Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoenen en broek naar beneden leerkracht


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-07-2015 om 00:37

Precies Lynn

En bovendien hoort een leerkracht nooit maar dan ook nooit kinderen aan te leren dat ze dingen verborgen moeten houden. Dat vind ik zo fout. Een leerkracht zo juist het tegenovergestelde moeten aanleren. Dat iemand in zo'n positie hiervoor kiest vind ik eng en fout.

Cat

Cat

05-07-2015 om 01:18

maar waarom

is het zo ondenkbaar dat het grapjes zijn? (psst niet verder vertellen!)
Ik ben an sich ook helemaal niet zo erg tegen geheimpjes. Tenzij het vervelende geheimpjes zijn. Maar waar gáát dit over. Over het laten zien ve hondenkrab. Ben het eens met rode krullenkop (of moeder van) dat juf zich juist kwetsbaar opstelt ipv machtig. Nu kun je met kwetsbaar gedrag óók manipuleren, dat weet ik ook wel. Maar het kan ook volkomen onschuldig bedoeld zijn. (Laten zien van kwetsbaarheid kan ook een bewuste keuze zijn om kinderen te sterken) Dat hier termen voorbij vliegen als pedofilie etc vind ik echt schokkend.

Mijntje

Mijntje

05-07-2015 om 07:32

precies cat

Precies Cat. En dat vond ik het relativerende van het stukje van rode krullenbol. Juist die strekking.
En natuurlijk gaat het benoemen van de dochter van TS wat te ver.
En ik snap ook de vraag eerlijk gezegd niet: natuurlijk ga je dan meteen praten met juf, directeur enz. Het gaat trouwens om maar een paar weken groep 8, desnoods houd je dan je kind thuis als dat nodig zou zijn. Het lijkt mij dat de juf wel psychologische hulp kan gebruiken, maar aan de schandpaal, nee.

Barvaux

Barvaux

05-07-2015 om 11:20

Vreemd draadje. Men blijft maar roepen dat het over een hondenbeet en een zoentje ging maar ik lees toch hele andere dingen. Waarom jullie niet?
* meest recent is de hondenbeet en broek omlaag
* eind vorig jaar straffen door te zoenen (en daar is al werk van gemaakt)
* daardoor heeft juf gezegd dat ze op haar ziel is getrapt en vervelend les gaat geven doordat ze het thuis hebben verteld (dat is dus al een jaar geleden, vertrouwen is allang weg).
* ze geeft reikibehandelingen (blijf van mijn kind af!) en daar moet over gezwegen worden, heeft veel vrienden kwijt geraakt, vinden haar een heks, kinderen mogen niets thuis zeggen want kinderen gaan van school en dan zit zij er nog mee.
* en dan zijn er nog een aantal voorbeelden die niet genoemd zijn

En dan durven jullie nog steeds te zeggen dat het alleen maar om een zoentje en een blauwe plek gaat? Lezen jullie wel goed?

Cat

Cat

05-07-2015 om 23:54

Barvaux

Jammer dat we hier niet het verhaal van juf horen, ben ik toch zó benieuwd naar!
Kusjes verplicht: niet mijn ding. In sommige situaties kan het, in andere niet. Komt erg nauw, dus mi erg tricky. Maar ik ben een heel voorzichtig persoon, kan me voorstellen dat een zeer spontaan, extravert persoon dit eerder doet en bij die persoon ook eerder past, dus 'kan'. Blijkbaar heeft juf hierin gemiskleund naar tenminste één kind toe. We missen volledig de context, dus kunnen mi niet inschatten of het puur miscalculatie is van juf of echt fout gedrag.
De uitspraken die ze doet kunnen grapjes zijn. Weten we niet, we horen het verhaal ook maar van een kind, verteld door haar moeder. Moeder was er immers ook niet bij.
Reiki behandelingen, tsja, ben ik ook geen fan van en zou ik wrs ook over aan de bel trekken maar ik neem aan dat het niet slecht bedoeld is.
En tsja, de voorbeelden die niet genoemd zijn, tsja eh, die zijn dus niet genoemd.

Cat

Cat

06-07-2015 om 00:10

en blijft staan

heb dit al genoemd, maar ts reageert hier niet op, dat ts van plan was niets te zeggen totdat dochter van school was! Vinden jullie dat niet vreemd dan? Als je je echt zo'n zorgen maakt over welzijn van je kind? (Treiteren! Manipulatie! Intimidatie!)
Ts is pas stennis gaan maken nav gedoe tussen kinderen onderling.

Yeti

Yeti

06-07-2015 om 15:41

Wat ik niet snap

Is dat TS zegt dat ze het verhaal van haar dochter gecheckt heeft (en dat het klopte). Bij wie is dat dan gecheckt, als geen van de andere ouders er vanaf wist en de klasgenootjes van dochter niemand iets durfden te vertellen?

Twee kanten

Ik wil graag de andere kant ook weten, en daarom bracht de bijdrage van Rode Krullenbol een glimlach op mijn lippen.
My two cents: juffen kunnen heel fout bezig zijn. Maar vlak ook niet uit wat een groep 8 die vastberaden is in iets kan aanrichten. Ik ken ook gevallen van onterechte beschuldigingen waarbij echt heel groep acht, cross my heart swear to die ZEKER wist dat er iets gebeurd was dat helemaal niet zo gebeurd was als er werd voorgesteld.

Twee kanten. Echt.

Juffie

Juffie

06-07-2015 om 19:41

Eens met Dirksmama

Te vaak meegemaakt dat er sprake was van een nare hetze. Vooral gymnastiekdocenten zijn buitengewoon kwetsbaar. Ik heb meegemaakt dat een leerlinge en haar moeder het voor elkaar gekregen hebben om een leraar geschorst te krijgen, terwijl ze achteraf alles verzonnen had. Een aantal jaren geleden heeft een docente uit Friesland zelfmoord gepleegd, ook de beschuldigen tegen haar bleken op leugens van een aantal pubers te berusten. In dit soort kwesties is wederhoor verschrikkelijk belangrijk. Een leraar die zijn macht misbruikt en grenzen ernstig overtreedt, mag van mij direct op non-actief, begrijp me niet verkeerd (en ook daarin ervaring met een te lakse schoolleiding die veel te laat ingegrepen heeft). Maar valse beschuldigingen komen in het onderwijs heel vaak voor, daar kun je je ogen niet voor sluiten. En ook niet welke schade die kunnen aanrichten als de verantwoordelijke volwassenen er niet zorgvuldig mee omgaan. De manier waarop deze juf door een aantal ouders al definitief veroordeeld wordt, vind ik wel eng. De leerlinge direct veroordelen als leugenachtige gluiperd is natuurlijk minstens zo primitief...

Juffie

Juffie

06-07-2015 om 19:47

als aanvulling

Een aantal keer per jaar verschijnt hier een schoonkrant, waarin uitspraken van ons, de docenten, terug te vinden
zijn. Als mijn beoordeling afhankelijk zou zijn van die uitspraken, in plaats van lesbezoeken en leerlingenquêtes , zou het er niet best voor me uitzien. En voor veel van mijn collega's niet. Zonder de juiste context (omstandigheden, non-verbale communicatie) zegt elke docent wel tien keer op een dag iets waarbij je de wenkbrauwen op kunt trekken.

creabea

creabea

06-07-2015 om 21:03

foute gymleraar

ach, wij hadden vroeger echt een schuine gymleraar. Die ging altijd even kijken in de meisjeskleedkamer of iedereen al wel onder de douche stond.

bieb63

bieb63

06-07-2015 om 22:02

inderdaad

Ik ben dus ook heel erg benieuwd hoe het verhaal van die juf nu precies is. Maar dat komen we natuurlijk nooit te weten. Maar een TS, die niet alles wil vertellen, tja, daar kunnen we ook niet zo veel mee.

Rick

Rick

06-07-2015 om 22:05

bieb63

Ja maar als iedereen hier op een forum veroordeeld wordt louter op het feit dat we niet kunnen vragen naar de andere kant zijn we echt verkeerd bezig. Alleen daarom ga je een kind van 12 geen gluiperd noemen en nogmaals, jij hebt niet gezegd dat je het daar niet mee eens was.

bieb63

bieb63

06-07-2015 om 22:17

rick

Ik heb wél gezegd dat dat woord gluiperd voor mij niet had gehoeven. En verder veroordeel ik helemaal niemand.

Emma

Emma

07-07-2015 om 08:50

Creabea

Nou, op de katholieke school bij ons in de buurt liep een pater-leraar rond waar ook de wildste verhalen over gingen, van stiekem gluren tot veel erger, en er werden grappen over gemaakt maar er gebeurde niks: met hem niet en ook niet met zijn leerlingen. Inmiddels is hij allang dood. Het ergste is dat er toen niks is onderzocht. Maar nu spreek ik wel eens volwassen mannen die wit wegtrekken als het over hem gaat. Waar ik maar mee wil zeggen: het allerbelangrijkste is dat tot op de bodem moet worden uitgezocht wat er precies gebeurde. Liefst meteen, maar ook na 30 jaar, en ook als sommige mensen het allemaal niet zo ernstig nemen. En ook niet alleen bij katholieke paters, maar ook bij juffen in groep 8.

Juffie

Juffie

07-07-2015 om 09:15

Onderzoek

Ik vind ook dat dit soort zaken tot de bodem toe moeten worden uitgezocht. Wat je te vaak ziet is dat er of niet adequaat wordt gehandeld (want met beschuldigingen miet je altijd iets) of iemand direct, op basis van praatjes, aan een hoge boom wordt gehangen. Goed onderzoek betekent hoor en wederhoor. Het liefst in eerste instantie zo discreet mogelijk om betrokkenen te beschermen.

creabea

creabea

07-07-2015 om 13:49

Emma

Over die gymleraar bij ons gingen niet persé wilde verhalen rond (niet dat ik weet), maar hij deed dat gewoon altijd eventjes, bij de meisjes kijken terwijl ze onder de douche stonden. Kwam altijd binnen met een of andere smoes van dat iemand haar horloge had laten liggen in de gymzaal, ofzo.
Ik zat toen in groep 6 of 7, en ik had het niet zo door eigenlijk dat die man eigenlijk een viezerik was. Voorzover ik weet deed die man verder niks, maar fout was het wel natuurlijk.

bieb63

bieb63

07-07-2015 om 15:45

creabea

Tja, dat is het hem nou net Creabea. Het was wel een iets andere tijd, want volgens mij mag dat nu echt niet meer (om problemen te voorkomen). Maar joh, wie zegt dat die gymleraar ook maar IETS had met naakte meisjes van 9/10 jaar. Wellicht zag hij ze gewoon (zoals de meeste mannen) als kinderen en niets seksueels aan. Hoe dan ook, beter voorkomen dan praatjes of erger.

Emma

Emma

08-07-2015 om 11:55

Creabea

Het was inderdaad een andere tijd. Maar ik herinner me ook zo'n figuur uit de leiding van een zomerkamp toen ik 11 was. Die stond ook te gluren met smoesjes ed. Daar werd flink over gegiecheld. Er was een erg mondig meisje bij de kinderen en die riep tegen hem: "Ik vind jou een beetje een viezerik". Iedereen hoorde het en iedereen stond perplex, maar hij heeft niet meer staan gluren. Die had je dus ook.....

rode krullenbol

rode krullenbol

13-07-2015 om 17:59

Die goeie ouwe ... !

Zoals wel vaker zadelde het bezoekje aan mijn moeder me op met gemengde gevoelens. Dit keer liepen deze dermate uiteen, dat ze ook nog eens flink met elkaar in strijd raakten. Aan de ene kant was ik aangenaam verrast door haar nog altijd kordate instelling. Het zou voor mij stellig een groot verlies zijn, mocht zij die ooit kwijtraken; dacht ik bij mezelf.

Bovendien bleek mijn moeder zowaar meer dan tolerant te staan tegenover uit Azië overgewaaide praktijken als reiki en yoga. Wat leuk! Zo kende ik haar helemaal niet. Ik wist niet beter dan dat zij zich hardnekkig laat leiden door allerlei xenofobe vooroordelen.

Maar dan die onverwachte uitspraak bij het afscheid nemen: “You have to educate yourself”! Wat het niet een beetje curieus geweest dit te verstaan te geven aan iemand die zo hoog opgeleid is als ik? Daarbij het lef (!) om mij haar eigen bevooroordeelde levenshouding in de schoenen te schuiven en voor de voeten te werpen! Het maakte de opmerking in mijn ogen dubbel zo tendentieus en beledigend. Wat een duivelse, onacceptabele omkering van zaken! Zo snel en zo goed als mogelijk troostte ik me met de gedachte, dat ik het toch allang wist: het venijn zit bij haar zeker niet alleen in de staart.

Om er maar weer eens het beste van te maken, zette ik mij aan de opdracht te achterhalen wie die dr. Phil McGraw nu eigenlijk mocht wezen. En jawel, hoor – ik had het kunnen weten – : het bleek een man naar mijn moeders hart. Net als Karl Marx en mijn vader zaliger (geheel en al) naar 19e eeuwse traditie steevast gestoken in pak en bovendien ... Christen. De ideale schoonzoon. Eentje van wel even een heel ander kaliber dus, dan die “schlemielen” met wie zij ‘in real life’ te schaften heeft. Ooh, gruwel. Denkbeeldig hoorde ik mijn hippe moeder al kort, maar krachtig die hoogst moderne kreet uitbrengen: “Duh!”

Vanwege de vakantie zag ik kans een royaal aantal Dr. Phil shows te bekijken. Ik moet zeggen: blij toe! Het was een (paradoxaal) genot. Ook al komt er werkelijk ongelofelijk veel geweld in voor, vaak ook nog eens van het soort ‘bestaat dat?’; het zien ervan verlichtte mijn bezwaarde hart aanzienlijk. Dr. Phillip Calvin McGraw blijkt, zo op het eerste gezicht, te beschikken over een loepzuiver moreel kompas. Kom daar nog maar eens om tegenwoordig! Enfin; die kerel heeft inmiddels – ongetwijfeld moedwillig – ook mijn hartje gestolen, zonder dat ik daar nu rouwig om ben.

Keer op keer op keer brengt deze klinisch psycholoog mensen op andere gedachten en wegen, daar waar zij zijn gestuit op schijnbaar onoplosbare problemen. Een kwestie van vakkundigheid, zou je zeggen. Maar hij en zijn team doen aan meer dan alleen ‘klinische psychologie’.

Het programma illustreert volop hoe snel en grondig mensen door heftige emoties bevangen kunnen raken en hoe vaak een particulier eigenbelang dan wordt afgeschilderd als een algemeen belang; terwijl het er nu juist tegen indruist. Het programma illustreert ook, dat het leveren van zogeheten ‘systeemkritiek’ rationeel handelen vereist en niet in goede handen is bij mensen die zich vooral laten leiden door emotie.

Nogal wiedes, dat een democratische rechtsstaat niet gebaat is bij eigenrichting. Zwak uitgedrukt. Maar je zou ze de kost moeten geven, die doen voorkomen, alsof voor eigen rechter spelen noodzakelijk is voor een rechtvaardige loop der dingen! Dr. Phil doet precies dat – het zal een aardige dollar kosten – en wat blijkt? Zijn gasten zijn bijna zonder uitzondering zonder meer vindingrijk in het betekenis/zin geven aan hun agressie.

In hun boze arrogantie weten zij de gekste voorwendselen te bedenken voor wat uiteindelijk niets anders is, dan geweld om het geweld. Stuk voor stuk ontkomen zij er niet aan, dat dr. Phil de zinloosheid ervan onthult. Fijntjes wijst hij hun erop, dat succes in het leven de nodige zelfbeheersing vergt. Wie in geval van conflict van zichzelf verliest, dupeert niet alleen zichzelf, maar ook de samenleving.

Mijn moeder moest eens weten, dat preken die een mens het rechte pad wijzen kennelijk toch nog wel aan mij besteed zijn. “Hoe zou dat eigenlijk met Macadamia zijn?”, schoot me opeens door het hoofd. Zou zij intussen van gedachten zijn veranderd?

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.