Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
annabel68

annabel68

24-03-2013 om 15:22

Openbaar of christelijk onderwijs?

Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik geef les op een openbare basisschool en onze school heeft te maken met terugloop van leerlingenaantal. Onze school niet alleen, alle openbare scholen van de stichting waaronder onze school valt. En ook landelijk is die tendens merkbaar. Nederland vergrijst, dus dat is logisch. Ook christelijke scholen hebben hiermee te kampen. Maar helaas zie ik een groot verschil in leerlingenaantallen tussen christelijke en openbare scholen in mijn regio (midden van het land). De christelijke scholen trekken meer leerlingen. En ik ben zo benieuwd waarom! Ik weet dat niet alle gezinnen christelijk zijn en dat bereikbaarheid niet altijd een rol speelt. Ik hoor wel eens andere redenen: Openbaar onderwijs zou toch niet zo goed zijn, binnen christelijk onderwijs zou meer oog zijn voor normen en waarden en het aantal allochtone kinderen op een openbare school ligt te hoog(ik laat me er even niet over uit wat ik hiervan vind...)
Beste ouders, wat vinden jullie hiervan? Waarom zit jullie kind op een christelijke school? Omdat jullie zelf gelovig zijn? Of om andere redenen?
Als kind zat ik op een christelijke basisschool en de openbare school naast ons..dat kon nooit goed zijn, dat waren heidenen zonder gevoel voor moraal, daar kon en mocht alles! Schandalig! We spreken dan over het begin van de jaren 70. Maar soms heb ik het gevoel dat die mening nog een rol speelt. Is dat zo?
Groet, Annabel


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-03-2013 om 15:49

Hier

Onze oudste zit in groep 7 op een openbare school. In 5 jaar tijd hebben we de boel zien verslonzen. Veel allochtone kinderen erbij, veel nederlandse kinderen uit de naburige achterstandswijk met bijbehoordend taalgebruik, steeds grotere groepen en steeds minder geld volgens de directeur.
Hier in de wijk zijn 4 basisscholen. Waarvan een katholieke. Daar is onze jjongste in januari gestart. Omdat de groepen daar niet zo groot zijn. Omdat de kinderen daar overwegend nederlands zijn en uit onze eigen wijk komen. Op deze school wordt (nog ) niet hard bezuinigt, er is laatst nog een vakleerkracht aangesteld voor handvaardigheid. En de sfeer is er gewoon erg netjes.
De openbare school loopt hier ook leeg. Er wordt tussentijds veel overgestapt naar een andere school. We hebben hier dan ook de keus.
Ik denk dat het hier komt door het publiek wat naar de openbare gaat.

Dendy

Als je uberhaupt iets te kiezen hebt....

Hier is er geen sprake van keuze. Wil je een school dichtbij dan zul je het moeten doen met de school die plek heeft.

Wil je perse kiezen voor een openbare of christelijke school dan kan dat betekenen dat je kind in een andere wijk naar school moet.

Overigens vind ik dat er een groot verschil zit tussen christelijk onderwijs nu en in de jaren 70. Het is veel opener geworden en niet de hele dag met de bijbel op schoot. Dat strenge is er vanaf, al zal dat per school wel verschillen. Ik vind er niets mis mee om je kind naar een christelijke school te laten gaan, ook al zou je zelf niet gelovig zijn. Je kind krijgt wat bijbelse onderbouwing mee. Zolang dat op een relaxte manier gebeurd.

anna van noniemen

anna van noniemen

24-03-2013 om 16:28

Oudste op christelijke voortgezet onderwijs

Niet eens een bewuste keuze, staan wel erg goed bekend in de wijde omgeving, maar hadden ook een speciale zorgklas, wat nog wat extra aandacht betekende voor hem... Godsdienst krijgen ze natuurlijk en er is maandopening, jaaropening enz. Vaak in een erg modern jasje, cabaret bijv. Wel iets wat de jeugd aanspreekt. Prima vind ik dat. wij zijn zelf niet gelovig, dus heb ik zoon gezegd, zie het als een stukje extra geschiedenis en doe er mee wat je zelf wilt. En dat doet hij ook, haalt zelfs nog hoge cijfers ook LOL....

Hier

Kids op een openbare (Dalton) school die juist enorm aan het groeien is. En hier in de buurt een christelijke en openbare school naast elkaar die allebei leeglopen. Denk dat men tegewoordig gewoon veel kritischer is over de kwaliteit van het onderwijs, op welke soort school dan ook.

Hier andersom

De openbare scholen zijn Dalton en Montessori en daardoor juist populairder dan de gelovige scholen. Er komt dan ook een publiek dat nadrukkelijk kiest voor deze vormen van onderwijs.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-03-2013 om 18:10

Herken het een beetje

Al verschilt het hier erg per school.

Nadeel van een openbare school is dat er geen leerlingen geweigerd kunnen worden, is mij verteld. En dat maakt wel eens dat er kinderen opkomen die je niet naast je kind in de klas wil hebben....

De enige school die hier in de omgeving slecht draait is overigens de openbare Jenaplanschool.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-03-2013 om 18:13

Overigens

zitten mijn kinderen op een openbare school en heb ik daar bewust voor gekozen. Juist voor het sociale aspect. Maar dat komt niet omdat deze school openbaar is, maar dat daar vanuit de directie gewoon veel aandacht voor is. Allochtonen en achterstandswijk valt hier erg mee, trouwens. Ik denk dat dat juist veel meer speelt bij de openbare Jenaplanschool.

Annet

Annet

24-03-2013 om 18:24

Ooit gekozen voor openbare school

In eerste instantie hebben wij gekozen voor de openbare school in ons dorp. Niet bewust openbaar, wel bewust niet erg christelijk (die hebben we hier ook in grote mate). De sfeer was prima, het publiek op een normale manier gemengd (geen overheersing van welke soort dan ook, wel alles aanwezig), goede beoordeling onderwijsinspectie. Het vooroordeel dat op een openbare school minder waarden en normen zijn, heb ik ook gehoord. Het tegendeel was waar. Die normen en waarden waren zeer nadrukkelijk aanwezig. Ik heb een buurmeisje meegemaakt dat in groep 7 overstapte, van een zeer christelijke school naar deze openbare school. Zij kon melden dat de openbare school strenger was in hoe je je hoort te gedragen, meer controle had, pesten beter in de hand hield, etc.

Oudste heeft deze school afgerond. Jongste liep vast door het te lage aanbod voor slimme leerlingen. Om die reden zijn we gewisseld van school.
Nieuwe school is een katholieke school op 15 km afstand. Het feit dat de school katholiek is, was absoluut onbelangrijk. Zolang de religie niet overheerst, vinden wij alles prima. Wij gaan voor kwaliteit.

Goede vraag

toen ik in dit dorpje in het zuide van nederland ging wonen, koos ik de school die het dichtste bij ons zat. dat is een katholieke school, nu later zijn alle scholen in een gebouw gekomen. mijn kind heeft doet geen communie, en is dan bijna de enige. achteraf hadden we beter voor de openbare school kunnen kiezen. aangezien mensen die in ons dorp niet zijn geboren, zowiezo kiezen voor de openbare. het speelt dus anno nu nog steeds een rol. maar goed lees dat maar in draadje pestprotocol schorsen.

dorle

dorle

24-03-2013 om 18:59

Gekozen voor

rk kerk school oa omdat dit ook onze geloofsrichting is. Maar dat is op deze en waarschijnlijk veel andere rk scholen een wassen neus. Want het allergrootste deel heeft de school gekozen om de kwaliteit van het onderwijs. Met als gevolg dat je als gelovig kind daar toch een eenling bent. Met het kleine groepje rk kinderen dat nog iets met het geloof doet, kun je hier geen school bevolken. Wat mij betreft afschaffen dat bijzonder onderwijs, alleen nog kiezen voor kwaliteit/methode.

dorle

dorle

24-03-2013 om 19:01

Ik snap je niet

Wat speelt nog steeds een rol en wat heeft dit met het pestdraadje te maken?

Maylise

Maylise

24-03-2013 om 19:43

Keuze

Kwaliteit vind ik het allerbelangrijkste uiteraard bij de keuze voor een school. Daarnaast spelen ook andere factoren mee waaronder geloof. Ik ben zelf Rooms Katholiek dus ik heb ook het liefst een RK school. Echter een RK school die niks aan het geloof doet heb ik dan weer liever niet. Dan liever een openbare school. Dan zijn de verwachtingen die ik naar de school toe kan hebben tenminste duidelijk. Ik zou ook liever voor een actieve protestants christelijke school kiezen dan voor een RK school waar je niks van het geloof merkt. De christelijke identiteit vind ik dus wel belangrijk.

In de praktijk spelen natuurlijk ook andere dingen mee. Als ik helemaal vrij de keuze zou hebben en de kwaliteit gelijk is dan zou ik het liefst kiezen voor een actieve christelijke/katholieke school.

Waarom? Uiteindelijk omdat ik het fijn vindt als mijn levensvisie en die van de school overeenkomen. Ik denk niet dat een openbare school minder goede normen en waarden heeft maar wel dat ze op een andere basis beslissen waarom dit goede normen en waarden zijn bijvoorbeeld. Het is prettig om die overeenkomst te hebben.

Maar goed bovenstaande is vooral theorie want in de praktijk heb ik mijn keuzes vaak op hele andere aspecten gebaseerd. In de praktijk hebben mijn kinderen allerlei soorten scholen bezocht. Op dit moment bijvoorbeeld de openbare basisschool in het dorp. Er is hier maar één school en anders zouden ze naar een ander dorp of de stad moeten voor een christelijke school en dat is om sociale en logistieke redenen niet handig. Bovendien is dit een prettige school waar men zorgvuldig omgaat met de leerlingen dus geen enkele reden om niet voor deze school te kiezen.

De andere kinderen bezoeken een katholieke middelbare school want deze school is kleinschalig, kwalitatief goed, redelijk in de buurt en biedt een rijk aanbod van vakken en extra activiteiten aan. Het katholieke aspect speelde eigenlijk maar een beperkte rol in de keuze hoewel het wel een vrij actief katholieke school is. Mijn man die niet katholiek is vond en vindt deze school ook een prima keuze vanwege deze andere aspecten. Mijn andere zoon zit in de examen klas van een openbare school. Deze school heeft hij zelf redelijk bewust gekozen. Het ontbreken van een levensbeschouwing speelde tijdens de discussie geen enkele rol eigenlijk. Zoon was al 16 toen hij deze school koos (vanwege verhuizing) dus zijn mening stond voorop.

Uiteindelijk merk ik dus dat de levensbeschouwing voor mij niet de belangrijkste rol speelt maar als alle andere factoren gelijk zijn dan zou het wel de doorslaggevende rol kunnen spelen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-03-2013 om 19:56

Nog niet alles gelezen

Maar hier zitten de kinderen inderdaad op een PC school, omdat wij zelf gelovig zijn en ik deze school het best vond aansluiten bij wat we zelf graag wilden. We zijn naar een RK-school geweest, maar dat vond ik een aanfluiting, omdat die zelf niet eens stonden voor wat ze in de schoolgids nog wel aangaven.
Kortom, we hebben bewust voor deze school gekozen. Dat er voor het grootste gedeelte leerkrachten voor de klas staan die geen christen zijn, tja, dat is ook een feit en dat is niet anders. Staat voor mij ook los van hoe ze zijn als persoon en als leerkracht hoor overigens, maar toch vind ik het soms wel jammer, omdat er ook aspecten mee verdwijnen. En ik heb absoluut geen last van het verschil tussen een openbare, rk of pc basisschool, maar we hebben wel gekozen voor wat bij ons past. DAarbij hebben we niet gekeken naar bijv. een percentage allochtonen in de buurt en ik geloof zeker ook niet dat op een openbare school geen moraal is. Dus tja, bij ons is het echt aansluitend bij onze visie en geloof voor zover dat dan mogelijk is op school.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-03-2013 om 20:00

Nog aanvullend

Daarnaast speelde een stuk kwaliteit een grote rol, het goed aangeschreven staan en de sfeer op de school, en daarnaast ook de gesprekken die we van tevoren met de directie gehad hebben.

Sneeuwitje

Tijgeroog

Tijgeroog

24-03-2013 om 21:05

Hier juist andersom

De openbare school waar mijn kinderen zitten is al jaren stabiel qua leerlingenaantal, terwijl de grote kindergolf (nieuwbouwwijk) wel achter de rug is. Toen we 6 jaar geleden naar de open dag gingen waren er van alle leerjaren twee klassen, dat is nu nog steeds zo.
Bij de katholieke school ernaast is de instroom in dezelfde periode ongeveer gehalveerd. En omdat die school veel groter was dan de onze gaat dat om veel kinderen minder. (Ze zijn nog steeds groter, maar niet veel groter meer)
Ik hoor trouwens geen verhalen over slecht onderwijs daar (wel over een andere school in de buurt), de wijk is redelijk blank, dus het is geen zwarte/witte scholen probleem, ik heb werkelijk geen idee wat de oorzaak is.
We wonen trouwens in het katholieke Brabant. En ik heb als atheïst bewust voor een openbare school gekozen, hoewel we ook naar de open dag van de katholieke school geweest zijn, we wilden ons niet blindstaren op het woordje openbaar.

angelina ballerina

angelina ballerina

24-03-2013 om 22:13

Katholieke school

Wij hebben bewust gekozen voor een katholieke school. Niet zozeer vanwege het geloof (al vind ik het goed dat ze er iets van meekrijgen), maar vooral vanwege de sfeer. Op deze school zijn ze behoorlijk van de regels en de structuur waardoor er een rustige prettige sfeer is. De klassen zijn in verhouding tot de openbare scholen klein en er is veel ruimte voor kunst, cultuur, dans en toneel naast goed onderwijs en een duidelijk beleid en goede aanpak met betrekking tot 'zorgenkinderen' (die er overigens in verhouding denk ik weinig zijn).

Ginny - niet mogen weigeren

Hier in de buurt 3 openbare scholen, waarvan 1 'gewoon', 1 Dalton en 1 Montessori. Alle 3 hebben ze wachtlijsten en kunnen dus niet iedereen aannemen. Dat heeft gewoon te maken met de capaciteit van het gebouw. Vol is vol, zeg maar.

Veel scholen

Wij hebben 4 scholen op kleine afstand van huis, ong. Max 5 minuten.

Wij hebben ooit gekozen voor christelijk omdat mijn man gelovig is, veel werkt en ik ze niks er van mee kan geven. Zo krijgen ze toch wat mee. Niks mis mee. Maar.... Met anders gekleurde kinderen, kinderen met problematieken die minder welkom waren en nog andere dingen toch minder positief als de eerste indruk was.

Uiteindelijk zijn we veranderd van school naar een openbare. Waar het pesten minder ontstaat omdat men gewoon gedrag instand houd en kleine accefietjes meteen gecorrigeerd worden. Ieder kind er welkom is, ongeacht huidskleur, geloof, problematiek enz. We zijn blij met de keus.

Ik had juist verwacht van een christelijke school dan men voor iedereen open zou staan om te helpen maar helaas....

Uiteindelijk heeft het niks met geloof te maken maar met de cultuur die op school heerst.

De andere 2 scholen vielen af, de 1 slecht in begeleiding met dyslexie, de andere te gelovig en worden onze kinderen niet toegelaten. Maar we zijn blij met onze wissel. Nu dus openbaar....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mijk

mijk

25-03-2013 om 10:01

Oecumenisch

met uit prostestants christelijke basis veel aandacht voor andere godsdiensten en de grote verhalen. Omdat ik dat ook een mooie culturele baggage vind. School is niet alleen maar wit maar is wel een school waar mensen redelijk bewust voor kiezen. Ik ben vrijzinnig christelijk en man atheist. Deze school is precies de goede mix. Een van de redenen was voor mij wel dat vrienden die op openbare scholen zaten echt minder dan niks van godsdienst wisten en een buurmeisje van school kwam toen wij moesten kiezen met het verhaal dat pasen een vruchtbaarheidsfeest was In groep 8. Ze had niet eens het idee dat het iets met Jezus te maken had. Dat vond ik echt helemaal niks. De buurvoruw kwam hier een kinderbijbel lenen....

Mijk

Anja

Anja

25-03-2013 om 10:16

Drie scholen

10 jaar geleden begonnen tegelijk 3 scholen in een nieuwbouwwijk. Allemaal begonnen ze met ongeveer 10-20 kinderen de eerste dag. Nu is de chr school de grootste.

Wij hebben daarvoor gekozen, omdat we zelf chr zijn opgevoed. Momenteel doen we er niets meer aan maar deze school is eigenlijk te nietchr voor christenen denk ik wel eens. Er zijn ook mensen die een zwaardere school hebben gekozen.

De directeur denkt dat veel mensen kozen voor deze school omdat er weinig allochtonen rondlopen. Niet omdat hij ze niet wil hebben maar omdat ze niet willen. Hij heeft ouders op gesprek gehad die niet eens wisten dat het een chr school was. Toen dat ter sprake kwam en duidelijk werd voor de ouders stapten ze meteen op. Kind ging naar de openbare. Die school is duidelijk veel 'zwarter' en dat blijft toch een issue geloof ik. De reden dat de RK school minder draait heeft met andere redenen te maken (toestand in directie bijv).

els

els

25-03-2013 om 12:15

Katholiek/openbaar

Gezien mijn achtergrond wilden wij de keuze beperken tot katholieke of openbare scholen, met een voorkeur voor openbaar omdat we de kinderen niet-gelovig opvoeden. wel geloven we in de normen en waarden van het katholieke geloof.

In de vorige stad waar ik woonde hadden we de keuze tussen 2 openbare of een katholieke school. De openbare scholen hadden 85 procent allochtone kinderen, waar bij een heel groot gedeelte van deze kinderen geen Nederlands sprak op hun vierde jaar. Dat ging ons te ver. Integratie prima, school moet een afspiegeling zijn van de maatschappij maar in dit geval liep het te veel uit de hand. Door ons kind op de katholieke school te plaatsen weet ik dat ik zelf het probleem vererger. Desondanks voor de katholieke school gekozen, goede sfeer, stond erg goed bekend.

Na de verhuizing zijn de kinderen naar een openbare school gegaan. Staat goed bekend, mooie mix van allochtoon/autochtoon, fijne sfeer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-03-2013 om 12:20

Gonnie

Weet ook niet waar dat opgebaseerd is. Of nou ja dat weet ik eigenlijk wel. Dat kwam uit de mond van een leerkracht die vond dat: onze school een beetje als het afvalputje van de regio fungeert omdat alle kinderen die ergens anders niet meer te handhaven zijn bij ons wel aangenomen moeten worden....
Ik moet zeggen dat dat een aantal jaren geleden wel sterk speelde. Nu merk ik daar niet meer zoveel van. Ik heb al jaren geen zij-instromers met een flinke gebruiksaanwijziging zien verschijnen. Kan zijn dat dit weer gaat veranderen met dat passend onderwijs gebeuren. Kan ook zijn dat men beter geleerd heeft wanneer er wel of niet ja gezegd kan worden tegen een kind.

Hanne.

Hanne.

25-03-2013 om 13:41

Openbaar

Hier veel (stuk of 5) scholen bekeken, katholiek, openbaar en PC. Uiteindelijk bij de openbare gebleven wegens de kleinschaligheid.

De PC school viel bij ons af toen ze aangaven dat met de lunch iedereen moest bidden. Of je geloofde of niet. Da's niet de boodschap die ik mijn kinderen mee wilde geven.

Verschillende aspecten

Ik wil mijn kinderen het liefst op een pc school die klein en sfeervol was, dichtbij, en waar ze goed onderwijs geven, zicht hebben op elk kind en vooruit willen met de school.

Die school is er gelukkig. Als die er niet was geweest hadden we het aspect christelijk misschien losgelaten, tenslotte geven we de kinderen dat thuis ook mee.

Katholiek

Mijn oudste gaat naar een katholieke school (in Engeland) omdat ik katholiek ben en de katholieke school de enige goede school is waar hij in aanmerking voor keam. Hier is het zelfs zo dat je katholiek moet zijn om aangenomen te worden, en omdat het een hele populaire school is moet je ook wekelijks naar de kerk om kans te maken.

Er is wel flink wat diversiteit; indiase / poolse / italiaanse kinderen en nog meer, het is geen 'witte' school. Wel een strenge school en wat ouderwets maar dat past wel bij mijn kind.

Katholiek

Mijn kinderen zitten/zaten op een katholieke school. De redenen om die school te kiezen waren in volgorde van belangrijkheid: dichtbij, leek me een leukere school qua sfeer, organisatie en leerconcept, populatie leek me een betere afspiegeling van de buurt waarin we wonen en in laatste instantie dat het een christelijke school was, omdat ik religie best bepalend vind voor de samenleving, ze het van mij niet zo mee zullen krijgen maar ik het wel belangrijk vind voor hun algemene ontwikkeling.

Overigens is het een 'openbare' katholieke school waar weinig kerkbezoekende leerlingen zitten, de school neemt iedereen aan ongeacht zijn signatuur (er zitten ook belijdende moslims op), werken i.t.t. een openbare school in de buurt niet met wachtlijsten maar maken gewoon plek voor iedereen die zich inschrijft en je hoeft niet mee te bidden zolang je maar blijft zitten en niet praat als anderen het wel doen. En de evolutietheorie en de big bang komen in groep drie al aan de orde.

skik

dihanne

dihanne

26-03-2013 om 06:55

Waarom toch nog steeds verzuiling in onderwijs?

Ik begrijp niet waarom er in het onderwijs nog steeds zo'n verzuiling is, terwijl dat in de rest van de maatschappij niet zo prominent aanwezig is.

Het onderwijs wordt betaald door ons allemaal, en wat mij betreft zouden alle scholen openbaar moeten zijn. En dan een verdeling naar pedagogiek/onderwijstype, dat je als ouders kunt kiezen wat het beste bij je kind/jezelf past (dus montessori, dalton enz.)

Als ouders hun kinderen religieus willen opvoeden, is dat prima, maar dat vind ik geen taak van het onderwijs. Alle scholen kunnen rekening houden met en informatie geven over diverse religies. En als ouders hun kinderen 'meer' mee willen geven, dan kan dat vanuit kerk/moskee enz.

Ik denk ook dat het goed voor de maatschappij is als zowel moslim, als katholieke, als joodse als protestantse kinderen, als... gezamenlijk op school zitten.
We leren nu kinderen dat alle mensen gelijk zijn, maar toch worden ze vanaf 4 jarige leeftijd al opgedeeld.

Dus: onze dochter zit vanuit deze overtuiging op een openbare school.

groetjes
Dihanne

Dat vraag ik me ook af dihanne

Volgens mij is de enige reden: traditie. Schoolbesturen op bijzondere grondslag bestaan al sinds mensenheugenis, die zijn ooit gefinancierd met geld van de kerk, er zitten nog een paar mensen van de kerk in het bestuur en ook al is er eigenlijk geen bestaansrecht voor zoveel christelijke scholen (vergelijk het percentage bijzondere scholen met het percentage gelovigen), ze zullen niet verdwijnen tenzij er een wetswijziging komt. En die gaat er denk ik niet komen omdat er vast een stevige lobby is van die besturen die hun positie niet op willen geven.

Op een bijzonder slecht bezochte info-avond over de katholieke identiteit van de scholen die onder het bestuur vallen vertelde de identiteitsmeneer dat er op scholen waar ruim 90% leerlingen met een moslimachtergrond zitten nieuwe rituelen zijn bedacht omdat bidden en een kruisje slaan te ver afstond van de populatie. Er zijn prima rituelen voor in de plaats gekomen die op willekeurig welke school toepasbaar zouden zijn, dus waarom vasthouden aan de naam 'katholiek' op de gevel als je populatie en je inhoud daar niet op aansluit? Van mij mogen alle scholen openbaar worden, met religie-onderwijs als onderdeel van geschiedenis, biologie, maatschappijleer.

skik

Grefo

Grefo

26-03-2013 om 10:00

Gereformeerd

Onze kinderen zitten op de gereformeerde school. Er is hier ook nog keuze uit Katholiek, openbaar en Protestants Christelijk onderwijs. Wij zijn zelf gereformeerd en wilden graag onderwijs wat hierbij aansloot, we zijn erg tevreden over het onderwijs en de aandacht voor de kinderen.

Het is een niet heel grote maar groeiende school. De Katholieke is een wat kleinere school maar dat kan komen door de totaal niet Katholieke omgeving. Openbaar en PC zijn redelijk grote scholen.

Egel

Egel

26-03-2013 om 10:12

Openbaar

Ik ben het eens met meerdere mensen hier dat ik het geweldig zou vinden als iedere school - gefinancierd door ons allemaal ten slotte - openbaar zou zijn. Gewoon zonder geloof. En dan wordt er ook geschiedenis gegeven en af en toe een project over wat mensen zoal geloven. Dieper ingaan op al die religies: prima.
Mijn kinderen gingen naar een openbare basisschool in de buurt, maar na de kleuterperiode zijn we toch geswitcht, omdat er wel heel weinig aansluiting was met anderen kinderen.
De kinderen zitten nu op een school met 'neutraal bijzonder onderwijs' (zonder geloof).
Bij een basisschool vind ik het al matig, al die scholen met geloof, maar als atheist vind ik bijvoorbeeld scholen met Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs echt ongeloofwaardig als ze (bijv.) christelijk zijn. Want dat is al vooringenomen. "Wij leren jullie een open en onderzoekende houding aan, maar het moet in ieder geval wel Christelijke houding zijn". Ja daar ben ik fel in, ik vind dat niet rijmen. En ik weet best dat er ook Katholieke Universiteiten zijn, of Christelijke (de VU bijv), maar weet je: dat vind ik gewoon nog erger.
Groeten, Egel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.