Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Beugel weigeren


Mijn zoon wil ook niet. Hij vindt zijn tanden prima en dan vinden wij dat ook.

Het staat niet schots en scheef, gewoon wat overbeet. En een kies die scheef staat, maar dat zie je toch niet.

Ben blij dat zoon zichzelf gewoon prima vindt.

Prachtwacht schreef op 29-03-2024 om 14:17:

[..] Mijn zoon poetst ook niet ontzettend goed en heeft daar ook wel heel veel aansturing in nodig als hij een blokjesbeugel zou krijgen ook motorische niet goed in door DCD.

Waar poetst hij mee?

Sinds mijn zoon (met ASS) is overgestapt op Sonicare met miniborstelkop (die zijn ook wat zachter en fijner in de mond), gaat het poetsen veel beter bij hem.

Hij noemt zijn oude elektrische tandenborstel nu "de drilboor". Dat zegt genoeg, dat poetst natuurlijk niet fijn.

Prachtwacht

Prachtwacht

29-03-2024 om 20:01 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 29-03-2024 om 18:50:

[..]

Waar poetst hij mee?

Sinds mijn zoon (met ASS) is overgestapt op Sonicare met miniborstelkop (die zijn ook wat zachter en fijner in de mond), gaat het poetsen veel beter bij hem.

Hij noemt zijn oude elektrische tandenborstel nu "de drilboor". Dat zegt genoeg, dat poetst natuurlijk niet fijn.

Hij poetst met een electronische van oral-b. Ik had eerst ook een drilboor en die wou hij ook niet, die hij nu heeft gaat beter. Welke heeft je zoon? 

Prachtwacht schreef op 29-03-2024 om 20:01:

[..]

Hij poetst met een electronische van oral-b. Ik had eerst ook een drilboor en die wou hij ook niet, die hij nu heeft gaat beter. Welke heeft je zoon?

Als je aandringt: hij noemt zijn OralB nu de drilboor. Hij heeft een Sonicare met 62000 toeren per minuut die na 2 minuten vanzelf uit gaat, ideaal, gewoon blijven poetsen tot het einde. Als ik het me goed herinner is het een 4300? Hij is in elk geval beter dan mijn oudere sonicare (2x zo snel, dus voelt zachter). Hij was niet heel duur, en we gebruiken merkloze miniborsteltjes.

Prachtwacht

Prachtwacht

29-03-2024 om 20:38 Topicstarter

yasmijn27 schreef op 29-03-2024 om 18:34:

Mijn zoon wil ook niet. Hij vindt zijn tanden prima en dan vinden wij dat ook.

Het staat niet schots en scheef, gewoon wat overbeet. En een kies die scheef staat, maar dat zie je toch niet.

Ben blij dat zoon zichzelf gewoon prima vindt.

Dat is goed te horen, dat je zoon en jullie hier vrede mee hebben. Ik geef je groot gelijk. Ik vind het in dit geval lastiger: 
bij mijn zoon is het echt schots en scheef, en hij baalt er ook heel erg van. 
eigenlijk voelt het voor mij als ik het verwaarloos als er niks gebeurt of zo. dus toch heb ik het gevoel dat ik iets “moet of wil”.
Ik kan natuurlijk nog gewoon het binnenkort opnieuw proberen of over een half jaar of zo. 

Prachtwacht

Prachtwacht

29-03-2024 om 20:42 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 29-03-2024 om 20:27:

[..]

Als je aandringt: hij noemt zijn OralB nu de drilboor. Hij heeft een Sonicare met 62000 toeren per minuut die na 2 minuten vanzelf uit gaat, ideaal, gewoon blijven poetsen tot het einde. Als ik het me goed herinner is het een 4300? Hij is in elk geval beter dan mijn oudere sonicare (2x zo snel, dus voelt zachter). Hij was niet heel duur, en we gebruiken merkloze miniborsteltjes.

De oude oralb was eentje van een paar tientjes, deze is uit de iO serie en veel beter te doen. Ik zal eens kijken naar het type van sonicare, dankjewel.🙏 

Prachtwacht schreef op 29-03-2024 om 14:17:

[..]

Oké maar ik lees hier oa van jouw dochter maar ook door andere ouders hier geschreven invisalign voor het kind, waarom is daar voor gekozen bij uw dochter? Mijn zoon poetst ook niet ontzettend goed en heeft daar ook wel heel veel aansturing in nodig als hij een blokjesbeugel zou krijgen ook motorische niet goed in door DCD.

Vanwege haar autisme is de blokjesbeugel geen goede optie.
Ze is heel serieus en braaf in het opvolgen van instructies, dus ze kan prima zelf regelen dat ze de beugel uit doet als ze gaat eten en dat ze hem daarna weer indoet, zoals bij een onzichtbare beugel.
En heel goed poetsen is belangrijk bij iedere beugel, maar het meest bij een blokjesbeugel, zei de tandarts.

Dan gewoon niet, als hij straks wat meer ijdel gaat worden en zich nog meer gaat schamen voor zijn tanden dan kan die ook nog beginnen.
Ik zou het voor nu even laten rusten.
Zat mensen( vooral uit mijn generatie) die op latere leeftijd pas beginnen met een beugel.

yasmijn27 schreef op 29-03-2024 om 18:34:

Mijn zoon wil ook niet. Hij vindt zijn tanden prima en dan vinden wij dat ook.

Het staat niet schots en scheef, gewoon wat overbeet. En een kies die scheef staat, maar dat zie je toch niet.

Ben blij dat zoon zichzelf gewoon prima vindt.

Dat is natuurlijk goed en prima. 

In sommige gevallen is een beugel wel echt nodig, dus niet om cosmetische redenen. Mijn dochter is 11, heeft op termijn misschien een beugel nodig (tandarts kondigde het vast aan). Eerst nog meer tanden wisselen en dan opnieuw bekijken. Als tanden zo blijven, gaan voortanden onder schuren tegen voortanden boven en daardoor afslijten. Daar is dan een beugel voor nodig. 

Haar ondertanden stonden eerst meer gedraaid, was lastig met schoonhouden. Dat heeft zich gelukkig grotendeels opgelost door andere tanden die doorkwamen na wisselen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.