Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Temu speelgoed op de opvang.


Ik koop er wel zo nu en dan. En feit dat je denkt het binnen Europa/in Nederland te kopen en er 5 keer zoveel voor betaalt, terwijl het uit hetzelfde China komt is dan wel apart.
Zodra de verzendtijd meer dan 3-5 dagen duurt komt het gewoon uit China, zelfs en ook als je het door hen met een eigen merkje hebt laten bedrukken. 

Caroline80 schreef op 30-03-2024 om 17:47:

[..]

Waarschijnlijk omdat je op hun website hebt gekeken.

Ik krijg altijd Temu reclame voor wol en speelgoed, omdat ik daar ook regelmatig voor winkel op normale sites.

MMcGonagall schreef op 30-03-2024 om 19:11:

[..]

Ik krijg altijd Temu reclame voor wol en speelgoed, omdat ik daar ook regelmatig voor winkel op normale sites.

Zo werkt online marketing. Ik heb net gekeken op de vakantie die ik heb geboekt en krijg nu steeds Sunweb  reclames. 

Daar koop ik absoluut geen spullen voor mijn kinderen, dieren of voor mijzelf. Het is zo goedkoop omdat:
 - er geen richtlijnen zijn voor de veiligheid;
- Sprake is van arbeidsuitbuiting waaronder kinderarbeid!
- Er geen zicht is op de stoffen die in producten zitten. 
- zeer snel kapot. 

Ik heb liever niet dat mijn kinderen in aanraking komen met oa kankerverwekkende stoffen. En wil zeker niet dat mijn kinderen of ikzelf meewerken aan de uitbuiting van anderen voor mijn eigen plezier. Daarnaast stimuleer ik liever lokale ondernemers dan een dictoriaal regime. 

PapaRick

PapaRick

30-03-2024 om 21:46 Topicstarter

Wat grappig dat dit topic zo'n wending genomen heeft.
Ikzelf ben niet per definitie tegen de voorgenoemde webwinkels, het is niet dat ik daar moreel problemen mee heb. 
Ik bestel er zelf mega veel: gereedschap, kabeltjes, cameraspullen, decoraties, lampjes...
Mij gaat het er puur om dat het speelgoed dat je daar kunt kopen niet gecontroleerd is op veiligheid. Niet al het speelgoed zal onveilig zijn maar met jonge kinderen die vanalles in hun mond stoppen willen wij persoonlijk geen risico lopen. Gelukkig zie ik dat veel mensen het met dat laatste eens zijn en ook met dat er dus van een peuterspeelzaal verwacht mag worden dat ze alleen maar gecontroleerd/goedgekeurde/veilig speelgoed gebruiken.

PapaRick schreef op 30-03-2024 om 21:46:

Wat grappig dat dit topic zo'n wending genomen heeft.
Ikzelf ben niet per definitie tegen de voorgenoemde webwinkels, het is niet dat ik daar moreel problemen mee heb.
Ik bestel er zelf mega veel: gereedschap, kabeltjes, cameraspullen, decoraties, lampjes...
Mij gaat het er puur om dat het speelgoed dat je daar kunt kopen niet gecontroleerd is op veiligheid. Niet al het speelgoed zal onveilig zijn maar met jonge kinderen die vanalles in hun mond stoppen willen wij persoonlijk geen risico lopen. Gelukkig zie ik dat veel mensen het met dat laatste eens zijn en ook met dat er dus van een peuterspeelzaal verwacht mag worden dat ze alleen maar gecontroleerd/goedgekeurde/veilig speelgoed gebruiken.

Ok maar je vindt het dus niet erg dat je je kinderen zelf in gevaar bent met (brand)gevaarlijke kabeltjes en lampjes? 

PapaRick schreef op 30-03-2024 om 21:46:

Wat grappig dat dit topic zo'n wending genomen heeft.
Ikzelf ben niet per definitie tegen de voorgenoemde webwinkels, het is niet dat ik daar moreel problemen mee heb.
Ik bestel er zelf mega veel: gereedschap, kabeltjes, cameraspullen, decoraties, lampjes...
Mij gaat het er puur om dat het speelgoed dat je daar kunt kopen niet gecontroleerd is op veiligheid. Niet al het speelgoed zal onveilig zijn maar met jonge kinderen die vanalles in hun mond stoppen willen wij persoonlijk geen risico lopen. Gelukkig zie ik dat veel mensen het met dat laatste eens zijn en ook met dat er dus van een peuterspeelzaal verwacht mag worden dat ze alleen maar gecontroleerd/goedgekeurde/veilig speelgoed gebruiken.

En je vindt het dus ook niet erg dat je andere mensen en kinderen laat werken voor heel weinig geld zodat jij goedkope spullen kan halen, maar je wil zeker wel het beste voor je eigen kinderen. 

PapaRick schreef op 30-03-2024 om 21:46:

Wat grappig dat dit topic zo'n wending genomen heeft.
Ikzelf ben niet per definitie tegen de voorgenoemde webwinkels, het is niet dat ik daar moreel problemen mee heb.
Ik bestel er zelf mega veel: gereedschap, kabeltjes, cameraspullen, decoraties, lampjes...
Mij gaat het er puur om dat het speelgoed dat je daar kunt kopen niet gecontroleerd is op veiligheid. Niet al het speelgoed zal onveilig zijn maar met jonge kinderen die vanalles in hun mond stoppen willen wij persoonlijk geen risico lopen. Gelukkig zie ik dat veel mensen het met dat laatste eens zijn en ook met dat er dus van een peuterspeelzaal verwacht mag worden dat ze alleen maar gecontroleerd/goedgekeurde/veilig speelgoed gebruiken.

Gereedschap? Is dat een beetje fatsoenlijk spul? Ik ben daarvan bang dat het na een maandje stuk is, dat vind ik zonde. 

Ontopic nog: speelgoed zou ik er idd ook niet kopen en ook niet op een opvang willen zien. 

Index224 schreef op 30-03-2024 om 22:20:

[..]

En je vindt het dus ook niet erg dat je andere mensen en kinderen laat werken voor heel weinig geld zodat jij goedkope spullen kan halen, maar je wil zeker wel het beste voor je eigen kinderen.

Laten we dat ook vragen aan de mensen die in ons eigen Nederland uitgebuit worden voor het gemak van de ander en snachts in ploegendiensten in bv koelcellen staan te werken om bv de maaltijdservice op tijd klaar te krijgen voor een honger loontje, die worden uitgescholden en bedreigd door hun meerderen met slechte flexcontractjes zonder urengarantie. Er is overal wat.

PapaRick

PapaRick

30-03-2024 om 23:30 Topicstarter

Index224 schreef op 30-03-2024 om 22:13:

[..]

Ok maar je vindt het dus niet erg dat je je kinderen zelf in gevaar bent met (brand)gevaarlijke kabeltjes en lampjes?

Als je dat werkelijk denkt dan denk ik dat je behoorlijk onwetend bent. Zoals ik al zei heb ik al vaak genoeg rechtstreeks uit China besteld en heb daardoor wat ervaring en kennis opgedaan.

Om het samen te vatten adviseer ik mensen die daar bestellen altijd het volgende: koop vooral geen merkloze spullen, en al helemaal geen namaak elektronica. Bij namaak weet je dat het niet het merk is dat erop staat, maar je weet niet wie wel de fabrikant was. Vooral nep Apple en nep Samsung zijn berucht als gevaarlijk.

Wat koop ik dan wel? Chinese merken die instaan voor hun producten met bijbehorende kwaliteitscontroles. 

Die ervaring gaat al ruim 10 jaar terug toen ik zelf naïef en onwetend in China een namaak HTC One X telefoon kocht. Na een jaar was de batterij kapot maar ik kon hem niet laten repareren omdat de batterij die erin zat geen HTC was. Wat het wel was? Niemand die me dat kon vertellen. Mijn volgende telefoon toen werd een OnePlus, een Chinees merk dat me toen werd aangeraden. Altijd heel tevreden over geweest en inmiddels is dat een bekend betrouwbaar merk geworden dat ook verkrijgbaar is in Nederland. Mijn volgende telefoon werd de toen ook relatief onbekend Chinese Xiaomi Pocophone F1, ook jaren plezier van gehad en ook Xiaomi is inmiddels een gevestigd merk geworden in Nederland. Voor deze Chinese telefoons kan ik dus gewoon originele kabels kopen in China, maar buiten dat zijn er ook andere Chinese merken die goede kwaliteit leveren. Zelf zoek ik vaak reviews van YouTube reviewers met een goede reputatie die Chinese spullen bestellen om te testen, zo kan je een beeld krijgen welke merken goede kwaliteit leveren.

PapaRick

PapaRick

30-03-2024 om 23:55 Topicstarter

Index224 schreef op 30-03-2024 om 22:20:

[..]

En je vindt het dus ook niet erg dat je andere mensen en kinderen laat werken voor heel weinig geld zodat jij goedkope spullen kan halen, maar je wil zeker wel het beste voor je eigen kinderen.

Zeker vind ik het wel erg dat er in China mensen en kinderen werken voor heel weinig geld, maar dat is niet speciaal voor mij. En om te denken dat die uitbuiting niet plaatsvind als je niet rechtstreeks besteld is een illusie.

Groot in het nieuws zijn eens de "Foxconn suicides" geweest. Toen werd bekend hoeveel medewerkers van daar geproduceerde elektronica zelfmoord pleegden. De daar geproduceerde merken waren onder andere voor Apple, Amazon, BlackBerry, Nintendo, Nokia, Cisco, Google, Xiaomi en Microsoft. Het maakt voor die kinderen daar dus niet uit of ik rechtstreeks in China een Xiaomi bestel of hier in een Nederlandse winkel een Apple telefoon koop voor 5x zoveel geld.

Als je denkt dat je het voor de Chinese kinderen beter doet alleen omdat je in Nederland koopt in plaats van in China bestellen dan ben je hypocriet.

Tenzij je daadwerkelijk alleen maar producten koopt die lokaal in Europa geproduceerd zijn. Maar als je het dan echt goed wil doen moet je je hele levensstijl daarop aanpassen omdat dezelfde problemen spelen bij onder andere kleding en zelfs het eten dat je koopt in de supermarkt. Ik ben daar persoonlijk nog niet klaar voor om alleen maar kleding van Europese schapenwol te dragen en geen bananen, chocolade, rijst of vlees meer te eten. En dan zijn er nog honderden andere producten die uit landen komen waar mensenrechten minder zijn dan hier. 

Mocht jij wel al zo ver zijn heb ik daar zeer veel respect voor. Maar ik ben daar niet klaar voor en schaam me daar ook niet voor.

PapaRick

PapaRick

31-03-2024 om 00:20 Topicstarter

_Audrey schreef op 30-03-2024 om 22:22:

[..]

Gereedschap? Is dat een beetje fatsoenlijk spul? Ik ben daarvan bang dat het na een maandje stuk is, dat vind ik zonde.

Ontopic nog: speelgoed zou ik er idd ook niet kopen en ook niet op een opvang willen zien.

Hangt er vanaf wat je nodig hebt, waarvoor je het gebruikt en welk merk je koopt.

Een schroevendraaier set van minder dan 2 euro is inderdaad na 6x gebruik kapot. De iets duurdere maar nog steeds goedkope sets zijn meestal redelijk goed mee te werken om af en toe eens wat mee te klussen. Het zal niet zo goed zijn als een A-merk, maar wel vergelijkbaar met of beter dan een huismerk.

Zelf vind ik het vooral handig voor heel specifiek gereedschap dat je maar een paar keer nodig hebt maar wat hier behoorlijk prijzig is. Zoals een speciale tang om een autoradio uit het dashboard te klikken zodat ik er een bluetooth dongle in kon doen aan de achterkant. Voor 2 euro gekocht en voor die ene keer gebruik prima. Of speciale schroevendraaiers met een speciale kop.

PapaRick schreef op 30-03-2024 om 23:55:

[..]

Zeker vind ik het wel erg dat er in China mensen en kinderen werken voor heel weinig geld, maar dat is niet speciaal voor mij. En om te denken dat die uitbuiting niet plaatsvind als je niet rechtstreeks besteld is een illusie.

Groot in het nieuws zijn eens de "Foxconn suicides" geweest. Toen werd bekend hoeveel medewerkers van daar geproduceerde elektronica zelfmoord pleegden. De daar geproduceerde merken waren onder andere voor Apple, Amazon, BlackBerry, Nintendo, Nokia, Cisco, Google, Xiaomi en Microsoft. Het maakt voor die kinderen daar dus niet uit of ik rechtstreeks in China een Xiaomi bestel of hier in een Nederlandse winkel een Apple telefoon koop voor 5x zoveel geld.

Als je denkt dat je het voor de Chinese kinderen beter doet alleen omdat je in Nederland koopt in plaats van in China bestellen dan ben je hypocriet.

Tenzij je daadwerkelijk alleen maar producten koopt die lokaal in Europa geproduceerd zijn. Maar als je het dan echt goed wil doen moet je je hele levensstijl daarop aanpassen omdat dezelfde problemen spelen bij onder andere kleding en zelfs het eten dat je koopt in de supermarkt. Ik ben daar persoonlijk nog niet klaar voor om alleen maar kleding van Europese schapenwol te dragen en geen bananen, chocolade, rijst of vlees meer te eten. En dan zijn er nog honderden andere producten die uit landen komen waar mensenrechten minder zijn dan hier.

Mocht jij wel al zo ver zijn heb ik daar zeer veel respect voor. Maar ik ben daar niet klaar voor en schaam me daar ook niet voor.

Je reactie is hetzelfde als dat ik op jou openingpost zou reageren 'Wat maak je je druk om kankerverwekkende stoffen? Je kind komt elke dag in aanraking met kankerverwekkende stoffen en lucht die hij/zij inademt is ook al niet gezond. Dus dat giftige speelgoed maakt dan ook niet meer uit.' 

PapaRick

PapaRick

31-03-2024 om 03:30 Topicstarter

Index224 schreef op 31-03-2024 om 00:48:

[..]

Je reactie is hetzelfde als dat ik op jou openingpost zou reageren 'Wat maak je je druk om kankerverwekkende stoffen? Je kind komt elke dag in aanraking met kankerverwekkende stoffen en lucht die hij/zij inademt is ook al niet gezond. Dus dat giftige speelgoed maakt dan ook niet meer uit.'

Dit wist je niet omdat ik me nog niet had voorgesteld op dit forum, maar ik leef volgens de filosofie "Leer leven met met dingen die je niet kan veranderen, maar verander de dingen waar je niet mee kan leven".

De stoffen die nu eenmaal in ons milieu zitten kan ik niks meer aan doen. Wat mijn kinderen wel en niet in hun mond kunnen stoppen kan ik wel een behoorlijk verschil in maken.

Wat de kinderen in China betreft maakt het geen moer uit of ik spullen rechtstreeks van de fabrikant koop of extra betaal voor tussenhandelaren die de doos een keer doorschuiven.

Gezien je reactie ga ik er maar vanuit dat je zelf ook het verschil niet gaat maken voor die kinderen in China. Anders had je wel aangedragen wat ik wel had kunnen doen voor die kinderen.

Tjongejonge, het lijkt wel een hobby hier op t forum om nieuwkomers zo snel mogelijk weer weg te jagen. En maar doorzagen, en maar doorzagen. Fijn dat TO  zo genuanceerd antwoordt, en hopelijk komt hij hier nog eens terug!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.