Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het grote speelgoedtopic

In navolging van diverse Viva topics hierbij een centraal speelgoedtopic. Zo hebben we alle speelgoedvragen en -tips bij elkaar. Dus wil je weten welke spelletjes leuk zijn voor een kleuter, waar je op moet letten bij het kopen van een trampoline of wat leuk is als cadeautje van je neefje van 1 of je buurmeisje van 10, vraag het hier!


Mijn dochter van 4 vindt diamond painting erg leuk. Goedkope setjes daarvan vind je ook bij Action. En strijkkralen, maar ik weet niet of je die al bedoelde met kraaltjes. Speelzand vindt ze ook leuk, maar vind ik persoonlijk meer gedoe. Krimpfolie hebben we van de week gedaan. Super leuk, maar snel klaar. De tekenmachine, zoals we zo'n projector noemen, is in fases ook in trek. En stempels mist nog in je rijtje, al doet de mijne er niet zoveel mee.
Oh en een spirograaf past misschien ook, maar eerlijkheidshalve is dat hier nog geen succes, want het lukt haar niet en dan frustreert ze.

Bb19bb21 schreef op 11-08-2023 om 22:06:

Mijn kind wordt in het najaar twee. Erg fysiek (overal opklimmen, hollen, enz). We hebben al een ouder kind, dus veel is er al in huis (loopfiets, driewieler, klimrek, step). Wat zijn leuke cadeaus?

Onze dochter (net twee) heeft voor haar verjaardag stapstenen gekregen. Die zijn groot succes en een goede voor het creëren van een parcour. 

Aangezien er al veel klimspul in huis is kan je misschien juist ook gaan voor iets wat juist de kleinere motoriek stimuleert. Een goede knikkerbaan of klei. 

Bijtje82

Bijtje82

12-08-2023 om 09:40

Neweve schreef op 12-08-2023 om 09:21:

[..]

Onze dochter (net twee) heeft voor haar verjaardag stapstenen gekregen. Die zijn groot succes en een goede voor het creëren van een parcour.

Aangezien er al veel klimspul in huis is kan je misschien juist ook gaan voor iets wat juist de kleinere motoriek stimuleert. Een goede knikkerbaan of klei.

Twee en een knikkerbaan.. 😁 die zou ik dan weer niet zo snel aanraden. 

Misschien eerder een leuke houten treinbaan. Dat is bij mijn meiden nog steeds een succes, zij spelen bij hun oma nog regelmatig met die baan waar hun vader zelfs nog mee gespeeld heeft.

De dames hebben een houten keukentje op hun kamer, maar daar wordt nooit mee gespeeld. Zit er zelfs aan te denken om hem weg te doen. Dan kan ik in dat hoekje een leuk kaptafeltje maken. 

Bijtje82 schreef op 12-08-2023 om 09:40:

[..]

Twee en een knikkerbaan.. 😁 die zou ik dan weer niet zo snel aanraden.

Misschien eerder een leuke houten treinbaan. Dat is bij mijn meiden nog steeds een succes, zij spelen bij hun oma nog regelmatig met die baan waar hun vader zelfs nog mee gespeeld heeft.

Er zijn best mooi banen met grote ballen (bijvoorbeeld van smart max). Hier hebben ze bij de opvang een baan met houten blokken. Onze dochter rent daar altijd als eerste naar toe. 

Trein is ook een goed idee! Ook de duplotrein wordt hier veel gebruikt. 

Stapstenen zijn misschien wel een idee. 
We hebben een duplo trein, maar daar vindt ze niets aan. Nou ja, slopen vindt ze nog wel leuk. Het is echt een slopertje. Datzelfde gaat denk ik gelden voor een knikkerbaan: slopen is OK, maar in elkaar zetten doet ze niet. 

Hebben jullie idee voor een jongen die 9 wordt? Budget max 20 euro.

Een voetbal mits hij van voetballen houd, een piepschuim zweefvliegtuig (Big Bazar of met licht Blokker), een waterpistool. 

Even navragen of hij al gravitrax heeft, en dan een aanvulling erop of op marktplaats op zoek naar een leuke starter pakket. 
Stukje Lego, knutselspullen.

Dit jaar heb ik mijn neefje en nichtje (7 en 9) allebei een boek gegeven. Een Donald Duck leesboek en het boek "Alles wat je moet weten over scheten". Volgens mij waren was beide een succes. Ze hebben al zo veel speelgoed.

Tara82 schreef op 12-08-2023 om 21:43:

Dit jaar heb ik mijn neefje en nichtje (7 en 9) allebei een boek gegeven. Een Donald Duck leesboek en het boek "Alles wat je moet weten over scheten". Volgens mij waren was beide een succes. Ze hebben al zo veel speelgoed.

Dat is ook een leuk idee ja, alleen niet geschikt voor in het speelgoed topic dat zou beter passen in het kinderboeken topic.

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2023 om 10:00

Ik kwam dit net tegen, niet voor een 9 jarige maar wel heel leuk voor kinderen tot een jaar of 6 denk ik?

https://amzn.eu/d/gN5ac3z

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2023 om 10:04

Deze is misschien wel leuk voor de 9 jarige? Een RC auto.
https://www.geschiktspeelgoed.nl/speelgoed/buiten/afstand-bestuurbare-autos/

Ze hebben hier een overzicht van het beste buiten speelgoed van 2023
https://www.geschiktspeelgoed.nl/speelgoed/buiten/

Mijn ruim 8-jarige maak je vooral blij met games, roblox kaart of nintendo kaart.
Lego technic zou eventueel ook nog wel in de smaak vallen, ook al heeft hij in het algemeen weinig met lego. Een stripboek valt ook altijd goed. En hij vindt kaart/bordspelletjes soms wel leuk. 
En anders geld of een bol.com oid; ik vind die leeftijd ook heel geschikt om geld te vragen en dan zelf iets te kopen. De tijd van echt 'speelgoed' raken ze langzaam uit en de gemiddelde goede game is toch al snel 60 euro ofzo.

Bedankt! Ook voor de boekentip!

PhilDunphy schreef op 13-08-2023 om 20:53:

Mijn ruim 8-jarige maak je vooral blij met games, roblox kaart of nintendo kaart.
Lego technic zou eventueel ook nog wel in de smaak vallen, ook al heeft hij in het algemeen weinig met lego. Een stripboek valt ook altijd goed. En hij vindt kaart/bordspelletjes soms wel leuk.
En anders geld of een bol.com oid; ik vind die leeftijd ook heel geschikt om geld te vragen en dan zelf iets te kopen. De tijd van echt 'speelgoed' raken ze langzaam uit en de gemiddelde goede game is toch al snel 60 euro ofzo.

Met 8 jaar uit echt speelgoed? Hier werd tot een jaar of 11 nog wel met de Playmobil en Gravitrax gespeeld door mijn dochters en mijn zoons speelden nog lang met Lego en Knex. Zo'n gamekaart zouden ze niks mee doen, dus dat verschilt nogal per kind.

Yoja schreef op 13-08-2023 om 22:02:

[..]

Met 8 jaar uit echt speelgoed? Hier werd tot een jaar of 11 nog wel met de Playmobil en Gravitrax gespeeld door mijn dochters en mijn zoons speelden nog lang met Lego en Knex. Zo'n gamekaart zouden ze niks mee doen, dus dat verschilt nogal per kind.

Dat laatste klopt zeker. Mijn 8 jarige heeft een hekel aan Knex, Lego (technic uitgezonderd, vindt hij af en toe nog leuk), Playmobil en Gravitrax. Het is allemaal in huis, maar trekt hem totaal niet. Toen hij in de Intertoys gids mocht kijken naar wat hij leuk zou vinden om voor zijn verjaardag te vragen, kon hij echt helemaal niks aanwijzen wat hem wel leuk zou lijken. Het is gewoon echt geen speel-kind. Lezen en gamen daarentegen kan hij beide úúúren doen, buiten voetballen is ook zeer in trek. Maar ja, een voetbal heeft hij al en heel veel meer heb je niet nodig  

(mijn bijna 7-jarige speelt wel graag, ook met Lego enzo. Ik verwacht dat hij op zijn 9e inderdaad wel te porren is voor hetgeen jij opnoemt)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.