Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Verbouwing


dan

dan

29-04-2023 om 21:11

Zo'n 12 jaar geleden overal nieuwe ramen met kozijnen, nieuwe deuren (buitendeuren) en een overkapping laten plaatsen. Dit werd wel vrij snel achter elkaar gedaan, niet een dag werken en dan paar dagen niks ofzo en ook nog in het voorjaar, wel zo fijn als de ramen eruit liggen. Onze keuken is een jaar later geplaatst, dit hebben we ook mooi in het voorjaar kunnen plannen, echt ideaal want wel 3 weken zonder keuken gezeten (oude keuken eruit, leidingen laten frezen, dat soort werk). Toen mooi gebruik kunnen maken van onze overkapping en veel buiten gegeten, lekker makkelijk gedaan vooral. 
Ik zie wel enorm op tegen de verbouwing van onze badkamer die echt wel aan vernieuwing toe is, die staat nog niet gepland. 

Caroline80 schreef op 29-04-2023 om 20:58:

Wat zijn jullie allemaal aan het doen als jullie al sinds januari bezig zijn. Wij hebben 15 jaar geleden de begane grond (incl uitbouw) en 1e verdieping in 3 maanden gedaan. Er werd 3 dagen per week aangewerkt. Alles is toen gestript. Nu sinds een week ook weer bezig met een verbouwing op de begane grond. We hopen eind juni klaar te zijn.

15 jaar geleden kun je haast niet vergelijken met 2023 waar dit soort vakmensen zo ontzettend schaars zijn.

Dit is zo herkenbaar. In mijn verhaal is mijn moeder jouw vader. Regelt alle klussen, de mensen, het materiaal, loopt hier constant rond. Nu gelukkig even niet maar halverwege mei begint dat weer wanneer we verder gaan met de verbouwing. 
Jij zal je vader vast heel dankbaar zijn dat hij zoveel doet. Maar je vindt het ook lastig dat daarmee je eigen dagelijks leven overhoop gaat. En daar komt dan nog bij dat hij geen rekening houd met jou en je man zijn wensen qua tijden etc. Ik liep hier ook heel erg tegenaan en mijn man ook, wij vinden het lastig daar iets van te zegggen omdat we niet ondankbaar over willen komen. Ik heb maar gewoon geaccepteerd dat mijn moeder alles regelt en er mensen komen op tijdstippen waar ik niet op zit te wachten. Maar goed, ik kan het ook allemaal zelf gaan doen en dat wil ik ook niet. Dus accepteer ik dat het een enorme puzzel is om alles te regelen (voor mezelf dan hè) . En denk eraan dat er een einde aan komt. Ik snap dat je zoiets hebt van, dit is onze woning en wij bepalen. Maar in de praktijk werkt het toch soepeler als je je flexibel opstelt, de situatie te accepteren hoe dat die is en dan als de verbouwing klaar is dubbel genieten van alle rust en je mooie woning. Daarnaast kan bijv een loodgieter zomaar spontaan zeggen ik kan er over 15 minuten zijn. Als daar het probleem dan mee opgelost is kan ik begrijpen dat je vader niet eerst gaat checken bij jullie of het uitkomt. 
Je kunt ook altijd nog even checken wat je evt zelf kan doen zodat je je vader hiermee kan ontlasten (en hij er tegelijkertijd ook minder is)

Bij een verbouwing ben je toch vaak afhankelijk van de beschikbaarheid van vakmensen. Het is fijn dat je vader van alles regelt. Toch snap ik je irritaties ook. Het zal vast bij meer mensen voorkomen dat ze niet à la minute vrij kunnen nemen op het werk of thuis kunnen werken als er iets gedaan moet worden in huis. 
En dat iemand doodleuk om 7 uur binnenkomt om te klussen terwijl iemand in huis net uit de nachtdienst komt en diegene dat ook weet vind ik gewoon niet netjes. 
Dat heeft niks met dankbaarheid of prinsessengedrag te maken, dat is gewoon irritant.
Dat je vader de verbouwing grotendeels op zich neemt, betekent niet dat hij dan op elk door hem gewenst moment kan binnenvallen en ook niet dat hij gaat over jullie planning. Als hij wel ergens hulp bij wenst, dan is het handiger om dat eerder te overleggen in plaats van op het moment dat je op het punt staat om te vertrekken naar iets of achteraf klagen dat hij alles alleen moest doen.

Ik zou in ieder geval een gesprek aangaan en inzetten op duidelijke en tijdige communicatie over wat er op de planning staat, wanneer, wat/wie er nodig is en wat ieders wensen daarin zijn. 

Tsja, verbouwen is nu eenmaal afzien.
Hoe je het ook doet. Het valt ook altijd tegen!
(Behalve vast als je een groot budget hebt, alles uit kunt besteden en zelf elders kunt verblijven, dan valt het vast mee) 

Wij hebben altijd bijna alles zelf gedaan en het lijkt me echt super als iemand anders het regelt zoals bij jou je vader. 
Dat dat gaat schuren, tsja, dat hoort er gewoon bij lijkt mij. 
Ik zou er gewoon het beste van proberen te maken, echt niet vergeten vaders enorm te bedanken en waarderen en je frustraties proberen te verbergen voor hem. 
Los het gewoon zelf praktisch op. Stuur idd je pubers het huis uit als je ze niet thuis wil hebben. Laat je man oordoppen indoen en gaan slapen en ontvang de vaklui zelf. Probeer vader wat te ontlasten en doe wat zelf en/of terug, het wordt hem vast ook wat veel. Bied je excuses aan voor jullie uitjes (ook al meen je dat niet) en probeer het goed te maken door ander werk van hem over te nemen en hem lekker op stap te laten gaan. Jullie huis, jullie verbouwing. Je kunt niet alles hebben en verbouwen doet nu eenmaal pijn, naar mijn ervaring. 
Probeer te ontspannen en er een feestje van te maken en vind zelf uitlaatkleppen voor je frustraties zonder je vader hiermee nog meer te belasten. 

Ik herken je frustratie wel hoor! Wij hebben onlangs de badkamer laten doen en er was elke keer wat, waardoor de aannemer niet kwam. Dat werd pas gecommuniceerd wanneer wij vroegen waar-ie bleef. Ik ben vaak boos geweest... maar ook bang, want straks escaleert het en komt-ie helemaal niet meer. Als-ie wel kwam, dan schikte ik, altijd... of het me nu uitkwam of niet. Dat is helaas de tijd, die in het voordeel van de schaarse werklui is! Natuurlijk heeft de verbouwing behoorlijke vertraging opgelopen, maar uiteindelijk vergeet je dat gelukkig wanneer het klaar is. Kan me voorstellen dat je uitgaat van het 'klant is koning'-idee, als je niet buiten de familie naar aannemers hebt moeten zoeken. Nee, je mag blij zijn dat er überhaupt iemand komt tegenwoordig.

janice schreef op 29-04-2023 om 17:44:

[..]

Dat het anders loopt, dat weten we ondertussen al. Maar wij zijn toch uiteindelijk wel de klant toch? Het is ONS huis.

Nou het voelt gewoon niet goed, ik ken die man niet, andersom ook niet. Ik laat gewoon geen onbekende met mijn tienerdochters thuis. Daar hoef ik geen goede reden voor te hebben, mijn gevoel zegt, dat doe ik niet, dan doe ik dat niet. Mijn dochters vinden het ook niet prettig. Helaas zijn hun vrienden op vakantie dus kunnen ze daar ook niet heen. Anders hadden we dat echt wel gedaan. De stucadoor was het geen probleem, die woont hier om de hoek en was een jongeman waarvan we de ouders erg goed kennen. Met mijn pa alleen thuis vind ik ook geen probleem.

Je hebt het alleen over je vader. Heb je ook nog een moeder? Zo ja, kan die dan op die dag naar je meiden? Of nog beter, ze gaan een dagje met oma op stap?

Wij hadden laatst ook een klant die melde dat zij betaalde en daarmee bepaalde hoe ik mijn werk moet doen. Die is dus geen klant meer.

Jeetje zeg, ik zou echt even een chill pill nemen als ik jou was en God op je blote knietjes danken dat je vader dit op wil pakken. Ga er maar aan staan met dat gigantische tekort aan vaklui. Ik zou zeggen: doe het zelf en dan zul je zien dat dat inplannen dus niet zo werkt. Ja opzich wel, dan ben je over 2 jaar klaar. 

Marie111 schreef op 01-05-2023 om 18:21:

[..]

Je hebt het alleen over je vader. Heb je ook nog een moeder? Zo ja, kan die dan op die dag naar je meiden? Of nog beter, ze gaan een dagje met oma op stap?

Dan zul je ze helemaal horen! Het is nog niet genoeg dat vader de verbouwing doet: moeder moet dan ook nog met de kinderen op stap.

Vinden jullie het allemaal zo normaal en vanzelfsprekend om zoveel van je ouders aan te nemen?

Pippeltje schreef op 02-05-2023 om 10:17:

[..]

Dan zul je ze helemaal horen! Het is nog niet genoeg dat vader de verbouwing doet: moeder moet dan ook nog met de kinderen op stap.

Vinden jullie het allemaal zo normaal en vanzelfsprekend om zoveel van je ouders aan te nemen?

Ik niet. 

Pippeltje schreef op 02-05-2023 om 10:17:

[..]

Dan zul je ze helemaal horen! Het is nog niet genoeg dat vader de verbouwing doet: moeder moet dan ook nog met de kinderen op stap.

Vinden jullie het allemaal zo normaal en vanzelfsprekend om zoveel van je ouders aan te nemen?

Het wordt steeds gekker. Straks ook nog koken en boodschappen, allemaal voor niets en nog steeds een boze dochter.

Nee, ik vind het niet vanzelfsprekend dat mijn ouders of schoonouders mijn huishouden en een eventuele verbouwing op zich nemen. Ik zou het ook niet willen want mijn vader doet sowieso al te veel alsof het van hem is.

Het ding met een loodgieter die komt terwijl beide ouders zijn werken is dat er wel iemand thuis moet zijn om voor de beste man de deur open te maken.
Als TS haar kinderen niet alleen thuis wil laten met een vreemde man, dan zal ze vrij moeten nemen of iemand anders regelen om erbij te zijn.
Dat lijkt me sowieso handig, want als de loodgieter vraagt waar iets zit of zo lijkt het mij niet dat elke puber dat gewoon weet. 

Pippeltje schreef op 02-05-2023 om 10:17:

[..]

Dan zul je ze helemaal horen! Het is nog niet genoeg dat vader de verbouwing doet: moeder moet dan ook nog met de kinderen op stap.

Vinden jullie het allemaal zo normaal en vanzelfsprekend om zoveel van je ouders aan te nemen?

Vaak vinden oma's dat alleen maar leuk.

Caroline80 schreef op 02-05-2023 om 12:47:

[..]

Vaak vinden oma's dat alleen maar leuk.

Inderdaad, hier gaan alle kleinkinderen graag met hun oma op stap. Ook de pubers. Doen ze hele leuke dingen. 

Caroline80 schreef op 02-05-2023 om 12:47:

[..]

Vaak vinden oma's dat alleen maar leuk.

Ja. Maar er is al irritatie dus grote kans dat dit verzoek niet zo in goede aarde valt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.