Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Moeizame vakantie


Evanlyn

Evanlyn

04-08-2015 om 11:18

mari, jeugdherbergen

Wij gaan met de trein naar jeugdherbergen. Dan kan je een hoop verschillende dingen zien en doen en er zijn keurige tabellen voor mijn zoon, zodat hij precies kan zien hoe de reis gaat verlopen. En als hij het onderweg op zijn heupen krijgt, kan hij door de trein gaan lopen.

Afhankelijk van de grootte van je gezin is het niet echt goedkoop, zo'n 20 euro per persoon per nacht, maar ook weer niet zo duur als een cruise. En ze hebben vaak familiekamers (6 personen) waar je met zijn allen in stapelbedden kan slapen, soms zelfs met eigen douche en wc. Wel even opletten bij het boeken: ze hebben niet allemaal een self-catering keuken, en als je niet zelf kookt wordt het alsnog duur.

Het voordeel is dat je niet aan één plek vast zit. Je kan contacten leggen, maar het hoeft niet. Nadeel is dan weer dat er geen sociaal campingleven ontstaat, je bent echt met je gezin. Maar wij hebben dat wel nodig af en toe, omdat iedereen het zo druk heeft. En je moet natuurlijk uitjes verzinnen, wandelingen of musea of zo.

bilbo

bilbo

04-08-2015 om 12:19

ach Mari

Wat ontzettend sneu voor jullie!
Wees maar extra lief voor je zoon en voor jezelf!
Als je je zoon nog even 'kwijt' wil kan hij misschien nog hier komen logeren, heb een heel leuke, momenteel niet- met -andere-kinderen-matchende-zoon voor hem in de aanbieding!

Nur

Nur

04-08-2015 om 12:42

Bromvlieg

Misschien inderdaad wel egoistisch maar ik wil het ook graag naar mijn zin hebben. Ik betaal er tenslotte meer dan genoeg voor. Overigens willen de kinderen onderling ook andere dingen dus zelfs als ik mezelf helemaal buiten beschouwing laat dan is het alsnog vermoeiend om daar een goede balans in te vinden. De een wil graag alles van te voren exact weten en wil de hele dag op stap om alles in de omgeving te zien (en maakt zich enorm druk als we geen tijd meer hebben om kasteel B te zien terwijl dat wel op de agenda stond), de ander wil sporten en actie en geen saaie bezienswaardigheden,de een wil juist veel ongeorganiseerd en veel spontaan terwijl de ander van een rigide planning houdt. De jongsten willen graag naar het strand elke dag en de middelste houdt helemaal niet van strandbezoek. Dus er is altijd wel een minder gelukkig met de dag. We splitsen vaak op (vader met een paar van de kinderen, en moeder met de andere kinderen). Ik vind het overigens nu wel iets makkelijker worden omdat de oudsten steeds zelfstandiger en redelijker worden. Ze kunnen zich wat makkelijker over tegenzin heen zetten en ze kunnen ook zelfstandig activiteiten ondernemen. Verder was mijn schoonzusje mee dit jaar wat voordelen en nadelen heeft. Voordeel is dat schoonzusje een extra volwassene is. Nadeel is dat ze een peuter heeft die dus ook mee is. Wat een lief schatje is maar ook weer een extra factor om rekening mee te houden. Juist dat rekening er mee houden dat iedereen het naar zijn zin heeft vind ik zo vermoeiend.

mari39

mari39

04-08-2015 om 14:45

evalyn

Uitjes plannen wij ook altijd hoor. Onze jongste wil het liefst spelen en onze oudste eigenlijk ook. voetballen of zo. En we hadden voor deze vakantie ook leuke dingen gepland, alleen zoon wilde helemaal niets. Ook thuis wil hij bijna geen leuke uitjes met ons doen, bijv. bioscoop. Dat is niet cool ,omdat met je ouders te doen. (overigens heeft hij ook niet een groot sociaal leven dus met vrienden doet hij ook bijna niets). En dan wordt het wel lastig: contact willen met leeftijdsgenoten maar dat lukt niet. Dan is een vakantie saai en stom, en als hij ook niets met ons wil dan weet ik het ook niet meer.

mari39

mari39

04-08-2015 om 14:50

bilbo

Nou, het heeft me een dag gekost om weer lief te doen zal ik eerlijk zeggen. Dat komt ook omdat het de laatste maanden al erg moeizaam gaat met hem, en zodra er ook maar iets is, ik van hem de volle laag kreeg. Ook al was ik niet betrokken (bijv. hij vergeet sleutels, en dan boos worden op mij). En hoewel ik echt wel weet dat hij het ook niet leuk vindt om de vakantie af te breken, had ik wel zo iets van: "en dan dat ook nog!!!" Maar goed, gemoederen zijn bedaard, we zijn weer lief voor elkaar, en elke dag doen we iets samen, al is het maar een groot ijsje halen bij de lekkerste ijssalon van de stad!

Wellicht kunnen onze zonen kennis maken via ps4?

Evanlyn

Evanlyn

04-08-2015 om 15:15

Mari , contact met leeftijdgenoten

Uiteindelijk heeft mijn zoon op school een echte vriend gevonden. Grappig genoeg houdt hij vol dat zijn vriend "wel normaal" is, terwijl het autisme er echt van af straalt. De hele familie geniet enorm van de vriendschap tussen deze twee originele mannetjes. Mari, ik wens jouw zoon ook zo'n vriendschap toe, waarbij ze op hun eigen manier lol kunnen hebben zonder op hun tenen te hoeven lopen. Hopelijk wordt het wat met de zoon van bilbo!

Noet

Noet

04-08-2015 om 15:26

Evanlyn

zijn vriend is voor hem toch ook 'normaal' al die anderen doen zo raar.

Evanlyn

Evanlyn

04-08-2015 om 15:30

Klopt,

maar hij vindt van zichzelf wel dat hij autisme heeft, dat is het grappige. Maar inderdaad, eindelijk iemand die normaal doet...

Mari,

Als jullie een tuin met een schutting hebben, kun je hem een zakcentje laten verdienen door hem de schutting te laten beitsen. Ik merk dat pubers eerder geneigd zijn iets te doen als het in hun ogen een doel heeft. Een zakcentje is natuurlijk geen voorwaarde maar wel een stimulans om het af te maken.

Inderdaad normaal

Hier ook een tamelijk sluitend gehalte aan vrienden met een vorm van autisme. Dat is heerlijk onderling dezelfde communicatiepatronen. Eenvoudig communiceren dat als je langere tijd met elkaar doorbrengt dat je even aangeeft dat je rust in je hoofd nodig hebt en dan weet de ander dat die niet onverwacht moet storen, absoluut zonder vergissing. Aan een half woord genoeg hebben waar je in een 'normalere' omgeving vaak onbegrip of weerstand ontmoet.
En samen uren je eigen ding doen maar wel naast elkaar. En onderwerpen waar je allemaal van houdt om dat minutieus te bespreken.
En iedereen heeft een wat grillige schoolcarriere en doet er vaak langer over en ook de ervaringen daarmee de valkuilen de kansen worden besproken.
Ja, dat voelt 'normaal'.

En je hoort nog eens wat. Een van de jongeren gaat naar speciaal onderwijs op MBO niveau. Voor zover ik weet bestaat dat nergens anders dan in Wijk aan Zee. Verder is het allemaal hooguit begeleiding op een reguliere school. Dus als dat niet (meer) past is dat nog een tip.
http://www.reacollegenederland.nl/

bilbo

bilbo

04-08-2015 om 16:30

Mari ps4?

Ben heel erg blond hoor, maar snap niet helemaal wat je bedoelt. Wij hebben geen ps4, dus dan kan dat niet?
(Zoon hier heeft trouwens een hekel aan voetbal, dus weet niet of het wel matcht?)

mari39

mari39

04-08-2015 om 19:13

bilbo

Nou, is niet heel blond van je hoor (ik ben van mezelf behoorlijk blond!!). Met een playstation 4 (of 3) kunnen ze online kennismaken en spelen. Zoon bouwt zo nog wel contacten op. Dat leek me beter dan meteen een logeerpartij aanbieden aan zoon bij iemand die hij niet kent, want dat gaat hij niet doen schat ik zo in.
Zoon is ook geen echte voetbalfan hoor, maar op campings is dit wel altijd de plek waar hij andere jongens treft.

bilbo

bilbo

05-08-2015 om 09:24

nee

X box hier, dat gaat natuurlijk niet?
Snap dat je zoon dat niet zomaar wil doen hoor. Maar ik dacht wie weet, is het op deze manier net wat laagdrempeliger of makkelijker.

bieb63

bieb63

05-08-2015 om 13:53

mindcraft!

Daar heb je geen speciaal spelapparaat voor nodig, maar download je op je pc/laptop (kan ook op tv overigens). En daarmee kun je ook met anderen spelen en communiceren

Amare

Amare

05-08-2015 om 15:03

Bieb

Het is minecraft, niet mindcraft. Van ertsen mijnen, niet van hersenwerk

bieb63

bieb63

05-08-2015 om 15:27

Oh haha

Niet op de naam gelet, maar wist wel dat het met bouwen te maken had en niet met hersengymnastiek

Tango

Tango

05-08-2015 om 20:17

Lezen?

Ik geloof niet dat ik daar aan toe ben gekomen, hooguit een Margriet maar daar bleef het wel bij. We zijn nu net weer thuis van vakantie. 2 weken in Zuid Limburg geweest op een leuke camping met buitenzwembad en animatie. 3 kinderen mee dus, dochter van 14, loge (meisje) van Europa Kinderhulp uit Nederland, van 11 en zoon van 10. Dochter heeft zich zeker beter vermaakt dan vorig jaar, toen hing ze alleen maar in de caravan met haar Ipad, nu grotendeels met loge samen maar ze gingen ook nog wel eens tennissen of badmintonnen. Loge voetbalde vorig jaar nog wel eens met zoon maar dat was helaas over dit jaar. Zoon hing dus grotendeels bij de meiden rond wat soms goed ging en soms ook minder. Ging niet uit zichzelf naar het voetbalveld terwijl daar kinderen genoeg waren om mee te voetballen. De drempel vindt hij dan toch te groot.
Met dochter veel strijd gehad over: slapen in de tent (ze vond dat wij er maar in moesten slapen en zij met loge in de caravan en het was al helemaal oneerlijk dat zoon wel in de caravan mocht omdat hij met die kletsende meiden geen oog dicht deed), over afwassen en over hangen in de caravan.
We hebben wel leuke uitstapjes gemaakt, dat ging prima. De laatste paar dagen was mijn moeder er ook en dat gaf iets meer rust omdat we toen 2 auto's hadden en dus wat meer konden splitsen.
Toch vond ik het ook wel weer een moeizame vakantie. We hebben gewoon geen campingkinderen zie ik. Maar ik heb nog geen idee wat we volgend jaar moeten. Met zoon alleen zie ik kamperen nog wel zitten, met dochter niet echt. Alternatieven zijn echter veel duurder. Gelukkig hebben we nog even tijd om erover na te denken.

JoJo1974

JoJo1974

14-08-2015 om 22:00 Topicstarter

vakantie

Hoi
Wat mooi dat het draadje nog steeds door loopt! Wij zijn inmiddels aan onze laatste vakantiedagen toe, dinsdag begint school weer. ben benieuwd hoe dat weer zal gaan. Ondertussen is zoon een deel van de vakantie bij zijn vader geweest. Was erg rustig moet ik zeggen. maar hij heeft het daar ook niet zo makkelijk gehad. met name op vakantie (kamperen) was het elke dag huilen om niks. Ik denk dat dat toch vooral met slaap / rustgebrek te maken heeft. Zo gauw hij ook maar een uurtje slaap mist wordt hij gelijk oervervelend. En op de camping slaap je natuurlijk nooit vroeg. Eigenlijk waren de afgelopen dagen gewoon hier thuis nog het relaxed. lekker met een vriendje eindeloos over Pokemon praten. skypen met vriendje en verder niet zo veel doen. En op tijd naar bed. Eigenlijk is vakantie gewoon te vermoeiend voor hem. Leuk trouwens, ik wil ook graag op een cruise. Lijkt me ideaal! Zonder er iets voor te hoeven doen kom je op allerlei plekken, zwembad erbij. Maar goed, buiten bereik voorlopig. Ik heb wel bedacht dat ik volgende keer niet weer naar een Waddeneiland ga maar ergens waar een zwembad bij is. Welke camping in Limburg was dat Tango?
Groetjes Leentje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.