Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Bekende OO'er

Bekende OO'er

30-05-2015 om 16:39

Hoe kom ik aan een huurder die gaat scheiden?

We hebben het ruim een jaar geprobeerd maar huurders nemen (omdat je vader te weinig geld heeft) die zelf te weinig geld hebben schiet niet veel op. Ze lopen nu al 2000 euro achter.

Ik heb de kamer weer op een paar sites gezet maar waar zoeken mensen die gaan scheiden voor woonruimte? Eigenlijk zoeken we nu dus een wat ouder iemand want het opvoeden van 19/20 jarigen ben ik nu ook wel zat.


Palke

Palke

30-05-2015 om 17:40

Maar

Mensen die gaan scheiden zijn over het algemeen niet de mensen die het meest te besteden hebben. Advocaatkosten die uit de klauwen lopen, waardevermindering van een evt. koophuis dat misschien ook niet wordt verkocht maar wel nog moet worden afgelost...dat is nu niet echt dat je zegt een stabiele of ideale situatie. Plus dat die persoon, als er kinderen zouden zijn, misschien ook wel kinderen laat komen bij je vader. De vraag is of dat kan en gewenst is.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

30-05-2015 om 19:52

Ja, ze hebben niet veel te besteden dus daarom kunnen ze een kamer met zolderkamer huren toch?

Angela67

Angela67

30-05-2015 om 20:16

student? buitenlandse werknemer?

?

Palke

Palke

31-05-2015 om 00:14

Maar

Maar 19-20-jarigen hebben ook niet veel te besteden en die lopen nu 2000 euro achter, dat is meer mijn punt.
Je zou misschien eens kunnen denken aan een gastoudergezin/-opvang zijn voor buitenlandse studenten zodat je door een organisatie wordt betaald.
Voor 1 student krijg je iets van 400 euro weet ik van 1 organisatie.
Daar zit dan wel avondeten bij, maar misschien is dat weer anders te regelen. Je hebt dan in elk geval een stabiele betaler en niet mensen die uit armoe een kamer moeten huren en eigenlijk zelfs daar het geld of spaargeld niet voor hebben. Zet een stapelbed neer en je hebt 800 euro.

het zou nu aan moeten trekken

Mensen in scheiding zitten nogal eens in vakantiehuisjes, en aangezien de zomervakantie eraan komt droogt dat aanbod op. Dat zou voor jou(w vader) dus weer gunstig moeten zijn, zou je denken.

Ik gaf geloof ik de vorige keer de tip om een briefje op te hangen bij het Juridisch Loket. Maar aangezien die hun spreekuren tot bijna niks hebben teruggebracht komen daar niet meer zoveel mensen. Je zou een soort foldertje kunnen maken en die verspreiden onder advocatenkantoren in de regio. Zoek op familierechtadvocaten, en stuur een briefje (of mailtje) rond.

Sterkte ermee

Temet

marktplaats

Ik denk dat de meeste mensen gewoon op marktplaats kijken. Tenminste, daar zet mijn zus haar kamer altijd op als ze die wil verhuren. Werkt prima en snel.

Als je in een wat grotere plaats woont is er op Facebook meestal ook wel een pagina te vinden. Zoek maar eens. In Amsterdam heb je verschillende. Kamers te huur Amsterdam bv als zoekterm. En dan met je eigen stad.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

01-06-2015 om 08:14

Palke

Gastouder/opvang? Mijn vader kan niet eens voor zichzelf zorgen

Bekende OO'er

Bekende OO'er

01-06-2015 om 08:19

Temet en Swaen

Temet, ik vermoed dat ze ook gewoon op sites kijken maar welke dan, waarschijnlijk niet tussen de studenten.

Swaen, tja daar moet je wel voor betalen, kan ik doen natuurlijk misschien krijg ik dan wat ander volk dan een Hongaar die op de Dam werk als ober heeft en één of ander vaag stel.

We gaan de huurders een allerlaatste ultimatum geven omdat er zelfs ook geleend geld zit in die 2000 helaas en er elke keer beloftes worden gedaan ivm werk wat eind mei zou beginnen.

Elke maand zonder huurder is ook een maand minder en ik geloof er niet meer in dat al dat geld terug komt en daarbij zijn we bang dat we weer geld aan die zolderruimte moeten gaan besteden.

Oh ik ben er zo klaar mee, het financiële en ander gedoe rond mijn vader is mij al meer dan genoeg en dan ook nog huurbaas spelen en 'opvoeden' (waarom zou je vóór de eerste van de maand moeten betalen als je loon pas rond de 24ste komt bijv en durven klagen over dingen bij zo'n achterstand en durven lenen bij iemand die het financieel waarschijnlijk nog slechter heeft dan jij) is echt te veel. Ik wil gewoon iemand die huurt, niet zeurt en gewoon betaalt maar dat is blijkbaar al teveel gevraagd.

Ik snap iets niet

TO, je zegt dat je een zolderkamer verhuurt aan mensen die weinig te besteden hebben. Ik neem dus aan dat je eer ook weinig voor vraagt. Toch slaag je erin om iemand 2000 euro achterstand op te laten lopen. Hoe is dat mogelijk? Waarom laat je dat zo uit de klauwen lopen? Diegene had al veel eerder uit die kamer gezet moeten zijn.

Ik zou geen kamer meer verhuren als je er niet wat zakelijker en professioneler mee om kunt gaan.

Palke

Palke

01-06-2015 om 11:11

Nee

Nee je bent alleen huis waar ze slapen/leren en evt. eten, maar daar kun je zelf invloed op hebben door een klein keukentje neer te zetten waarop gekookt kan worden.
Maar als je vader daar ook niet betrouwbaar in is dan zal dat niet lang duren

Ik denk dat Mark gelijk heeft. Jij bent er veel te veel bij betrokken, je regelt veel te veel voor je vader en bent daar niet zakelijk genoeg voor.
Is het niet mogelijk om je vader onder bewindvoering te stellen?
Er zijn financieel buddy's, maar ook het zwaardere geschut eens op hem loslaten?

Bekende OO'er

Bekende OO'er

01-06-2015 om 12:10

Mark en Palke

Zo makkelijk is het niet en dat weet je alleen als je er in zit. Als je nog zo jong bent en je raakt je baan kwijt zijn er geen uitkeringen etc.

Als ze zwart op wit hebben dat er in mei weer een baan is dan zet je ook niet iemand het huis uit en het grootste probleem is dat het huis en de kamers nou niet echt heel courant zijn. Ook de schoonmaak is een probleem en het roken van mijn vader in huis en zo nog vele andere zaken.

Verder is het natuurlijk mijn huis niet en zien we die mensen amper. Overigens had ik best 100 euro lager willen gaan zitten in de huur maar ik geloof niet dat het dan beter was gegaan. We hebben dus de 400 aangehouden maar voor hetzelfde geld was de achterstand dus nu maar 800 als we wel 300 hadden gevraagd.

Koken is geen probleem, mijn vader kookt nooit dus een extra keuken is niet nodig en ik zou ook niet weten wie dat moet betalen (mijn vader staat ook 1500 rood).

Verder hoe kan ik nu veel te veel regelen voor mijn vader? Dat is helemaal niet zo en een bewindvoerder kost ook geld en dat is er niet. Ik zie dat ook niet als oplossing omdat er iets speelt waar ook een bewindvoerder geen vat op heeft maar dat gaat te diep om dat hier te bespreken.

Palke

Palke

01-06-2015 om 13:03

http://www.basta-amsterdam.nl/projecten/budgetbuddy/
Bel ze (of bij jou in de buurt) anders eens of deze hulp wel gratis is, het wordt gedaan door vrijwilligers namelijk.

Misschien kan jij het pasje innemen tot die tijd? Of gaat je dat te ver?
Diepere problemen gaan ons ook niks aan, maar het leek me handig om via een organisatie in elk geval zeker te zijn van betaling voor de huur. Als je 400 krijgt zou je daar weer een schoonmaakster van kunnen betalen als blijkt dat je met 300 al goed uit de problemen kan komen.

Ik ben trouwens werkloos en gescheiden, dus ik weet helaas maar al te goed hoe het werkt zonder werk/uitkering

Ook weet ik dat je soms dingen uit handen moet geven om er zelf niet aan onderdoor te gaan en ik heb het vermoeden dat jullie met hulp van buitenaf wat meer rust zouden kunnen krijgen.

Katniss

Katniss

01-06-2015 om 13:24

Gescheiden mensen

De gescheiden mensen die ik ken (en dat zijn er nogal wat) gaan echt niet op een kamer zitten met gebruik van kdt, in ieder geval niet als ze kinderen hebben. Ik ken er wel een die een zolderkamer had bij mensen in huis, maar wel met eigen voorzieningen.

O ja hoor

Ik had de gescheiden man van een collega een tijdje in huis. Tot hij een appartement kon huren. Het vakantiehuisje van een familielid was nogal ver van zijn werk. Alle soorten mensen zoeken voor kortere of langere tijd woonruimte.
Het is alleen nogal lastig om in de advertentie voor woonruimte aan te geven dat je op zoek bent naar een 'gescheiden man'.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

01-06-2015 om 14:35

Katniss en Palke

Het gaat om een grote kamer én een grote zolder. Mijn vader heeft er geen probleem mee als er dan zo nu en dan wat kinderen zijn. Het geeft ook niet als het tijdelijk is als ze de huur maar betalen

Palke: wat denk je dat we allemaal al niet geprobeerd hebben. Het werd oorlog tussen mijn broer en mijn vader toen dus dat hebben we er niet meer voor over. Een buitenstaander zal ook niet geaccepteerd worden. We gaan binnenkort wel weer kijken of we datgene kunnen oplossen waardoor het vermoedelijk weer zoveel slechter gaat met de financiën.

Wij kunnen onze handen er niet vanaf trekken vind ik en ik wil ook best betalen voor schoonmaak maar dat wel mijn zus niet om allerlei redenen maar goed nu ga ik er toch weer te diep op in. Ik neem je tips wel mee hoor maar ik beslis daar niet in mijn eentje over. Een buitenstaander zal de problemen niet kunnen oplossen, daar moet ten eerste iemand wel voor willen meewerken....

Noet

Noet

01-06-2015 om 14:45

maar

op een gegeven moment komt het moment dat er dwang van buitenaf bij komt (en dan bedoel ik niet jullie als kinderen)

Wat dat betreft zijn jullie als begeleiders van het pappen en nathouden maar structureel wordt het zo niet opgelost.

Er is op dit moment voor jullie vader dus ook helemaal geen noodzaak om te veranderen. Jullie als kinderen lossen het toch wel op en dat weet hij.

Een oom van mij, zonder kinderen, hebben wij wel eerst echt volkomen laten vallen. Toen pas zag hij in dat hij hulp nodig had, en hebben zijn zussen dat weer opgepakt. Hard, maar nodig. Dat gaat nu alweer een jaar of 10 goed.

Oppas gezocht

Bekende OO'er, begrijp ik na post #12 dat je eigenlijk een oppas zoekt voor je vader?
Als ik voor mijn kind een kamer zocht, zou ik niet kiezen voor een kamer in een huis waar de hoofdbewoner rookt en ik begrijp dat hij niet erg schoonmaakt. Wie in scheiding ligt heeft al genoeg zorgen aan zijn/ haar hoofd; die wilt niet daarbij oppasser zijn voor een alleenstaande oudere man.
Je wilt dat mensen betalen zodat je vader minder kosten heeft, maar zO te lezen, wil je ook wat gemoedsrust. En dat hebben die huurders prima in de gaten, lijkt mij.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

01-06-2015 om 17:52

absoluut niet

Hij kan de huur etc niet betalen dus hij kreeg van ons de keuze: of de auto er uit of een huurder er in en zijn privacy kwijt. De huurder hoeft niets te doen verder.

Anneke

Anneke

01-06-2015 om 21:14

snap het niet

Het lijkt mij dat hij veel te duur woont. Hij moet in een huis wonen wat hij o.b.v. zijn uitkering/pensioen zou moeten kunnen betalen. Misschien is een aanleunwoning een idee, gewoon een woon- en slaapkamer en niet meer dan dat.

Je moet de oplossing niet bij anderen zoeken, maar bij je vader en zijn huidige situatie. En die veranderen. Op jouw manier trek je alleen maar nog meer problemen aan.

Noet

Noet

01-06-2015 om 21:21

Anneke

dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als ik deze bekende OO-er goed ken dan is het huis passend bij het inkomen, maar niet bij het uitgave gedrag van vader.

Servicekosten Anneke

Vroeger had je goedkope ouderenwoningen. Nu heb je alleen nog aanleunwoningen. Die zijn vaak juist niet goedkoop en bovendien moet je servicekosten betalen. Veel woningen zijn sterk in prijs gestegen als je er in trekt. Blijven wonen in een woning waar je al lang woont heeft de huur niet sterk doen toenemen. Of in een koopwoning die al grotendeels is afbetaald.
Een ouderenwoning gaat je niet helpen. Een verhuizing is net zo'n puzzel.
Vader geeft meer geld uit dan hij heeft. Op grond van zijn inkomen in een andere woning komen zal dat niet verbeteren.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

01-06-2015 om 21:23

Klopt

Natuurlijk woont hij te duur maar ja, er komen in zijn woonplaats amper huizen vrij en hij is afhankelijk van een buurvrouw die voor hem kookt, de was doet en ze komen bij elkaar over de vloer voor gezelschap. Verhuizen is ook duur natuurlijk en dan krijg je vaak een woning voor 100 euro goedkoper. Twee jaar geleden dacht hij beet te hebben met zijn extreem lange woonduur maar helaas er gingen drie urgenten voor.

Hij had dus de keus: auto weg, huurders in huis, of op een grotere afstand een kleiner huis nemen en hij wilde de huurders dus dat moeten we ook accepteren. Als ze netjes 400 zouden betalen is hij uit de problemen.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

01-06-2015 om 21:25

Noet

Precies, die auto kan hij niet betalen.

Daarnaast: er verdwijnt gewoon geld, het kan niet anders. Hij pint geld en we weten niet waar het blijft (hij ook niet) en ja we roepen al tien jaar dat hij de bonnetjes moet bewaren, jaar in jaar uit, elk jaar weer opnieuw, vorige week weer...

Suze

Suze

01-06-2015 om 21:56

Onder curatele?

Je schrijft dat geld "verdwijnt". Wat bedoel je?
Dat het gestolen wordt (door zijn huurder)?
Of dat hij het opmaakt aan iets, maar dat jullie niet weten waaraan?

Als hij al jarenlang geen bonnetjes bewaart, gaat hij dat vast niet opeens wel doen.

Kan hij niet onder curatele (of iets dergelijks) gesteld worden, zodat hij niet zelf geld kan pinnen?
Maar alleen van een van jullie een beperkt bedrag per week krijgt (en dat bijv. de boodschappen alvast met jullie gedaan wordt, zodat hij maar erg weinig ander geld nodig heeft0?
Of verdwijnt dat dan ook weer?

Geen simpele oplossing vrees ik.

Anneke

Anneke

01-06-2015 om 23:03

Precies

Als een externe bewindvoerder geen optie is, doe je het zelf. Geef hem weekgeld en doe samen boodschappen. Bespreek wat voor dingen hij die week wil kopen. Binnen een paar maanden is hij van z'n schuld af en jullie van de zorgen. Als hij dat niet wil zou ik m'n handen ervan af trekken. Hoe moeilijk dat ook is, maar op een gegeven moment is toch de maat vol? Je wilt toch inzichtelijk hebben hoe dat geld zomaar verdwijnt? Of heb je al vermoedens?

Katniss

Katniss

01-06-2015 om 23:25

Hoeveel pinnen

Kun je niet met hem afspreken dat hij 100 euro per week mag opnemen en dat hij daar alles mee moet doen. Mijn vader is (denk ik) van dezelfde leeftijd, heeft ook een duur huurhuis (ruim 600 euro) en een auto, en weigert ook met pin te betalen. Volgens mij komt hij prima rond van zijn 100 euro per week, is ook niet zo moeilijk in je eentje. Mijn moeder hebben we een tijdje op een budget van 50 euro gezet. Ze kreeg dan af en toe wel boodschappen en sigaretten, maar dat lukte ook.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

02-06-2015 om 08:42

allemaal al gedaan

Hebben we allemaal al gedaan maar het werd echt oorlog tussen mijn vader en broer en als mijn broer zijn handen er vanaf trekt is het niet meer te handelen voor mijn zus en mij. Mijn broer woont het dichtst bij en mijn zus kan al helemaal niet vaak langs komen. Probleem is dus dat de buurvrouw kookt voor hun samen dus wij bemoeien ons niet met de boodschappen en dat is natuurlijk ook een prima oplossing.

Ik geloof niet dat de huurders geld stelen want dan hadden ze de lening allang terugbetaald (zo dom zijn ze wel).

Ik heb alles weer op een rijtje en ga vrijdag een heel duidelijk gesprek voeren en ook zeggen dat wij het nu zat zijn. Het is echt om te huilen de cijfers van de laatste maanden.

Zelfbeschikking

....en wat gebeurt er als je je handen ervan aftrekt, gewoon laat gebeuren wat er dan gebeurt en hoe erg is dat?

Ik schat in dat je vader er dan zo'n financiele puinhoop van maakt dat er op een gegeven moment vanzelf ofwel schuldsanering oid komt. Of, als je vader oud is en feitelijk helemaal neit meer voor zichzelf kan zorgen een spoedopname in een verzorginshuis oid. Hoe erg is dat?

Ik denk dat het je vooral veel rust zou geven om het probleem bij je vader laat. Waarom is je er zoveel aan gelegen de situatie te redden, terwijl je vader daarin tegenwerkt. Waarom wil je op dit vlak zijn leven leven? Ik zou ook boos worden als mijn kinderen mij voor de keuze stelden die jij hier geeft. Als ik er een financieel potje van wil maken, dan ben ik vrij om dat te doen namelijk. It's my life.......

Bekende OO'er

Bekende OO'er

02-06-2015 om 09:41

tja

Ook weer makkelijk gezegd als je de situatie niet kent. Je laat iemand toch niet in de schuldsanering vallen als dat absoluut niet nodig is? Verder belt hij ons als hij niet meer kan pinnen. Het is ook zo vreemd dat wij alledrie prima met geld kunnen omgaan en hij er zo'n moeite mee heeft en omdat we niet goed begrijpen waar dat geld naar toe gaat wil je hem blijven helpen om dat uit te zoeken. Hij kan nog geen 10 meter normaal lopen, heeft geen internet, geen internetbankieren etc. Waar gaat dat geld naar toe? Als we hem laten vallen komen we daar nooit achter.

Maar goed, zoals ik al zei gaan we hem vrijdag duidelijk maken dat dit zijn laatste kans is en als hij nu geen bonnen bewaard we ook niet meer helpen.

Noet

Noet

02-06-2015 om 09:49

tja

zo'n budget beheerder kost geld, maar die weten dat ze beginnen met een persoon met een geldprobleem en mogelijk schulden.
Daar wordt het budget dan ook op vast gesteld en vervolgens wordt dat steeds een beetje ruimer.

Ik heb het gezien bij mijn collega. Begon met een schuld van bijna 30.000 euro. Maar toen hij vorig jaar overleed was hij al jaren uit de schulden, kon op vakantie had een behoorlijke spaarpot, maar zat nog steeds bij zijn budgetbeheerder, want dat gaf rust. Want het was niet de eerste keer dat hij zo'n schuld had.
Hij is niet de schuldsanering in geweest.

Ook zijn vader en zussen konden het niet aan. Via het bedrijfsmaatschappelijkwerk is hij bij de budgetbeheerder terecht gekomen.

In het begin had hij een budget van 40 euro per week voor alles, en later werd dat meer toen de schulden afgelost waren. Meer kreeg hij ook niet op zijn rekening gestort. Als hij bv op vakantie wilde moest hij dat aangeven en dan werd afgesproken hoe dat geregeld zou worden.

Ik zou dit zeker als harde optie bij je vader neerleggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.