Catz
23-01-2024 om 14:45
stiefdochter van 17 jaar - geen respect meer
hallo allen,
ik wil mijn verhaal delen, want ik ben soms ten einde raad.
Sinds 4 jaar woon ik samen met mijn partner, hij heeft een dochter (Sofie) die, destijds ik bij hem ging wonen, 13/14 jaar was, zij is altijd een schat van een meisje geweest, helpen met kleine dingen in het huishouden, vriendelijk, lief, beleefd.... Helaas is hier een hele ommeslag in gebeurd. Sinds haar 16de (zomer van 2022) heeft ze een vriendje, hij is een jaar ouder dan haar. Sindsdien heb ik haar gedrag beetje bij beetje zien veranderen van dat lieve meisje naar een arrogante, onfatsoenlijke puber. Het is ook een feit dat haar vriendje van een lage komaf is, van een familie die allemaal van het ocmw leven, geen enkele zus of broer van hem heeft ooit een job gehad en ze staan bekend voor vechtpartijen. En ze wonen allemaal onder hetzelfde dak , hele dagen te niksen. Als je zijn familie ziet dan kan je ze een beetje vergelijken met de flodderfamilie. Echter de moeder van Sofie heeft die relatie direct goedgekeurd (I don't get it). Aangezien de opvoeding bij haar moeder gebeurd en er nooit overleg is met mijn partner.. heeft hij als vader niet veel in de pap te brokken.
Sofie komt enkel in de weekends bij ons en in de week woont ze bij haar moeder.
Nu het begin van het verhaal: de eerste keer dat ze met haar vriendje bij ons kwam in het weekend (zomer 2022) wist ik niet wat ik allemaal zag.
Die gast ging zich onmiddellijk in de zetel neerleggen, alsof hij kind aan huis was.
Mijn partner (vader van sofie) zei hier niets op, tja hij wist eigenlijk niet hoe te reageren.
Hij was zelf stomverbaasd en heeft die dag een beetje de vlucht genomen door met een biertje op ons terras naar een voetbalmatch te gaan kijken. Echter ik was in de woonkamer naar het nieuws aan het kijken, terwijl Sofie bij hem ging liggen in de zetel en ze zonder schaamte elkaar begonnen af te likken, hij met zijn hand in haar broek , ik hoef er geen tekeningtje erbij te maken. Aangezien ik nooit een rol heb moeten spelen in haar opvoeding, kon en mocht ik hier ook niets op zeggen. En plus ik wist niet wat ik zag.. Ik vond het een zo onfatsoenlijke en genante situatie, dat ik mijn partner ben gaan vergezellen op het terras. Ik voelde mij eigenlijk teveel in mijn eigen huis, 2 vrijende pubers in mijn zetel... Ik sprak toen mijn partner hierover aan en hij minimaliseerde de situatie en telkens hij binnen een kijkje ging nemen, hadden ze al snel hun gsm genomen om te doen dat ze onschuldig aan het gsm'en waren. Als ik binnenkwam deden ze gewoon verder alsof ik er niet was, ook wat later was de jongeheer rustig aan zijn ballen aan het krabben onder mijn ogen, ongegeneerd. Ik dacht toen wat een onbeschoft, ongemanierd ventje.
Ook sinds Sofie haar vriendje heeft, heb ik geen enkel gesprek meer met haar, ze praat gewoon niet meer tegen mij en ze heeft een grote mond gekregen. Als ik iets vraag krijg ik een korte ja of nee. De band die we hadden is er niet meer.
Ze spreekt mij enkel nog aan als ze iets nodig heeft, als ik bijvoorbeeld iets moet wassen in de wasmachine of als ik iets moet kopen, bv een parfum. Voor de rest negeert ze mij compleet.
Ik mag ook niets weigeren, als ze iets wil , dan moet ik dat stante pede doen, anders krijg ik de wind van voren.
Beetje bij beetje is zij chef geworden in huis en mijn partner heeft geen grip meer op haar en ik ben hier de dupe van. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen, dat zij mij als geldschieter en poetsvrouw beziet, haar dienster.
Het laatste jaar is de situatie aan het escaleren, nog meer arrogantie en ordinair gedrag.
Ook haar vriendje zegt nooit een woord tegen mij en elk weekend is hij er ook bij. Hij blijft overnachten, ontbijten, lunchen en souperen bij ons. Nog NOOIT heeft hij nog maar 1x een dank u gezegd als ik het eten op tafel zet of bv het is lekker. Geen enkele dankbaarheid, geen enkel woord. Als ik iets vraag, antwoord hij mij niet.
Net voor laatste kerstmis kreeg ik plots een whatsappje van Sofie. Eerlijk gezegd, ik blij dat ze contact met me nam, oh er is hoop..... helaas.
Ze vroeg mij via whatsapp of ik wilde bijleggen voor het kerstcadeau van haar vader.
oh tof dacht ik....
Een voetbaltruitje dat hij graag zag, kostprijs 100euro.
Ik heb haar toen voorgesteld dat ik 60euro ging bijleggen, zij blij en ik blij dat ik een contact met haar had.
Nu komt het, met kerstmis pakt mijn partner zijn cadeau uit en het truitje pastte perfect.
Hij knipte dus het etiket eruit en toen zag ik de prijs erop, 80euro.... ipv 100euro.
Ik heb dit toen nagekeken op internet en effectief , het truitje kostte maar 80euro....
Ik heb (en kon niet, durfde niet) hier toen niets van gezegd, maar vroeg mij ten stelligste af waarom zij heeft gelogen over de aankoopprijs....tja opdat ik meer zou geven natuurlijk....
Ook elke kerstmis is haar vriendje erbij en kopen wij ook een cadeau voor hem.
Vice versa, koopt hij niets voor ons, hij komt steeds met lege handen binnen.
Ook koop ik altijd een mooi duur cadeau voor Sofie, omgekeerd krijg ik van haar telkens iets van amper 10euro, terwijl ze voor haar vader en haar vriend cadeau's van rond de 100euro koopt. Geeft mij het gevoel van de dienster te zijn die ook een kleinigheidje heeft gehad.
Wat ze ook al gedaan heeft is mijn spulletjes in de badkamer wegnemen en die in een kast verstoppen. Als ik haar daarover aansprak, haar vroeg waarom ze mijn spullen uit de badkamer had weggenomen, dan antwoordde ze : zomaar , ik verveelde mij......
Ze is mij meer en meer een onbehaaglijk gevoel aan het geven, mij aan het uitsluiten in alles.
Het maakt mij zo verdrietig en ik sta machteloos hiertegen.
Want het ergerlijke hieraan is , dat mijn partner, meestal niet aanwezig is als ze mij denigrerend aanspreekt of dingen uitsteekt.
Mijn verjaardag vergeet ze ook telkens , maar van mij verwacht ze een mooi cadeau voor haar verjaardag.
Ik krijg ook geen gehoor of steun bij mijn partner, het is zijn dochterje , de engel en ik moet mijn mond houden.
Ik weet zeker dat hij enkel zo reageert omdat hij het niet wil inzien, hij zegt mij ook dat hij het niet wil weten....
Elk weekend is een verschrikking voor mij, ik moet plaats maken voor hun, ik moet haar gehoorzamen en er is geen enkel leuk moment, gesprek.
Nog een voorbeeld, soms haalt ze het bedovertrek en hoeslaken van haar bed om te wassen en ze gooit dat in het midden van de traphal, zoals je handdoeken op de grond gooit in een hotel voor de housekeeping. Als mijn partner dan vraagt om dat in de wasmand te gooien, dan kijkt ze verbaasd en vraagt ze: waarom moet ik dit doen? Zij verwacht van mij dat ik alles opruim en opkuis.... zij beziet mij niet als een lid van de familie, niet meer.... en ik begrijp het niet, is dit nu de slechte invloed van haar vriendje en zijn familie?
Wie herkent deze situatie?
lientje69
24-01-2024 om 22:46
Goede reactie gebruikersnaaminvullen. Spaart mij typen
Echt vreemde reacties van deze poster.
Lievemoedervan4
24-01-2024 om 22:48
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2024 om 22:27:
[..]
Hoe zou ik reageren als ze intiem zijn op de bank
Nou uhm goed voor hun blij voor haar en dan ga ik verder met tv kijken als ik dat aan het doen was
Gebruikersnaaminvullen
24-01-2024 om 22:50
Lievemoedervan4 schreef op 24-01-2024 om 22:45:
[..]
Ooh mijn god die is goed
Nee nee nee absoluut niet
Hoe kan ik haar zijn
zij heeft geen 4 kinderen toch zoals mijn naam hierop zegt it makes no sense dat je dit zegt
Maar ik moest er wel om lachen dus Dankje daarvoor
Moet jij je kostbare energie niet ergens anders insteken?
"Ik kan nog zoveel meer zeggen maar eerlijk gezegd heb ik het nu al niet meer kort gehouden en daarbij is niet waard
kost me alleen maar m'n kostbare energie en die kan ik beter in andere dingen steken"
Gebruikersnaaminvullen
24-01-2024 om 22:51
Lievemoedervan4 schreef op 24-01-2024 om 22:48:
[..]
Nou uhm goed voor hun blij voor haar en dan ga ik verder met tv kijken als ik dat aan het doen was
Natuurlijk joh, en als ze liggen te neuken sta jij zeker in de deuropening toe te kijken. Fantast.
lientje69
24-01-2024 om 22:51
[..]
Je bent niet goed wijs... jij gaat met je man toch ook niet seksen waar de kinderen bij zitten???
Lievemoedervan4
24-01-2024 om 22:54
@gebruikersnaaminvullen
Leer lezen, het gedrag van kind was eerder niet zo. En TO woont daar fulltime, hoezo is het huis van dochter?
Weet ik dat las ik idd
Uhm vader was daar als aller aller eerst
Dochter is dochter van vader al haar hele leven vandaar en sinds 4 jaar ofz is daar OP bijgekomen
Lievemoedervan4
24-01-2024 om 22:55
lientje69 schreef op 24-01-2024 om 22:51:
[..]
Je bent niet goed wijs... jij gaat met je man toch ook niet seksen waar de kinderen bij zitten???
Jawel maar er zit een verschil tussen seksen en flikvlooien
Ze hadden hun kleren nog aan als het goed is dus ja
IMI-x2
24-01-2024 om 22:56
[..]
Oké dat kan.
Maar niet in ons huis. Dan zeg ik: als je dat wilt doen, zoek je maar mooi even de privacy van je eigen kamer op. Ik heb flink wat wisselgeld: dreigen dat mijn vriend en ik een potje gaan vrijen in de woonkamer, moet je ze dan eens horen! Gatver, mama! 😀
Maar dat zal waarachijnlijk nooit gebeuren, toen ze veel jonger waren en wel eens spontaan met hun hand in hun eigen broek zaten, heb ik ze ook geleerd je dat niet in het bijzijn van andere mensen doet. Dus in de woonkamer geen hand in je broek. Wil je dat toch, dan ga je naar je eigen kamer en doe je de deur dicht. Jong geleerd is oud gedaan.
Lievemoedervan4
24-01-2024 om 22:58
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2024 om 22:27:
[..]
Als ik zowel Engels als Nederlands wil praten dan mag dat toch gewoon of staat het in de regels van deze site dat dat niet mag
Laat me lekker
Dit doet toch niemand kwaad als ik Engels en Nederlands praat
Lievemoedervan4
24-01-2024 om 23:02
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2024 om 22:44:
[..]
Verdienen?
Ja verdienen Ja en zoals TO overkomt in haar posts sorry dan kies ik toch de kant van stiefdochter
Gebruikersnaaminvullen
24-01-2024 om 23:03
Lievemoedervan4 schreef op 24-01-2024 om 22:58:
[..]
Als ik zowel Engels als Nederlands wil praten dan mag dat toch gewoon of staat het in de regels van deze site dat dat niet mag
Laat me lekker
Dit doet toch niemand kwaad als ik Engels en Nederlands praat
Nederlands heeft meer dan genoeg woorden om je uit te drukken. Al dat onnodige Engels komt alleen popie jopie over.
Lievemoedervan4
24-01-2024 om 23:12
lientje69 schreef op 24-01-2024 om 22:46:
Goede reactie gebruikersnaaminvullen. Spaart mij typen
Echt vreemde reacties van deze poster.
Vreemd hoezo?
Het is gewoon een andere mening dan die van jullie en daarom is het direct vreemd??
Dat snap ik niet
Ik weet dat ik een sterke mening heb/kan hebben helemaal als ik door iets word getriggerd
En ja mijn eerdere bericht was misschien heftig maar ook die mogen er zijn toch?
het hoeft niet allemaal alleen maar ja knikkend Zachtaardig te wezen toch
Als ik het wel eens zou zijn met TO dan zou ik jullie niet horen
Als het andersom was en ik een heftige sterke mening zou hebben over TO's vriends Dochter
En ja nogmaals ik kan echt heel lief zijn hoor/ ben echt heel lief
Laatst zei iemand nog "lees mijn echte naam" je bent echt veel te lief je zou je laatst geld nog weggegeven als het een ander zou helpen ookal zit je zelf dan zonder en er word ook steeds vaker tegen me gezegd dat ik mezelf minder moet wegcijferen maar ja ik ben zoals ik ben
Maar ja ik heb ook een harde kant
Lievemoedervan4
24-01-2024 om 23:16
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2024 om 22:50:
[..]
Moet jij je kostbare energie niet ergens anders insteken?
"Ik kan nog zoveel meer zeggen maar eerlijk gezegd heb ik het nu al niet meer kort gehouden en daarbij is niet waard
kost me alleen maar m'n kostbare energie en die kan ik beter in andere dingen steken"
Ja daar heb je helemaal gelijk in dus ga dat ook doen
Kan toch nog niet slapen te opgewerkt
Ga denk ik m'n weggeefkast/eten even bijvullen kan wel iets positiefs gebruiken en hier word ik altijd weer blij van dus ja ga dat doen
Het was niet persoonlijk naar de andere mensen in de reacties
Ik wens jullie nog een hele fijne goeie positieve avond en een hele fijne nacht sweet dreams
en ik wens jullie alles goed en positief in het leven
Dankjewel
Lievemoedervan4
24-01-2024 om 23:20
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2024 om 22:51:
[..]
Natuurlijk joh, en als ze liggen te neuken sta jij zeker in de deuropening toe te kijken. Fantast.
Ooh nee hoor absoluut niet trust me
Heb zelf een hekel aan jeweetwel en alles wat erbij hoort zo ook wat jij zegt
Maar dat betekend niet dat ik ga oordelen over/voor een ander
Maar er zit en verschil tussen dat en wat hun deden
Vozen/flikvlooien is wat anders zolang ze de kleding aanhouden prima
Lievemoedervan4
24-01-2024 om 23:24
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2024 om 23:03:
[..]
Nederlands heeft meer dan genoeg woorden om je uit te drukken. Al dat onnodige Engels komt alleen popie jopie over.
Daar kan ik niks aandoen heb altijd al zo gepraat
Weet vaak Engelse woorden eerder dan Nederlands
Hoezo onnodig
En waarom kom ik dan popie jopie over
Want als dat zo is dat is niet waarom ik het doe niet de bedoeling
Wat ik zeg ik praat over het algemeen altijd zo
Keek al vanaf jonge leeftijd Engelse series en daarna ook films en zou heeft zich dat erin gesleten
En Engels was altijd al m'n favoriete vak
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.