Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Fruitella

Fruitella

25-08-2015 om 16:32

Groep 6, spelling


Zoeklicht dyslexie

In de bibliotheek is een serie kinderboeken voor dyslecten. Het heet zoeklicht dyslexie. Het heeft een lettertype op een licht getint blad met extra tussenruimte.

Een school kan een kind met een prismabril tegemoet komen door werkbladen of toetsen af te drukken op lichtgeel papier en ca. 120% vergroting om zo het effect van zoelicht na te streven, in belang van je kind.

Kinderen die een CITO maken, krijgen ook een vergrote versie.

Savinja

Savinja

09-09-2015 om 08:15

Fruitella

Het lettertype héét dyslexie en je kunt het gewoon downloaden: http://www.dyslexiefont.com/nl/dyslexie-lettertype/

Fruitella

Fruitella

09-09-2015 om 09:22

Savinja

Dank voor de link, Savinja. Zo, het staat nu weer in m'n favorieten.

Ik denk dat lichte dyslexie m'n kleinste probleem is. Mijn geheugen is er veel erger aan toe,
lol!

Fruitella

Fruitella

09-09-2015 om 10:16

Flanagan

Flanagan, dank je voor de info. Die boeken gaan we zeker lenen bij de bieb,

De rest van je bericht, dat zijn nog eens handige tips.
Op de site van Cnls (dat heel slordig oogt, trouwens. dat is wel jammer) staat een rijtje van signalen die kunnen wijzen op FD. Daar herken ik zoon in. Dit, in combinatie net jouw tips, kan ik misschien wat op papier zetten richting school. Waar kan ik dit soort tips vinden?

Tips, doe je op door ervaring met je eigen kind

Elk kind leert anders. De ene is gedreven en laat zich niet hinderen door welk kleur papier dan ook. De behoefte om beter te zijn dan een andere zwakke lezer, maakt dat het gaat oefenen en zo doende groeit.
Bij dergelijke ll is het belangrijk dat ze op tijd gaan slapen.

Maar ll die die motivatie missen, hebben baat aan prakktische oplossingen.
Op de site van Balans-dyslexie staat in de dyslexiemasteplan aandachtspunten zoals vooraan in de klas. In praktijk zijn heel wat punten op die lijst niet haalbaar. Bespreek met de IB-er en de juf/ meester wat ze wel kunnen doen.

Let ook op de schrijfschriften; een kind dat te klein moet schrijven omdat de lijntjes te bij elkaar staan, ziet fouten over het hoofd. De woorden worden dan verkeerd in het geheugen opgeslagen!
Schrijven vraagt van een niet-geautomatiseerde ll sowieso meer. Ze hebben daarbij meer tijd nodig om goed op te letten wat ze schrijven en hoe, met als gevolg dat ze hun huiswerk niet af krijgen. Als ze de volgende dag hun nog niet afgemaakte bladzijden tegen komen, bij het openslaan van hun schrift, zakt hen de moed in de schoenen.
Vraagt of hij ten alle tijden de gelegenheid krijgt zijn werk al dan niet thuis af te mogen maken zodat hij qua ontwikkeling bij blijft! Als school daar in mee gaat, heb je al heel veel gewonnen voor je kind.
Thuis moet natuurlijk geen vervanging van school worden.

Heeft je zoon wel eens hoofdpijn door het oogaspect?als dat meespeelt, leg dat dan de leerkracht uit zodat ze daar rekening mee kan houden wanneer hij stilletjes is.

Ik weet niet hoe het met een prisma bril is, maar met een gewone bril gaan je ogen naar de glazen staan. Mag hij de bril alleen op met lezen?koop dan twee brillen, één voor thuis en één voor in zijn laatje op school, graag wel leuk sportief montuur.

Ik las veel over dyslexie, de moeite met spellingsregeld en lidwoorden etc. Je zoon kan tegen andere zaken aanlopen door het niet goed zien. Als hij het vervelend vindt dat zijn schrift slordig wordt dooor het uitgummen of doorstrepen van fouten, kan jeeen uitgumbare pen kopen, frixxion- ball. Het handschrift is duidelijker zichtbaar / leesbaar, zonder doorstrepen. Een kind kan over het uitgegumde verder schrijven en is trots op zijn werk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.