Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gsm op school

Wat zijn de regels omtrent gsmgebruik op de school van jullie kinderen? Zijn die regels veranderd per 1 januari? En wat vind je ervan? Ik ben benieuwd of er veel is veranderd.  Hier is het van geen regels naar een gsmverbod gegaan.  Ik vind dit echt belachelijk maar ik weet dat heel veel ouders er heel blij mee zijn. 


Kimdekim schreef op 12-01-2024 om 15:01:

Ja ik heb het gezien. Ik begrijp nog steeds niet waarom hij niet in de pauze mag.

Dus je hebt niet gehoord dat docenten zich veiliger voelen omdat ze niet gefilmd worden, dat er meer en zelfs open sollicitaties komen op scholen met een totaal verbod en dat het leidt tot meer fysieke activiteiten van de leerlingen in de pauze? 

Index224 schreef op 12-01-2024 om 14:59:

[..]

Dan heb je denk ik toch niet goed gekeken/geluisterd. Lubach zegt dat alleen al aanwezigheid van de telefoon in de klas (dus ook in de telefoontas) zorgt voor afleiding.

Dat heb ik wel degelijk gezien/gehoord. En ik vind ook dat telefoons niet bij de leerling in de buurt moeten zijn tijdens de les. Ik snap alleen niet waarom dat ook voor pauzes en tussenuren geldt. 

Index224 schreef op 12-01-2024 om 14:59:

[..]

Dan heb je denk ik toch niet goed gekeken/geluisterd. Lubach zegt dat alleen al aanwezigheid van de telefoon in de klas (dus ook in de telefoontas) zorgt voor afleiding.

Daar kan de telefoon ook ringen, trillen etc. bij alle berichten die binnenkomen. En dat keer 26. En leerlingen stoppen hun rekenmachine in de tas, een leeg hoesje, hebben meerdere telefoons bij zich etc. 

Als er een geheel verbod is op telefoons in de school, kan de telefoon tenminste ingenomen worden. 

Kimdekim

Kimdekim

12-01-2024 om 15:10 Topicstarter

troelahoep schreef op 12-01-2024 om 15:09:

[..]

Daar kan de telefoon ook ringen, trillen etc. bij alle berichten die binnenkomen. En dat keer 26. En leerlingen stoppen hun rekenmachine in de tas, een leeg hoesje, hebben meerdere telefoons bij zich etc.

Als er een geheel verbod is op telefoons in de school, kan de telefoon tenminste ingenomen worden.

Dat laatste begrijp ik niet. 

Het meest extreme wat ik heb meegemaakt op telefoongebied was op een mbo. Leerlingen de les uitliepen omdat ze gebeld werden voor 'zaken' of door familie. Of dat zelfs gewoon tijdens de les deden, misschien nog wel erger.  Er werd ook geregeld gefilmd, zowel andere leerlingen als leraren (ook tijdens de les). Precies door de leerlingen waarbij de emoties heel hoog opliepen als het ging om 'schending' van privacy overigens. 

Ook als leerlingen in de pauze zaken aan het doen waren, moesten die zaken eerst afgemaakt worden voor ze de moeite namen om weer in de les te komen. Bij die hen heeft hun opleiding geen prioriteit, wat maakt dat het extreem lastig lesgeven is, ook voor de mensen die er wel komen om iets te leren. 


Kimdekim schreef op 12-01-2024 om 15:10:

[..]

Dat laatste begrijp ik niet.

Nou, als er geen echt verbod is maar alleen een niet heel harde 'regel' dat de telefoon voor in de telefoontas moet zitten, dan heb je geen poot om op te staan om telefoons in te nemen. 

Bovendien kan die telefoon als die in de tas voor in de klas zit er toch nog uitgehaald worden om wat voor reden dan ook (gaat af en moet afgezet worden, leerling bewaart geodriehoek in het hoesje, leerling neemt hem mee bij het naar de wc gaan etc.).

Cato45 schreef op 12-01-2024 om 13:11:

Bij mijn dochter op school mogen telefoons niet meer in de klas en wordt later bekend gemaakt of er verdergaande maatregelen komen.

Mijn dochter zit in de brugklas heeft moeite met de aansluiting in de klas. In de pauzes zit ze vaak alleen, met haar telefoon. Ik zou het voor haar erg vervelend vinden als ze in de pauzes niet meer op haar telefoon mag. Je zou kunnen denken 'dan moet ze wel', of 'dan komt het in de groep wel goed', maar ik weet wat mijn dochter allemaal nu al probeert om aansluiting te krijgen en ik heb daar een hard hoofd in.

Natuurlijk kan ze straks een boek pakken, maar dat biedt haar voor nu niet de troost en afleiding die ze zoekt.

Dat vind ik zo zielig. Hebben ze geen schoolbieb of studieruimte waar ze kan zitten in de pauze met tafeltjes en computers. Zo kwetsbaar alleen in de pauze zitten is verschrikkelijk en zonder een houding kunnen geven al helemaal. Dan duurt de pauze uren. Ik had vroeger ook een jaar geen aansluiting kunnen vinden en weet nog hoe verdrietig en eenzaam dat voelt. 

Kimdekim

Kimdekim

12-01-2024 om 15:31 Topicstarter

troelahoep schreef op 12-01-2024 om 14:59:

[..]

Nou ok, maar ik heb ook gezegd dat het anders nauwelijks te handhaven is en je mag van mij aannemen dat dat zo is. Verder heeft iemand het punt aangehaald van cyberpesten en filmen tijdens de pauze. Jij doet niets met de argumenten waarom telefoons niet zijn toegestaan op school, maar hakt er alleen maar op in.

Dat van cyberpesten dat heb ik overheen gelezen.  Ik denk dat virtueelpesten ook plaats kan vinden na school.  Filmen vind ik ook een groot probleem.  Mi zou op het filmen van leraren of medeleerlingen met het doel te voor gek te zetten een schorsing moeten staan.  

Aan de andere kant hoor ik ook niks over de voordelen van een gsm. Het is echt niet alleen maar slecht.  Zo is er een toename te zien in bereikbaarheid op sociaal gebied tussen mensen.  Het is gemakkelijker contact te houden.  Nederlands gaat inderdaad iets achteruit door het gebruik van een gsm maar de Engelse taalvaardigheid wordt significant beter. Daarnaast geven leerlingen aan dat leren mbv een digitaal middel als leuker wordt ervaren.  In het geval van mijn dochter heb ik het idee dat zij niet minder sociaal wordt door het gebruik van een gsm ze kan juist vriendinnen eerder bereiken.  Ook is de leeftijd waarop kinderen seksueel actief worden is later geworden door het gebruik van social media. Het online flirten is in de plaats gekomen van wriemelen in het fietsenhok. Dat brengt ook gevaren met zich mee maar heeft dus als bijkomstigheid dat er op latere leeftijd gesekst wordt. Voor mij is dat niet perse iets positiefs maar voor sommige mensen wel.  

Kimdekim

Kimdekim

12-01-2024 om 15:32 Topicstarter

troelahoep schreef op 12-01-2024 om 15:24:

[..]

Nou, als er geen echt verbod is maar alleen een niet heel harde 'regel' dat de telefoon voor in de telefoontas moet zitten, dan heb je geen poot om op te staan om telefoons in te nemen.

Bovendien kan die telefoon als die in de tas voor in de klas zit er toch nog uitgehaald worden om wat voor reden dan ook (gaat af en moet afgezet worden, leerling bewaart geodriehoek in het hoesje, leerling neemt hem mee bij het naar de wc gaan etc.).

Dan gaan telefoons toch in het kluisje? Dat moet hier ook.  En hier namen ze ook al telefoons in als kinderen tijdens de les op die telefoons zaten. Dus dat had eigenijk niet gekund?

troelahoep schreef op 12-01-2024 om 15:18:

Het meest extreme wat ik heb meegemaakt op telefoongebied was op een mbo. Leerlingen de les uitliepen omdat ze gebeld werden voor 'zaken' of door familie. Of dat zelfs gewoon tijdens de les deden, misschien nog wel erger. Er werd ook geregeld gefilmd, zowel andere leerlingen als leraren (ook tijdens de les). Precies door de leerlingen waarbij de emoties heel hoog opliepen als het ging om 'schending' van privacy overigens.

Ook als leerlingen in de pauze zaken aan het doen waren, moesten die zaken eerst afgemaakt worden voor ze de moeite namen om weer in de les te komen. Bij die hen heeft hun opleiding geen prioriteit, wat maakt dat het extreem lastig lesgeven is, ook voor de mensen die er wel komen om iets te leren.


Dat beeld heb ik ook van het MBO van mijn zoon.

Mijn zoon heeft nu een afspraak dat hij uit de klas mag als hij zijn schoolwerk in rust wil doen. Dat is toch van de zotte. Verveeld zich ook vaak omdat hij als een van de weinigen wel zijn werk op orde heeft, dus dezelfde stof wordt uit den treure herhaald omdat de mede studenten gewoon werk niet inhalen en dan vragen blijven stellen over eerder behandelde stof.

Kimdekim schreef op 12-01-2024 om 15:32:

[..]

Dan gaan telefoons toch in het kluisje? Dat moet hier ook. En hier namen ze ook al telefoons in als kinderen tijdens de les op die telefoons zaten. Dus dat had eigenijk niet gekund?

Je zij dat je niet begreep waarom telefoons niet gewoon in een tas voor in de klas konden. 

Ysenda schreef op 12-01-2024 om 15:37:

[..]

Dat beeld heb ik ook van het MBO van mijn zoon.

Mijn zoon heeft nu een afspraak dat hij uit de klas mag als hij zijn schoolwerk in rust wil doen. Dat is toch van de zotte. Verveeld zich ook vaak omdat hij als een van de weinigen wel zijn werk op orde heeft, dus dezelfde stof wordt uit den treure herhaald omdat de mede studenten gewoon werk niet inhalen en dan vragen blijven stellen over eerder behandelde stof.

Dat is exact het beeld van de opleiding waar ik was. Want inderdaad, die leerlingen die hun telefoon belangrijker vonden waagden het ook nog om de leraar erop aan te spreken dat zij de stof niet konden volgen. De actieve leerlingen gingen zelfs onderpresteren omdat de norm toch al heel erg laag lag (mbo4 nog wel), dus presentaties werden expres minder goed gemaakt . 

Bij ons op school is het ook thuis of in de kluis. Bij overtreding moet de telefoon bij de conciërge ingeleverd worden en kan daar een half uur na je laatste uur weer opgehaald worden. Na 3 keer krijg je een vierkant rooster voor 1 dag en worden je ouders ingelicht.
Er zijn voor de pauzes spelletjes beschikbaar of tafeltennisspullen. Er is pauzesport in de gymzaal.
En al onze leerlingen hebben een iPad of een laptop, dus daar zie ik ze ook wel mee in een tussenuur of pauze.
Zoon zit op dezelfde school en heeft met zijn vrienden een vaste plek afgesproken en heeft het spelletje Uno in zijn tas zitten. Van te voren vond hij het heel stom, maar nu hoor ik hem er eigenlijk niet over.

Iemand in de 5e die een schoolregel stom vindt, moet daar zelf achteraan en niet klagen bij mama dat ze nu alleen zit.

Kimdekim schreef op 12-01-2024 om 14:04:

[..]

Vroeger mochten we ook naar de kroeg toen we 15 waren. De gsm is heel erg geïntegreerd in het dagelijks leven. Vraag me af hoeveel leraren de hele dag niet op hun telefoon gaan. Denk geen. Ik ga zelf ook meteen als ik pauze heb even op mijn gsm kijken. Niet ipv kletsen maar daarnaast. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld geleerd en digitale agenda te gebruiken. Dat moest echt van school. Papieren was geen optie. Moest nu dus ineens een papieren agenda gaan gebruiken. Heel onhandig want alles staat in de telefoon. Natuurlijk zijn er manieren om er omheen te werken de vraag is alleen waarom zou dat moeten. Wat maakt het uit of iemand op zijn tussen uur met haar vriend op een andere school snapt of een boek leest of airhockey speelt? Dat er in de klas geen telefoon mag begrijp ik helemaal. Maar in je eigen tijd?

Ik heb mijn telefoon nodig om te kunnen inloggen op de schoolsystemen 😅.

Buiten dat: er is nu eenmaal een verschil tussen docenten die aan het werk zijn en de leerlingen. Volgroeide hersenen en hersenen in ontwikkeling. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.