Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
coca

coca

18-08-2011 om 09:59

Cola is slecht voor kinderen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En ik bedoel het beslist niet als waarde-oordeel

Wat mij betreft zou ik zoiets nooit zeggen of gezegd hebben als 'waarde-oordeel' of om kritiek te hebben op iemands manier van opvoeden.
Ik vind het prima als mensen het wel aan hun kinderen geven. Moeten ze zelf weten.
Misschien eten ze daar wel erg weinig snoep of chips of weet ik wat.
Maar hier is het zo, en het is zoals het is en ik ga dat niet lopen verantwoorden aan een nieuwschierige kleuter ofzo.
groeten albana

Serwe

Serwe

18-08-2011 om 16:19

Albana

Ik ga met een kleuter ook geen eindeloze discussie aan maar ik snap niet zo goed waarom het nodig om nee te staven met de reden dat het slecht is. Ten eerste omdat je zelf ook wel weet dat dit te kort door de bocht is en ten tweede omdat het inderdaad niet aardig is tegenover ouders waarbij het kind wel elke dag of elke week cola mag.
Waarom moet er een reden zijn? Hier zou een gesprek bijvoorbeeld zo gaan.

Gastkind: mag ik wat drinken?
Ik: Ja
Gastkind: mag ik cola?
Ik: helaas dat hebben we niet in huis. We hebben wel ranja, appelsap, yoki..
Gastkind: waarom hebben jullie geen cola?
Ik: nou dat hebben we gewoon niet. Er is zoveel drinken op de wereld en we hebben geen ruimte om alles te hebben.

Ook al gaat een kind dan door met zeuren (waarom geen cola? maar waarom dan geen cola?) dan ga ik alsnog niet verder uitleggen waarom we dat niet hebben. Dat gezeur kap ik dan ook af verder.

Ik vind het antwoord dat is slecht voor je gewoon wat raar omdat het niet zo 1 op 1 klopt.

Monique D*

Monique D*

18-08-2011 om 16:27

Waarde-oordeel

Ik heb ook het idee dat je je aangevallen voelt door de vader van het vriendje van jouw zoon. Tja, het kan iemand zijn die principieel "tegen" het drinken van cola is.
Maar je zal dit wel vaker meemaken. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Er zijn ouders die vinden dat men geen vlees mag eten, want een dier heeft niet gevraagd om geslacht en opgegeten te worden;
er zijn ouders die vinden dat er geen snoep en koekjes en ijs gegeten mag worden, want daar zit suiker in (is slecht voor je tanden, kinderen worden er hyperactief van);
er zijn ouders die vinden dat er geen frisdranken gebruikt mogen worden, want het is slecht voor de botten/tanden en kinderen worden hyperactief van;
er zijn ouders die vinden dat er geen zoet beleg gebruikt mag worden, want het is slecht voor de tanden;
er zijn ouders die vinden dat er geen melk gedronken mag worden i.v.m. dioxine en allergieën.....
er zijn ouders die vinden dat cola ab-so-luut verboden is, want cola breekt de botten af en wat gebeurt er met de ingewanden als roestige stuivers / spijkers als je ze in cola gooit. Vergeet ook de WC(!) niet, die wordt er brandschoon van!
Ga zo maar door. Tja, wat is nu wel gezond? Zelfs de lucht die je inademt is niet brandschoon...
Het beste is dan om water en droog brood te serveren..(hartig beleg is ook vaak nog eens vet).
Zolang je in contact bent met ouders via jouw kind(eren) zal je altijd tegen verschillende waarde-oordelen aanlopen. Het beste is om jouw kind te leren dat je de schade door gebruik van die producten enorm kan beperken, zolang je het met mate gebruikt.
Cola is toch niet echt zo slecht als men denkt. Dit kan men ook gebruiken als medicijn: het helpt uitstekend tegen het stoppen van diarree..

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2011 om 17:08

Waarde-oordeel

Ik vind sowieso dat je erg uit moet kijken tegenover kinderen met uitspraken die 'ouderondermijnend' zijn. Een gezondheidspraatje over frisdrank vind ik nogal betuttelend. Dat is mijn verantwoordelijkheid niet voor een ander kind. Ik zou dus gewoon melden dat we van alles in huis hebben, maar uitgerekend geen cola. Verder geen uitleg over wat ik van cola vind (vind er weinig van overigens). En als een kind mij cola vraagt terwijl ik het wel in huis heb dan zou ik ook niet vragen 'mag dat wel van je ouders?'

coca

coca

18-08-2011 om 17:11

Monique en albana

Nogmaals het gaat er mij niet om dat iemand er andere ideeen heeft over . Ik houd er niet van als het op zo'n betuttelende manier bekend gemaakt wordt, met als aanvulling iets in de trant van: ik kan het je niet verbieden te drinken want ik ben je vader niet. Jee, zeg, alsof ik mijn kind vergif geef!

Albana, mijn kind vroeg niet eens om cola en zeurde dus al helemaal niet door. Ik geloof dat het gesprek om een of andere reden op cola kwam. Hele andere situatie en mijn kind is niet eens een kleuter. Overigens ga ik bij nieuwsgierige kleuters die doorzeuren ook niet zoiets zeggen als: het is slecht voor je en als je mijn kind zou zijn zou je het niet mogen krijgen. Bah zeg! Gewoon een 'nee' lijkt me voldoende.
Overigens vind ik dat als je met een stelling komt: het is slecht voor kinderen je ook meteen mag uitleggen waarom En dan niet een uur later kinderen lolly geven zoals in mijn voorbeeld...

Vic

Vic

18-08-2011 om 17:14

Hmmm

"En als een kind mij cola vraagt terwijl ik het wel in huis heb dan zou ik ook niet vragen \'mag dat wel van je ouders?\' "
Ik heb dat wel eens meegemaakt. Als een 6-jarige aan mij vraagt om cola ga ik dat toch echt niet geven, want mijn eigen 6-jarige mag dat ook niet. Vanaf een jaar of 8 vind ik vroeg genoeg om met frisdrank te beginnen. En dan check ik dus wel of het kind thuis ook wel eens cola drinkt. Het komt trouwens zelden voor. Oudste drinkt doordeweeks een melkdrankje of limonade, dus vriendinnen krijgen dat ook.

Fiorucci

Fiorucci

18-08-2011 om 18:17

Albana ot

Ja,hoor, je kunt water krijgen op een terras, spa blauw!

Yvon Meijer

Yvon Meijer

18-08-2011 om 18:35

Waarom slecht?

Wij zijn nogal grootverbruikers van cola; maar alleen cola light, dus geen suikers. De kinderen drinken ook regelmatig cola of andere frisdranken, alleen light. Kan iemand me voor eens en altijd uitleggen waarom cola-light en andere frisdranken zonder suiker zo slecht zijn?

Andere discussie

Dan gaat het er weer om dat de zoetstoffen slecht zijn voor kinderen. (vindt men).
Ik geef onze oudste wel zoetstoffen, maar de jongste niet, maar dat heeft er mee te maken, dat zijn darmen daar merkbaar op reageren.

Serwe

Serwe

18-08-2011 om 18:40

Pelle

Ja,dat is ook zo... wat dat betreft is het ook geen goed antwoord. Misschien kan je beter zeggen dat hebben wij niet en verder geen uitleg geven?
Het is voor mij theorie omdat wij dus wel cola in huis hebben. Mijn kinderen mogen alles drinken behalve alcohol. Energydrinks vind ik ook niet geschikt vanwege de enorme hoeveelheid caffeine en taurine die er in zit. In elk geval is dat duidelijk uit te leggen. De cola aversie begrijp ik nooit zo goed afgezien van het caffeine aspect. Echter je hebt natuurlijk ook caffeine vrije cola.Die vind ik zelf niet lekker maar voor tegenstanders van caffeine voor kinderen is dat misschien een goed alternatief...

Serwe

Serwe

18-08-2011 om 18:43

Yvon

Zoetstoffen zijn alleen slecht als ze in hele grote hoeveelheden worden gebruikt. Voor kinderen ligt die hoeveelheid lager. Echter is geen enkele reden waarom producten met zoetstoffen verder voor kinderen niet geschikt zouden zijn. Ik beperk de hoeveelheid wel maar zelf drink ik bijvoorbeeld veel cola light. Voor de kinderen wil ik niet dat ze zoveel drinken maar af en toe een glas is geen probleem. Maar veel mensen hebben een aversie tegen zoetstoffen. Er zijn nog steeds veel mensen die denken dat aspertaam kanker veroorzaakt terwijl daarvoor geen bewijs is.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

18-08-2011 om 19:16

Google

Ja, als je googled dan kom je wel veel tegen wat er geschreven en gediscussierd is, maar veel daarvan zegt me niet zo veel. Waarom zeggen sommigen van júllie; ze mogen af en toe/ alleen als het weekend/feest is cola? Omdat wij zelf veel cola/ fris drinken vind ik het lastig nee te verkopen aan mijn kinderen. Op internet kan ik vinden dat twee glazen fris per dag, wat betreft de zoetstoffen, voor een kind probleemloos kan. Maar ik heb altijd het gevoel dat ik mijn kinderen iets geef waarvan velen zeggen dat het vreselijk slecht voor ze is. Redenen daarvoor heb ik niet overtuigend kunnen vinden. Overigens krijgen ze het hier ook niet dagelijks maar ik heb het gevoel wel vaker dan bij vriendjes. Dus oftewel zou ik graag willen weten waarom ik ze het niet moet geven of ik zou graag willen weten dat de hoeveelheden die ze nu krijgen ze niet schaden. Mijn dochter heeft zelfs een vriendinnetje die geen spa rood mag drinken omdat het slecht zou zijn- de bubbles dan neem ik aan want verder zit er niet zo veel in.

Vic

Vic

18-08-2011 om 19:30

Niet mogen van de ouders

Dat vind ik ook een leuke kwestie. Ik heb hier wel eens een kind gehad dat geen knakworstjes mocht. Ja, hij vond ze wel heel lekker maar het mocht niet want 'het was gemaakt van afval'. Wat doe je dan? Of het logeetje van oudste dat geen Anubis mocht kijken om een of andere religieuze(?) reden. Ze wilde het wel blijven kijken, maar had al gemeld dat het eigenlijk niet mocht van haar ouders.

Annet

Annet

18-08-2011 om 19:32

Yvon

Je kunt niet zomaar zeggen: twee glazen kan voor kinderen (met zoetstof). Dat hangt vooral van het gewicht van de kinderen af. Het gaat om de hoeveelheid zoetstof in verhouding met je lichaam. En het hangt ook af van zoetstoffen in andere voedingsmiddelen zoals snoep.
Daarom houd ik voor jongste maximaal 1 glas aan en voor oudste twee glazen.
Ook hier drinken ze alleen frisdrank in het weekend. Niet omdat het slecht is maar omdat ik wil dat ze zoete dranken met mate drinken. Of het cola is of andere frisdrank of icetea maakt me niet uit.

Tirza G.

Tirza G.

18-08-2011 om 19:55

Yvon

Omdat cola ook cafeine bevat én omdat het grote hoeveelheden zuur bevat. Volgens mij het meeste van alle frisdranken, niet alleen koolzuur voor de bubbeltjes, maar ook citroenzuur voor de smaak.

Tirza

Kijken naar je kind?

Wat ik niet in de antwoorden terug lees, bij de vraag "is cola ongezond?" :
Kijk naar je kind, als je hem/haar regelmatig cola geeft (maar daar kan je ook iets anders voor invullen met veel suiker en/of zoetstoffen en/of kleurstoffen en/of smaakstoffen en/of geurstoffen).
1. Hoe reageert je kind erop? Wordt het er erg druk van? Vervelend, zeurderig? in de komende 30 min. erna?
2. Is je kind over het algemeen gezond? Of vaak ziek/zwak/misselijk, vaak bleekjes, vermoeid ed?
3. Heeft je kind last van blaasontsteking (dan is cola erg slecht vanwege de veelheid aan suikers en cafeïne is vochtafdrijvend, dus ook niet goed dan)
4. Heeft je kind (neiging tot) overgewicht?
5. Heeft je kind neigingen tot hyperactiviteit (of zelfs ADHD).
6. En last but nog least: hoe is het met het gebit van je kind?
Allemaal zaken om rekening mee te houden. Een sterk en gezond kind kan heus wel wat cola hebben (maar ze worden er niet gezonder van), een ongezond (of gevoelig kind) kan je beter niet al te veel kunstmatige producten geven (geraffineerde suikers en geur, kleur en smaakstoffen).

Ik zou het zelf niet in huis halen, maar als ze dat op een gegeven moment ergens krijgen, dan zal ik dat niet tegenhouden. Wij hebben in huis: diksap, sap, kruidenthee en water. Iets anders krijgen ze niet (maar ze zijn ook maar 1 en 4 jaar).
Groetjes lunamaya

Vic

Vic

18-08-2011 om 21:31

Diksap

Ik heb jaren ook alleen maar diksap gekocht in de veronderstelling dat dat gezonder was dan limonade. Bleek dus helemaal niet het geval te zijn, dus nu koop ik bussen limo van een huismerk of Carvan Cevitam. Misschien zijn die zelfs wel net zo (on)gezond als de flessen aanmaaklimo van 59 cent, maar dat durf ik dan weer niet aan

Vic

Reageer je nu op mij? Knap dat je dAt uit mijn posting weet te halen
Dat was voor mij irrelevant in vergelijking met de rest, wellicht had ik het beter weg kunnen laten ivm dit soort reacties.
Maar goed, ik kan het niet laten toch even te reageren:
Diksap, (ik geef het altijd erg licht), zit geen geraffineerde suikers in. Dat maakt het minder ongezond dan limonade waar dat wel in zit (en in die limo van 59 cent zit heus veel smaak, kleur en/of geurstof). Er zit wel vruchtensuiker in, en dat is niet goed voor de tanden als je er te veel van neemt en idem wordt je er dik van, dat weten de meesten denk ik wel.

Vic

Vic

18-08-2011 om 21:55

Lunamaya

Mijn reactie was niet flauw bedoeld, slechts informatief. Ik was bij mijn oudste erg terughoudend met snoep en andere 'ongezonde' dingen en was in de veronderstelling dat diksap veel beter was dan limonade. In een forumdiscussie heb ik het toen ook ter sprake gebracht en ik kreeg toen allerlei links over geraffineerde en vruchtensuikers waaruit bleek dat er eigenlijk geen verschil in zat. Voor wat betreft de kleurstoffen natuurlijk wel, maar daar heb ik geen problemen mee (behalve in de blauwe slush haha).

Yvon Meijer

Yvon Meijer

18-08-2011 om 21:59

Maar (nog even over cola)

Als ik lees dat cola schadelijk voor de botopbouw van kinderen is; waarom is het drankje dan niet verboden voor kinderen? Of vrouwen? Het lijkt me allemaal vreselijk gevaarlijk. Waarom wordt er dan niet meer voor gewaarschuwd? Zelfs op de site van het voedingscentrum vind ik er niks over, integendeel: er staat dat er fosfor in cola zit- wat juist weer góed is voor onze botten!

Uit nieuwsgierigheid

Oh, ik geloof wel dat je geen flauwe bedoeling had hoor, ik had er ook een bij geplaatst toch?!

Je zegt dat jij geen probleem hebt met de kleurstoffen..., maar gewoon, puur uit nieuwsgierigheid; hoe reageren je kinderen erop? Heb je wel eens geobserveerd of hun gedrag verandert? Dat van mijn dochtertje namelijk zichtbaar; die wordt echt een ongeleid projectiel in de ruimte! De eerste keren moest ik erg lachen, maar ik vind het als ik er over nadenk ook wel heftig; het lijkt wel drugs!

Vic

Vic

18-08-2011 om 22:15

Nee

Nooit iets van gemerkt. Er zijn nu wel eens dagen dat ze meer snoepen dan normaal, maar dan gedragen ze zich niet anders dan anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2011 om 22:23

Zijstraatje: skittels

Mijn dochter reageerde duidelijk Skittels (of skittles?). Ze werd er hyper van. Toch van de suiker en de kleurstof denk ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2011 om 22:29

6 jaar en cola

Vic, bij een 6 jarige zou ik ook zeggen dat hij iets anders kan krijgen maar geen cola, alleen al omdat ik dat voor mijn eigen 6-jarige ook zou vinden. Soms moet je het verhaal ook een beetje naar je eigen situatie verkopen. Ik vond het bijvoorbeeld onzinnig dat een vriendin van mij overal appelmoes overheen stortte, zelfs over de boerenkool met worst. "Anders lusten ze het niet," was haar verklaring. Toen haar oudste dochter bij ons at was onze appelmoes 'op' en heeft ze heerlijk van haar eten zonder appelmoes gepeuzeld.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-08-2011 om 07:37

Pffff

Van cola vallen je botten uit elkaar, van deodorant krijg je kanker en van een kop koffie krijg je een miskraam. Al is koffie wel weer goed tegen dementie. Ik word wel eens moe van dit soort berichten. Dat is vast de struisvogel in mij.
Onze dochter lust geen cola. Tegen de tijd dat ze het wel lust, mag ze best een paar keer per week een glaasje.
Groetjes
Massi

mar

mar

19-08-2011 om 08:20

Voedingswaarde

Voor mij valt cola onder de producten die niet werkelijk iets bijdragen aan de opbouw/gezondheid van je lichaam. Of het daadwerkelijk schadelijk is voor je lichaam kan ik niet over oordelen.
In feite geldt dit voor veel dingen die wij tegenwoordig eten en drinken, zoals bv koekjes. Niet daadwerkelijk nodig, wel erg lekker en een volkoren koekje van de biologische winkel voegt iets meer toe dan bv een roze glace koek.
Neemt niet weg dat ik vind dat een glaasje cola op zijn tijd best kan. Het moet alleen geen deel uit maken van het dagelijks voedingspatroon.

ayla

ayla

19-08-2011 om 08:43

Bij ons

Hier mogen de kinderen rustig cola drinken, de jongste lust het niet maar de oudste drinkt het graag. Ik maak er verder geen probleem van, ze drinkt af en toe thee, of aangemaakte ranja. En dan cola of water. Melk of yoghurtdrankjes mag ze niet. Natuurlijk is het niet het gezondste wat je kunt drinken maar dat geld voor meer. Ik ken een ander kindje wat altijd aangelengde roosvicee kreeg, want gezond, extra vitaminen etc. Met 5 had hij al twee kiezen getrokken en 3 kiezen gevuld. Volgens de tandarts was roosvicee echt heel slecht voor de tanden. Zij kregen Slimpie aangeraden, weet iemand of dat echt veel beter is dan andere limonade merken?

Maar het gaat me niet eens om 'gezond'

Ik denk dat ik het werkelijk wel eens gezegd heb. Maar altijd op vragen van kinderen. Ik zou er nooit een gesprekonderwerp van gemaakt hebben om mijn mening te ventileren tegenover de ouders van het betreffende kind.
Misschien is het verschil ook wel, wij hébben wel cola in huis. Niet altijd,maar meestal wel.
Niet voor onszelf (wij drinken zelf ook amper frisdrank) maar voor bezoek. Mijn schoonzusje b.v. drinkt géén koffie of thee, maar wel cola.
En het gebeurde wel eens dat kinderen 'meekeken' in de koelkast en de cola zagen en er dan om vroegen.
Voor mij valt frisdrank gewoon onder de noemer 'niet zo gezond' dus wordt het beperkt voor kinderen. Net als koffie of sterke thee of snoep en ander snaaispul. Niet dat het een ongezonder is dan het andere. Voor mij is het allemaal 1 pot nat.Dus 'slecht' voor kinderen (ook voor volwassenen, hahaha) dus als er een alternatief is dat wat minder 'ongezond' is dan drinken ze dat. Klaar einde verhaal.
Net als onze kinderen, wat ze thuis doen maakt me echt geen fluit uit.
Ik heb zelfs wel eens meegemaakt dat een meisje om koffie vroeg (wij dronken op dat moment koffie) en op onze en dochter verbaasde gezichten zei dat ze dat best mocht van d'r ouders en elke avond met haar ouders koffie dronk en dat gezellig vond.
Dat heb ik ook niet aan haar gegeven en misschien als ze gevraagd had waarom (kan het me niet meer herinneren) wel met een ongeveer vergelijkbaar argument.
Hier drinken de kinderen ook geen koffie tot een bepaalde leeftijd dus bezoekende kinderen ook niet, zo simpel is het.
Ik vind het ook gewoon niet nodig dat kinderen 'alles' maar mogen nuttigen dat volwassenen doen. Dat mogen ze pas als ze enigzins zelf kunnen begrijpen wat gezond is en ongezond en daar een zelf een balans in kunnen vinden. Tegen de tijd dat ze niet meer graag zeuren om snoep zeg maar.....en het niet meer 'liever' eten dan een normale maaltijd.
Het maakt me ook eigenlijk weinig uit wat die ouders hun kinderen wel of niet geven. Van 1 zo'n bewering daar kan ik niks uit 'opmaken',ik kan niet in hun keuken kijken. Misschien drinken ze die cola wel in het weekend en eten verder supergezond en zeer verantwoord en drinken ze doordeweeks alleen water. Waardoor ze als je het totale plaatje bekijkt w.s. 'gezonder' leven dan wij....ik noem maar wat. Ik zou er in ieder geval geen 'conclusies' aan verbinden. Of er een waardeoordeel over hebben.
Net als dat meisje die elke avond koffie beweerde te drinken met haar ouders. Wie weet hoe ze verder leven en eten en drinken? Ik niet in ieder geval.
Overigens is die frisdrank-regel hier allang aan de wilgen gehangen. Oudste is zelfs al volwassen dus wat dat betreft is 'slecht voor kinderen' al helemaal geen argument meer. Maar eigenlijk is dat omdat ze het nu prima zelf kan reguleren. Zolang ze alles 'met mate'gebruikt vind ik het best.....
groeten albana

ayla

ayla

19-08-2011 om 10:14

Koffie

Bij ons drinken de kinderen ook geen koffie, ze hebben er ook nooit om gevraagd. Laatst had oudste echter weer eens obstipatie en bij mij werkt koffie dan erg goed. Dus nooit geschoten is altijd mis en ik heb haar koffie gegeven met veel melk (wat extra lactose kon ook geen kwaad dacht ik). Maar na 1 giebelige slok trok ze een heel vies gezicht en dat was het einde van het koffieverhaal.

Gezond en betuttelen

Ik ben door ervaring toch een beetje schouderophalerig geworden op dat punt. Meer dan vroeger bij mij is het nu op scholen gewoonte om lestijd te besteden aan wat nu precies gezond is. Mijn inzichten komen niet altijd overeen met wat er in die lessen wordt beweerd. Dus of het nu zo'n vader van een vriendje is, of dat het van school komt of van het schoolontbijt of van mijn (schoon)moeder, ik leg mijn kinderen gewoon uit wat ik zelf vind en waarom. Waarom ik het wel of niet belangrijk vind er een issue van te maken en ik vraag wat ze er zelf over denken met de informatie die ze nu van verschillende kanten hebben gekregen. Dat vind ik namelijk het belangrijkst in dit soort kwesties, dat ze leren nadenken en uit informatie leren halen wat belangrijk is en op grond daarvan hun beslissingen nemen. Ze gaan uiteindelijk vást beslissingen nemen waar ik het niet mee eens ben, maar dat is tegen die tijd aan hen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.