Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Problemen met ex / zwanger


Alkes schreef op 29-03-2024 om 12:32:

Ik snap hoe het wettelijk geregeld is. Ik snap ook dat TO boos is dat haar ex ontrouw is geweest, maar deze man is wel de vader van het kind. En in de meeste reacties hier lijkt het alsof de baby alleen van de moeder is en dat de vader blij mag zijn als ze hem toestaat zijn eigen kind te mogen zien.
Ik vind dat best bijzonder

Nee, dat bedoelde ik niet. Wel dat dit eerder een probleemsituatie is, waarbij mijn in ziens eerst de rust voor de zwangere vrouw eerste prioriteit is. Geef haar wat ruimte. 

En dat van het gezag snap ik wel. Hij komt nou niet heel stabiel over zo. En ook aan normen en waarden lijkt het wat te schorten en ook nog gewetenloos.

Dus niet dat hij geen contact mag hebben, maar wel gezag bij TO en eerst wat ruimte. Stress is zo slecht voor de zwangerschap. Dus dat is stap 1.

BritgetJones007 schreef op 29-03-2024 om 13:21:

[..]

Nee, dat bedoelde ik niet. Wel dat dit eerder een probleemsituatie is, waarbij mijn in ziens eerst de rust voor de zwangere vrouw eerste prioriteit is. Geef haar wat ruimte.

En dat van het gezag snap ik wel. Hij komt nou niet heel stabiel over zo. En ook aan normen en waarden lijkt het wat te schorten en ook nog gewetenloos.

Dus niet dat hij geen contact mag hebben, maar wel gezag bij TO en eerst wat ruimte. Stress is zo slecht voor de zwangerschap. Dus dat is stap 1.

Alleen zitten we niet bij stap 1. Stap 1 zou zijn een stabiele relatie en anticonceptie zolang er geen kind op de planning staat. 

Alkes schreef op 29-03-2024 om 12:32:

Ik snap hoe het wettelijk geregeld is. Ik snap ook dat TO boos is dat haar ex ontrouw is geweest, maar deze man is wel de vader van het kind. En in de meeste reacties hier lijkt het alsof de baby alleen van de moeder is en dat de vader blij mag zijn als ze hem toestaat zijn eigen kind te mogen zien.
Ik vind dat best bijzonder

Een scheiding betekent nu eenmaal dat je niet alles meemaakt van je kinderen. Dat besef kan beter maar zo snel mogelijk indalen. Zeker als de vader nu al eisend is richting moeder over haar medische afspraken.

Daglichtlamp schreef op 29-03-2024 om 13:29:

[..]

Een scheiding betekent nu eenmaal dat je niet alles meemaakt van je kinderen. Dat besef kan beter maar zo snel mogelijk indalen. Zeker als de vader nu al eisend is richting moeder over haar medische afspraken.

Eisend over haar medische afspraken? Ze heeft deze afspraken omdat ze hun kindje draagt. Als zij samen geen baby hadden gemaakt had zij deze afspraken ook niet gehad. je kunt toch als 2 volwassenen mensen afspreken dat je alleen communiceerd over de babys gezondheid, dus meekomen , meekijken, meeluisteren en weggaan zodra de afspraken mbt de zwangerschap klaar is. Haar verdriet tegenover hem zou los moeten staan van hetgeen wat zij samen hebben gemaakt, de baby.

Ik vind het juist heel positief dat een ,gezien zijn acties,  gewetenloze man in ieder geval niet gewetenloos is tegen over zijn ongeboren baby en betrokken wilt zijn. Zoals ik eerder al zei hij had haar ook nu in de steek kunnen laten maar dat doet hij niet, zoals het ook hoort. Als partner ben een bepaald persoon en als vader kan je een heel ander persoon zijn, dat zijn 2 verschillende werelden. 

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 29-03-2024 om 13:46:

[..]

Eisend over haar medische afspraken? Ze heeft deze afspraken omdat ze hun kindje draagt. Als zij samen geen baby hadden gemaakt had zij deze afspraken ook niet gehad. je kunt toch als 2 volwassenen mensen afspreken dat je alleen communiceerd over de babys gezondheid, dus meekomen , meekijken, meeluisteren en weggaan zodra de afspraken mbt de zwangerschap klaar is. Haar verdriet tegenover hem zou los moeten staan van hetgeen wat zij samen hebben gemaakt, de baby.

Ja haar medische afspraken. De vader is niet zwanger. Als hij dit zo belangrijk vond had hij misschien de moeder van zijn kind niet ontrouw moeten zijn.

ik begrijp niet waarom je het uitgemaakt hebt. Jij wil met hem een relatie en de baby samen grootbrengen en hij wil dat ook. Dat blijkt uit dat hij alles heeft omgegooid voor jou en de baby geen andere vrouwen meer maar voor jou en zijn gezin gaan. Nogal wiedes dat hij dit wou meenemen in zijn graf en schoon verder wil. Nu krijgt hij dit nu je er toevallig achter kwam terwijl hij het al uit eigen beweging beëindigd had.
Strijk over je hart. Je wist dat hij dingen deed die niet oke waren maar nu er een baby komt en het serieus is wil hij er ook serieus voor gaan. Dit zou ik doen als ik jou was.

Daglichtlamp schreef op 29-03-2024 om 13:48:

[..]

Ja haar medische afspraken. De vader is niet zwanger. Als hij dit zo belangrijk vond had hij misschien de moeder van zijn kind niet ontrouw moeten zijn.

Uh okee… dus als mijn man ooit vreemd gaat dan ontzeg ik hem onze kinderen, tja moest je maar niet vreemd gaan.. heel vreemd maar meningen verschillen. 

Daglichtlamp schreef op 29-03-2024 om 13:48:

[..]

Ja haar medische afspraken. De vader is niet zwanger. Als hij dit zo belangrijk vond had hij misschien de moeder van zijn kind niet ontrouw moeten zijn.

Haar afspraken over hun kind. Er wordt hier altijd maar geroepen dat mannen hun verantwoordelijkheid moeten nemen bij een ongeplande zwangerschap, maar nu een man dit wenst te doen is het plots enkel haar kind en zou het logisch zijn dat hij zich afzijdig houdt? 

Daglichtlamp schreef op 29-03-2024 om 13:48:

[..]

Ja haar medische afspraken. De vader is niet zwanger. Als hij dit zo belangrijk vond had hij misschien de moeder van zijn kind niet ontrouw moeten zijn.

Moeder wist toch dat het een eigenaardige knakker is anders knipperlicht je niet zo vaak. Maar blijkbaar wel haar eigenaardige knakker. Het is erg onserieus als dat zo gaat in mijn ogen. Man had waarschijnlijk nooit verwacht dat vrouw zwanger wilde of ging worden. 

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 29-03-2024 om 13:52:

[..]

Uh okee… dus als mijn man ooit vreemd gaat dan ontzeg ik hem onze kinderen, tja moest je maar niet vreemd gaan.. heel vreemd maar meningen verschillen.

Je maakt het nu veel groter dan het is. Het enige dat topicstarter heeft gedaan is zeggen dat ze één keer alleen naar de verloskundige wil.

Juist gezien zijn reactie daarop is het belangrijk dat ze nu goed hart grenzen aangeeft.

Daglichtlamp schreef op 29-03-2024 om 14:21:

[..]

Je maakt het nu veel groter dan het is. Het enige dat topicstarter heeft gedaan is zeggen dat ze één keer alleen naar de verloskundige wil.

Juist gezien zijn reactie daarop is het belangrijk dat ze nu goed hart grenzen aangeeft.

Voor een keertje zou het in principe niet erg zijn maar vader wilt blijkbaar toch echt heel graag ook het hartje van hun kindje horen, even een bevestiging dat alles goed gaat het met kindje ipv via een smsje: alles was goed. En dat is wel zijn recht. 

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 29-03-2024 om 14:53:

[..]

Voor een keertje zou het in principe niet erg zijn maar vader wilt blijkbaar toch echt heel graag ook het hartje van hun kindje horen, even een bevestiging dat alles goed gaat het met kindje ipv via een smsje: alles was goed. En dat is wel zijn recht.

Hij is eerder al wel meegeweest.

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 29-03-2024 om 14:53:

[..]

Voor een keertje zou het in principe niet erg zijn maar vader wilt blijkbaar toch echt heel graag ook het hartje van hun kindje horen, even een bevestiging dat alles goed gaat het met kindje ipv via een smsje: alles was goed. En dat is wel zijn recht.

Zijn ‘recht’ op het bijwonen van een standaard controle gaat dus wat jou betreft boven het recht van de moeder om privé te spreken met de verloskundige? Een goede relatie/band met de vk is sowieso al heel belangrijk om ontspannen de bevalling in te gaan, maar nu nog een beetje extra. En die kans wil jij haar ontnemen omdat de vader per se mee wil? Bijzonder. Vaders gaan zo vaak niet mee naar dit soort afspraken. No big deal lijkt me. Volgende keer beter.

Ik blijf erbij: kies voorlopig voor jezelf TO. Het kan heel erg goed zijn dat je ex echt veranderd is, en echt goed voor jou en de baby wil zorgen. Ik vind dat mensen altijd een 2e kans verdienen. Hij ook. In dit geval kans nummer zoveel zelfs. Het krijgen van een kind kan je echt wezenlijk veranderen. Maar ik zou wel heel voorzichtig zijn. En zoals ik al eerder zei, maak geen afspraken met verstrekkende gevolgen in deze tijd. Dat je nu geen relatie met hem wil en hem in eerste instantie de baby niet wil laten erkennen betekent niet dat je hem helemaal uit het leven van jullie kind bant. Maar hij moet laten zien dat je op hem kunt bouwen, voor langere tijd. Een kind gaat namelijk niet meer weg, dat is er voor altijd. Eerst maar eens zien hoe lang hij het volhoudt, deze positieve verandering. Misschien kan je moeder dat duidelijk maken aan hem, als dat jou niet lukt. Wil hij een kans maken, dan moet hij rustig opbouwen. Tenslotte heeft hij jullie relatie (weer) verbroken en bleek hij ook nog vreemd te gaan. Het verbaast dat mensen hier dan vinden dat hij blijkbaar gewoon nog steeds alle rechten van een vader binnen een normale relatie heeft… 

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 29-03-2024 om 13:52:

[..]

Uh okee… dus als mijn man ooit vreemd gaat dan ontzeg ik hem onze kinderen, tja moest je maar niet vreemd gaan.. heel vreemd maar meningen verschillen.

Als jouw man de relatie verbreekt (al dan niet omdat hij is vreemgegaan) ontzegt hij jou toch ook voor een deel van de tijd jou je kinderen? Of vind je dat wat anders? En zo ja, wat is er dan anders aan?

Niemand hier schrijft dat ze de vader compleet aan de kant moet schuiven. Maar ze heeft echt wel tijd en ruimte nodig om te bepalen hoe ze verder wil met deze man. En dat hij zich zo opdringt aan haar vind ik nou niet echt getuigen van fijngevoeligheid. Hij heeft haar nogal wat aangedaan zeg, het zou hem sieren als hij daar zijn excuses voor aanbiedt en dan heel rustig probeert de relatie weer op te bouwen.

Stress is gewoon slecht voor een baby. Dus hoe terecht of onterecht het ook mag zijn, als TO zoveel stress ervaart als hij meegaat naar de verloskundige dan vind ik in het belang van het ongeboren kind dat hij thuis blijft. Misschien kan TO het geluid opnemen en doorsturen.

Zelfde voor de bevalling overigens. Leuk dat een vader daar bij wil zijn, maar stress levert meer risicos op voor moeder en kind. En ik zou ook niet willen bevallen in het bijzijn van een ex partner en dan heb ik met mijn ex partners nog een goede relatie ook!

Na de bevalling zou ik het wel terecht vinden als hij de eerste is die mag komen kijken.

En daarna wordt het pas echt ingewikkeld. Want ik snap wel dat TO er niet op zit te wachten ex partner dagelijks over de vloer te krijgen. Tegelijkertijd heeft een babietje ook baat bij een rustige vertrouwde omgeving. Dus liefst bij TO in huis contact opbouwen.

Ik denk dat het goed is om psychologische hulp te zoeken om straks op een goede manier met ex om te gaan. Want nu is stress schadelijk voor het ongeboren kind, maar straks komt er een punt dat het beter is voor een kind om omgang met de vader te hebben, ongeacht hoeveel stress moeder daarvan heeft. En dan is het fijn als TO op een gezonde manier kan omgaan met ex.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.