Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Moeder

Moeder

30-09-2013 om 20:13

Gek word ik van de kinderpostzegels en de grote clubactie!

Gek word ik er van, de druk op mijn kinderen en de druk op mij: moet ik mijn kinderen meer stimuleren of niet?

Mijn twee kinderen zitten op verschillende sporten en beide moeten Grote Clubactieloten verkopen. Een vrij ondoorzichtig systeem waar mensen hun rekeningnummer moeten invullen en waar ze op hun bankafschrift het lotnummer krijgen. Ik weet nog dat ze het met echt geld deden, net als de kinderpostzegels, en dat vind ik nog veel vervelender maar mensen betalen gewoon geen 3 euro meer aan de deur. Die tijd is voorbij.

Van de 3 euro gaat er 2,40 naar de club. Dat zijn enorme bedragen en beide clubs hebben die echt nodig, ik zit er bij eentje in het bestuur maar ik wil gewoon niet dat mijn kinderen langs deuren gaan leuren maar ja, wel weer die druk. Leveren jullie maandag het boekje in? Minstens 3 loten verkopen maar het kan veel meer! Denk aan opa's en oma's en tantes en ooms etc. Alsof die allemaal om de hoek wonen en alsof de ene opa niet zwaar in het rood staat maar ja wat weten zij daarvan?

Kinderpostzegels. Vroeger ging dat nog, drie kleine scholen in een jonge wijk. Nu zijn het drie grote scholen en moeten alle kinderen uit groep 7 en 8 (waarom niet 1 jaar?) die zooi verkopen. Mijn niet verkopende kind zag ACHT kinderen tegelijk in 1 straatje bezig. Mijn zoon was vorig jaar 3 kwartier buiten geweest maar had niets verkocht. Iedereen had het al beloofd aan een buurmeisje, neefje of kleinkind of had al of was niet thuis. Dit jaar had mijn kind een sovatraining vorige week en kon niet eens verkopen maar hij schaamt zich toch als hij daarmee op school moet komen, alleen verkocht aan mij want ja de klas die het meeste verkoopt mag dit of dat.

Ben ik nu de enige die hier helemaal klaar mee is? Ik wil het niet meer. Ik betaal liever per kind 10 euro per jaar extra contributie en dat ze dan niet meer langs de deuren hoeven en die kinderpostzegels: hoe duur is zo'n mapje niet per kind? Waarom vragen ze niet vooraf wie er mee wil doen?


20 euro per jaar, precies.

Die 20 euro verdelen bij aankopen van je kinderen en het restant loten weer mee retour. Dat deed ik ook en nooit een enkel probleem. Op school werd ook niet gepusht over de te winnen prijzen bij de kinderpostzegels en alle inkomsten waren prima, van groot tot klein. Ik kocht een mapje en een enkele buurvrouw. Als je een hekel eraan hebt dat je kinderen langs de deuren leuren dan laat je ze dat niet doen, klaar toch?

Juline

Juline

30-09-2013 om 20:54

O ja

Ik liet de groteclub actie boekjes weer onverkocht inleveren afgelopen gymles. Mijn dochter kwam terug of ik even bij de juf wilde komen waarom ik dat niet wilde (laten) verkopen!
Ik hoef toch geen verantwoording af te leggen...

Scoutingloterij, grote clubactie, school bestaat zoveel jaar: ansichtkaarten verkopen. Ben er helemaal klaar mee.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-09-2013 om 21:10

ook!

Ja, ik ben er ook klaar mee. Al jaren de ene sponsoractie na de andere. Weet je, als het voor een goed doel is, dan vind ik het nog best leuk. Maar het is allemaal 'gewoon voor de club'. Laat mij dan inderdaad maar wat meer contributie betalen.
Jongste zoon heeft hier nu van zowel judo als van scouting een boekje van de grote clubactie liggen. Bij beide clubs wordt toch echt wel druk opgelegd om loten te verkopen. En sinds vorige week ligt er ook nog een verkoopset kinderpostzegels bij. En zoon zelf vindt het vreselijk om weer bij de familie te gaan leuren met z'n boekjes.
Nee, na al die jaren (oudste heeft ook al massa's acties gehad) heb ik er schoon genoeg van.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-09-2013 om 21:13

Ik ben best erg

maar ik heb zo'n sticker op de deur tegen dit soort verkoop. Die beschermt mij trouwens ook tegen Jehova's, maar dit terzijde. Ik werd knettergek van al die acties van de scholen, vage collectes enz.
Mijn dochter mag alleen maar postzegels verkopen, maar alleen aan de directe buren en aan ons. Vorig jaar in groep 7 is ze een straatje verder aangevallen door een paar kinderen die vonden dat ze het alleenrecht hadden op dat straatje.
Er lopen hier trouwens ook veel te veel kinderen in de wijk met die zegels. Er zijn hier 4 basisscholen en ik schat dat er zeker 350 kinderen willen verkopen. Dit zijn de groepen 7 en 8. Ik weet dat deze scholen inmiddels in gesprek met elkaar zijn om volgend jaar alleen groep 7 nog te laten lopen.

Dendy

Evanlyn

Evanlyn

30-09-2013 om 21:49

zoon beslist

Ik heb juf gezegd dat zoon zelf beslist over deze zaken. Hij wilde niet, dus gebeurde het niet. Kijk, dan heb ik er geen moeite mee, want sommigen vinden het juist prachtig om te doen. Maar zoon dus niet en er werd geen druk om hem uitgeoefend. Netjes.

+

Moeder

Moeder

01-10-2013 om 07:05

zo'n sticker

Zo'n sticker heb ik ook maar daar kijken kinderen blijkbaar niet naar. Ik maak al vaak genoeg mee dat volwassenen daar niet naar kijken.

Ik heb er ook geen probleem mee dat kinderen hier aanbellen, ik zeg gewoon nee maar hier voelen mijn kinderen wel de druk van klasgenoten of van de club al voel ik die laatste vooral zelf, dat krijgen ze niet mee via mail.

Zoals hierboven al werd gezegd: teveel kinderen krijgen zo'n map mee, dat gaat toch af van de inkomsten en al wordt die map of dat boekje gesponsord, de sponsor hoeft niet zoveel te betalen als minder kinderen lopen. Wat maakt het uit of Pietje of Klaasje de zegels op nummer 15 verkoopt? Waarom niet vragen of je mee wil doen bij de kinderpostzegels?

Brianna F

Brianna F

01-10-2013 om 08:40

Nog erger

Er wordt van mij verwacht dat ik met loten van de grote clubactie ga leuren, als lid van een club. Ik peins er niet over.
Temeer daar mijn drie dochters ook een set loten hebben gekregen.
Opa en oma zien ze aankomen!
Slim als de club is, zit de opbrengst van de loten al verwerkt in de contributie, dus aan jou de keus: verkopen en het geld in eigen zak steken of de loten zelf houden.

Annie

Annie

01-10-2013 om 10:27

Precies

Ik had er zelf vroeger ook de smor in om langs de deuren te leuren met loten, sponsoring of postzegels, dus mijn kinderen hoeven dat niet te doen. Mijn jongste was dit jaar uitverkoren om kinderpostzegels te verkopen. Wij bellen oma en tante op en die bestellen iets en vervolgens gaat de envelop de volgende dag weer mee terug naar school. Nog een jaar en dan zijn we eindelijk klaar met die postzegels.

Puck

Puck

01-10-2013 om 10:35

inderdaad

Grote clubactie gaan de lotenboekjes ook altijd gewoon onverkocht weer terug. Kinderpostzegelactie is hier best goed geregeld: de 3 scholen in het dorp werken samen en ieder jaar is 1 school aan de beurt, dat scheelt al een boel kinderen aan de deur.

Lotto

Lotto

01-10-2013 om 12:03

Ik vind vooral die druk zo erg

Bij kinderpostzegels valt het hier nog mee. Er wordt wel verwacht dat je in ieder geval een setje verkoopt (aan je ouders bijv), maar als je het niet doet, wordt er ook niet iets van gezegd.
Maar bij de turnselectie gaan ze te ver naar mijn idee. Je wordt min of meer gedwongen en er komt een ranglijst in de zaal waar op staat wie de meeste loten hebben verkocht. Ook worden kinderen erop aan gesproken als ze onderaan de lijst staan.
En die selectie kost bakken geld aan contributie omdat die trainers zo duur zijn... Ik vind dat krom, dus mijn dochter doet dit jaar niet mee.
Die is ook veel te druk daarvoor. Zit net in de brugklas en moet ook nog 8 uur turnen per week, geeft twee uur les (als assistent). En dan nog de deuren langs; Doe even normaal zeg...

Yura

Yura

01-10-2013 om 13:06

Veel

Ik heb de kinderen jaar op jaar, gelukkig zitten ze nu op de middelbare school. Maar ik heb dus toen ze in groep 7 en 8 zaten 2 gehad met kinderpostzegels. Nou hup van beide een setje gekocht en klaar waren ze. Er lopen zoveel kinderen rond, totaal zinloos om langs de deuren te gaan. Grote club hebben ze ook nog wel eens gedaan, maar heb ik op een gegeven moment verboden, man anders had ik in dezelfde periode 2 kinderen met elk kinderpostzegels en grote-clubloten gehad. Gelukkig leggen ze er bij onze sportvereniging niet zo'n druk op, maar ze mogen het vragen hoor waarom niet.

Puck

Puck

01-10-2013 om 13:57

Nou Lotto, druk kinderpostzegels is ook groot

Ook bij de kinderpostzegels wordt er druk op de kinderen gelegd. Niet door de scholen zelf maar door de organisatie: wat ik begrijp van mijn kinderpostzegellopende kind is dat de school die het meeste verkoopt een schoolreisje naar Walibi krijgt. Ze vindt het hartstikke leuk om overal langs te gaan, maar dit argument heb ik ook al diverse keren bij haar langs horen komen.
Lekker eerlijk ook: maakt nogal uit of je in een gehucht op school zit of in een drukke buurt in een stad. Dat gaat dus een grote school in een drukke buur worden die naar Walibi mag.

Lotto

Lotto

01-10-2013 om 14:44

Puck

Bij kinderpostzegels ervaren mijn kinderen in ieder geval geen druk.
Dat Walibi (vorig was he Efteling meen ik me te herinneren) is natuurlijk leuk, maar dochter realiseert zich dat de kans vrij klein is dat haar klas dat wint. Hier ook een kleine stad en dan nog een hoge scholenconcentratie in de buurt.
Ze vindt het veel belangrijker om die arme kinderen te helpen; haar woorden

Moeder

Moeder

01-10-2013 om 18:14

Lotto

Ja, jouw kind wil lopen, de mijne wil niet meer en kon eigenlijk niet maar krijgt wel zo'n map. Onzin vind ik dat!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2013 om 00:51

Nooit erg gevonden

Als kind niet en toen mijn dochters de leeftijd hadden ook niet. Wat is de extra inzet voor de postzegels en de clubactie van kind en ouders (zo wordt dat blijkbaar ervaren) nu helemaal op een schooljaar? Een paar uurtjes. Ze komen nooit bij mij langs, gek genoeg. Dus toen ik twee jongens op straat tegenkwam met kinderpostzegels heb ik ze zelf maar aangeschoten. Jongens blij en ik gun ze dat.

Ik zou het zeer kwalijk vinden als clubs e.d. de contributie standaard zouden verhogen als zou dat de bijdrage aan de clubactie zijn. Het mooie van de clubactie is dat het vrijwillig is. Kan het een keer niet uit, dan heb je het volste recht om die keer niet mee te doen. Volgende keer misschien weer wel.

Fiorucci

Fiorucci

02-10-2013 om 07:47

ehm brianna

Je kunt de opbrengst niet in eigen zak steken, dat gaat via een automatische machtiging...overigens, de contributie was bijzonder laag van de turnvereniging, en zij melden ook nog netjes wat met het opgebrachte geld wordt gedaan.

Fiorucci

Fiorucci

02-10-2013 om 07:49

En verder...

Ik was altijd blij dat de school van mijn kinderen niet meedeed aan de kinderzegels. School wilde niet dat kinderen langs de deuren gingen.
Ik heb zegels gekocht van mijn nichtje, die stond hele blij voor de deur vorige week. Mijn dochter deed mee met de clubactie, maar alleen bij vrienden/familie etc. Geen geleur langs de deuren.

Moeder

Moeder

02-10-2013 om 08:35

Voor kaaskopje

Ik denk werkelijk dat je wel anders piept als de straten overspoeld worden door kinderen die bijna vechten om als eerste ergens te mogen aanbellen. Als je kind er op aangekeken wordt door anderen omdat kind bijna niets verkocht heeft. Als je kind al 14 is en nog langs de deuren moet voor clubloten. Onze club geeft dus ook elk seniorlid een boekje. Ik krijg veel gedaan van mijn puber maar dit vindt hij gewoon niet leuk meer.

Als er nu zoveel kinderen zijn die wel kinderpostzegels willen lopen waarom moet mijn kind dan ook?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2013 om 11:34

moeder

Ik weet precies hoe het werkt. Ik ben tenslotte zelf ook jong geweest en met twee inmiddels volwassen dochters heb ik het allemaal mogen herbeleven. Een beetje competitie heb ik nooit erg gevonden. En een kind mag ook best leren inzien dat een vereniging of goed doel niet op lucht kan draaien. Bovendien vind ik dat een kind moet leren om met wisselend succes om te gaan. Bij lotenverkoop ben je misschien geen uitblinker, maar bij iets anders weer wel. Zeg je dan ook dat school of club daar dan maar niet de nadruk op moet leggen, omdat dat zielig is voor de rest? Geloof me, als er een heeft ondervonden dat niet de beste zijn, niet persé trauma's oplevert, ben ik dat wel.Als een ouder kind echt niet meer wil dan houdt het gewoon op. En als ik dat duidelijk moet maken bij een vereniging, doe ik dat.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-10-2013 om 11:57

te veel

Een sponsoractie: op zich prima! Maar het probleem vind ik dat iedere club of school zo z'n acties heeft. En soms tegelijkertijd. Met dus gevolg dat ik hier een 11-jarige heb die loten voor Scouting moet verkopen, loten voor judo én Kinderpostzegels. Allemaal vorige en deze week. In de buurt rondlopen heeft geen zin (veel te veel anderen). Dus dan maar weer oma bellen. En een oom en tante. Of ze even op 3 acties willen intekenen. Maar oma heeft nog meer kleinkinderen. En oom en tante hebben zelf ook kinderen. Ook met lotenboekjes en kinderpostzegels.

Annet

Annet

02-10-2013 om 12:14

Mijn kinderen mogen niet leuren

Wij kopen zelf twee loten voor de clubactie van jongste. Oudste krijgt verplicht twee loten mee waarvan je zelf mag weten of je ze doorverkoopt, meer mag ook.
Ik koop zelf geen loten van allerlei acties van scholen of verenigingen en val daar ook anderen niet mee lastig.
Kinderpostzegels vond ik een uitzondering omdat dat niet voor school of club is. En al heel lang een traditie is in NL.

Ik leur zelf

Koekjes en kaarsjes, plantjes en chocolade, collectes, straatvereniging contritbuties enz.enz.

Als ik jullie reacties zo lees, zullen de mensen wel zeggen, daar komt zij ook weer aan....

Ik stuur ook niemand onverichterzaken van de deur, koop en geef altijd.

Svenja

Svenja

02-10-2013 om 12:59

Als ze zelf willen

Als ze zelf willen mogen ze van mij langs de deuren maar het hoeft niet. Ik maak ook heel duidelijk aan de kinderen dat als ze niet willen dat ze dan ook echt niet hoeven te gaan en dat ik het uitleg aan de club of de school. Als ze zelf graag willen mogen ze wel langs de deuren gaan maar niet alleen, altijd in een groepje. Dat is wel zo veilig.
Verder mogen ze oma vragen en een paar tantes waarvan ik weet dat ze het prima vinden maar er zijn ook een paar familie leden die ze niet mogen vragen. Die hebben niet zoveel inkomen en vinden het moeilijk om nee te zeggen.

Svenja

Svenja

02-10-2013 om 13:06

Jasam

Maar als nou het derde kind die dag aan de deur staat om kinderpostzegels te verkopen? Koop je dan ook nog?
Ik wil best een keer kinderpostzegels kopen maar ik ga geen postzegel winkel beginnen dus er zit een grens aan. Vaak heb ik bovendien al beloofd om te kopen van een eigen kind of van een neefje/nichtje/buurkind.
Onze vorige buurt was vrij kinderrijk en daar zijn iets van 4 basisscholen en die mogen allemaal in dezelfde week die dingen verkopen. Dat werkt dus gewoon niet goed want bijna niemand gaat meer dan een setje aanschaffen.
Het zou handiger zijn om alleen groep 8 die dingen te laten verkopen en dan misschien een team samen te stellen van kinderen uit alle vier de scholen die willen verkopen en onderling de wijk verdelen of zoiets. Nu kreeg je in een week zo 15 kinderen aan de deur dus dat werkt gewoon niet.

Grote clubactie is hetzelfde probleem, meerdere clubs in de wijk die allemaal in dezelfde week die dingen verkopen. Ik wil best een of twee loten kopen maar dan stopt het ook.

Moeder

Moeder

02-10-2013 om 13:21

Voor Jasam

Koekjes en kaarsjes, plantjes en chocolade, collectes, straatvereniging contritbuties enz.enz.

Heb je daar wel toestemming voor van de gemeente?

Instructies en vergunning

Svenja, ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar overal waar een stickertje op de deur zit, mag je volgens de instructies van school en/of sportvereniging geen 2e keer aanbellen. Of de school verzuimd dit te vertellen, of de kinderen hebben niet goed geluisterd.
Het is hier nog nooit gebeurd dat er een tweede keer iemand belde.

Moeder, ja je hebt voor elke actie een vergunning nodig, dat mag niet zomaar.

Hype

Er is hier in de buurt nogal een hype van kinderen die van alles vragen.
Is dit in het redelijke dan geef ik het ze gewoon, lege flessen, doppen, wcrolletje, oude kranten.
Een aantal had een nieuwe inkomstenbron ontdekt, die kwamen met een glazen potje met de vraag, heeft u ook geld voor de arme kindertjes?
Die krijgen als antwoord, ik heb wel een snoepje voor jullie, en weten jullie mama's wel dat je langs de deuren gaat voor geld? Want het is verboden om dat te doen. Het lijkt me beter dat je hiermee ophoudt.
Nu woon ik in een dorp en alle mama's kennen elkaar, dat weten de kinderen ook, dus dat stopt dan abrubt.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2013 om 14:22

Per actie een deelname

Ondanks dat we naast een school wonen en clubleden van het een en ander ons ook moeten zien, bellen ze nooit aan. Het zit niet in het loopje. (Folders krijgen we daardoor ook niet.) Dus eigenlijk ben ik al enthousiast als iemand wél de moeite neemt om bij ons aan te bellen Maar als er voor eenzelfde actie meerdere malen aangebeld zou worden, dan heeft nummer 2, 3 enzovoorts toch pech. Ik doe een keer mee en niet met alle kinderen uit de hele buurt. Vroeger nam ik wat af bij mijn dochters en daarnaast eventueel van een ander bevriend kind, meer niet.

Mij overvalt bij dit onderwerp toch altijd weer een lichte wrevel over het woord leuren en het negativisme rond dit soort acties. Verenigingen moeten het met steeds minder subsidie doen en de contributie mag ook niet tot torenhoge bedragen worden opgeschroefd, zodat mensen met een laag budget ook kunnen blijven deelnemen. Ik vind het wel zo sociaal om dan niet te zeuren over die ene periode in het jaar dat het een beetje druk is aan de deur.

Daarnaast vind ik van bijvoorbeeld de kinderpostzegels, dat het geen kwaad kan als kinderen even moeten stilstaan bij andere zaken dan hun eigen vierkante meter. Het mag dan zo zijn dat je ongevraagd wordt geconfronteerd met dit soort acties, maar zoals ik al eerder zei, hoeveel tijd gaat er verloren door hier vriendelijk mee om te gaan? Ik vind het ook zo vreemd, dat het wel in de eigen familie is toegestaan, in het kader van 'liever dat dan de buurt in', maar dat vind ik om eerlijk te zijn veel dwingender dan een paar huizen van buurtgenoten langsgaan. Die mogen weigeren, familie zal dat niet snel durven. Ik vind het al helemaal apart dat ouders voor de familie gaan bepalen dat tante x rijk genoeg is om het aan te vragen, maar oom y niet. Dat legt nóg meer druk op tante x.

Fiorucci

Fiorucci

02-10-2013 om 15:13

Jasam

Maar ik zal moeten kopen om een sticker te hebben waardoor niet aangebeld wordt. Ik koop niet aan de deur, want als ik jouw redenatie volg wissel ik ook zeker drie keer per jaar van energieleverancier, koop ik stroopwafels voor zielige kunstenaars en kunstkaarten voor de bakkersschool.
Verder sponsor ik dan minstens 20 sponsorlopen, koop ik loten voor de clubactie, ben ik al minstens 500 keer bekeerd en ohja, heb ik ook een dure beveiligingsinstallatie laten aanleggen.
Collectanten krijgen allemaal een klein bedrag.

Fiorucci

Fiorucci

02-10-2013 om 15:15

kaaskopje

Het is niet slechts een periode druk aan de deur. Los daarvan wordt veel mensen ook per telefoon gevraagd om te storten, en wordt je ook belaagd als je even de stad ingaat. Ik snap de wrevel heel goed. Ik zeg overigens niet dat ik er onvriendelijk mee omga, maar ik zeg wel nee.
Overigens, kinderen leren vanzelf dat er ellende is in de wereld, zoals op school een rommelmarkt organiseren voor een goed doel. Hoef je echt geen deuren langs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.