Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Msw

Msw

19-12-2023 om 10:38

Kinderalimentatie nu er geen andere partner meer is


Volgens mij veranderd er weinig aan de alimentatienormen:



Rapport Alimentatienormen vernieuwd

Vanaf
2024 geldt een nieuwe versie van het rapport Alimentatienormen.
Inhoudelijk is er vrijwel niets gewijzigd. Wel is het rapport volledig
herschreven en is de opbouw van het document grondig herzien. De nieuwe
versie van het rapport wordt begin 2024 gepubliceerd. Tot die tijd is de
huidige, onderstaande versie van het rapport van kracht.



Van de site Rechtspraak.nl
Er wordt nog altijd gerekend met een netto besteedbaar inkomen, zoals al jaren wordt gedaan.

Msw

Msw

04-01-2024 om 16:40 Topicstarter

Hoi,

Ik begrijp dat het niet duidelijk was hoevaak ik de kinderen heb.
De kinderen zijn 5 dagen bij mij en 9 bij hun moeder en dit herhaald zich elke week. 
Dus een 40/60 regeling.

De vraag is meer of er bij een nieuwe berekening rekening wordt gehouden met wat wij 2,5 jaar geleden hebben afgesproken zonder tussenkomst van rechter.
En of ze een herberekening zou kunnen afdwingen via de rechter als ik daar niet aan mee wil werken. 

Ze woont nu nog bij haar ex in hun huis waar ze vanaf dag 1 na de scheiding mee samenwoont en waarmee ze samen het huis heeft gekocht waarin ze dus ook vanaf dag 1 samenwoont. Ze heeft dus zelf totaal geen inzicht in haar financiele situatie als ze daar vertrekt. 

Msw

Msw

04-01-2024 om 16:49 Topicstarter

Jonagold schreef op 19-12-2023 om 14:18:

Je had natuurlijk niet in het huis hoeven blijven wonen, dus die hogere hypotheek heeft niets met het verhaal te maken. Dat je niet zomaar bereid bent meer te betalen omdat haar relatie stukgelopen is snap ik helemaal hoor, maar hou wel voor ogen dat het om je kinderen gaat en ga er ook niet allerlei zaken bij trekken die er niet toe doen. Zorg dat je niet al negatief dit traject in gaat, dan vind je namelijk al gauw dat jij wat tekort komt. Maar houd het belang van je kinderen voor ogen. Dié moeten het uitgangspunt zijn. Ik zou nog wel graag van je willen horen hoeveel dagen de kinderen nou precies bij haar zijn en hoeveel bij jou, dat maakt voor het plaatje nogal uit.

Maar hoe dan ook zou ik het nu gewoon officieel willen regelen en vastleggen. Dus laat inderdaad een berekening maken bij het LBIO, dan weten jullie allebei waar je aan toe bent. Bespaart je waarschijnlijk in de loop der tijd veel gedoe en dat is vaak meer waard dan geld.

Gezien de huizenmarkt en mijn salaris was dit nog altijd de beste optie. Daarnaast ligt mijn huis op loop afstand van school, bleef er tenminste nog 1 ouder in de voor de kinderen veilige omgeving (want zei ging direct samen wonen met een oudere man).  Het belang van de kinderen staat altijd boven aan wat ook was toen we de afspraak maakte.

kinderen zijn 5 dagen bij mij 9 bij hun moeder en dat herhaald zich zo elke keer. De zomer vakantie is 50/50. En verder indien nodig schuiven we wat.

inprincipe zal de berekening of jullie afspraak gewoon hetzelfde blijven. Dat haar woonomstandigheden veranderen is niet toe te rekenen aan JULLIE scheiding dus heeft het geen gevolgen voor jullie kinderalimentatie berekening
Is die wel via de rechter bekrachtig of notarieel vastgelegd of minimaal per e-mail bevestigd zodat er iets is om als bewijs te dienen?

Msw

Msw

05-01-2024 om 09:22 Topicstarter

Ysenda schreef op 04-01-2024 om 22:14:

inprincipe zal de berekening of jullie afspraak gewoon hetzelfde blijven. Dat haar woonomstandigheden veranderen is niet toe te rekenen aan JULLIE scheiding dus heeft het geen gevolgen voor jullie kinderalimentatie berekening
Is die wel via de rechter bekrachtig of notarieel vastgelegd of minimaal per e-mail bevestigd zodat er iets is om als bewijs te dienen?

Ik heb een brief met daarin financiele afspraken zoals uitkoop bedrag voor het huis en ook de hoogte van de kinderalimentatie. Deze was noodzakelijk voor het hoofdelijkonslag van de hypotheek en haar uitkoop regeling.

Daarnaast heb ik een ouderschapsplan waarin het staat die ook door ons beide is ondertekend maar nooit door een rechter of notaris is bekrachtigd.

'Gezien de huizenmarkt en mijn salaris was dit nog altijd de beste optie.' Het is fijn dat je op deze manier de problemen van de huizenmarkt hebt kunnen ontlopen. Je ex-vrouw heeft dat kunnen doen door onmiddellijk te gaan samenwonen. Maar nu loopt ze er wel tegenaan.  Het is echter jouw probleem niet meer.
Ergens heb ik het gevoel dat je een voor jou zo gunstig mogelijke regeling hebt weten te maken. Misschien is mijn gevoel niet terecht. Maar op een of andere manier wil je er niet aan om alles een keer te laten berekenen en vast te leggen. Het is allemaal half half. Dat kan, zo kun je door blijven gaan, met steeds weer vragen (wat als dit, wat als dat) en steeds weer nieuwe redeneringen, en mogelijk ook nieuwe discussies. Het is maar waar je voor kiest. 

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.