Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Twijfel 3de kindje


MamaE schreef op 31-03-2024 om 18:49:

[..]

Dat kan, maar het risico is wel dat je dan zwanger wordt en dan niet blij bent. En dan?

Over kindjes met beperkingen, uitdagingen etc. Dat kan, die mogelijkheid is er bij elk kind. Ik kan me wel voorstellen dat als je oudste twee kinderen al 'iets' hebben, dat de kans dan groter is en/of dat het al belastend genoeg is.
Anderzijds is het leven niet maakbaar en kunnen je kinderen ook later in hun leven nog ziek worden of anderszins iets overkomen.

Over eenzaam zijn als enig kind...ik heb misschien te snel gesteld dat dat niet zo is omdat we ons best doen het gebrek aan contact met leeftijdsgenootjes thuis te compenseren met clubjes, kampen, vakantie BSO etc. Ik vind het ook een zware vraag om aan mijn kind te stellen. En zwaar om eventueel te horen dat ze het toch zo ervaart.

Kijk, voorafgaand aan het einde van de cyclus, het ongesteldheidsmoment of zwangerschapmoment gaat al een heel scala aan gevoelens en keuzemomenten vooraf waardoor TO haar gevoel beter leert kennen. Gaat ze nadat de anticonceptie is weggegooid bijvoorbeeld erg tracken wanneer haar eitje klaarligt, ovulatietest kopen of slijm in de gaten houden of bij een regelmatige cyclus de datum en welke keuze maakt ze dan. Gaat ze man juist opzoeken of toch vermijden die dagen. Gaat ze als het er die dagen van gekomen is toch even die 10min plat blijven liggen of hopen dat het raak is. Of gaat ze meteen de douche in en ligt ze wakker. Dat helpt allemaal mee om meer duidelijkheid te krijgen in wat ze diep van binnen zou willen. 

En wat als er niks van dat alles gebeurt, TO er nonchalant mee omgaat, zwanger wordt en baalt?

Moederkareltje schreef op 31-03-2024 om 20:37:

Gaat ze als het er die dagen van gekomen is toch even die 10min plat blijven liggen of hopen dat het raak is. Of gaat ze meteen de douche in en ligt ze wakker. Dat helpt allemaal mee om meer duidelijkheid te krijgen in wat ze diep van binnen zou willen.

En dan gaat ze meteen de douche in, ligt ze wakker, en is ze toch zwanger aan het eind van de cyclus. Wat dan? Zit je dan met je duidelijkheid.

Die duidelijkheid moet je dus hebben voordat je stopt met anticonceptie.

Peaches schreef op 31-03-2024 om 20:50:

[..]

En dan gaat ze meteen de douche in, ligt ze wakker, en is ze toch zwanger aan het eind van de cyclus. Wat dan? Zit je dan met je duidelijkheid.

Die duidelijkheid moet je dus hebben voordat je stopt met anticonceptie.

Maar die duidelijlheid voelt ze nu dus niet met anticonceptie. Dat is haar probleem. Ze kan de dag na onveilige seks bijvoorbeeld een morningafterpil nemen als de paniek ineens nekkend is. 

Lieveheersbeest schreef op 31-03-2024 om 20:45:

En wat als er niks van dat alles gebeurt, TO er nonchalant mee omgaat, zwanger wordt en baalt?

Dan moet ze dus samen met man beslissen om abortus of niet te plegen. In ben daar geen voorstander van maar als dit gebeurd na 1 maand stel ze wordt meteen zwanger en ze heeft meteen spijt dan is het ook voor altijd duidelijk. Ik geloof niet dat TO er niet bij stil staat of er nonchelant onder is gedurende het hele proces aangezien ze er zo mee bezig is, met haar twijfel of ze wel of geen derde wil en er zelfs op een forum een topic over opent. 

Moederkareltje schreef op 31-03-2024 om 21:11:

[..]

Maar die duidelijlheid voelt ze nu dus niet met anticonceptie. Dat is haar probleem. Ze kan de dag na onveilige seks bijvoorbeeld een morningafterpil nemen als de paniek ineens nekkend is.

Dat lijkt me geen logische volgorde.

Abortus is geen waardig alternatief voor anticonceptie. Als je dat als optie ziet 'voor als het mis gaat' terwijl je bewust en weloverwogen geen anticonceptie gebruikt...ik kan dat oprecht niet begrijpen.

Due-scimmie schreef op 31-03-2024 om 21:41:

[..]

Dat lijkt me geen logische volgorde.

Natuurlijk is dit wat van het gehoopte pad af en geen manier van voorkeur maar ik geef een tip om uit de twijfel te komen. 

MamaE schreef op 31-03-2024 om 21:44:

Abortus is geen waardig alternatief voor anticonceptie. Als je dat als optie ziet 'voor als het mis gaat' terwijl je bewust en weloverwogen geen anticonceptie gebruikt...ik kan dat oprecht niet begrijpen.

Ik probeer een oplossing te bedenken waardoor ze dichter bij haar gevoel komt ipv ja of nee adviseren zoals de meeste hier wat ook alle gevolgen van dien heeft. De kans dat ze daadwerkelijk zwanger raakt in een keer en ineens heel veel spijt schat Ik klein (7 procent, want 15 procent misschien om zwanger te worden op 32ste en dan 50 procent dat het verkeerde keelgat schiet)  maar is er wel natuurlijk. Die andere 93 procent geven haar als het goed is meer duidelijkheid over haar gevoel. En daarom adviseer ik het ipv 50 50 rationeel nu een keuze te maken.

Moederkareltje schreef op 31-03-2024 om 23:06:

[..]

Ik probeer een oplossing te bedenken waardoor ze dichter bij haar gevoel komt ipv ja of nee adviseren zoals de meeste hier wat ook alle gevolgen van dien heeft. De kans dat ze daadwerkelijk zwanger raakt in een keer en ineens heel veel spijt schat Ik klein (7 procent, want 15 procent misschien om zwanger te worden op 32ste en dan 50 procent dat het verkeerde keelgat schiet) maar is er wel natuurlijk. Die andere 93 procent geven haar als het goed is meer duidelijkheid over haar gevoel. En daarom adviseer ik het ipv 50 50 rationeel nu een keuze te maken.

Als individu heb je niets aan statistieken. Als je zwanger bent en spijt hebt, helpt het je dan om te bedenken dat je bij die 7 procent hoort?

Dit soort spelletjes kun je beter niet spelen.

@moederkareltje: het is een beetje alsof je iemand die zich afvraagt of het leven zin heeft adviseert om de snelweg over te steken. Zo’n ervaring geeft duidelijkheid over gevoelens, maar toch, nee.

Moederkareltje schreef op 31-03-2024 om 23:06:

[..]

Ik probeer een oplossing te bedenken waardoor ze dichter bij haar gevoel komt ipv ja of nee adviseren zoals de meeste hier wat ook alle gevolgen van dien heeft. De kans dat ze daadwerkelijk zwanger raakt in een keer en ineens heel veel spijt schat Ik klein (7 procent, want 15 procent misschien om zwanger te worden op 32ste en dan 50 procent dat het verkeerde keelgat schiet) maar is er wel natuurlijk. Die andere 93 procent geven haar als het goed is meer duidelijkheid over haar gevoel. En daarom adviseer ik het ipv 50 50 rationeel nu een keuze te maken.

We weten toch niet hoe snel to van de eerste 2 zwanger werd? Ik zou persoonlijk de gok niet wagen want bij 1e door anticonceptie heen zwanger bij 2e eerste poging. 

Lieveheersbeest schreef op 31-03-2024 om 20:45:

En wat als er niks van dat alles gebeurt, TO er nonchalant mee omgaat, zwanger wordt en baalt?

Of haar man baalt?

Moederkareltje schreef op 31-03-2024 om 21:16:

[..]

Dan moet ze dus samen met man beslissen om abortus of niet te plegen. In ben daar geen voorstander van maar als dit gebeurd na 1 maand stel ze wordt meteen zwanger en ze heeft meteen spijt dan is het ook voor altijd duidelijk. Ik geloof niet dat TO er niet bij stil staat of er nonchelant onder is gedurende het hele proces aangezien ze er zo mee bezig is, met haar twijfel of ze wel of geen derde wil en er zelfs op een forum een topic over opent.

Dat kun je toch niet serieus menen hè...

Eerlijk gezegd zou ik het niet doen. De wereld wordt steeds gecompliceerder en voller. Baby en klein zijn ze maar kort. Uiteindelijk moeten kinderen wel opgevoed worden en hoop je dat je ze een stevige bagage mee kunt geven, in deze maatschappij. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.