Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
16

16

05-10-2015 om 11:53

Chillen met 16 jaar - thuis met andere


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-10-2015 om 10:40

Ja voorlichting dus

Is er een linkje dat ik aan mijn man kan laten lezen?
En even lekker op Facebook kan plempen?

Het valt mij wel op dat het merendeel van de anti verboden vruchten aanhangers ouders zijn die consequent opvoeden sowieso maar moeilijk vinden.

Mari39

Mari39

10-10-2015 om 11:55

link

http://www.balansdigitaal.nl/presentaties-balans-kennissymposium-2015/?utm_medium=email&utm_campaign=Uw+bezoek+aan+het+Balans+Kennissymposium+2015&utm_source=YMLP&utm_term=Klik+hier+voor+de+presentaties...

Het gaat om de presentatie van reinout wiers. Het zijn handouts, dus niet heel veel tekst. Maar zijn conclusie was wel helder: voorlichting aan ouders en kind, plus nix18 maakt dat nix18 veel beter wordt gehandhaafd. Pubers zijn op zoek naar sensatie, alcohol/drugs en ook roken vallen daar ook onder. Sommigen hebben een grotere drang. Veel beter kun je die dan een alternatief bieden: spannende sporten en hobbys, intensief sporten, veel pretparken met akelige achtbanen.

Ik vind consequent opvoeden soms ook best lastig, en pick your battle ook, ik wil er teveel. Maar voor mij is nix18 echt een battle waard. Dat komt ook omdat ik van heel dichtbij heb meegemaakt en nog meemaak, hoe makkelijk het uit de hand kan lopen en hoeveel ellende dat met zich meebrengt voor de hele sociale omgeving. Ik kan daar gewoon niet licht over denken.

Het proces

Wat ik mis in de presentatie is hoe dat werkt met NIX18 bij diverse kinderen. Je kind informeren en ook zoveel mogelijk van dit soort onderzoek meenemen spreekt voor mij vanzelf. Maar om dan vervolgens NIX18 te zeggen en daarbij niet aan te geven hoe je dat afdwingt zegt mij weinig.
Ik weet ook niet wat ik vind van het afwijzen van genotmiddelen. Vanwege het risico dat sommigen er niet matig mee om kunnen gaan zodat het te groot wordt in hun leven.
En ik weet ook dat sommigen het gebruiken als een vorm van zelfmedicatie. Natuurlijk is het verstandig om daar sport voor in de plaats te stellen, beweging en positieve ervaringen zoeken in andere zaken als muziek en kunst.
En het afwijzen van medicatie bij jongeren die dat nodig hebben helpt ook al niet.
Je kunt het verlangen naar zintuigelijke en bewustzijnservaringen, spanning en sensatie, verdoving, ontremming, grenservaringen, niet ontkennen. Maar wel zoveel mogelijk sturen en proberen productief te maken. Als kinderen opgroeien hebben ze daar een eigen moment in waarin die belangstelling ontstaat. Dat kun je proberen uit te stellen met goede redenen als hersenontwikkeling maar dat is ook het moment dat ze het meest ontvankelijk zijn voor begripsvorming en ervaring.
En ik heb liever niet dat ze zich daarbij aan mijn toezicht onttrekken omdat ik het NIX vind.

Angela67

Angela67

10-10-2015 om 14:09

"het meest ontvankelijk zijn voor begripsvorming en ervaring."

dat klopt juist niet AnneJ, begripsvorming komt juist later door die later ontwikkelden hersengebieden die je juist niet wilt laten aantasten door alcohol. En hoezo moet je op 16 jaar ervaring op doen met alcohol als je dat ook met 20 kan? Het idee is juist dat je alcohol uit het rijtje haalt van 'dingen die je moet ervaren omdat ze iets met je doen en je dat fijn kan uitproberen als je in de puberteit bent'. Met een heleboel dingen (misschien wel met alles behalve hard drugs) kun je dat doen, maar juist dus niet met hard drugs. Als je namelijk positieve ervaringen hebt op je 16e dan ga je dus juist niet stoppen en ga je stiekem doen.
gr Angela

Moet Angela?

Je doet alsof de teneur is dat zaken vanzelf spreken maar dat is allang niet meer zo. Als je als tiener drinkt dan is er altijd een hijger in je nek dat dat niet ' hoort'.
Kinderen zitten niet in een luchtbel en komen in aanraking met zaken. De teneur om ze steeds kleiner te houden zie ik wel maar dat gaat ten koste van betrokkenheid en verantwoordelijkheid die kinderen ook nodig hebben.
Zie maar eens een kind af te houden van die experimenten. Zonder dat het zich tot stiekum en onveilig gaat verhouden. Dat is een mooie kunst die ik weleens uitgelegd zou willen krijgen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-10-2015 om 15:10

Te moeilijk vinden dan

Tuurlijk is consequent opvoeden niet makkelijk. En dan heb je mensen die dit toch proberen en je hebt mensen die erbij voorbaat al niet aan beginnen. Het is juist deze laatste categorie die niks met Nix-18 heeft. Valt mij dan op.

Krullevaar

Krullevaar

10-10-2015 om 15:20

leeftijd

Ik denk dat het voor ouders met jonge kinderen (zoals ik, oudste is 9) veel makkelijker is om aan Nix-18 vast te houden dan voor ouders van kinderen die nu 16-17 zijn. Zij vallen er precies tussen in en zeker als ze oudere broers en zussen hebben wordt het helemaal lastig in de praktijk.

Mari39

Mari39

10-10-2015 om 15:55

Uiteraard

Komen jongeren met zaken in aanraking en kun je dat niet voor ze verborgen houden. Dat snap ik ook wel Anne. En inderdaad zegt die man niets over afdwingen omdat dat stadium op bepaalde leeftijd voorbij is. Wat hij wel zegt is dat als ouder en kind goed geïnformeerd zijn en ouders het standpunt nix18 blijven uitdragen, de kans vele malen groter is dat het ook tot 18 mix is. En juist vanwege de hersenontwikkeling in de jaren onder de 18 (je hersens worden namelijk op die leeftijd voorgeprogrammeerd voor latere acties) is dat belangrijk.

Als mijn nu 13 jarige op welke leeftijd dan ook alcohol drugs of sigaret wil, kan ik dat niet tegenhouden tenzij ik hem non-stop kan volgen, maar dat is ook niet de bedoeling. Wel kan ik nog steeds nix18 blijven steunen en beargumenteren. En dus niet in mijn huis en van mijn geld. En om eerlijk te zeggen geldt niet in mijn huis ook voor volwassenen wat betreft roken en drugs, en alcohol in beperkte mate. Ik sta soms te kijken hoeveel mensen kunnen drinken op een feestje van een klein kind, dat vind ik het slechte voorbeeld geven.

De geschiedenis

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3202501/

" Cultural history suggests that our relationship with drugs is more complex than the paradigm of the laboratory rat that is trained to self-administer cocaine. In most cases, we actively seek addictive drugs, and are not passive vietims. History illustrates that our relationship with substances is shaped by multiple factors, "

" There is no resting equilibrium on unanimous beliefs. It has been common to observe, at the same time and in the same place, the confrontation of opposing attitudes on issues such as: strict vs broad definition of addiction (eg including gambling or not); laissez-faire or prohibition; punishing or treating the addict; and individual responsibility."

Ik realiseer me inderdaad dat je waarschijnlijk ook wel een adept van de
'consequente opvoeding' moet zijn om NIX18 volstrekt vanzelfsprekend te vinden.

Ook geluk

http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-476254/EXCLUSIVE-Amy-Winehouses-mother-explains-feels-powerless-stop-troubled-daughter-s-descent-hell-addiction.html

Je moet ook maar geluk hebben dat je kind niet extreem los gaat. Ik vraag me wel af wat de ouders van Herman Brood en Amy Winehouse aangekund hadden met NIX18. En of ze zich daar verantwoordelijk voor voelen dat hun kind die kant op ging.

Van Herman Brood hoorde ik onlangs nog dat hij als kind al de lijm opsnoof tussen de zolen van zijn schoenen, als 11 jarige.

Maar op extremiteiten maak je geen beleid. Je maakt als ouder beleid vanuit je eigen achtergrond, geschiedenis en wie je kind is.

mari39

mari39

10-10-2015 om 16:48

De vraag is

Hoe de ouders van Amy en Herman tegenover alcohol en drugs stonden, dat weten wij niet. Misschien vonden ze het helemaal niet zo'n bezwaar.

Mee eens, maak van extremiteiten geen beleid. Ik denk alleen dat pubers die verantwoord met alcohol en drugs omgaan en blijven omgaan meer de uis uitzondering zijn dan andersom.

En consequent zijn is niet per definitie slecht voor kinderen.

Dat vraag ik me af Mari

" Ik denk alleen dat pubers die verantwoord met alcohol en drugs omgaan en blijven omgaan meer de uitzondering zijn dan andersom."

De meesten van ons zijn juist goed terechtgekomen. Alcoholisme en middelenmisbruik is geen kenmerk van mijn generatie waarin het echt vrij makkelijk was om je te bezatten en weed te roken of erger vanaf dat je naar de middelbare school ging.
Het idee dat gebruik door pubers leidt tot een verloren generatie is een angstbeeld dat niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Dat wil niet zeggen dat ik terug zou willen naar die royale beschikbaarheid maar een iets neutralere houding, met minder hysterie, zou ik wel kunnen waarderen.

Angela67

Angela67

10-10-2015 om 17:01

AnneJ

"Ik realiseer me inderdaad dat je waarschijnlijk ook wel een adept van de
'consequente opvoeding' moet zijn om NIX18 volstrekt vanzelfsprekend te vinden."

Je bent zo polariserend bezig, alsof jij in je eentje even die hele campagne van tegengas moet voorzien. Hou het bij je eigen overwegingen zou ik zeggen, zonder anderen in door jou gedefinieerde hokjes te zetten en schijnverbanden te leggen.

gr Angela

Consequente opvoeding

Ik reageer op Ginny Angela.

Angela67

Angela67

10-10-2015 om 17:04

daar gaat het niet om AnneJ

je bent gewoon polariserend bezig, alsof Nix18 nooit wat kan zijn. Heeft niets met reageren op iemand te maken.
Het woord schijnverband heeft te maken met de link die jij legt tussen Nix18 en consequent opvoeden.

gr Angela

Nee hoor Angela

" Tuurlijk is consequent opvoeden niet makkelijk. En dan heb je mensen die dit toch proberen en je hebt mensen die erbij voorbaat al niet aan beginnen. Het is juist deze laatste categorie die niks met Nix-18 heeft. Valt mij dan op."

Ik bevestig dat alleen maar.
Waarom mag je geen verschillende mening hebben en op zoek gaan naar verklaringen? Ja klopt dat ik weinig heb met een ' consequente opvoeding' zoals veel andere ouders het hier ' belachelijk' vinden als je je kind wel toestaat thuis te gebruiken.

Mari39

Mari39

10-10-2015 om 17:13

Nou

Hier in het Brabantse land zie ik met name wat betreft alcohol mijn generatie behoorlijk consumeren zal ik maar zeggen. Frequent en veel, en dan gewoon nog rijden. Dus misschien niet allemaal naar een afkickkliniek of AA maar onverantwoord gebruik is het zeker.

Ik praat ook niet over verloren generaties. Maar er zijn wel degelijk risico's aan verbonden. En die zouden we toch zeker serieus moeten nemen, vind ik.
Een van de dingen die die man gisteren zei was dat hersenen van mensen tijdens zwangerschap en puberteit zich het meest ontwikkelen. Tijdens zwangerschap hebben wel geaccepteerd dat genotmiddelen slecht zijn voor de baby en daar geldt ook een nixbeleid. dus waarom niet tijdens puberteit?

NIX18

NIX18 kan best wat zijn voor sommige kinderen. Net als een rijbewijs beloven als je kind niet rookt tot het 18 is. Dat werkt ook wel voor jongeren, niet voor allemaal, en je hebt ook wat stiekumigheid dat je dan maar eens door de vingers ziet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-10-2015 om 20:36

Nee AnneJ

Jij maakt er een schijnverband van. Consequent opvoeden is doen wat je zegt en zeggen wat je doet.
Al zou het natuurlijk kunnen dat dat ook niet jouw manier van opvoeden is...

Ja Ginny

Dat is handig dat je het even uitlegt. Het is namelijk weer zo'n begrip waar van alles achter schuil kan gaan maar klinkt vooral verstandig.

Maar ook eenzijdig

Voor mij is het een begrip als ' afspraak' of afspreken (abgesprochen). Zegt op zich niet zoveel behalve als je weet wat men er mee bedoelt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-10-2015 om 21:01

AnneJ

Dat heb ik je al een paar keer uitgelegd. Misschien moet je je stokpaard eens loslaten....

Weet je wat het is Ginny

Het is zo makkelijk om te zeggen zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Voor mij heeft het ermee te maken dat ik mijn kinderen (tijdig) vertel wat de bedoeling is, hoe dat gaat, wie wat gaat doen, de reden, de tijd en wat daarna gebeurt. En dan zo goed mogelijk zelf proberen dat tot uitvoering te brengen want mijn kinderen kunnen niet goed tegen uitstel of veranderende omstandigheden, dus een goede bedoeling is niet goed genoeg. En je legt zoveel mogelijk concreet uit maar leert ook de uitzonderingen aan.
Maar de manier waarop je het formuleert kan het net zo goed betekenen dat je iets eist van je kinderen en dat er anders een sactie volgt. En dat je dan die sanctie ook uitoefent als kind niet tegemoet komt aan je eis want anders zit je voor niets te dreigen.
En wat betekent dat dan in het kader van NIX18?
Wanneer ben je dan een ' consequente' opvoeder Ginny?
Als je voet bij stuk houdt dat drugs er bij jou niet inkomen?
Nee, eerlijk gezegd vind ik het maar verwarrend zo'n begrip. En blijkbaar is het toch heel gangbaar onder opvoeders en ouders.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-10-2015 om 21:32

Als je doet wat je zegt en zegt wat je doet

En dat is helemaal niet makkelijk AnneJ.

En on topic: ik zeg heel contreet dat mijn kinderen van mij geen alcohol krijgen voor hun 18e. En dat is geen afspraak. Dat is gewoon zo.

We hebben deze discussie al vaker gevoerd en ik blijf het opvallend vinden hoe jij dit steeds negatief meent te moeten opvatten. Je veegt daarmee je straatje schoon.

Het maakt niet uit hoe je het noemt, maar ik zie vooral de ouders die niet verder komen dan 5x waarschuwen en dan de andere kant opkijken anti Nix18 zijn. Das vast makkelijker...
Daarnaast zullen er vast ook ouders zijn die er principieel anders over denken.

En je mag zelf weten welke schoen je aantrekt. Maar de cijfers geven de Nix18-ers wel gelijk.

Dat is het verschil Ginny

Ik waarschuw niet, ik leg uit. En ik ben er als het niet goed gaat. Ook als ik het er niet mee eens ben. Apart is dit. Ik denk juist dat NIX18 ouders meer moeten wegkijken en negeren. Want per slot heb je die afgedwongen afspraak dat je kind niets gebruikt tot het 18e jaar.
Ja, of je gaat direct over tot maatregelen natuurlijk.

Jamie

Jamie

10-10-2015 om 22:12

Annej

Zeggen dat je het als ouder niet toestaat of faciliteert zegt niets over het geven van straffen. Dat ben ik niet van plan.

Ja, mijn kinderen kunnen het in het geheim doen maar ik heb liever dat ze in het geheim sporadisch kunnen roken of drinken dat dat ze hun gang kunnen gaan terwijl ik er naar kijk. Dan roken/drinken ze veel meer namelijk dan dat ze het in het geheim doen en dan is mijn doel al meer behaald dan met jouw methode.

Jamie

Jamie

10-10-2015 om 22:17

o enne

Natuurlijk leg ik uit... ik waarschuw ook niet en ik ga geen straffen geven of je moet het natuurlijk als een straf zien als ik zeg dat MIJN geld niet naar drank, drugs of rookwaar gaat. Ze krijgen dus geen zakgeld meer maar dat zie ik niet als een straf, ze weten gewoon dat mijn geld daar niet aan wordt uitgegeven. Ze zullen dus, als ze het niet meer in het geheim kunnen doen, meer geld moeten gaan verdienen om hun dingetje te faciliteren.

Dat kan Jamie

Dat kan best het gevolg zijn. Het kan ook zijn dat je er gewoon dan geen zicht op hebt en dat je kinderen onnodige risico's lopen. En een vertekend beeld hebben van middelengebruik als verboden en strafbaar.

Mari39

Mari39

10-10-2015 om 22:21

nee annej

Het is niet een afgedwongen afspraak. Net als jij leg ik uit wat er slecht aan is en dat het niet mag. Van de wet. Dat ik het ook uitermate slecht vind en het nooit zal goedkeuren. Maar ook zeg ik dat ik weet dat ik het niet kan tegenhouden als mijn kinderen het uiteindelijk toch doen. Maar ik zal ze niet zelf die sigaret joint. of glas bier geven.

Mari39

Mari39

10-10-2015 om 22:25

Ik zal het ook niet faciliteren. Niet financieel dus inderdaad geen geld maar ook niet in mijn huis toestaan. Maar dat heb ik al eerder gezegd geloof ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.