Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
coca

coca

18-08-2011 om 09:59

Cola is slecht voor kinderen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar

mar

19-08-2011 om 11:38

Gezond

Water is (in principe) gezond. Drink je 5 liter op een dag dan niet meer.
Kaas staat bekend als gezond. 1 kilo kaas per dag niet meer.
Broccoli: heel gezond, maar elke dag niet.
Volgens mij: als je een voedingspatroon hebt dat in principe gezond is, kun je je best wat 'ongezondere" dingen permitteren. Of dat nu cola, chips of wat dan ook is. Zolang het geen deel uitmaakt van je dagelijkse voedingspatroon zal dat niet zo heel veel kwaad kunnen. Het is anders als je alleen maar de ongezondere dingen eet. Dan kom je op den duur toch voedingsstoffen te kort en krijg je een overschot aan andere voedingsstoffen (vet, zout, suiker) binnen.

Kaaskopje

"Ik vond het bijvoorbeeld onzinnig dat een vriendin van mij overal appelmoes overheen stortte, zelfs over de boerenkool met worst. "Anders lusten ze het niet," was haar verklaring. Toen haar oudste dochter bij ons at was onze appelmoes 'op' en heeft ze heerlijk van haar eten zonder appelmoes gepeuzeld. "

Je zegt het niet, maar ik lees erin 'zie je wel, onzin, ze lust het best, moeder overdrijft'.

Inmiddels ben ik er wel achter dat wat een kind lust bij de een, niet gelust wordt bij de ander. Voor beide kinderen geld/gold dat ze op het kdv probleemloos dingen aten/eten die ze thuis resoluut weigeren. Het is maar goed dat dochter 4 dagen per week op de creche zit, dan krijgt ze nog een fatsoenlijke portie groente binnen, want thuis vertikt ze het. En daar zijn mijn kinderen bepaald niet uniek in, van de leidsters van de creche hoor ik dat dat voor bijna alle kinderen opgaat, een van die leidsters zei dat haar eigen dochter op de creche ook dingen eet die ze thuis niet lust.

Dus dat kind lust bij jou wel boerenkool zonder appelmoes en thuis niet. Raar, maar toch waar.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

19-08-2011 om 12:01

Mijn kind niet

Wij waren twee jaar geleden ook op een eenoudergezinsreis. Alle kinderen aten daar gezamenlijk en dat zorgde er vaak voor dat alle bordjes leeg gingen. De kinderen moedigden elkaar ook aan om te proeven, heel leuk. Er was er maar een die stelselmatig weigerde te eten wat ze niet kende/lustte, mijn jongste. Het is natuurlijk niets om trots op te zijn, maar het kind weet wel wat ze wel en niet wil

Asa Torell

Asa Torell

19-08-2011 om 13:00

Temet (ot)

Sterker nog, dat geldt niet alleen voor eten. Een 4-jarig achterneefje van mij heeft net haarfijn aan zijn moeder uitgelegd dat hij op school best zelf naar de wc kan, maar thuis echt niet, want daar helpen papa en mama .

Tirza G.

Tirza G.

19-08-2011 om 15:19

Kleurstoffen en suiker

De bewijzen over hyperactiviteit agv kleurstoffen en suiker zijn flinterdun, zo ze al bestaan. Experimenten tonen aan, dat als ouders dénken dat hun kinderen er druk van worden - ze dat ook inderdaad worden. Of beter: hun gedrag wordt als 'druk' geinterpreteerd. Alllllllemaal volgens prof.dr. Katan, toch niet de eerste de beste.
En vooral die suiker: bij volwassenen is de 'suiker'-dip een heel normaal gespreksonderwerp - waarom zouden kinderen hyper worden van het product waar volwassenen duf van worden? Raar toch?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

19-08-2011 om 15:20

Lunamaya

Fructose of geraffineerde suiker: het maakt geen bal uit voor je lichaam. Allebei de suikersoorten moeten namelijk worden omgezet naar de suiker die je lichaam kan verwerken: glucose. Ook voor je tanden maakt het geen fluit uit. Het is wél wat de industrie je graag wil laten geloven: Alleen Natuurlijke Suikers. Yeah, right. Maar suiker is suiker.

Tirza

Kleurstoffen en suiker

Het BBC-programma The Truth about Food had een tijd terug een leuk experiment: twee kinderpartijtjes. Op het ene partijtje kregen de kinderen veel snoep en fris, met de meest chemische toevoegingen, maar werden rustige spelletjes gedaan en een filmpje gekeken. Van tevoren was tegenover de ouders de indruk gewekt dat er niet of nauwelijks snoep met kleurstoffen etc voorhanden was.
Op het andere partijtje de omgekeerde situatie: geen chemische voedingsmiddelen, wel veel wilde spelletjes, en van tevoren hadden de ouders allemaal schalen met felgekleurd snoep zien staan.

U voelt m aankomen: de kinderen van het eerste feestje waren na afloop vrij rustig, de tweede groep stuiterde vrolijk met de ouders mee bij het afscheid, en de ouders waren er vast van overtuigd dat die kinderen zo druk waren van de kleurstoffen en de suiker die ze helemaal niet gekregen hadden.

Groeten,

Temet

Tirza

Het is helemaal niet raar dat kinderen hyper worden van iets waar ouders duf van worden. Suiker wordt immers door insuline afgebroken, en je kan dus niet alleen maar naar de suikerspiegel kijken, je moet ook naar de insuline-aanmaak kijken en naar de verhouding van die twee spiegels. Als je veel suiker eet gaat je suikerspiegel skyhigh, kinderen kunnen dan druk worden. Als je vervolgens snel veel insuline aanmaakt dan werkt je insuline door de suiker heen en heb je op een gegeven moment te veel insuline en te weinig suiker in je bloed... een volwassene voelt zich dan duf.

Ik denk eerder dat een volwassene een andere emotie- en gedragsregulatie heeft. Die wordt niet zo snel hyper als ie een lekkere stroopwafel tussen de kiezen heeft en gaat niet tegen de tafel schoppen als ie een suikergat heeft. Voor kinderen ligt dat anders.

Als je een schitterend werkende insuline-regulatie hebt, als je lijf dus netjes en op tijd de suiker afbreekt en ook op tijd stopt met insuline produceren, ja, dan zul je niet zo veel van suiker merken. Dat geldt zowel voor volwassenen als voor kinderen.
Maar je hoeft maar eens een dag vol te gaan duursporten met een groep om te zien dat een hoop mensen zich fitter voelt als ze niet van suikergat naar suikergat werken. Een eiwit- en vezelrijke voeding met weinig snelle suikers geeft dan een veel gelijkmatiger gemoed en prestatieniveau over de dag heen. Er is geen sporter die de dag met een Mars begint.

Belle Époque

Belle Époque

19-08-2011 om 17:54

Hyper

Als ze hyper worden van cola komt dat door de coffeïne erin. Niks vreemds aan, heb ik ook.

Voor de rest: hij die zonder zonde is werpe de eerste steen

mar

mar

19-08-2011 om 18:54

Suiker

volgens mij is het wel zo dat de enkelvoudige suikers gemakkelijker door je lichaam op worden genomen dan de complexere suikers. Dat zou er dan ook voor kunnen zorgen dat je na druivensuiker sneller een dip krijgt dan na een volkorenboterham.

100%mama

100%mama

20-08-2011 om 12:49

Een

buurvrouw van mij heeft mij eens de opmerking gegeven dat ze het maar vreemd vond dat mijn zoon cola drinkt. Nou lijkt het alsof dat het enige is wat hij drinkt, maar hier hebben we het ook gelimiteerd naar 1 glas per week. Ik vraag dus heel liefjes "oh, en wat geef je jouw kind dan te drinken?"....Ice-tea.....tja, dan ga ik een stevige discussie niet uit de weg

Ice-tea is namelijk het aller, aller slechtste drankje. Dat komt doordat de zuurgraat vanuit de basis zo vreselijk hoog is dat ze er liters suiker aan toevoegen om dat spul een beetje drinkbaar te maken. Een regel rechte glazuur verwijderaar dus. Buuv was wat stil hierna....Dussss, hahahahaha

Wij zeggen altijd op de praktijk: overal waar TE voor staat is niet goed, glas cola of ice-tea kan echt geen kwaad!

Vic

Vic

20-08-2011 om 14:54

Ojee

Oudste mocht van mij in de vakantie (bijna) elke dag een klein flesje icetea, een halve liter dus. Ook op verjaardagen kiest ze het vaak, maar dan gelukkig geen halve liter

Vic

Vic

20-08-2011 om 14:55

Ik bedoel

Met 'in de vakantie' bedoelde ik niet haar 8 weken durende zomervakantie, maar slechts de week die we weg waren.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2011 om 15:46

Temet

Zonder achtergrondinformatie had ik direct van de moeder aangenomen dat de kinderen nogal appelmoesverslaafd waren, maar ik wist dat ze het nog nooit anders had gedaan. De kinderen hadden door háár appelmoesmanie nog nooit groente zonder appelmoes geproefd. En dat vond ik, tja héél bemoeiallerig, nogal jammer voor de smaakbeleving van die kinderen. Ik wilde bij ons thuis weten of die appelmoes gemist kon worden of niet. En ja dus. Vriendin was nogal van 'omdat ik het niet lekker vind, vinden zij het ook niet lekker. Omdat ik het niet leuk vind, hoeven zij het ook niet leuk te vinden. Omdat ik op mijn 16de al werkte, hoeven zij ook niet door te leren als ze geen zin hebben.'

Miepje

Miepje

21-08-2011 om 14:29

Er gaan

27 klontjes suiker in een liter cola, dat lijkt me voldoende reden om er niet te veel van te drinken. Mijn kinderen drinken het heel af en toe.
Ook andere frisdranken die van nature zuur zijn (ice tea) hebben heel veel suiker nodig om een zoete smaak te geven. Ik weet niet of cola slechter is voor je tanden dan sommige andere frisdranken. ik heb wel gelezen over een tandarts die vertelde dat hij een jongen kende die elke dag een fles cola dronk en het leuk vond om dat nog eens lekker door zijn mond te laten rollen. Zijn tanden waren een soort stompjes geworden, niet veel van over us.

Viaviaverhaal

"ik heb wel gelezen over een tandarts die vertelde dat hij een jongen kende die ..." Misschien is het wel echt gebeurd. En dat een fles cola per dag ook nog goed is voor tanden lijkt me ook evident. Maar stompjes van tanden kunnen meer oorzaken hebben

Genista, rechtstreeks verhaal

Ik kende een dreumes die met een zuigfles dubbeldrank naar bed ging. Had hij 's nachts lekker wat te lurken. Voor zijn derde verjaardag was er van zijn voortanden niet veel meer dan bruine stompjes over.

skik

Skik

Het ging me erom, dat één verhaal niet zoveel zegt. Ik ken ook een verhaal uit eerste hand van stompjes van tanden - alleen werden die veroorzaakt doordat er altijd honing aan de speen werd gesmeerd om de baby zoet te houden. Ik weet ook van kinderen die met een zuigfles limonade naar bed gingen en een prima melkgebit hadden.
Eén verhaal zegt zo weinig.

Vic

Vic

21-08-2011 om 22:16

Slechte gebitten

Ik las laatst dat de helft van de kleuters gaatjes heeft in het melkgebit. Daar was ik echt verbaasd over want ik ken er geen persoonlijk. En je moet er toch wel wat voor doen om gaatjes te krijgen, lijkt me. Mijn kinderen zijn nooit van die liefhebbers geweest van poetsen. Bij de jongste zorg ik ervoor dat ik zelf minimaal een keer per dag goed poets, maar oudste heb ik er wel eens op betrapt dat ze een dag oversloeg (uit logeren geweest tot zondag, en dan tot dinsdag haar tas niet uitpakken). Ze snoepen ook dagelijks, en toch hebben ze tot nu toe geen gaatjes. Zelf ben ik een consequente 2x per dag poetser, lang zonder verval gebleven, maar na mijn 30e heb ik toch zo om het jaar wel een vulling gekregen ;-(

Voor de duidelijkheid

De schadelijkheid van zure en zoete (fris)dranken voor de tanden, zeker als de consumptie met kleine slokjes over de hele dag/nacht uitgesmeerd wordt, trek ik niet in twijfel. Ik weet ook dat de algemene kwaliteit van de kindergebitten behoorlijk achteruit is gegaan sinds wij zelf die leeftijd hadden. Het enige dat ik zei, zei ik: één verhaal zegt niet zoveel.

Miepje

Miepje

22-08-2011 om 19:24

Met een viaviaverhaal

denk ik eerder aan een verhaal uit de zoveelste hand maar dat terzijde.

Nee gelukkig zijn dit soort verhalen geen algemeenheid, maar oorzaak en gevolg moge duidelijk zijn. Leg als experiment eens een melktandje in een glas cola en kijk wat er gebeurt..

Miepje

"Leg als experiment eens een melktandje in een glas cola en kijk wat er gebeurt..""

Dat zal nog even moeten wachten, de melktanden in ons huis zitten nog aan onze kinderen vast

Groeten,

Temet

Voedingscentrum

Mede naar aanleiding van dit draadje vroeg ik me af, wat het voedingscentrum vindt van cola en koffie voor kinderen. Ik heb ze een mailtje gestuurd en dit was het antwoord:
Nee, het is niet schadelijk als je zoon van 11 af en toe koffie drinkt. Wanneer je zoon af en toe een kopje koffie drinkt, is een kopje koffie zonder suiker en melk de meest gezonde keuze. Net dat een glas cola light een gezondere optie is dan gewone cola.

Wij raden het gebruik van (cafeïnevrije) koffie door kinderen niet af. Een teveel aan cafeïne kan bij daarvoor gevoelige personen bepaalde klachten veroorzaken. Wie te veel cafeïne binnenkrijgt, kan last krijgen van rusteloosheid, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen. Te veel cafeïne kan het ook moeilijk maken in slaap te vallen. Meer hierover kun je lezen op onze website.

Hm... nee hoor, vic,

daar hoef je niet veel voor te doen. Het is heel fijn voor jou dat je zo'n goed gebit hebt, maar dat is naast je goede zorg ook aan je goede genen te danken.
Mijn jongste zoon heeft de tanden van zijn vader (die heeft al vanaf 22 jaar een kunstgebit) en heeft o.a. beroerd glazuur. Vanaf heel jong al veel gaatjes in zijn melkgebit. Zelfs een keer een dagopname om alles te doen en direct bij de nacontrole alweer een gaatje... wat een nachtmerrie.
Kind natuurlijk helemaal hysterisch elke keer dat we moesten. Dus naar de speciale poli waar een schat van een tandarts zat.
Inmiddels een goede en nuchtere tandarts gevonden, hoeven we niet elke keer naar het ziekenhuis. Nu zijn zijn grote mensen tanden zo snel mogelijk gesealed door de tandarts. Met zijn beugel gaat het ook moeizaam, extra langs de mondhygieniste voor onderhoud.
Het is mijn hoop dat die beugel niet voor niets is en dat hij lang plezier heeft van zijn tanden.
Dus hier voorzichtig met alles. Zeker geen cola, is ook echt verboden door de orthodontist, want het lost de lijm op. Nu in de vakantie zijn we losser met snoep, maar dat wordt snel weer in het dagelijkse regime aangepast.
Oudste drinkt nu de beugel eruit is, wel cola. Maar ook vaak water.

Massi Nissa

Massi Nissa

23-08-2011 om 20:02

Temet

"Dat zal nog even moeten wachten, de melktanden in ons huis zitten nog aan onze kinderen vast "
Vind ik persoonlijk een slap excuus. Hup, lekker wiebelen met de voortanden, beetje voortmaken met die handel.
Groetjes
Massi (met dochter die snakt naar een losse tand)

Monet

Monet

24-08-2011 om 20:38

Massi (ot)

Hier in het verleden ook een zoon die snakte naar losse tanden. Hij ging dus 's avonds gewoon met zijn voortanden bonken op de rand van zijn bed.........

Hier ook (ot)

Onze dochter wilde zo graag óók losse tanden, dat ze ze zelf maakte van wit papier en plakband. Dan kon ze er toch af en toe eens eentje uit haar mond laten vallen (lijkt me overigens net een wat gezondere oplossing dan die van jouw zoon Monet... brrr, ik rilde toen ik het las!)

Massi

Zoon snakt volgens mij ook, een paar maanden geleden vroeg hij tenminste met een sip gezicht waarom bijna alle kinderen in zijn klas al een tand eruit hadden en hij nog niet.

Hij was laat met tanden krijgen, ik weet niet of het daarmee te maken heeft, maar er wiebelt nog niks. Gelukkig is hij nog niet op de gedachte gekomen de natuur een handje te helpen.

Groeten,

Temet

Temet

Mijn dochter was ook laat met tanden krijgen, maar redelijk vroeg met wisselen.

skik

Tink

Tink

29-08-2011 om 10:08

Temet

Ik weet niet hoe oud je zoon is, maar de mijne heeft onlangs zijn eerste 2 tanden gewisseld, vlak voordat hij 8 werd. Tandarts vindt het volstrekt normaal.

Dus als ie pech heeft moet hij nog een tijdje wachten!

Mijn zoon kwam gelukkig ook niet op het idee om de natuur een handje te helpen

En ik probeer nu te bedenken of hij ook laat was met tanden krijgen, maar dat weet ik dus niet meer *schaam*

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.