Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wanneer ben je een alleenstaande moeder

Ik heb soms wat moeite met wie zich alleenstaande moeder noemt. Dus vandaar de poll, om te peilen of mijn idee van alleenstaande moeder misschien niet klopt. 

Peiling

Wanneer ben je een alleenstaande moeder

Maximaal 7 antwoorden.

294 stemmen
45%
21%
12%
6%
11%
2%
4%

EmmaT schreef op 03-04-2024 om 23:33:

[..]

Jij vindt er blijkbaar niks van. Ook goed hoor.

Ik vind dat men er niets van hoeft te vinden. Waarom vind jij dat je er wel wat van moet vinden? 

Poezie schreef op 03-04-2024 om 23:35:

[..]

Ik vind dat men er niets van hoeft te vinden. Waarom vind jij dat je er wel wat van moet vinden?

Omdat er een verschil is tussen 24/7 zowel financieel als sociaal/emotioneel in je eentje voor een kind zorgen en de helft daarvan, ook in tijd. Grootouders en zussen zijn heel leuk, maar niet medeouders van jouw kind. 

En een kind met een vader en een moeder heeft twee ouders, en een kind met een ouder heeft er maar een. Dat noem ik een eenoudergezin. Ieder zijn ding.

Dat dat verschil niet zou bestaan, ja daar vind ik wat van, dat kan toch?

En verder blijf je je heus wel fulltime moeder voelen hoor, ookal zie je je kind de helft van de tijd niet. 

Voor mij is het overigens geen waardeoordeel. En nu slapen 🥱

EmmaT schreef op 03-04-2024 om 23:50:

[..]

Omdat er een verschil is tussen 24/7 zowel financieel als sociaal/emotioneel in je eentje voor een kind zorgen en de helft daarvan, ook in tijd. Grootouders en zussen zijn heel leuk, maar niet medeouders van jouw kind.

En een kind met een vader en een moeder heeft twee ouders, en een kind met een ouder heeft er maar een. Dat noem ik een eenoudergezin. Ieder zijn ding.

Dat dat verschil niet zou bestaan, ja daar vind ik wat van, dat kan toch?

En verder blijf je je heus wel fulltime moeder voelen hoor, ookal zie je je kind de helft van de tijd niet.

Voor mij is het overigens geen waardeoordeel. En nu slapen 🥱

Volgens jouw gedachtengang voeren stellen die opa's, oma's en broers of zussen op hun kinderen laten passen dus geen zelfstandig huishouden. 

En die term "fulltime moeder" is er ineens ingegooid door iemand maar dat heeft niets te maken met het onderwerp dus zullen we die term hier maar niet meer gebruiken. 

EmmaT schreef op 03-04-2024 om 23:50:

[..]

Omdat er een verschil is tussen 24/7 zowel financieel als sociaal/emotioneel in je eentje voor een kind zorgen en de helft daarvan, ook in tijd. Grootouders en zussen zijn heel leuk, maar niet medeouders van jouw kind.

En een kind met een vader en een moeder heeft twee ouders, en een kind met een ouder heeft er maar een. Dat noem ik een eenoudergezin. Ieder zijn ding.

Dat dat verschil niet zou bestaan, ja daar vind ik wat van, dat kan toch?

En verder blijf je je heus wel fulltime moeder voelen hoor, ookal zie je je kind de helft van de tijd niet.

Voor mij is het overigens geen waardeoordeel. En nu slapen 🥱

Maar dat zegt toch niemand? Dat er geen verschil is. 

Het gaat hier wat mensen verstaan onder alleenstaand ouderschap. Voor mij is dat de definitie die de overheid daarvoor heeft. Daar zit verder geen waardeoordeel in of een meting rondom wat het zwaarste is oid.


Saga schreef op 04-04-2024 om 08:14:

[..]

Maar dat zegt toch niemand? Dat er geen verschil is.



Dat zegt wel iemand.

Volgens jouw gedachtengang voeren stellen die opa's, oma's en broers of zussen op hun kinderen laten passen dus geen zelfstandig huishouden.

Huh? Gaat het nou ineens over zelfstandigheid? Dat laatste volg ik al helemaal niet. Ik geloof dat ik afhaak.

Misschien kan topicstarter er iets over zeggen?

ja de overheid heeft deze vraag al opgelost. Enige ouder in je huishouden. Dus ook als oma bij je woont ben je alleenstaande moeder en ook als exvader de helft de kinderen in zijn huis neemt. 
Misschien moet topicstarter vragen wanneer vinden jullie voor je gevoel dat iemand de titel alleenstaande moeder past? 

ToetieToover schreef op 03-04-2024 om 21:43:

[..]

Een weekendouder vind ik per definitie geen betrokken ouder. Gewoon niet. Ouderschap is: opdagen. Je moet er gewoon zijn.

Ik vind dit een pijnlijk statement. Niet iedere weekendouder kiest hiervoor. Er bestaat ook zoiets als een manipulatieve ex die het kind beïnvloed of ouderverstoting. Mijn man wil heel graag een betrokken ouder zijn maar krijgt die kans niet. Kind is al vanaf zulke jonge leeftijd beïnvloed dat haar moeders mening haar mening is geworden.

Due-scimmie schreef op 04-04-2024 om 08:35:

[..]

Ik vind dit een pijnlijk statement. Niet iedere weekendouder kiest hiervoor. Er bestaat ook zoiets als een manipulatieve ex die het kind beïnvloed of ouderverstoting. Mijn man wil heel graag een betrokken ouder zijn maar krijgt die kans niet. Kind is al vanaf zulke jonge leeftijd beïnvloed dat haar moeders mening haar mening is geworden.

Dat statement vind ik ook zeker niet gelden voor mensen in situaties zoals jou man. Zou dat statement dan ook niet persoonlijk nemen in zo’n situatie. 

Moederkareltje schreef op 04-04-2024 om 08:31:

ja de overheid heeft deze vraag al opgelost. Enige ouder in je huishouden. Dus ook als oma bij je woont ben je alleenstaande moeder en ook als exvader de helft de kinderen in zijn huis neemt.
Misschien moet topicstarter vragen wanneer vinden jullie voor je gevoel dat iemand de titel alleenstaande moeder past?

Zo vatte ik het ook op. De wettelijke definitie had ze zelf wel kunnen opzoeken.

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 04-04-2024 om 08:41:

[..]

Dat statement vind ik ook zeker niet gelden voor mensen in situaties zoals jou man. Zou dat statement dan ook niet persoonlijk nemen in zo’n situatie.

Ze noemt het per definitie. Daarmee bedoelt ze ze allemaal . Ik reageer er op, maar wil niet zeggen dat anderen het misschien niet als pijnlijk ervaren. 

De weekendvader wordt tenslotte vaak de boeman maar vaders zijn ook vaker de verstoten ouder. Niemand vraagt hier bijvoorbeeld wanneer je alleenstaande vader bent.

Due-scimmie schreef op 04-04-2024 om 09:13:

[..]

Ze noemt het per definitie. Daarmee bedoelt ze ze allemaal . Ik reageer er op, maar wil niet zeggen dat anderen het misschien niet als pijnlijk ervaren.

De weekendvader wordt tenslotte vaak de boeman maar vaders zijn ook vaker de verstoten ouder. Niemand vraagt hier bijvoorbeeld wanneer je alleenstaande vader bent.

Dat maakt het nog geen feit, er zijn in bijna alle gevallen uitzonderingen.  

Officiële definities even aan de kant, want die vind ik niet zo behulpzaam hier...

Er zit een groot verschil tussen de alleenstaande moeder waarbij de vader geheel uit beeld is, en de gescheiden moeder met een co-ouderschap regeling met de andere ouder. Ik had ooit een collega die veelvuldig klaagde dat ze het zo zwaar had als alleenstaande moeder, terwijl ze de helft van de week haar huis en haar tijd voor zichzelf had. Ik zat toen net met een huilbaby elke nacht uren rond te lopen en was stikjaloers op haar situatie - stel je voor, drie nachten achter elkaar waarin je gewoon door kunt slapen!

Achteraf snap ik natuurlijk wel dat een scheiding ook de nodige trauma's met zich meebrengt, maar ja, compassie is niet makkelijk met chronisch slaapgebrek.  

Ook de ervaring voor het kind is heel anders. Heb je echt een ouder die alleen verantwoordelijk is voor jouw opvoeding? Of heb je er twee waar je op terug kunt vallen? Ben je samen met mama een team, of ligt mama constant in de clinch met papa omdat ze het nergens over eens kunnen worden?

En ik denk dat het wel een belangrijk onderscheid is. Want echt alleenstaand ouderschap kent uitdagingen die je als co-ouder niet kent. En gescheiden ouders komen weer voor andere uitdagingen te staan. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je in een support groep weinig aan elkaar hebt. 

Als gescheiden moeder ben je alleenstaand (tot je een nieuwe relatie krijgt). Maar je bent geen alleenstaande ouder (tenzij vader buiten beeld is / zijn verantwoordelijkheid niet neemt; dan ben je in de praktijk ook alleenstaand).

Ik praat over de term alleenstaande ouder. Of dat nou moede of vader is. En dat is in mijn optiek het geval wanneer er kinderen zijn (enkelvoud of mervoud) en er geen andere ouder in hetzelfde huishouden woont. 

Netherfield

Netherfield

04-04-2024 om 11:09 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 04-04-2024 om 08:31:

ja de overheid heeft deze vraag al opgelost. Enige ouder in je huishouden. Dus ook als oma bij je woont ben je alleenstaande moeder en ook als exvader de helft de kinderen in zijn huis neemt.
Misschien moet topicstarter vragen wanneer vinden jullie voor je gevoel dat iemand de titel alleenstaande moeder past?

Het ging mij om het gevoel inderdaad. Ik kreeg bij diegene met co-ouderschap die ik op een verjaardag zag, en riep dat ze alleenstaande moeder is, het gevoel dat ze dat deed om medelijden te krijgen ofzo. Terwijl een moeder die er alleen voor staat veel meer zorgtaken heeft en altijd oppas moet regelen als ze weg wil/moet. Een gescheiden collega had de kinderen een keer twee weken omdat de vader ziek was. Die klaagde dat ze nu niks kon omdat ze de kinderen de hele week had. De niet-gescheiden moeders hadden weinig medelijden. 

Netherfield schreef op 04-04-2024 om 11:09:

[..]

Het ging mij om het gevoel inderdaad. Ik kreeg bij diegene met co-ouderschap die ik op een verjaardag zag, en riep dat ze alleenstaande moeder is, het gevoel dat ze dat deed om medelijden te krijgen ofzo. Terwijl een moeder die er alleen voor staat veel meer zorgtaken heeft en altijd oppas moet regelen als ze weg wil/moet. Een gescheiden collega had de kinderen een keer twee weken omdat de vader ziek was. Die klaagde dat ze nu niks kon omdat ze de kinderen de hele week had. De niet-gescheiden moeders hadden weinig medelijden.

Jaloerse krengen Gezellige collega's die niet- gescheiden moeders. Erg begripvol zijn ze niet, als je de hele week overdag en 's nachts in je eentje verantwoordelijk bent voor 1 of meedere kinderen dan kan dat voor sommigen heel zwaar zijn. Dat jouw niet-gescheiden collega's dat afzetten tegen iemand die ook in de weekenden dag en nacht verantwoordelijk is voor de kinderen vind ik bizar. Zo kun je altijd wel iets vinden waardoor niemand meer mag klagen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.