Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
16

16

05-10-2015 om 11:53

Chillen met 16 jaar - thuis met andere


Jamie

Jamie

10-10-2015 om 22:54

Annej

Hoe weet jij of jouw kinderen geen risico's lopen? Waarom zouden mijn kinderen het wel in het geheim buitenshuis doen en jouw kinderen niet? Alleen omdat ze het bij jou thuis wel mogen? Onzin. Jij loopt net zoveel kans dat jouw kinderen het ook elders gaan doen, niet onder het toezicht van mama als die van mij. Misschien nog wel meer.

Tja jamie

Dat is dan toch echt hun eigen verantwoordelijkheid. Je mag hopen dat ze die weten te nemen maar je kinderen hebben ook een eigen persoonlijkheid en keuzes.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-10-2015 om 23:37

Semantiek

Hoezo afgedwongen? Het is geen afspraak, het is een statement. Ik geef aan dat ik alcohol onder de 18 niet okee vind. Dat nemen ze in hun achterhoofd mee als ze ergens zijn. Die van mij gaan echt niet voor de halve fles. Die nemen met een slecht geweten een half glaasje.

En dat is volgens mij ook wat je terugziet in de cijfers over Nix18.

En ja wij praten ook. En ik leg ook uit.

Slecht geweten

Zelf ben ik niet zo van de emotionele chantage. Bovendien mag je best van een glaasje bier genieten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-10-2015 om 09:06

Klopt

Maar geldt dat ook als ze 12 zijn?

En je blijft in de semantiek hangen. Dit is namelijk geen emotionele chantage. Ik speel niet in op hun gevoel. Zou uitdragen dat winkeldiefstal niet okee is voor jou dan ook onder emotionele chantage vallen?

Wat kun jij begrippen zwaar maken zeg.

Jamie

Jamie

11-10-2015 om 14:50

grappig

Eerst zeg je over buitenshuis gaan halen: " Het kan ook zijn dat je er gewoon dan geen zicht op hebt en dat je kinderen onnodige risico's lopen. En een vertekend beeld hebben van middelengebruik als verboden en strafbaar."

Als ik dan zeg dat jouw kinderen het net zo goed buitenshuis gaan doen omdat ze het zat zijn om altijd met hun moeder te drinken zeg je: "Dat is dan toch echt hun eigen verantwoordelijkheid. Je mag hopen dat ze die weten te nemen maar je kinderen hebben ook een eigen persoonlijkheid en keuzes."

Waarom zouden mijn kinderen anders zijn dan die van jou? Waarom ben je zo bang dat mijn kinderen het wel buitenshuis MOETEN gaan doen? Ze stappen ook niet in een auto zonder rijbewijs, stelen geen spullen in winkels als ik zeg dat ze dat niet moeten doen en ga zo maar door.

crimineel hoor Jamie

Het lijkt me ook niet nodig om middelengebruik te criminaliseren en het op een lijn te stellen met autorijden zonder rijbewijs en stelen.
Niemand zegt dat jou kinderen buitenshuis middelen gaan gebruiken. Punt is, je hebt er maar beperkt invloed op en dan ben ik van mening dat je er beter openlijk mee om kunt gaan, tenzij het over extreme zaken gaat natuurlijk, want het eind is zoek.

nina

nina

11-10-2015 om 16:56

vergelijking

Het drinken van alcohol en rijden zonder rijbewijs kun je niet met elkaar vergelijke. Alcohol mag je niet in het openbaar kopen of drinken onder de 18, dan krijg je het niet mee of een boete. In huiselijke kring mag het wel onder de 18 gedronken worden zonder dat je een boete krijgt. Je mag het wel verkopen onder de 18 als je achter de kassa zit bij een supermarkt, terwijl je het zelf niet mag kopen of drinken in het openbaar. Hoe absurd is dat?
Rijles mag je wel nemen onder de 18, je kunt je rijbewijs halen onder de 18 en mag zelfs onder de 18 rijden als er iemand naast je zit die tegen betaling heeft aangegeven dat ie jou onder zijn/haar hoede neemt, de ouders meestal. Ben je 18 dan mag alles, zonder begeleiding.

Jamie

Jamie

11-10-2015 om 19:39

Openlijk?

Ik ga er zeer openlijk mee om, ik praat er over met ze maar bij mij thuis wordt het niet gefaciliteerd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-10-2015 om 23:26

Juist ja Jamie

En daarom is het ook geen issue hier. Geloof niet dat er hier in huis een puber rondloopt die vindt dat zijn levensgeluk afhangt van het al dan niet drinken van alcohol. Het is een middel, meer niet.

Die van 16 is het afgelopen jaar tweemaal in Duitsland geweest en heeft naar eigen zeggen beide keren een (1!) biertje gedronken. Juist omdat hij weet hoe het zit, wat alcohol kan doen en wat wij daar van vinden. We hebben het daar van te voren ook over gehad en ik heb gezegd dat ie zijn verstand moet gebruiken en dat heeft ie gedaan. Je kunt niet weten hoe dit gegaan zou zijn zonder Nix18 maar ik weet van mijn eigen jeugd dat het toen vooral onder jongens heel normaal was om je vol te laten lopen met bier. Nix18 maakt dat die standaard eraf is. Ze weten dat het maatschappelijk gezien niet gewenst is en een heleboel zijn daar blijkbaar gevoelig voor. Dat zie je terug in de cijfers.

Mari39

Mari39

12-10-2015 om 08:11

Voor nix18

Stonden hier op vrijdagmiddag allemaal jongeren van 16 en 17 (en wie weet ook wel jonger) in de stad flink te drinken, dan was het namelijk happy hour in de kroeg. Dat zie je nu niet meer. De bar mag het niet schenken aan -18 en ook ouders zijn er meer bewust mee bezig. Scheelt dus heel veel in alcoholgebruik onder jongeren.

En inderdaad, wij hebben het vaak over genotmiddelen. Is geen taboe en bespreken dan over het gezonde verstand dat je erbij komt houden. Niets geen geheimzinnig en autoritair gedoe dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.