgende lijnen of andere dingen zoals zijn leeftijd ten opzichten van de rest en dus ook sociale ontwikkeling, zijn nog maar korte verblijf in NL + eerste cognitieve ontwikkeling uitslagen van IB’er vd onderbouw, pluswerkjes etc..
Nu vraag ik me wel af of dat allemaal wel wordt meegewogen bij het advies dat wordt gegeven in groep 7 en 8?
Ook bedankt voor de tip. We gaan de meester vragen naar wat voor soort VO we kunnen gaan kijken. Inmiddels al 3 bezocht. Er zijn meer dan 20 verschillende VO scholen hier in de buurt dus het is misschien wel handig als we dat vragen inderdaad.
janneke120
26-02-2024 om 11:50
Waarom vind je dit niet genoeg voor je zoontje? Hij kan op de middelbate school zich altijd doorontwikkelen
janneke120
26-02-2024 om 11:50
wanneer alles te makkelijk gaat kan hij altijd nog doorstromen op de middelbare
troelahoep
26-02-2024 om 23:52
maak je niet druk joh. Een kind dat is versneld is en allemaal I en I+ scores haalt in groep 7 én bovendien een goede werkhouding heeft krijgt echt wel een vwo-advies en anders komt ie met een havo-vwo advies ook op het vwo.
Dat ze zo laag zitten met hun advies is waarschijnlijk omdat ze dan volgend jaar nog wat groei in het advies kunnen geven. Sommige scholen doen dat zo, geen idee waarom. Misschien werkt dat voor sommige kinderen motiverend?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.