Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Msw

Msw

19-12-2023 om 10:38

Kinderalimentatie nu er geen andere partner meer is

Hallo allemaal,
2 jaar geleden is mijn ex vertrokken en samen gaan wonen met een andere man. we habben destijds een bedrag afgesproken voor kinder alimentatie zonder dit te laten berekenen of vast te laten leggen.
Nu 2 jaar verder gaat ze ook van die andere man af en nog voordat ze ergens anders woont vraagt ze of ik 100 euro meer wil betalen wat ik uiteraard niet wil.

De situatie is als volgt:
De kinderen 5 en 9 zijn 5 dagen bij mij en de rest bij hun moeder.
Ik ben in het huis blijven wonen en heb hierdoor een hogere hypotheek moeten nemen.
Ik zit op het zelfde salaris als 2 jaar geleden.
Ik heb een oudere dochter uit een vorige relatie die toen 2 dagen van de 14 en nu 7 van de 14 bij mij woont.

Ik zou graag weten waar ik sta in dit verhaal?
Ze zegt het te willen laten uitrekenen maar hiervoor heeft ze mijn financiele situatie nodig lijkt mij.
Ze gaat nu alleen wonen wat een positief effect heeft op haar inkomen. Kindgebonden budget, 1 ouder korting, alle toeslagen en kinderbijslag etc.

Iemand met ervaring?
PS: We waren niet getrouwd en hadden ook geen geregistreerd partnerschap. Enkel een samenlevings contract en een huis samen.

Alvast bedankt


Ik zou het gewoon door de berekening (laten) halen. Daarvoor is inderdaad wel inzicht nodig in jouw financiële situatie. Ik zou dat eerst zelf even doen.

Kinderen zijn 5 van de 7 dagen bij jou? En dan zijn er nog je kinderen uit een eerdere relatie. Zal vast geen heel hoog bedrag uit gaan komen.

Ik zou dit sowieso laten uitrekenen want als de kinderen maar 2 dagen in de week bij hun moeder zijn, waarom moet je dan nog meer alimentatie betalen? Lijkt me dat de grootste kostenpost bij jou ligt.

Index224 schreef op 19-12-2023 om 10:43:

Ik zou dit sowieso laten uitrekenen want als de kinderen maar 2 dagen in de week bij hun moeder zijn, waarom moet je dan nog meer alimentatie betalen? Lijkt me dat de grootste kostenpost bij jou ligt.

Het zou kunnen. Wellicht heeft/had ze amper inkomen en hij wel. Dan kan het zijn dat dat verschil niet opweegt tijdens de korting die je krijgt omdat de kinderen meer bij hem zijn. 

Maar een heel hoog bedrag zal er niet uitkomen. 

Je kunt zelf een proefberekening laten maken, waarbij je haar inkomen inschat. 
Het zou mij niets verbazen als uit de berekening komt dat je minder gaat betalen. Dat komt dan vooral door de toeslagen. 
Wie betaalt de kleding, sport, hobby, etc.?

Het beste is om te laten berekenen. Mijn ervaring is dat het niet snel 100,- per maand zal veranderen. Als het veranderd, kan het ook zijn dat jij zelfs minder hoeft te betalen.
Je zou kunnen kijken of het verschil erg groot is, door gebruik te maken van een van de online tools. Die berekening kun je zien als richtlijn. Officieel uitrekenen zou ik laten doen door het LBIO.

Daarnaast hangt de hoogte van de bijdrage levensonderhoud voor de kinderen ook heel erg af van afspraken die gemaakt worden over wie de kosten betaald. Als dat bij de moeder ligt, dan zal jij meer moeten betalen per maand, maar dan heb je verder geen extra kosten.

Zijn ze 5 dagen per maand bij jou en de rest bij moeder of 5 dagen per week, dat is mij niet duidelijk.
Ik zou het laten berekenen en vast laten leggen. 
Ook omdat je andere dochter nu week op week af bij je woont ipv een weekend per 2 weken.

 Goed gezien Masami!  Ik las het als 5 dagen per week bij hem. Maar dat staat er niet. 

5 dagen per maand of 5 dagen per week is wel een verschil. Maar dan nog zou ik zelf een berekening laten maken. Lijkt me sowieso het beste als uitgangspunt voor een discussie over alimentatie. 

Je had natuurlijk niet in het huis hoeven blijven wonen, dus die hogere hypotheek heeft niets met het verhaal te maken. Dat je niet zomaar bereid bent meer te betalen omdat haar relatie stukgelopen is snap ik helemaal hoor, maar hou wel voor ogen dat het om je kinderen gaat en ga er ook niet allerlei zaken bij trekken die er niet toe doen. Zorg dat je niet al negatief dit traject in gaat, dan vind je namelijk al gauw dat jij wat tekort komt. Maar houd het belang van je kinderen voor ogen. Dié moeten het uitgangspunt zijn. Ik zou nog wel graag van je willen horen hoeveel dagen de kinderen nou precies bij haar zijn en hoeveel bij jou, dat maakt voor het plaatje nogal uit.

Maar hoe dan ook zou ik het nu gewoon officieel willen regelen en vastleggen. Dus laat inderdaad een berekening maken bij het LBIO, dan weten jullie allebei waar je aan toe bent. Bespaart je waarschijnlijk in de loop der tijd veel gedoe en dat is vaak meer waard dan geld.

Even wat dingen om te overdenken. De moeder van de kinderen heeft het over 100,- per maand. Dan komen bij meteen de vragen in mij op:
- Wat betaal je nu?
- Wie betaald welke kosten?
- Hoe komt je vrouw aan dit bedrag?
- Zijn beide kinderen bij haar ingeschreven?

Mijn ervaring daarbij is dat de kans dat zij 100,- per maand meer krijgt dan ze nu krijgt niet zo groot is als je het officieel regelt of je moet nu echt veel te weinig betalen.
Persoonlijk zou ik er dus voor kiezen om het officieel vast te laten leggen. Daarbij wordt alles meegenomen, dus ook het feit dat jij nog een kind hebt welke voor de helft van de tijd bij je woont.

Bedenk daarnaast dat je natuurlijk kunt zeggen "Nee", maar wat heeft dat voor gevolgen? Gaat moeder dan naar de rechter? Dan komen er heel veel kosten op je af.
Heeft moeder het financieel zwaar, dan lijden je kinderen er ook onder.
Wil je het niet aan haar geven omdat je vind dat zij verkeerd met het geld omgaat, dan zou je kunnen kiezen om op een andere manier financieel bij te springen door b.v. de clubjes en de winterjassen te betalen als jij daar nu niets aan bijdraagt omdat je alimentatie betaald. Kortom, het is niet zwart-wit. Het officieel regelen zou ook nog kunnen resulteren dat jij minder hoeft te betalen. Ook dat behoort tot de mogelijkheid.

'Je had natuurlijk niet in het huis hoeven blijven wonen, dus die hogere hypotheek heeft niets met het verhaal te maken.' Hogere woonlasten verlagen toch de draagkracht? Dus het heeft wel invloed. Dat hij ook een anderen woning had kunnen uitzoeken, theoretisch dan, dat telt dan weer niet, de draagkracht wordt niet verhoogd omdat er ergens in het land een goedkopere woning is.
Maar mijn advies zou ook zijn: officieel laten berekenen en dat dan vastleggen. Dat kan bij het LBIO.

Tsjor

tsjor schreef op 20-12-2023 om 07:31:

'Je had natuurlijk niet in het huis hoeven blijven wonen, dus die hogere hypotheek heeft niets met het verhaal te maken.' Hogere woonlasten verlagen toch de draagkracht? Dus het heeft wel invloed. Dat hij ook een anderen woning had kunnen uitzoeken, theoretisch dan, dat telt dan weer niet, de draagkracht wordt niet verhoogd omdat er ergens in het land een goedkopere woning is.
Maar mijn advies zou ook zijn: officieel laten berekenen en dat dan vastleggen. Dat kan bij het LBIO.

Tsjor

Vanaf 1 januari 2023 telt dat wel volgens mij. 30% van het netto inkomen wordt gezien als redelijk woonbudget. 

Panama831 schreef op 20-12-2023 om 08:32:

[..]

Vanaf 1 januari 2023 telt dat wel volgens mij. 30% van het netto inkomen wordt gezien als redelijk woonbudget.

Dan kunnen er  niet veel mensen wonen…

Panama831 schreef op 20-12-2023 om 08:32:

[..]

Vanaf 1 januari 2023 telt dat wel volgens mij. 30% van het netto inkomen wordt gezien als redelijk woonbudget.

Dat klinkt op papier allemaal heel mooi, maar feit is dat hij er nu eenmaal woont. Ze zullen hem niet gaan verplichten te gaan verhuizen.

RoodVruchtje schreef op 20-12-2023 om 12:35:

[..]

Dat klinkt op papier allemaal heel mooi, maar feit is dat hij er nu eenmaal woont. Ze zullen hem niet gaan verplichten te gaan verhuizen.

Nee, maar als hij bijvoorbeeld 50% van zijn inkomen besteedt aan wonen, heeft dat niet voor de volle mep effect op de alimentatie. 

Even plat gezegd: het is niet het probleem van mevrouw en/of de kinderen dat hij "duur woont". 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.