Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Luizen frustratie

Hallo, 

Mijn stiefkinderen hebben inmiddels al zo'n 1,5 jaar last van luizen hebben. En dat vind ik niet normaal. De behandeling is simpel. Twee weken lang kammen, al dan niet icm luizenshampoo. Maar hun moeder lijkt dit niet te snappen of te willen doen. 

Iedere keer als ze bij ons zijn het feest. Dan sta ik mij weer suf te kammen (ze hebben lang haar) of ga weer luizenshampoo halen. Het heeft een hoop tijd, energie en geld gekost. Echt zonde. En onnodig. En het moet stoppen. Zelf heb ik ze ook al 3x gehad in die tijd. 

Hun vader heeft 't er al zo vaak met hun moeder er over gehad, maar er veranderd niets. Ze doet haar best, zegt ze. Maar kamt niet dagelijks (zichzelf helemaal niet), doet soms luizenshampoo, maar dan bijv alleen de jongste. Het blijft een eindeloze cirkel op deze manier. 

We hebben zelfs luizenshampoo meegegeven (ter herhaling vd behandeling). Of een extra goede kam. Plus de vraag of ze zichzelf ook checkt/behandelt. Wordt dan niet gedaan of maar half. Of ze kijkt alleen en plukt de luizen eruit die ze ziet lopen. En dan wordt er gemeld dat ze maar twee luizen heeft gezien. 

De kinderen zijn inmiddels ontzettend gefrustreerd (en wij ook) en die kammen elkaar wel, maar die hebben er wel hulp en ondersteuning bij nodig die ze dus de helft van de tijd niet krijgen.

De verstandhouding tussen moeder en vader is niet best, wat het extra lastig maakt. Iedere week heeft hij het met haar erover. 

Heeft er iemand advies of tips? Moeten (kunnen) we bijv. school, huisarts of GGD erbij betrekken?

Dank! 


Luizenshampoo helpt sowieso niet. En al dat gif maakt luizen hooguit resistent.
Elke dag kammen met conditioner helpt wel. Maar dat doet ze natuurlijk ook niet (hun moeder). Je moet het trouwens wel iets langer dan twee weken doen, want dan komen net de nieuwe eitjes weer uit.
Vervelend inderdaad, ik vraag me wel af hoe ze die luizen steeds weer opdoen? Iemand besmet hen dan toch?
Stuurt school ze niet naar huis?
Op zich zijn luizen niet schadelijk, dus de GGD of huisarts kan weinig doen. Enige hoop is toch de kinderen elkaar laten kammen vrees ik. Hoe oud zijn ze?

Hoe oud zijn de kinderen?
Ik zelf heb het bij mijn dochter weggekregen door haar haar één keertje heel precies te stijlen met de stijltang, die neten konden dus niet meer uitkomen, want ik heb ze allemaal weggebrand. Na al het wassen en kammen was dit eigenlijk de beste oplossing.
Als de kinderen oud genoeg zijn dan zou ik ze er meer bij betrekken. Dat ze bij hun moeder thuis ook blijven vragen of moeder wil checken. En ze kunnen bijv. hun mutsen een tijd niet dragen (of vaker in de wasmand gooien) en hun kussenslopen moeten ook ieder dag vervangen worden.

De shapoos met gif worden al heel lang afgeraden, ruim10 jaar geleden gebruikte ik al van die gifvrije lotion die de luizen en neten verstikt. Dat werkte prima, in één keer. Dus dat zou moeten werken als de kinderen bij jullie zijn.

IMI-x2 schreef op 18-12-2023 om 22:06:

 Dat werkte prima, in één keer. Dus dat zou moeten werken als de kinderen bij jullie zijn.

Als bij moeder de neten wel in kleding of meubels in leven blijven en/of moeder heeft ze zelf ook, dan raken de dochters steeds opnieuw besmet. 

Worden ze er bij de luizencontrole iedere keer uitgepikt en naar huis gestuurd? Misschien eens met de huisarts van de dochters (en van de moeder?) overleggen wat je kunt doen? Misschien kan die het eens met moeder bespreken? 


Mija schreef op 18-12-2023 om 22:11:

[..]

Als bij moeder de neten wel in kleding of meubels in leven blijven en/of moeder heeft ze zelf ook, dan raken de dochters steeds opnieuw besmet.

Worden ze er bij de luizencontrole iedere keer uitgepikt en naar huis gestuurd? Misschien eens met de huisarts van de dochters (en van de moeder?) overleggen wat je kunt doen? Misschien kan die het eens met moeder bespreken?


Ik las laatst in een artikel dat kleding en omgeving ontsmetten niet hoeft. De website van het RIVM bevestigt dit:

"Zijn er extra maatregelen in de omgeving nodig?

Nee, luizen verspreiden zich door van het ene haar naar het andere haar te lopen. Een hoofdluis die niet meer op een hoofd zit, kan niet lang overleven. Er zijn daarom weinig aanwijzingen voor verspreiding via beddengoed of jassen. Het effect van maatregelen zoals het wassen van beddengoed, knuffels, jassen en het stofzuigen van de auto is dan ook onvoldoende bewezen. Ook het gebruik van een luizencape of luizenzak draagt niet bij aan het voorkomen van de verspreiding van hoofdluis."

https://www.rivm.nl/vragen-en-antwoorden-over-hoofdluis 

AnnaPollewop schreef op 18-12-2023 om 21:58:

Luizenshampoo helpt sowieso niet. En al dat gif maakt luizen hooguit resistent.
Elke dag kammen met conditioner helpt wel. Maar dat doet ze natuurlijk ook niet (hun moeder). Je moet het trouwens wel iets langer dan twee weken doen, want dan komen net de nieuwe eitjes weer uit.
Vervelend inderdaad, ik vraag me wel af hoe ze die luizen steeds weer opdoen? Iemand besmet hen dan toch?
Stuurt school ze niet naar huis?
Op zich zijn luizen niet schadelijk, dus de GGD of huisarts kan weinig doen. Enige hoop is toch de kinderen elkaar laten kammen vrees ik. Hoe oud zijn ze?

Dat gebeurt waarschijnlijk op school. 

Courage schreef op 18-12-2023 om 22:51:

[..]

Ik las laatst in een artikel dat kleding en omgeving ontsmetten niet hoeft. De website van het RIVM bevestigt dit:

"Zijn er extra maatregelen in de omgeving nodig?

Nee, luizen verspreiden zich door van het ene haar naar het andere haar te lopen. Een hoofdluis die niet meer op een hoofd zit, kan niet lang overleven. Er zijn daarom weinig aanwijzingen voor verspreiding via beddengoed of jassen. Het effect van maatregelen zoals het wassen van beddengoed, knuffels, jassen en het stofzuigen van de auto is dan ook onvoldoende bewezen. Ook het gebruik van een luizencape of luizenzak draagt niet bij aan het voorkomen van de verspreiding van hoofdluis."

https://www.rivm.nl/vragen-en-antwoorden-over-hoofdluis

Inderdaad Courage! Dit is ook al zeker 15 jaar bekend. Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die dat niet helemaal bereikt heeft. Luizen in de bank bij moeder, daar hoeft niemand bezorgd over te zijn. Wel: luizen op moeders haar. Heel lastig.

Ik zou ook geen advies weten, behalve... accepteren. Dat je nog een paar jaar luizen hebt.

Courage schreef op 18-12-2023 om 22:51:

[..]

Ik las laatst in een artikel dat kleding en omgeving ontsmetten niet hoeft. De website van het RIVM bevestigt dit:

"Zijn er extra maatregelen in de omgeving nodig?

Nee, luizen verspreiden zich door van het ene haar naar het andere haar te lopen. Een hoofdluis die niet meer op een hoofd zit, kan niet lang overleven. Er zijn daarom weinig aanwijzingen voor verspreiding via beddengoed of jassen. Het effect van maatregelen zoals het wassen van beddengoed, knuffels, jassen en het stofzuigen van de auto is dan ook onvoldoende bewezen. Ook het gebruik van een luizencape of luizenzak draagt niet bij aan het voorkomen van de verspreiding van hoofdluis."

https://www.rivm.nl/vragen-en-antwoorden-over-hoofdluis

Weer wat geleerd! Dan zou de herbesmetting door moeder of door andere kinderen op school moeten plaatsvinden. Hoe dan ook zou je in beide gevallen verwachten dat veel meer kinderen op die school niet van de luizen afkomen. 

AnnaPollewop schreef op 18-12-2023 om 21:58:

Luizenshampoo helpt sowieso niet. En al dat gif maakt luizen hooguit resistent.
Elke dag kammen met conditioner helpt wel. Maar dat doet ze natuurlijk ook niet (hun moeder). Je moet het trouwens wel iets langer dan twee weken doen, want dan komen net de nieuwe eitjes weer uit.
Vervelend inderdaad, ik vraag me wel af hoe ze die luizen steeds weer opdoen? Iemand besmet hen dan toch?
Stuurt school ze niet naar huis?
Op zich zijn luizen niet schadelijk, dus de GGD of huisarts kan weinig doen. Enige hoop is toch de kinderen elkaar laten kammen vrees ik. Hoe oud zijn ze?

Inmiddels is er al jaren een wèl werkend luizenmiddel, namelijk de middelen met dimeticon. Twee keer gebruiken met een week ertussen zou moeten helpen, eventueel na nog een week een derde keer. Dan heb je de luizen, en de babyluisjes die uitgekomen zijn na de eerste behandeling wel te pakken.

Moet je inderdaad wel iedereen in het gezin behandelen. Ik vraag me nu vooral af of deze kinderen maar zo weinig bij hun vader zijn dat het niet lukt om daar de behandeling te doen. Als dit al anderhalf jaar speelt, dan moet daar in de tussentijd toch wel een keer de gelegenheid voor geweest zijn? Wel vervelend als hun moeder ze ook heeft en ze door haar opnieuw besmet worden.

Kan vader niet meteen haar checken? Of wil ze dat niet? Het nu er steeds over praten is ook niet fijn. 
Overigens heb ik zelf ook niet altijd alles volgens het boekje gedaan. Mijn kinderen vonden het kammen echt vreselijk waardoor het een hels karwei was. Veel verder dan behandelen en af en toe kammen kwam ik niet. Ik checkte mezelf wel maar dat kon ook echt wel beter.
Toch had ik een aanval altijd snel onder controle.
Ik heb toch het idee dat er meer factoren meespelen, sommige kinderen hebben makkelijker luizen dan andere. Dat idee kreeg ik ook op school, heb lang geluizepluisd.
Als kinderen zo gefrustreerd zijn, kun je ze zelf leren kammen?

Vervelend en helaas herkenbaar. 

Wat moeder betreft kan je niet zo veel. Je zou het nogmaals kunnen benoemen en zeggen dat je de herbesmetting zat bent, maar als ze niet wil dan wil ze niet. Je kan haar moeilijk eigenhandig in komen zepen met shampoo. 

Je zegt dat de kinderen gefrustreerd zijn. Kan je de kinderen dan niet zelf instructies geven wat wassen betreft? Shampoo met dimeticon werkt inderdaad heel goed. Als je de kinderen op het hart drukt dat ze hier hun haar mee moeten wassen, desnoods in het begin iets vaker dan is voorgeschreven zodat je steeds de  babyluisjes die nog uit de neten komen onderschept, dan zou dit voldoende moeten zijn. Dan zouden ze op zich niet niet eens hoeven kammen. Of je zorgt zelf dat ze, als ze er regelmatig zijn, steevast eerst in de shampoo gaan. Die shampoo kan overigens beter iets langer intrekken dan aangegeven. Ik heb er zelfs wel eens mee geslapen toen hier een hardnekkige plaag heerste. Mocht je toch willen kammen: hier was de kam van Assy de truc. Bizar hoeveel neten die eruit kamt.
 
Sterkte, het is echt vervelend. 

PrinsesPluis schreef op 19-12-2023 om 08:37:

Vervelend en helaas herkenbaar.

Wat moeder betreft kan je niet zo veel. Je zou het nogmaals kunnen benoemen en zeggen dat je de herbesmetting zat bent, maar als ze niet wil dan wil ze niet. Je kan haar moeilijk eigenhandig in komen zepen met shampoo.

Dit zag ik iets te goed voor me. Het komt de relatie waarschijnlijk niet ten goede maar het begrip “in de haren vliegen” krijgt eens een andere wending…

"Moet je inderdaad wel iedereen in het gezin behandelen."

Ik vraag me dat oprecht af. Mijn dochter had ooit luizen en partner en ikzelf hebben ze nooit gekregen. Terwijl de luizenbesmetting best enige tijd duurde en dochter niet in quarantaine is gegaan ofzo. 

hier idem. Ooit wel allemaal een keer luizen gehad en na behandelen met shampoo wij als ouders en zusje niet meer. Oudste met lang haar had geregeld luizen. Constant kammen en ging wel "schoon" naar school en bij luizencontrole op school toch weer luizen..... En wij maar kammen, stofzuigen, jassen in zakken, etc. Ze mocht ook niet meer met beste vriendinnetje spelen (want dik haar).
Totdat er een meisje uit de klas verhuisde. Nooit meer luizen gehad.....
(Ik heb altijd wel een vermoeden gehad, maar ja, daar mag je niks van zeggen he? )

En waarom ging je stofzuigen en jassen in zakken doen? Ik dacht oprecht dat iedereen al 20 jaar weet dat dat niet hoeft

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.